AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Hei. Kjæresten og jeg skal skaffe oss en hund, og vi er uenige om spesielt en ting: Er det feil å gi hunden godbiter under trening? Han mener det er feil fordi det er ¨feil motivasjon¨, at en hund skal høre på deg uansett og at du ikke skal kunne trenge godbiter for å få hunden til å høre på deg. Jeg derimot har hatt flere hunder før, og jeg har brukt godbiter ved trening med positive resultater. Hva mener dere? Anonymkode: b71f6...a15
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Jeg tror ikke jeg ville fått hund med en som ikke skjønner så enkle ting ved hundehold. En hund blir ikke motivert av seg selv. Frykter han er en av de som bruker straff som treningsmetode. Spør ham hva ha har tenkt til å bruke som motivasjon, så kanskje du avdekker hvordan han tenker får dere skaffer dere hund. Anonymkode: 983ae...5e4 13
Tabris Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 (endret) En hund blir ikke motivert av "jobbe for eier", det er en gammel myte. En hund blir motivert av å enten oppnå et gode (ofte godbit) eller unngå et ubehag (ofte kjeft eller annen straff). De hundene som "jobber for eier" jobber som regel for sistnevnte - hvis de ikke hører, så blir det ubehag. Begge måter kan fungere om de gjøres riktig, men det følger så mange negative konsekvenser med en hund som jobber under ubehag (passivitet, manglende tillit, noen ganger aggressjon osv) at det brukes mindre og mindre i dag. I tillegg til at det ofte er mot dyrevelferdsloven (og jeg personlig synes det er uetisk). Når det er sagt, så er det også ulike måter å bruke godbiter på. Hvis du f.eks lokker med synlig godbit, så får du en hund som "bare vil jobbe når den ser godbiten" og som bare er opphengt i den, og ikke deg. Hvis du i stedet har godbitene i lomma/godbitveske/hånd bakpå ryggen samt bruker en belønningslyd (klikker eller en kort "bra!!) før du gir godbiten, så får du en hund som fokuserer mer på deg enn på godbiten. Den jobber fortsatt for godbiten, men blir ikke så opphengt i lommer og hender som de som blir lokket. Endret 1. januar 2018 av Tabris 14
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke jeg ville fått hund med en som ikke skjønner så enkle ting ved hundehold. En hund blir ikke motivert av seg selv. Frykter han er en av de som bruker straff som treningsmetode. Spør ham hva ha har tenkt til å bruke som motivasjon, så kanskje du avdekker hvordan han tenker får dere skaffer dere hund. Anonymkode: 983ae...5e4 Han er ingen som bruker straff som treningsmetode. Han tenker å bruke ros som motivasjon Anonymkode: b71f6...a15
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Godbiter og oppmerksomhet. Noen hunder setter mer pris på klapp eller en berøring, enn godbit. Nærhet med eieren er viktig for dem, jeg har to tisper som følger meg over alt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Jeg er nybakt valpeeier, og har fått mange gode svar på spørsmål jeg har gjennom å lese boka" 100 % hverdagslydighet fra valp til voksen" av Aarrestad og Riber. Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: 05570...2f4 1
Tabris Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Han er ingen som bruker straff som treningsmetode. Han tenker å bruke ros som motivasjon Anonymkode: b71f6...a15 Ros alene funker dårlig som motivasjon. De som bruker ros alene er også ofte de som bruker ubehag. Dvs at hunden får ros når den gjør noe riktig og ubehag om den gjør noe feil. Folk tror da at hunden "jobber for ros" eller "jobber for å gjøre eieren til lags", når det den egentlig gjør, er å jobbe for å unngå ubehaget om den gjør feil. Kos og klapp har også begrenset verdi under trening, det er i tillegg litt lite effektivt som belønning. Men det kommer jo an på hva det er du har tenkt å trene. Jo mer du krever av hunden, jo bedre bør belønningen være. Og ønsker du en atferd som er stabil og som du kan stole på (f.eks innkalling) så bør du har superheftig belønning hver gang du kaller hunden inn. Ros, kos og en godbit innimellom kan funke ok i hverdagen, men er det noe i omverdenen som frister med, så taper du da ofte veldig raskt. Anbefaler også sterkt boka som nevnes over her. Den har nå kommet i ny utgave som nå heter "Hverdagslydighet fra valp til voksen" 4
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nybakt valpeeier, og har fått mange gode svar på spørsmål jeg har gjennom å lese boka" 100 % hverdagslydighet fra valp til voksen" av Aarrestad og Riber. Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: 05570...2f4 Hva sier boka om belønning?
Sirah Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, Tabris skrev: Ros alene funker dårlig som motivasjon. De som bruker ros alene er også ofte de som bruker ubehag. Dvs at hunden får ros når den gjør noe riktig og ubehag om den gjør noe feil. Folk tror da at hunden "jobber for ros" eller "jobber for å gjøre eieren til lags", når det den egentlig gjør, er å jobbe for å unngå ubehaget om den gjør feil. Kos og klapp har også begrenset verdi under trening, det er i tillegg litt lite effektivt som belønning. Men det kommer jo an på hva det er du har tenkt å trene. Jo mer du krever av hunden, jo bedre bør belønningen være. Og ønsker du en atferd som er stabil og som du kan stole på (f.eks innkalling) så bør du har superheftig belønning hver gang du kaller hunden inn. Ros, kos og en godbit innimellom kan funke ok i hverdagen, men er det noe i omverdenen som frister med, så taper du da ofte veldig raskt. Anbefaler også sterkt boka som nevnes over her. Den har nå kommet i ny utgave som nå heter "Hverdagslydighet fra valp til voksen" Det var veldig generaliserende. Jeg bruker ros som belønning på mine hunder og jeg skal love deg at jeg aldri utsetter dem for ubehag! For mine hunder er det mye mer motivasjon å få masse kos, lek, favorittleken sin eller lignende enn en liten godbit. Hunden er ikke noe glad i de fleste godbittyper og gidder faktisk ikke spise dem. Kan ikke alltid gå rundt med pølser i lomma 🙄 1
Tabris Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, Sirah said: Det var veldig generaliserende. Jeg bruker ros som belønning på mine hunder og jeg skal love deg at jeg aldri utsetter dem for ubehag! For mine hunder er det mye mer motivasjon å få masse kos, lek, favorittleken sin eller lignende enn en liten godbit. Hunden er ikke noe glad i de fleste godbittyper og gidder faktisk ikke spise dem. Kan ikke alltid gå rundt med pølser i lomma 🙄 Neida, det er selvsagt ikke sånn at alle som bruker ros også bruker ubehag. De fleste roser jo hundene sine, det gjør jeg også. Det jeg mente, som kanskje kom uklart frem, var at de som tradisjonelt bare brukte ros, ofte trodde at hunden jobbet for rosen når den jobbet for å unngå ubehaget om den ikke gjorde som eier sa. De fleste av oss roser jo når vi belønner med godbit og/eller leke, det skjer nesten automatisk. Så hunden forbinder jo ros med at "nå kommer belønning". Hvis vi da belønner med godbit/leke innimellom, så er det dette hunden jobber for - ikke rosen i seg selv. Og de fleste hunder virker det jo som om de synes det er gøy å få, de blir glade av det - men jeg tror det har begrenset verdi som belønning. Jeg skal endre mening den dagen jeg ser noen trene hunden til å gå et lydighetsprogram og ignorere spennende forstyrrelser utelukkende ved bruk av ros, ikke godbiter, leke eller ubehag. Endret 1. januar 2018 av Tabris 6
Dolly-Duck Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 4 minutter siden, Tom Bäcker said: Hva sier boka om belønning? Nå var det ikke jeg som skrev dette. Men anbefaler boken på det sterkeste, var selv på kurs med forfatteren, han er knall flink. Boken tar utgangspunkt i klikkertrening, da belønner man alltid. Jeg vil påstå at det nesten er umulig å få en hund til å gjøre som du vil, kun ved bruk av ros. 4 minutter siden, Sirah said: Det var veldig generaliserende. Jeg bruker ros som belønning på mine hunder og jeg skal love deg at jeg aldri utsetter dem for ubehag! For mine hunder er det mye mer motivasjon å få masse kos, lek, favorittleken sin eller lignende enn en liten godbit. Hunden er ikke noe glad i de fleste godbittyper og gidder faktisk ikke spise dem. Kan ikke alltid gå rundt med pølser i lomma 🙄 Men da bruker du ikke ros alene. Lek fungerer definitivt som belønning, på samme måte som godbiter. 