Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg går på AAP etter en stor operasjon. Skal snakke med nav men siden alt er stengt så bare lurer jeg på om noen vet hva som skjer når jeg ikke kan følge aktivitetsplikten en stund? Det er jo et krav de har, naturligvis. Men nå er det sånn at jeg har havnet i en stor krise i nærmeste familie, og makter ikke annet enn og sitte ved vedkommedes side. Hva gjør jeg? Kan legen min sende nav en erklæring på at jeg må ha opphold i aktivitetsplikten for og i det hele tatt overleve det jeg står oppi? Og evt miste stønaden vil jo gjøre situasjonen min enda vanskeligere. Og jeg er nærmeste pårørende i denne situasjonen. Jeg skal være sammen med vedkommende, er ikke mulig og la være. Og jeg vil ikke la være. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Chevy skrev:

Hei

jeg går på AAP etter en stor operasjon. Skal snakke med nav men siden alt er stengt så bare lurer jeg på om noen vet hva som skjer når jeg ikke kan følge aktivitetsplikten en stund? Det er jo et krav de har, naturligvis. Men nå er det sånn at jeg har havnet i en stor krise i nærmeste familie, og makter ikke annet enn og sitte ved vedkommedes side. Hva gjør jeg? Kan legen min sende nav en erklæring på at jeg må ha opphold i aktivitetsplikten for og i det hele tatt overleve det jeg står oppi? Og evt miste stønaden vil jo gjøre situasjonen min enda vanskeligere. Og jeg er nærmeste pårørende i denne situasjonen. Jeg skal være sammen med vedkommende, er ikke mulig og la være. Og jeg vil ikke la være. 

Slike ting får man ikke fri med lønn til om man er i jobb heller, så hvorfor skulle du få det?

Anonymkode: 4062d...352

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen din. Fortell hvordan du har det og hvordan situasjonen er. Så får legen din avgjøre dette.

Anonymkode: 46c97...9f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke pleiepenger: 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+nærstående+i+livets+sluttfase

Ellers kan vel legen din sykemelde deg fra den planlagte aktiviteten om det er praksisarbeid, men da vil vel Nav vanligvis lete etter annen aktivitet. Spørs jo også om du er psykisk syk av denne situasjonen slik at det forsvarer en sykemelding. 

Anonymkode: b7ae6...d77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Chevy skrev:

Hei

Du får ikke opphold i aktivitetsplanen på grunn av dette. Enten så må du stille opp eller finne deg annen måter å få inn penger som kan dekke mat på bordet og tak over hodet. 

Anonymkode: e3c8a...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det trekkes generelt en grense mellom sykdom, skade, lyte og sosiale årsaker for sykemelding. Det gjelder for alle. Sosiale problemer får man ikke sykemelding for. Slik du fremlegger saken din her, taler det ikke til din fordel. Men ingen her vet hva slags situasjon du og familien din befinner seg i, eller hvor nært pårørende du er. Så lenge du ikke er presis, kan heller ingen gi deg noe konkret svar. Så du må snakke med legen din om sykemelding, og om det finnes grunnlag for det i ditt tilfelle. 

Anonymkode: cb06e...204

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar.

saken og type alvorlighetsgrad osv kan jeg ikke gå inn på, av hensyn til vedkommende det dreier seg om, men det er alvorlig nok, og vi er i en krise/sjokksituasjon. Jeg har trening som aktivitet i min plan (opptrening). Derfor tenker jeg også at imens jeg er i den byen sykehuset ligger, så kanskje jeg kan ha aktivitetsplanen, men tilpasset at jeg er her. Det er jo mulig og gjennomføre noen øvelser hvis jeg googler litt og finner alternative måter. Etterhvert vil jeg komme tilbake til hjembyen, og da er det kanskje godt og få gått på trening og få ut litt følelser slik. Men akkuratt nå, i en ukes tid, vil alt hjemme stå litt på vent. Leilighet og absolutt alt annet ligger i andres hender akkuratt nå. Vedkommende det dreier seg om vil trenge enormt lang tid på og komme seg, så selvom situasjonen er akutt og sjokket er stort nå, vil ting ta lang tid. Men skulle nav være vrange og ta min aap fra meg nå så må vi jo bare selge leiligheten og flytte til leie-leilighet eller hjem til mine foreldre. På lang sikt tenker jeg her. Dette er en såpass alvorlig sak at jeg må tenke slik også, desverre. Akkuratt nå er jeg bekymret for veldig mange ting, men spesielt om vedkommende noensinne vil kunne klare og komme tilbake til hverdagen. Jeg er som sagt nærmeste pårørende, på den måten at det er min kjæreste og samboer gjennom veldig mange år dette. Så økonomisk berører dette meg på aller største måte iom at jeg må ta ansvaret for begges økonomi på den måten at vi har mye felles, økonomisk også. 

Økonomi er det siste jeg tenker på akkuratt nå, men noen ganger i løpet av dagen vandrer tankene innom alle tema som er utenom det aller mest alvorlige - situasjonen i seg selv.

tusen takk for svar

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trekkes generelt en grense mellom sykdom, skade, lyte og sosiale årsaker for sykemelding. Det gjelder for alle. Sosiale problemer får man ikke sykemelding for. Slik du fremlegger saken din her, taler det ikke til din fordel. Men ingen her vet hva slags situasjon du og familien din befinner seg i, eller hvor nært pårørende du er. Så lenge du ikke er presis, kan heller ingen gi deg noe konkret svar. Så du må snakke med legen din om sykemelding, og om det finnes grunnlag for det i ditt tilfelle. 

Sier du det. Trond Giske er sykemeldt.  For alt vi vet kan personen hun sitter med være barn,  foreldre,  søsken. Kan være slutten av livet, så ikke vær så skråsikker på dine uttalelser

Anonymkode: f9c5a...004

AnonymBruker
Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2018 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Snakk med fastlegen din. Fortell hvordan du har det og hvordan situasjonen er. Så får legen din avgjøre dette.

Beste rådet hittil. "Sykemelding" kan handle om så mangt, ref både Giske og Sarromaa, og det er godt mulig du er i en så akutt vanskelig situasjon pga din slektning at legen din vurderer det til ditt beste å bekrefte at du ikke er i stand til å møte aktivitetsplikten for en kortere periode.

Men du må snakke med legen og få det papirmessige i orden. Livet kan gi deg en rett høyre noen ganger, men jobb og forpliktelser tar ikke egentlig hensyn til det. Broren min har en kone som fikk beskjed i 2015 om at hun ville dø av kreft innen seks uker. Hun lever fremdeles, to år på overtid, og svinger fra dag til dag, mens broren min er heltid på jobb og deltid sykepleier på toppen av sin egen sorg. Han ble også sykemeldt den første uka, pga sjokket, men siden da har han måttet prøve å sjonglere begge roller. Det er j*vlig brutalt noen ganger.

Det høres ut som dui forsøker å tenke kreativt, og NAV må være laget av stein hvis de ikke prøver å tilpasse det som kan tilpasses. Men vi vet jo at de kan være beinharde, så... uansett må du få en sykemelding hvis du rent faktisk ikke kan fungere utenom som støtteperson for slektningen din denne første tiden.

Anonymkode: 8030d...6cc

Skrevet

Ville gått til legen og fortalt situasjonen slik den er. Den går vel gjerne inn på deg psykisk? Og psykiske plager kan også gjøre at en blir sykemeldt? 

Eller er det vel noe som heter omsorgslønn? Om du må hjelpe og yte omsorg for personen i stedet for annen hjelp dersom familiemedlemmet bor hjemme? Søk det opp. Jeg vet ikke helt med sikkerhet hvordan det fungerer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skrev dette men det er min samboer. Det er akutt og uventet og vanskelig. Det vil også være langvarig og fremtiden ser veldig uforutsigbar ut.Dette er utfordrende,For han selvfølgelig, men også for meg. Er så mange aspekter som spiller inn. Som det ble skrevet her så er livet brutalt og mye lar seg ikke sette på vent. Men jeg står stødig enda, er bare redd jeg skal knekke.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Chevy skrev:

Jeg vet ikke om jeg skrev dette men det er min samboer. Det er akutt og uventet og vanskelig. Det vil også være langvarig og fremtiden ser veldig uforutsigbar ut.Dette er utfordrende,For han selvfølgelig, men også for meg. Er så mange aspekter som spiller inn. Som det ble skrevet her så er livet brutalt og mye lar seg ikke sette på vent. Men jeg står stødig enda, er bare redd jeg skal knekke.

Hei. Finnes det samtalehjelp/ terapi/ annen hjelp/ støtte for pårørende og evt pårørendegrupper der du bor? det kan kanskje være lurt av deg å bli med på.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2018 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Sier du det. Trond Giske er sykemeldt.  For alt vi vet kan personen hun sitter med være barn,  foreldre,  søsken. Kan være slutten av livet, så ikke vær så skråsikker på dine uttalelser

Anonymkode: f9c5a...004

Nei, spydigus, jeg sier ikke det. Forarbeidene til loven sier det, når det gjelder egen sykemelding. Når en person er i en svært stressende situasjon kan det utvikle seg psykisk sykdom, noe legene kaller "akutt stress reaksjon" eller lignende. Det var ikke snakk om barn, det var samboer, hvis du hadde giddet å lese. Kanskje du skulle øve deg på ydmykhet selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan også spørre lege for å få informasjon om tiltak for pårørende, og du kan også få støtte-/hjelpe-samtaler hos fastlege.

Skrevet

Det nytter jo ikke å spørre folk her inne, de svarer jo bare feil. Snakk med saksbehandleren, der du går i tiltak og fastlegen din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...