AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Noen her som har hatt baby i tverrleie ved termin,og født på Haukeland sykehus? Baby ligger i tverrleie,og jeg går til jevnlige kontroller på Haukeland for dette.Såvidt jeg har skjønt er ikke tverrleie automatisk grunn til keisersnitt ved dette sykehuset.De vil heller prøve å snu barnet under fødsel og holde det med makt «riktig vei» fysisk,(med hodet ned) under fødselen. Hører gjerne erfaringer fra andre,fra hvordan Haukeland praktiserer dette. Anonymkode: aa2b5...1c2
Miss.Wildfox Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Det kan høres ut som du har misforstått eller fått ufullstendig informasjon. Vanlig praksis er å gjøre vendingsforsøk på tverrleie og seteleie, altså at du kommer inn noen uker før termin og vender babyen ved at de fysisk snur på babyen i magen. Er vendingen vellykket til man få reise hjem i påvente av spontan fødselsstart med mindre man er redd for at fosteret snur seg igjen. Da kan det være at man velger å starte fødselen samtidig. Er vendingen mislykket vil man bli satt opp til planlagt keisersnitt. Det er uforenelig med vaginal fødsel om barnet ligger i tverrleie. Unntaket er om man venter tvillinger og det er tvilling nummer to som ligger i tverrleie. Da vil man manøvrere babyen fysisk i hodeleie aller helst så fort nummer en er født, og vil derfor holde på magen for å stabilisere leiet. Lykke til! 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Miss.Wildfox skrev: Det kan høres ut som du har misforstått eller fått ufullstendig informasjon. Vanlig praksis er å gjøre vendingsforsøk på tverrleie og seteleie, altså at du kommer inn noen uker før termin og vender babyen ved at de fysisk snur på babyen i magen. Er vendingen vellykket til man få reise hjem i påvente av spontan fødselsstart med mindre man er redd for at fosteret snur seg igjen. Da kan det være at man velger å starte fødselen samtidig. Er vendingen mislykket vil man bli satt opp til planlagt keisersnitt. Det er uforenelig med vaginal fødsel om barnet ligger i tverrleie. Unntaket er om man venter tvillinger og det er tvilling nummer to som ligger i tverrleie. Da vil man manøvrere babyen fysisk i hodeleie aller helst så fort nummer en er født, og vil derfor holde på magen for å stabilisere leiet. Lykke til! Takk:)Jeg fikk vite av legen at de ikke ville prøve vendingsforsøk på forhånd,kun etter at fødselen har startet.Det jeg reagerte mest på er at de med tvang skal holde babyen med hodet nederst.Ifølge fastlegen er dette noe man kun driver med på Haukeland? Og hvis det ikke gikk skulle de vurdere å kanskje gjøre hastekeisersnitt. TS Anonymkode: aa2b5...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk:)Jeg fikk vite av legen at de ikke ville prøve vendingsforsøk på forhånd,kun etter at fødselen har startet.Det jeg reagerte mest på er at de med tvang skal holde babyen med hodet nederst.Ifølge fastlegen er dette noe man kun driver med på Haukeland? Og hvis det ikke gikk skulle de vurdere å kanskje gjøre hastekeisersnitt. TS Anonymkode: aa2b5...1c2 Dette høres ikke riktig ut i det hele tatt.... Tror jeg hadde bedt om en samtale med gyn og jm på sykehuset - og hørt deres versjon. Hvis dette stemmer er det hårreisende og jeg hadde søkt planlagt KS umiddelbart. Dette høres ut som en planlagt skrekkfødsel Anonymkode: cbc86...30c 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette høres ikke riktig ut i det hele tatt.... Tror jeg hadde bedt om en samtale med gyn og jm på sykehuset - og hørt deres versjon. Hvis dette stemmer er det hårreisende og jeg hadde søkt planlagt KS umiddelbart. Dette høres ut som en planlagt skrekkfødsel Anonymkode: cbc86...30c Det er overlege på Haukeland som sa dette.Går til kontroll der jevnlig.Fastlegen min tenker det samme som deg,og ønsker å søke om ks for meg på et annet sykehus.Synes særlig dette med å holde barnet fast med makt høres litt vel brutalt ut. TS Anonymkode: aa2b5...