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 8 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Hva sier boka om belønning? Ros kan ikke brukes som belønning alene,den brukes for å opprettholde interesse i påvente av selve belønningen. Ros får ikke en hund til å jobbe i mange minutter og utføre øvelser gang på gang bare fordi vi roser. Innsatsen og gleden dør fort ut hvis rosen ikke etterføges av noe mer betydningsfullt for hunden( altså godbiter) Lek kan brukes som belønning når det trenes til konkurranser og ved innkalling, men kan gi høyt stressnivå. Dette er VELDIG kort fortalt... Anonymkode: 05570...2f4 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Han er ingen som bruker straff som treningsmetode. Han tenker å bruke ros som motivasjon Anonymkode: b71f6...a15 Har han hatt hund? Anonymkode: 89af8...ad7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 3 timer siden, Sirah skrev: Det var veldig generaliserende. Jeg bruker ros som belønning på mine hunder og jeg skal love deg at jeg aldri utsetter dem for ubehag! For mine hunder er det mye mer motivasjon å få masse kos, lek, favorittleken sin eller lignende enn en liten godbit. Hunden er ikke noe glad i de fleste godbittyper og gidder faktisk ikke spise dem. Kan ikke alltid gå rundt med pølser i lomma 🙄 Men da belønner du jo med leking i stedet for godbiter, og på noen hunder kan det fungere vel så godt som godbiter. Har derimot tilgode å se en hund som blir motivert kun av «flink gutt» og litt kos. Det ville hvert fall aldri fungert på min hund. Anonymkode: 019a5...254 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Han er ingen som bruker straff som treningsmetode. Han tenker å bruke ros som motivasjon Anonymkode: b71f6...a15 Fyren kan jo ingenting ! At det går ann!! Anonymkode: dbc68...ca1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #16 Skrevet 2. januar 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Har han hatt hund? Anonymkode: 89af8...ad7 Nei, han har aldri hatt hund før, men har levd med min tidligere hund en liten stund. Han var veldig misfornøyd med at jeg brukte godbiter ved innkalling. For meg har det vært MEGET effektivt å bruke godbiter ved innkalling. Uansett hvor jeg var med hunden, enten det var i skogen eller om hun hadde stukket av, så kom hun løpende fordi godbiten var mer interessang enn å snuse rundt osv. Jeg tenker at hvis hunden faktisk hadde stukket av og befinner seg på en vei med biler, så kan det være avgjørende å ha godbiter. En annen gang hadde jeg ikke godbiter, og da var jeg nødt til å late som jeg ¨gråt¨ for å henne til å komme til meg! Anonymkode: b71f6...a15
Tabris Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 Jeg vil anbefale at du kjøper boken nevnt over her, også kan din kjæreste også lese den. Når/hvis dere får dere valp, så vil jeg anbefale et valpekurs for dere begge. Du kan si til ham at sånn han tenker - at hunden skal jobbe for deg, ikke for godbiter - er sånn man tenkte før innen hundetrening. Men som med meste, så går verden videre etterhvert som vi lærer mer og skaffer oss mer kunnskap. Og det er naturlig at han ikke vet dette, siden han ikke har hund og dermed ikke har fulgt med på utviklingen på samme måte. 2
palamina Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 På 2.1.2018 den 14.25, AnonymBruker skrev: Nei, han har aldri hatt hund før, men har levd med min tidligere hund en liten stund. Han var veldig misfornøyd med at jeg brukte godbiter ved innkalling. For meg har det vært MEGET effektivt å bruke godbiter ved innkalling. Uansett hvor jeg var med hunden, enten det var i skogen eller om hun hadde stukket av, så kom hun løpende fordi godbiten var mer interessang enn å snuse rundt osv. Jeg tenker at hvis hunden faktisk hadde stukket av og befinner seg på en vei med biler, så kan det være avgjørende å ha godbiter. En annen gang hadde jeg ikke godbiter, og da var jeg nødt til å late som jeg ¨gråt¨ for å henne til å komme til meg! Anonymkode: b71f6...a15 Jeg skjønner at mannen din reagerer på at du gjør deg avhengig av godbiter på den måten. Jeg bruker også godbiter under trening (og klikker) men kun under nyinnlæring. Når kommandoen sitter fader jeg godbit-belønningen ut etter hvert og bruker kun ros. Da lyder hundene av gammel vane. Hverdagslydighet, som innkalling og å gå ved foten når hunden er løs skal helst gå av seg selv etter en tid, i hvert fall når hunden er voksen. Hvis man alltid må støtte seg på godbiter kan man jo ikke ha tillit til at hunden er lydig når det er nødvendig. 1
Million Skrevet 3. januar 2018 #19 Skrevet 3. januar 2018 (endret) Det er hevet over enhver tvil blant alle hundeeksperter at hunder motiveres sterkt av mat, kontra bare det å få ros.Ros vil aldri kunne måle seg med en belønning i form av en godbit. En hund gjør alltid det som lønner seg. Lønner det seg i form av en liten godbit å gjøre som du ber den om, gjør den det villig og ivrig og den lærer av det. Noen hunder er imidlertid ikke så sterkt motivert av mat. Det ligger ikke i deres personlighet, rett og slett, akkurat som noen mennesker ikke er spesielt opptatt av mat, men spiser bare for å overleve nærmest. Disse hundene kan man forsøke å motivere og belønne med lek istedet. F.eks. finne en yndlingsball eller en drakamp-leke, som man tar frem og leker litt med hunden med når det skal belønnes for noe. Man ser alltid at tollernes hunder og politiets hunder blir belønnet for riktig atferd og jobb med en leke. De bruker ikke godbiter, men lek som belønning. Jeg har lært opp min hund med små "godbiter". Eller "godbit og godbit".... det er rett og slett tørrfôr-kuler jeg har gitt, tatt fra den vanlige fôrtønnen hennes og puttet i lomma. Men ettersom hun er en grådig bisk og elsker all mat over alt på jord, har det fungert som motivering bra nok for henne. LAGT TIL ETTERPÅ: Jeg vil understreke at godbitene fases ut etterhvert som hunden blir eldre og lærdommen sitter. Starter med at man bare belønner f.eks. annenhver gang hunden gjør riktig, så hver tredje osv. Over tid altså, ikke avslutte brått. Hunden vil imidlertid alltid leve i håpet om at "vil det vanke godbit denne gangen? Jeg gjør som hun sier for sikkerhet skyld!" Det eneste jeg belønner fremdeles, er at hunden min er så utrolig flink når det kommer til kloklipp. Jeg ser hvordan andre kjemper med nebb og klør og har det basketaket med hunden(e) sine når denne jobben skal gjøres. Noen må til og med få hunden til veterinær for å få det gjort. Min hund lar meg villig klippe klørne hennes. Antageligvis fordi jeg alltid har belønnet hunden min direkte etter hver eneste kloklipp når jeg roper "Ferdig!" med en bit tørket kyllinghals. Hun eeelsker dem, og knasker dem i seg. For dem utholder hun kloklippen, men ikke uten å uttrykke lidelse selvsagt.... :-) Endret 3. januar 2018 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 On 1/2/2018 at 2:25 PM, AnonymBruker said: Nei, han har aldri hatt hund før, men har levd med min tidligere hund en liten stund. Han var veldig misfornøyd med at jeg brukte godbiter ved innkalling. For meg har det vært MEGET effektivt å bruke godbiter ved innkalling. Uansett hvor jeg var med hunden, enten det var i skogen eller om hun hadde stukket av, så kom hun løpende fordi godbiten var mer interessang enn å snuse rundt osv. Jeg tenker at hvis hunden faktisk hadde stukket av og befinner seg på en vei med biler, så kan det være avgjørende å ha godbiter. En annen gang hadde jeg ikke godbiter, og da var jeg nødt til å late som jeg ¨gråt¨ for å henne til å komme til meg! Anonymkode: b71f6...a15 Virker som du bruker det som bestikkelse, og da er jeg litt enig med han. Skal man bruke godbiter, bør man bruke dem mye under innlæring (som også blir sagt over), og så mindre etter hvert som adferden sitter. Hunden skal ikke vite når han får eller ikke får belønning, slik at man også har en noenlunde lydig hund når man ikke har godbiter i lomma. Men det at han har tenkt å klare seg helt uten godbiter, og uten noen form for straff istedenfor, når han aldri har hatt hund før er jo bare en idè i hodet hans. Hvorfor skal du høre på han når det kun er en teori? De som ikke bruker godbiter eller leker i det hele tatt er som oftets "straffe-trenere" som kuer, skremmer, rister, legger i bakken etc., til og med sparker og slår (som Cesar Millan). Disse hundene lyder og smisker for å gjøre eieren blid fordi de er redde for straff. Anonymkode: 89af8...ad7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå