Gå til innhold

Hva gjør du når bikkja begynner å spise på dyreskrotter ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk tur med hunden min i dag, og plutselig tok han en brå venstresving og løp mot en kråke som holdt på med en dyreskrott. Kråka fløy unna, og bikkja begynte å tygge på beinet. Måtte fysisk åpne kjeften hans og bære han vekk for at han skulle slippe. 

Hva gjør dere i slike situasjoner? :overrasket:

Anonymkode: 6d363...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar hunden vekk og plukker evt. ut det de har i munnen. Er det mindre dyr som mus eller småfugler hender det at jeg ikke rekker før "byttet" er fortært... :spy:(Men det har alltid gått bra det også. De er tross alt skapt for å spise den slags). 

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting, 

Anonymkode: c7803...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Tar den i bånd siden du tydeligvis ikke har kontrol på den. 

Anonymkode: 538dc...081

AnonymBruker
Skrevet

Vil tippe at du har staff eller en annen lignende rase, men er førstegangs hundeeier ? 

Skrevet

Jeg har flere muligheter. Jeg har først og fremst lært inn en svært god kontaktlyd (lager en lyd som jeg alltid, hver gang jeg bruker, belønner kjempebra). Ofte vil den være nok til hunden kommer til meg - og får da selvsagt god belønning.

Hvis den ikke funker, så er det å forsøke å bytte, jeg har jo trent en del på å bytte om han plukker ting jeg ikke vil han skal ha. Men om kontaktlyden ikke funker, så er nok fristelsen så stor at det han har frister mer enn det jeg har å tilby. I de tilfellene har jeg tydd til et par "nødløsninger":

- Ene gangen tok jeg noen godbiter i hånda, snudde ryggen til hunden og begynte å si med sånn fristende stemme: "åååå, se hva JEG har.... hoho, dette får ikke duu-uu...."  Det gjorde ham faktisk nysgjerrig nok til at han slapp det han hadde og kom (men tror ikke det vil funke så veldig mange ganger).

- En annen gang fant hunden min en tom hermetikkboks med sardiner. Den er jo potensiell farlig å gnage på, og hadde jeg forsøkt å dra den ut av munnen på ham så kunne vi begge blitt skadet. Jeg hadde med meg masse tørrfor som godbiter, og det var han jo ikke villig til å bytte med. Så jeg kastet en neve godbiter PÅ ham så de landet rundt hodet hans. Så en neve til. En neve til. Etter fire never så lå det godbiter overalt. Da lå de jo bare milimeter fra snuten hans. Så han slapp hermetikkboksen for å spise den godbiten som lå bare mm fra ham. Og der var det jo en til. Og en til. Og en til. Dermed så flyttet han seg mer og mer unna boksen, og jeg kunne til slutt sparke den unna og få ham i bånd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar den i bånd siden du tydeligvis ikke har kontrol på den. 

Øh, du vet at hunder har et naturlig instinkt som sier at de skal spise? Bikkja kommer på innkallin 9 av 10 ganger, men foreløpig kan jeg ikke utkonkurrere et ekte kjøttstykke. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tippe at du har staff eller en annen lignende rase, men er førstegangs hundeeier ? 

Nei. Terrier. 

3 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg har flere muligheter. Jeg har først og fremst lært inn en svært god kontaktlyd (lager en lyd som jeg alltid, hver gang jeg bruker, belønner kjempebra). Ofte vil den være nok til hunden kommer til meg - og får da selvsagt god belønning.

Hvis den ikke funker, så er det å forsøke å bytte, jeg har jo trent en del på å bytte om han plukker ting jeg ikke vil han skal ha. Men om kontaktlyden ikke funker, så er nok fristelsen så stor at det han har frister mer enn det jeg har å tilby. I de tilfellene har jeg tydd til et par "nødløsninger":

- Ene gangen tok jeg noen godbiter i hånda, snudde ryggen til hunden og begynte å si med sånn fristende stemme: "åååå, se hva JEG har.... hoho, dette får ikke duu-uu...."  Det gjorde ham faktisk nysgjerrig nok til at han slapp det han hadde og kom (men tror ikke det vil funke så veldig mange ganger).

- En annen gang fant hunden min en tom hermetikkboks med sardiner. Den er jo potensiell farlig å gnage på, og hadde jeg forsøkt å dra den ut av munnen på ham så kunne vi begge blitt skadet. Jeg hadde med meg masse tørrfor som godbiter, og det var han jo ikke villig til å bytte med. Så jeg kastet en neve godbiter PÅ ham så de landet rundt hodet hans. Så en neve til. En neve til. Etter fire never så lå det godbiter overalt. Da lå de jo bare milimeter fra snuten hans. Så han slapp hermetikkboksen for å spise den godbiten som lå bare mm fra ham. Og der var det jo en til. Og en til. Og en til. Dermed så flyttet han seg mer og mer unna boksen, og jeg kunne til slutt sparke den unna og få ham i bånd.

Takk for tips! Det går fint å bytte sko, "kjedelig" mat (sjokolade, brød osv), men ordentlig kjøtt vil han ikke gi fra seg. Men det å kaste godbiter på han har jeg ikke tenkt på før, så det skal jeg prøve. :)

Anonymkode: 6d363...5f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar henne bare spise, kadaver er ikke noe farlig uansett. Verre med skarpe gjenstander. Dennne metoden er bra: 

Anonymkode: 30544...8ef

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg lurer veldig på hvordan du kom frem til de to påstandene utifra TS sitt innlegg....?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...