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, Miss.Wildfox skrev: Det kan høres ut som du har misforstått eller fått ufullstendig informasjon. Vanlig praksis er å gjøre vendingsforsøk på tverrleie og seteleie, altså at du kommer inn noen uker før termin og vender babyen ved at de fysisk snur på babyen i magen. Er vendingen vellykket til man få reise hjem i påvente av spontan fødselsstart med mindre man er redd for at fosteret snur seg igjen. Da kan det være at man velger å starte fødselen samtidig. Er vendingen mislykket vil man bli satt opp til planlagt keisersnitt. Det er uforenelig med vaginal fødsel om barnet ligger i tverrleie. Unntaket er om man venter tvillinger og det er tvilling nummer to som ligger i tverrleie. Da vil man manøvrere babyen fysisk i hodeleie aller helst så fort nummer en er født, og vil derfor holde på magen for å stabilisere leiet. Lykke til! Nei, ingen misforståelser. Samme praksis her. Så kanskje du skal oppdatere deg litt før du før råd? Jeg fikk beskjed om at baby ville snu seg når riene startet og at jeg de ville overvåke tett. De vurdere vendinsforsøk men lot være fordi jeg hadde ustsbilt leie og mye fostervann så baby ville bare snu seg tilvake i tverrleie. Jeg krevde måling av bekken for å sikkre at evnt setefødsel var mulig (stooor baby). Jeg ble igangsatt på overtid, venta med igangsettelsen til babyen lå med hodet ned selv om sykeguset mente det var unødvendig. De var helt klar til å igangsette meg med baby i tverrleie. Usikkerheten var ikke kjekk, men sykehuset tok det med knusende ro, fikk bare beskjed om å komme inn for vurdering av leie så snart riene eventuellt starta. Anonymkode: b2af4...8e2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er overlege på Haukeland som sa dette.Går til kontroll der jevnlig.Fastlegen min tenker det samme som deg,og ønsker å søke om ks for meg på et annet sykehus.Synes særlig dette med å holde barnet fast med makt høres litt vel brutalt ut. TS Anonymkode: aa2b5...1c2 Her ville jeg takket ja til fastlegens forslag om å søke KS på et annet sykehus. En fødsel i hodeleie er ille nok, med tverrleie og evt. forsøk på vending blir det nok enda værre. Anonymkode: ae389...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er overlege på Haukeland som sa dette.Går til kontroll der jevnlig.Fastlegen min tenker det samme som deg,og ønsker å søke om ks for meg på et annet sykehus.Synes særlig dette med å holde barnet fast med makt høres litt vel brutalt ut. TS Anonymkode: aa2b5...1c2 Enig med fastlegen din, søk KS... Jeg har gjennomgått to helt normale, vaginale hodefødsler uten komplikasjoner - og de smertene er MER en nok om ikke de skal til å vende, vri og holde baby med makt inni magen... Det høres utrolig traumatisk og fælt ut. Søk KS, om du får innvilget KS er det ingenting i veien for å føde vaginalt likevel om baby skulle snu seg Anonymkode: cbc86...30c 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er overlege på Haukeland som sa dette.Går til kontroll der jevnlig.Fastlegen min tenker det samme som deg,og ønsker å søke om ks for meg på et annet sykehus.Synes særlig dette med å holde barnet fast med makt høres litt vel brutalt ut. TS Anonymkode: aa2b5...1c2 På mitt sykehus snakka de aldri om å holde fast, bare at kroppen ville ordne det selv. At kraften av riene ville holde barnet på plass og så vil det jo skyves vedover i kanalen og sitte fast av seg selv. De holdt fast på at kroppen ville ordne alt dette selv. Men jeg krevde fødselsforberedende samtale på sykehuset, med jordmor spesialisert på fødselsangst. Hun tok mine ønsker opp med overlege og ble min "advokat". Dette ghaldt dog i hivedsak pga igangsettelse, og ikke tverrleie pga tidligere vond erfaring med igangsettelse. Mine krav til fødselen var at epidural skulle settes med en gang, og evnt vente med å skru på til det var behov (kan være lurt ved evnt vendingsforsøk så du får smertestillende klar) og er lurt fordi det gir deg kjapp mulighet for spinalbedøvelse om det må bli keisersnitt. Krevde og at jordmor skulle være til stede hele tiden siden jeg var redd, og at de måtte huske at min redsel var den viktigste å ta hensyn til siden det i så stor grad påvirker fødselen. Jordmoren var fantastisk, og det var veldig lurt å hs epiduralen klar!!! Min holdt seg i rett leie, så sykehuset hadde rett. Kropoen ordna det hele selv. Barnet skyves jo ned i fødselskanalen hele tiden også dra starten av så om det skulle bli behov for å holde fast er det jo ikke lange tiden det er snakk om. Jeg tenkte sykehuset visste hva de dreiv med, men var selvsagt redd.... Hvor langt er du på vei? Anonymkode: b2af4...8e2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: På mitt sykehus snakka de aldri om å holde fast, bare at kroppen ville ordne det selv. At kraften av riene ville holde barnet på plass og så vil det jo skyves vedover i kanalen og sitte fast av seg selv. De holdt fast på at kroppen ville ordne alt dette selv. Men jeg krevde fødselsforberedende samtale på sykehuset, med jordmor spesialisert på fødselsangst. Hun tok mine ønsker opp med overlege og ble min "advokat". Dette ghaldt dog i hivedsak pga igangsettelse, og ikke tverrleie pga tidligere vond erfaring med igangsettelse. Mine krav til fødselen var at epidural skulle settes med en gang, og evnt vente med å skru på til det var behov (kan være lurt ved evnt vendingsforsøk så du får smertestillende klar) og er lurt fordi det gir deg kjapp mulighet for spinalbedøvelse om det må bli keisersnitt. Krevde og at jordmor skulle være til stede hele tiden siden jeg var redd, og at de måtte huske at min redsel var den viktigste å ta hensyn til siden det i så stor grad påvirker fødselen. Jordmoren var fantastisk, og det var veldig lurt å hs epiduralen klar!!! Min holdt seg i rett leie, så sykehuset hadde rett. Kropoen ordna det hele selv. Barnet skyves jo ned i fødselskanalen hele tiden også dra starten av så om det skulle bli behov for å holde fast er det jo ikke lange tiden det er snakk om. Jeg tenkte sykehuset visste hva de dreiv med, men var selvsagt redd.... Hvor langt er du på vei? Anonymkode: b2af4...8e2 Jeg er snart 38 uker på vei. Anonymkode: aa2b5...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her ville jeg takket ja til fastlegens forslag om å søke KS på et annet sykehus. En fødsel i hodeleie er ille nok, med tverrleie og evt. forsøk på vending blir det nok enda værre. Anonymkode: ae389...7cb 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med fastlegen din, søk KS... Jeg har gjennomgått to helt normale, vaginale hodefødsler uten komplikasjoner - og de smertene er MER en nok om ikke de skal til å vende, vri og holde baby med makt inni magen... Det høres utrolig traumatisk og fælt ut. Søk KS, om du får innvilget KS er det ingenting i veien for å føde vaginalt likevel om baby skulle snu seg Anonymkode: cbc86...30c Ja,har tenkt å følge fastlegens råd.Men er redd jeg er for sent ute nå som jeg er 38 uker på vei? Neste fastlegetime er om 1 1/2 uke.Deretter må hun vel sende søknad og så må jeg vente på time for samtale om ks på det nye sykehuset.Er det ikke slik det fungerer? Regner med de må se meg/undersøke meg før de eventuelt innvilger ks? Anonymkode: aa2b5...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja,har tenkt å følge fastlegens råd.Men er redd jeg er for sent ute nå som jeg er 38 uker på vei? Neste fastlegetime er om 1 1/2 uke.Deretter må hun vel sende søknad og så må jeg vente på time for samtale om ks på det nye sykehuset.Er det ikke slik det fungerer? Regner med de må se meg/undersøke meg før de eventuelt innvilger ks? Anonymkode: aa2b5...1c2 Ring fastlegekontoret i morgen og be om fortgang i sakene? Anonymkode: ae389...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk:)Jeg fikk vite av legen at de ikke ville prøve vendingsforsøk på forhånd,kun etter at fødselen har startet.Det jeg reagerte mest på er at de med tvang skal holde babyen med hodet nederst.Ifølge fastlegen er dette noe man kun driver med på Haukeland? Og hvis det ikke gikk skulle de vurdere å kanskje gjøre hastekeisersnitt. TS Anonymkode: aa2b5...1c2 Har du prøvd å finne prosedyre bok for tverrleie og å lese der hva rutinene er for fødsel i tverrleie? Jeg er litt i tvil om jeg skal skrive dette, men de fleste vet vel atHaukeland har sine egne rutiner på flere omårder, stikk i strid med prosedyrer andre sykehus bruker. Fødsel på Voss er vel ikke aktuelt? Anonymkode: 3ed67...742
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja,har tenkt å følge fastlegens råd.Men er redd jeg er for sent ute nå som jeg er 38 uker på vei? Neste fastlegetime er om 1 1/2 uke.Deretter må hun vel sende søknad og så må jeg vente på time for samtale om ks på det nye sykehuset.Er det ikke slik det fungerer? Regner med de må se meg/undersøke meg før de eventuelt innvilger ks? Anonymkode: aa2b5...1c2 I din situasjon kan de ikke nekte et planlagt snitt på Haukeland heller. De vil prøve overtale til vaginal, men ved risikofødsel (som dette er) kan de ikke tvinge deg. Anonymkode: 5a077...464
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja,har tenkt å følge fastlegens råd.Men er redd jeg er for sent ute nå som jeg er 38 uker på vei? Neste fastlegetime er om 1 1/2 uke.Deretter må hun vel sende søknad og så må jeg vente på time for samtale om ks på det nye sykehuset.Er det ikke slik det fungerer? Regner med de må se meg/undersøke meg før de eventuelt innvilger ks? Anonymkode: aa2b5...1c2 Ring fastlegen din i morgen og be om en time. Behandlingstiden er selvsagt kortere når du er så langt på vei, da ''sniker du i køen'' hos de som behandler. Dette kan gå veldig fort Det er heller ikke sikkert de trenger samtale/undersøkelse hvis fastlegen din skriver en god søknad. Anonymkode: cbc86...30c 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #16 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å finne prosedyre bok for tverrleie og å lese der hva rutinene er for fødsel i tverrleie? Jeg er litt i tvil om jeg skal skrive dette, men de fleste vet vel atHaukeland har sine egne rutiner på flere omårder, stikk i strid med prosedyrer andre sykehus bruker. Fødsel på Voss er vel ikke aktuelt? Anonymkode: 3ed67...742 Kjenner til det ja Har lest i Haukeland sin metodebok,men det stod ikke så mye om rutiner rundt sete- og tverrleie.Det var ihvertfall ikke mulig for meg å åpne dokumentet,så kanskje det ligger tilgjengelig kun for de som jobber på Haukeland? Fastlegen min mente vi kunne søke planlagt ks på Voss,eventuelt på Stord. Anonymkode: aa2b5...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring fastlegen din i morgen og be om en time. Behandlingstiden er selvsagt kortere når du er så langt på vei, da ''sniker du i køen'' hos de som behandler. Dette kan gå veldig fort Det er heller ikke sikkert de trenger samtale/undersøkelse hvis fastlegen din skriver en god søknad. Anonymkode: cbc86...30c Takk,det var betryggende å vite Anonymkode: aa2b5...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I din situasjon kan de ikke nekte et planlagt snitt på Haukeland heller. De vil prøve overtale til vaginal, men ved risikofødsel (som dette er) kan de ikke tvinge deg. Anonymkode: 5a077...464 Jeg er veldig i tvil om jeg våger å stole på de.Er heller ikke en type som er så flink til å "stå på krava",og siden jeg også er førstegangs føler jeg at jeg ikke har noe å stille opp med. Anonymkode: aa2b5...1c2
Miss.Wildfox Skrevet 1. januar 2018 #19 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, ingen misforståelser. Samme praksis her. Så kanskje du skal oppdatere deg litt før du før råd? Jeg fikk beskjed om at baby ville snu seg når riene startet og at jeg de ville overvåke tett. De vurdere vendinsforsøk men lot være fordi jeg hadde ustsbilt leie og mye fostervann så baby ville bare snu seg tilvake i tverrleie. Jeg krevde måling av bekken for å sikkre at evnt setefødsel var mulig (stooor baby). Jeg ble igangsatt på overtid, venta med igangsettelsen til babyen lå med hodet ned selv om sykeguset mente det var unødvendig. De var helt klar til å igangsette meg med baby i tverrleie. Usikkerheten var ikke kjekk, men sykehuset tok det med knusende ro, fikk bare beskjed om å komme inn for vurdering av leie så snart riene eventuellt starta. Anonymkode: b2af4...8e2 Unødig bemerkning når dette ikke er normal prosedyre eller føringer men har bakgrunn i lokale egenerfaringer. Jeg burde såklart nevnt at jeg ikke har noe erfaring med Haukeland spesielt. Somregel snur de seg og fødselsriene kan hjelpe barnet over i hode- eller seteleie men til syvende og sist vet vi ingenting om hvorfor barnet først har lagt seg i tverrleie. Det kan for eksempel være anatomien og fysiske forhold som gjør det. Har kvinnen født før vet man jo at det ikke er noe som skulle hindre fødselsforløpet men hos en førstegangsfødende vet man ikke. Norsk helseinformatikk skriver dette om tverr- og seteleie; https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie/seteleie-og-tverrleie/ TS, du må kjenne på hva du er komfortabel med. Det jeg reagerer mest på er hvor lenge de måtte trenge å være hands on på deg. Så fort babyen er snudd i hodeleie og hodet festet vil du forhåpentligvis få fred men det høres styrete ut å ikke få fysisk fred til å jobbe seg gjennom rier og fødselen. Uansett, masse lykke til ♥️ 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, Miss.Wildfox skrev: Unødig bemerkning når dette ikke er normal prosedyre eller føringer men har bakgrunn i lokale egenerfaringer. Jeg burde såklart nevnt at jeg ikke har noe erfaring med Haukeland spesielt. Somregel snur de seg og fødselsriene kan hjelpe barnet over i hode- eller seteleie men til syvende og sist vet vi ingenting om hvorfor barnet først har lagt seg i tverrleie. Det kan for eksempel være anatomien og fysiske forhold som gjør det. Har kvinnen født før vet man jo at det ikke er noe som skulle hindre fødselsforløpet men hos en førstegangsfødende vet man ikke. Norsk helseinformatikk skriver dette om tverr- og seteleie; https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie/seteleie-og-tverrleie/ TS, du må kjenne på hva du er komfortabel med. Det jeg reagerer mest på er hvor lenge de måtte trenge å være hands on på deg. Så fort babyen er snudd i hodeleie og hodet festet vil du forhåpentligvis få fred men det høres styrete ut å ikke få fysisk fred til å jobbe seg gjennom rier og fødselen. Uansett, masse lykke til ♥️ Takk for det Anonymkode: aa2b5...1c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå