Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han bare står der og vifter med armene, virker ikke som om noen av de som spiller ser på ham engang. De hadde vel fint klart seg uten en sånn viftende gamling der, som etterpå høster ære og applaus etter å ha gjort.. vel, ingenting?

Anonymkode: 9f4c3...292

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert greit å vite når man skal begynne å spille f.ex....

Anonymkode: cb306...683

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du virkelig så uvitende, ts? Alle de du ser har øvd, øvd og øvd sammen. De har lagt hele sitt liv i å bli veldig gode på sine instrumenter og de du hører her er i verdensklasse. Det er mye i sånn musikk som folk (som ikke er interessert i det) ikke ser eller forstår. Det er et vakkert univers som avhenger av at de som spiller og den som dirigerer blir EN organisme som puster inn og ut sammen. En god leder klarer å løfte et orkester til nye høyder.

Årets dirigent heter Riccardo Muti og er en anerkjent og veldig god dirigent. Jeg har sett han flere ganger før og liker han veldig godt. Nyttårskonserten får jeg med meg hvert år og setter veldig pris på det jeg ser og hører. Han er nok ingen "viftende gamling" slik som ts tydeligvis ser det, men en kunstner på svært høyt nivå innen sin sjanger. Når han snur seg og bukker mot publikum tar ALLE bak han også imot applausen. Så mange mennesker i salen og femti millioner seere verden over tar ikke feil. Dette er fenomenalt flott å få være med på. 

Anonymkode: e9afd...17d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har fotballag trenere, tro? De står da bare og brøler og veiver med armene?

Anonymkode: 9bf9d...fcb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dirigentens jobb er å få alle hele orkesteret til å spille bra sammen, og å styre tempo, styrke og masse annet jeg ikke forstår. Dersom et orkester spiller dårlig kan man lett tro at det orkesteret sin feil, men ofte skyldes det en dårlig dirigent.

Anonymkode: b03b8...aa4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for 40 personer å holde samme tempo uten en leder. Plutselig drar noen av gårde og trekker opp tempoet. Dirigenten sørger for det riktige tempoet. Det riktige tempoet til enhver tid kan variere med hva dirigenten ønsker å fremheve med stykket. Litt langsommere her, litt raskere der. Ikke alle spiller samtidig, og selv om man kan telle taktene i pausene selv et det greit å ha en dirigent som med en hånd viser at DER skal du komme inn igjen. Dirigenten bestemmer også hvor lange hver enkelt tone skal være og når opptakene startes. Dirigenten viser også om det skal spilles sterkt eller svakt. 

Anonymkode: 62d77...b7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...