AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Etter å ha sett "Line fikser kroppen" så sitter jeg igjen overrasket. 8/10 jenter på 18 år er misfornøyd med kroppen, og 1/10 i hele Norges befolkning er fornøyd med hvordan de ser ut. Jeg er 19 år, jente og fornøyd med kroppen min. Hva er det som skjer med samfunnet? Det er skjønnhetsidealet overalt, reklameblader, Instagram og bloggere. Et press uten like. Folk blir deprimerte fordi de ikke når opp til idealene, som egt er løgn og bedrageri. Jeg synes mange slike ting er kjedelig å lese. Jeg følger ikke med på slik blogging. Har slettet Instagram, og jeg ser ikke på sminkevideo etc på YouTube. Kanskje det er derfor jeg ikke føler på presset? Fordi jeg ikke utsetter meg for disse tingene? Hva kan samfunnet gjøre for at spesielt unge jenter skal akseptere sin egen kropp? Anonymkode: 8ce0f...c50 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Noen som har noen innspill? Jeg tenker kanskje at det er de som har en stemme i samfunnet som må gjøre noe. Forfattere, politikere og bloggere som går i motsatt retning. TS Anonymkode: 8ce0f...c50
Isambard Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Jeg mistenkte med en gang at disse tallene er blåst opp. Det vil si at det er så skjevt fremstilt at det grenser til løgn. Jeg fant en link her: https://www.nrk.no/norge/derfor-er-vi-misfornoyd-med-utseendet-1.12399811 Kun 20% er "veldig fornøyd". Ca 50% er "passe fornøyd" eller "misfornøyd." 30% er tydeligvis "fornøyd". Jeg synes det er ulogisk å slå sammen "passe fornøyd" og "misfornøyd" i en kategori. Men det er et grep for å krisemaksimere. Dessuten: unge jenter er mer fornøyd enn resten av befolkningen. Premisset for tråden og TV-programmet er feil. De fleste jenter unge jenter er stort sett fornøyd med utseendet. De er mer fornøyd enn resten av befolkningen, antageligvis fordi unge folk faktisk ser bedre ut enn eldre. Det er bare et mindretall som er direkte misfornøyd. 5
herzeleid Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Jeg lurer på hvordan dette har vært gjennom historien. Jeg vil tro de fleste sammenligner seg selv med andre rundt en, og ser at en på enkelte områder har aspekter ved en selv en kunne tenke seg å endre. Kanskje er dette særlig fremtredende i vår tid fordi grunnleggende behov i stor grad er dekket, og en ender sånn sett opp med å "lete" frem nye problemer å bekymre seg for. Ellers så hører det med til bildet at under halvparten av den voksne befolkningen er normalvektige, så at mange ikke er fornøyd med å være overvektig kan jeg for så vidt forstå. https://www.fhi.no/nettpub/hin/risiko--og-beskyttelsesfaktorer/overvekt-og-fedme/#barn-og-overvekt Om vi ønsker å redusere problemene tror jeg nok det er mye å hente på å ikke kaste penger etter de en mener påfører oss dårlige forhold til egne kropper. Reklamebyråer, medier og blogger lever tross alt av å selge folk det de vil ha, så der tenker jeg forbrukerne selv har et ansvar. Slik jeg ser det er ikke den syltynne narsissistiske bloggeren i seg selv problemet, men et symptom på en kultur der denne kan leve av dette. Jeg tror heller ikke det hjelper så mye med kampanjer og programmer som prøver å formidle at alle er vakre osv. fordi en nok i mange sammenhenger ikke nødvendigvis synes det egentlig er tilfelle, og at en derfor ikke egentlig lar seg overbevise. Ei heller synes jeg vi skal prøve å normalisere eller applaudere overvekt, selv om en selvfølgelig skal akseptere overvektige mennesker. I en del tilfeller vil det kanskje være bedre, og snillere, å si at om du ikke er fornøyd med kroppen din fordi du er overvektig eller har fedme så kan du faktisk gjøre noe med det. Heller enn å late som en synes hengemagen eller valkene er vakre bør en kanskje motivere og oppmuntre til å gjøre noe med det? 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Jeg er 17. Kan både være fornøyd og ikke. Det går litt fra dag til dag egt. men er fornøyd, bare ønsket større rumpe. Så ja har tenkt å trene. men jeg opplever mye press fra Instagram modeller. Jeg blir bare frista til å se profilen da de legger ut noe og ennder opp med at jeg ønsker noe slikt. men er ikke slik at jeg sipper over kroppen. Glad er jeg i meg selv så vi kan si jeg er passe fornøyd Anonymkode: bd664...abf
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Jeg syns hele problemstillingen er forskrudd. Målet er ikke å bli 100% fornøyd med hvordan man ser ut, men å ikke legge så mye vekt på utseende hverken den ene eller den andre veien. Ulykker skjer, kroppen endrer seg, ansiktet endrer seg. Andre får makt ved å rokke ved tilfredsheten du har med utseendet ditt, kun hvis det faktisk er viktig for deg å tenke at du ser bra ut. Anonymkode: 95990...f38 3
Gjest Axl Rose Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Jenter og kvinner blir aldri fornøyd uansett.
BerntHulken Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 (endret) . Endret 23. april 2018 av æøå*
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Hva er det som er galt med å ikke være fornøyd da? 100% av alle toppidrettsutøvere har vært misfornøyd med sine prestasjoner. Ellers ville de ikke strebet etter å bli bedre. Et relevant klipp: Anonymkode: 8ac3d...a01 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 Mulig de tallene kan være litt misvisende eller skjevt fremstilt, men det er uansett et reelt problem i vårt samfunn. Stadig flere får psykiske problemer av bekymringsverdig karakter. Mye av grunnen til dette er de uoppnåelige og usunne idealene som det stadig blir flere av. Mange bukker under grunnet et for stort press i forhold til utseende og "sunnhet". Når vi drar ting får langt, kan den sunne intensjonen etter hvert bli veldig usunn. Anonymkode: 453e4...03e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig de tallene kan være litt misvisende eller skjevt fremstilt, men det er uansett et reelt problem i vårt samfunn. Stadig flere får psykiske problemer av bekymringsverdig karakter. Mye av grunnen til dette er de uoppnåelige og usunne idealene som det stadig blir flere av. Mange bukker under grunnet et for stort press i forhold til utseende og "sunnhet". Når vi drar ting får langt, kan den sunne intensjonen etter hvert bli veldig usunn. Anonymkode: 453e4...03e For noe tull! Konkurranse STYRKER folk. Det som bryter folk ned i dag er offermentaliteten alle mates med. Husker en undersøkelse for noen år siden hvor en del kvinner noen advokatfirmaer ble spurt om hva de trodde de tjente i forhold til sine mannlige kolleger. Alle sammen mente fast bestemt at de hadde betydelig lavere timelønn enn mennene i samme stilling. Men når man deretter så på lønningene til de som jobbet der så var de like. Og grunnen til denne missoppfatningen er selvsagt offermentaliteten kvinnene er blitt matet med av alt fra media til politikere og andre rikssynsere. Anonymkode: 8ac3d...a01 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Synes ikke det er så rart. Det er vel kun omlag 10 % som har en kropp som er verdt å være godt fornøyd fornøyd med også. Anonymkode: c8d67...f5d
Marie90 Skrevet 2. januar 2018 #13 Skrevet 2. januar 2018 (endret) Dette høres litt ut som krisemaksimering for meg. Helt ærlig så er jeg litt lei av alt "hysteriet" rundt hvor vanskelig de unge har det. Nå er det ikke så lenge siden jeg var tenåring og jeg husker godt hvor vanskelig alt var. Men det har aldri vært en tid i historien der det å bli voksen var såre enkelt, det var kun ulike problemstillinger. Og det viktigste du kan fortelle unge er: problemer, utfordringer og kriser forsvinner ikke eller elimineres - du blir bare bedre rustet til å takle dem. Det er den gode nyheten med å bli eldre - du bryr deg ikke om hva alle mener om deg og dine valg, og du får et litt bedre grep om hva som er viktig i livet ditt. Prioriteringsevne er noe man lærer seg. Du kommer ikke til å være første kvinnelige CEO for et av Norges største firma med fire barn på slep, en kropp som Candice Swanepoel, en egen parfyme lansert på privaten og en roman på vei til publisering. Du velger hvilke ting som er viktig for deg, og arbeider i den retning. Resten må du la være. Det er klart du blir utbrent om du både skal ha den perfekte sommerkroppen og 6 i hvert fag. Og noe av det må du la skure. Det er dette ungdommen skal lære seg, ikke at voksne skal ta skylden for et press de strengt tatt ikke står til ansvar for. Endret 2. januar 2018 av Marie90 2
Morpheus Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 10 av 10 kan gjøre noe med det de er missfornøyd med kroppen sin...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 Jeg er vel stort sett fornøyd, delvis pga kg faktisk Anonymkode: 31710...118
Gjest C.Tramell Skrevet 2. januar 2018 #16 Skrevet 2. januar 2018 Jentene selv må slutte å fråtse i utseenderelatert stoff, løfte blikket og begynne å interessere seg for noe mer enn seg selv. Det er det som må til. Jeg og resten av samfunnet kan hverken tvinge eller overtale dem til det. De må våkne opp og skjønne hva de holder på med, og slutte å skylde på andre for et press de selv både skaper og opprettholder. Alternativt kan vi forby Instagram, skjønnhetsblogger, snapchap og alt det andre, og la oss inspirere av Nord-Korea og lage lover som bare tillater to, tre valg når det gjelder frisyre og antrekk og sånt. Samtidig kan vi innføre et standard trenings- og kostholdsprogram for hele befolkningen så vi ender opp med ganske like kropper hele gjengen. Da er ikke utseendet lenger et stort problem, men vi har kanskje fått et par andre å stri med.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 2 timer siden, C.Tramell skrev: Jentene selv må slutte å fråtse i utseenderelatert stoff, løfte blikket og begynne å interessere seg for noe mer enn seg selv. Det er det som må til. Jeg og resten av samfunnet kan hverken tvinge eller overtale dem til det. De må våkne opp og skjønne hva de holder på med, og slutte å skylde på andre for et press de selv både skaper og opprettholder. Alternativt kan vi forby Instagram, skjønnhetsblogger, snapchap og alt det andre, og la oss inspirere av Nord-Korea og lage lover som bare tillater to, tre valg når det gjelder frisyre og antrekk og sånt. Samtidig kan vi innføre et standard trenings- og kostholdsprogram for hele befolkningen så vi ender opp med ganske like kropper hele gjengen. Da er ikke utseendet lenger et stort problem, men vi har kanskje fått et par andre å stri med. TS her. Veldig enig med det første avsnittet. Det ligger noe i at mange av jentene velger å dykke ned i det, med unnskyldningen: "Men det er ikke så lett å unngå det, det er jo overalt". Jeg har tatt avstand fra blogger, Instagram, moteblader osv. Jeg synes det et rett og slett uinteressant. Leser jeg blogger er det fordi jeg er interresert i andre ting enn reklamer for skjønnhetsprodukter eller statuser med plastiske operasjoner. Jeg blir ikke påvirket, helt ærlig fordi jeg synes hele greia er teit. Beklager å si det på den måten. Anonymkode: 8ce0f...c50
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #18 Skrevet 2. januar 2018 TS her. En annen ting jeg vil legge til er at om jeg det andre legger ut koselige bilder av familien i Florida, eller venninner som legger ut vakre bilder av seg selv elns, så tenker jeg ikke: "Ånei, stakkars meg. De har nok et bedre liv enn meg", derimot tenker jeg, "Ååå så heldige de var. Det så deilig ut, eller hun var pen på det bildet" også går jeg videre. Jeg misunner ikke andres lykke, men unner dem det. Anonymkode: 8ce0f...c50
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #19 Skrevet 2. januar 2018 3 timer siden, C.Tramell skrev: Jentene selv må slutte å fråtse i utseenderelatert stoff, løfte blikket og begynne å interessere seg for noe mer enn seg selv. Det er det som må til. Jeg og resten av samfunnet kan hverken tvinge eller overtale dem til det. De må våkne opp og skjønne hva de holder på med, og slutte å skylde på andre for et press de selv både skaper og opprettholder. Alternativt kan vi forby Instagram, skjønnhetsblogger, snapchap og alt det andre, og la oss inspirere av Nord-Korea og lage lover som bare tillater to, tre valg når det gjelder frisyre og antrekk og sånt. Samtidig kan vi innføre et standard trenings- og kostholdsprogram for hele befolkningen så vi ender opp med ganske like kropper hele gjengen. Da er ikke utseendet lenger et stort problem, men vi har kanskje fått et par andre å stri med. Amen! Livet er så mye mer enn kroppsfokus og "mirror selfies". Målet bør ikke være å jobbe med å bli 100% fornøyd med kroppen, men å vise 100% interesse for andre og viktigere saker enn kropp Anonymkode: 1896e...369 1
Gjest Axl Rose Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 På 2.1.2018 den 10.46, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er så rart. Det er vel kun omlag 10 % som har en kropp som er verdt å være godt fornøyd fornøyd med også. Anonymkode: c8d67...f5d Hvor i all verden bor du da? Kanskje bare du som tiltrekker deg feil folk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå