AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Jeg har en fireåring som leker med dukker og barnevogn i barnehagen. Han skal nå få en liten lillesøster og ønsker seg så gjerne egen dukke og vogn. Hva ville du gjort, evnt hva har du gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 9b0f3...0ec
GammelKaktus Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Hadde gitt han det han ønsker seg jeg.🤗 Prøvde å gi min men han var ikke interessert, fikk beskjed om at han ikke likte "jenteleker"...😂 12
TinyBean Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Hadde gitt ham dukke og vogn. Det er bare leker. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Min finnes ikke interessert i slikt. MEN viss vi hadde ventet ny baby og jeg og far snakket om babyting osv regner jeg med han ville hatt slike leker. Små barn liker jo å leke hverdagsting og praktiske ting i livet. Anonymkode: 6c472...112 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Best å styre unna.. Tenk om han blir en sånn... God pappa! :O Anonymkode: 2a3c5...2e1 20
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 På tide å ta en prat om gutte og jenteleker, tenker jeg. Anonymkode: 03339...085 3
Arkana Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Jeg ville selvfølgelig gitt ham dukke og dukkevogn. Hadde det vært en jente hadde du ikke nølt et øyeblikk så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for en gutt. Guttene våre hadde dukker, dukkevogn og dukkeseng. De trillet ofte rundt på dukkevognen (uten dukke i :fnise:), men lekte ellers lite med det, men de hadde i allefall muligheten. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Herlighet, la nå gutten få ei dukke ! Anonymkode: 825b9...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Hadde gitt ham dukke og vogn. Har jente selv (som får det hun viser interesse for) men også nevøer og venner med gutter. Dessuten en baby - og det er absolutt ikke kjønnsbestemt hvem som vil se på el ta på baby når eldste leveres i BHG; det kan være gutter og det kan være jenter, mens noen gutter og jenter er helt likegyldig. Barnevogn og baby er helt klart spennende for mange. Ethvert «kjøretøy» eller transportmiddel som man kan frakte ting i fra A til B - være seg brio gåvogn, trillebår eller barnevogn - er interessant for barn. Og familie leker jo de fleste i perioder. Synes bare det er veldig positivt med små bsrn som interesserer seg for de som er mindre, for babyer og familie - tenker det lover godt for barnets evne i fremtiden til sosialisering, etablering, generelt å være sosialt veltilpasset i samfunnet. Anonymkode: 78eb6...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 Ikke rart mange menn er hjelpesløse når de får barn selv når de blir nektet å leke med dukker av foreldrene... Anonymkode: 34bcc...d9d 5
Sushi Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 Hva skulle være problemet med å gi gutten din ei dukke? Min gutt på tre år elsker å trille på dukkevogner, gjerne med en bamse eller ei dukke i. Han er generelt opptatt av «mor, far og barn»-lek for tida. I tillegg er han gal etter lekebiler og elsker å se på traktorer og søppelbiler. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, han er seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en fireåring som leker med dukker og barnevogn i barnehagen. Han skal nå få en liten lillesøster og ønsker seg så gjerne egen dukke og vogn. Hva ville du gjort, evnt hva har du gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 9b0f3...0ec Alle barn liker å leke påliksom, slik som man gjør med dukker. Det er virkelig ikke forbeholdt jenter, har selv jobbet i barnehage og ofte velger de omvendt av "normen." Jentene som har lite biler hjemme velger det og noen av gutta fant man alltid på dukkerommet. Så tilpasser de seg leken. Var en som alltid ville vøre moren og mer eller mindre kledde seg som sin egen mor. Mens en annen gutt lå under barnevogna og "skrudde bil." Anonymkode: 66ae7...bd3 4
WubWub Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 Jeg syntes det er så merkelig at det er ingen som har noe kvaler eller problemer med å gi jenter såkalte "gutteleker" og "gutteklær", men toleransen ser ikke ut til å strekke seg like langt andre veien. 10
absinthia Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 (endret) Alle mine gutter har hatt dukke og dukkevogn og har fått det når de var ca 2.. Dvs gutt nr 3 arvet dukkevogna til gutt nr 2. Da gutt nr 1 var sånn 4-6 år, lekte han stort sett at han var en far som tok med barnet på forskjellige ting, som f.eks å se på mens han mekket bil, mens dukken satt i søsterens dukkebilsete. Gutt nr 2, lekte ikke så mye med dukker i alderen du snakker om,men veldig mye med div kosedyr. Gutt nr 3, leker med dukker, når lillesøster gjør det og de har en lek. For all del, gi gutten en dukke, han skal antagelig bli far en dag, - det er ikke noe å spekulere sånn fryktelig over. Endret 1. januar 2018 av absinthia 2
Gjest Mythic Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På tide å ta en prat om gutte og jenteleker, tenker jeg. Anonymkode: 03339...085 Håper du tuller nå.
Gjest Sisti Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 Gutten min på 1,5 fikk dukke til jul. Ser noen i familien synes det er litt rart, "neste år må han få motorsag", men for han er det jo en veldig forståelig og fin leke. Han gir den "tutti" (smokk) og flaske og kos.
Trolltunge Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 Min gutt ville også ha dukke og dukkevogn da han var liten. Far strittet først imot, for han var redd gutten ville bli "jentete", men det var far selv som en dag kom hjem med dukke og vogn til ham. Gutten var kjempeglad, og søsteren kunne bare glemme å låne hans dukke og vogn. I dag er gutten tenåring, og "jentete" er han så absolutt ikke. Veldig typisk gutt. For min del var det aldri viktig at han skulle være veldig gutt, eller at min datter skulle være veldig jente, for jeg hadde elsket ungene uansett. Og det hadde far også, selv om han måtte tenke litt på dette med dukke og vogn før han konkluderte med at det var greit. Men at gutten fikk leke med dukke og vogn var altså ikke noe tegn på at han var feminin, og ikke gjorde det ham feminin heller. La barna leke med det de ønsker å leke med! Små gutter skal også bli fedre en dag, så litt "erfaring" skader ikke. Selv om jeg håper mine fremtidige barnebarn ikke blir kjørt like rally /krasj /velt som "babyen" i dukkevognen ble. Var veldig vittig å se hvordan han behandlet "baby" i forhold til søsteren. Hun holdt den ømt. Han bar den etter foten. Hun strøk dyne ømt rundt "barnet" og trillet pent, med han var det fart og krasj. 3
saltyliquorice Skrevet 1. januar 2018 #19 Skrevet 1. januar 2018 Jeg mener det er er viktig å anerkjenne barnet for det det er. Gi han en vogn og dukke hvis det er det han ønsker seg av leker ❤️ Barn ser ikke leker som "gutteleker eller jenteleker", det er det vi som gjør og lærer dem. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 Begge mine gutter lekte med dukker og hadde mange jentevenner. Nå er de begge godt gifte med barn, så slapp av og gi gutten en dukke! Anonymkode: 5369c...09c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå