AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Jeg har to jobber ved siden av studiene. Jobb 1 fikk jeg i februar 2017, jobb 2 i mars 2017. Da jeg signerte kontrakten på jobb 1, husker jeg at jeg krysset av for at denne jobben er min hovedarbeidsgiver. Krysset ikke av noe om dette da jeg signerte kontrakten på jobb 2. Har jobbet lite og dermed tjent lite i jobb 1 (jobbet kun i mars og april, men er fremdeles ansatt). Jobb 2 har jeg jobbet mer i (blant annet i sommer, da tjente jeg ganske mye). Til sammen i 2017 har jeg tjent nesten 70 000 kr. I skattekortet mitt for 2017, står det at jeg har tabelltrekk for det jeg tjener hos hovedarbeidsgiver, og 32 % trekk av andre inntekter. Det jeg imidlertid ikke forstår, er om jobb 2 tar tabelltrekk eller 32 % skattetrekk. Går det an å finne ut av dette? Jeg ser på oversikten over lønnsutbetalinger fra jobb 2 i hele 2017, måned for måned. De månedene jeg har tjent minst (fra 0-3000 kr) er det ikke noe tall bak "forskuddstrekk". De månedene jeg har tjent mer, er det tall bak "forskuddstrekk". Når jeg prøver å regne ut, kan det se ut som at det er trukket skatt etter tabelltrekk, men i de første månedene (april og mai) ser det mer ut som 32 % skattetrekk. Synes dette er veldig forvirrende. Hva er mest logisk? Lurer også på om det er stor sjanse for å få baksmell hvis det er blitt trukket skatt fra tabell? Det er jo mye mindre skatt som trekkes da sammenlignet med 32 % skattetrekk. Hva er det som bestemmer hvor mye skatt jeg skal betale til sammen på hele året 2017? Anonymkode: 38de4...d64
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Hør med jobben din. Kan høres ut som at en del av inntekten din har gått på frikort? (hvis du har hatt frikort til da) Anonymkode: d392f...d1c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hør med jobben din. Kan høres ut som at en del av inntekten din har gått på frikort? (hvis du har hatt frikort til da) Anonymkode: d392f...d1c Hæ? Hvordan sjekker jeg om jeg har hatt frikort? Jeg ser bare på meldingen jeg fikk i Altinn, med oversikt over skattekort 2017. Må jeg spørre sjefen om hvilket trekk de bruker, eller kan jeg se dette et annet sted? Anonymkode: 38de4...d64
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hør med jobben din. Kan høres ut som at en del av inntekten din har gått på frikort? (hvis du har hatt frikort til da) Anonymkode: d392f...d1c I innboksen i Altinn fikk jeg melding i august 2016 om at jeg har frikort (tjente ikke over 50 000 kr i 2016). I desember 2016 fikk jeg melding angående skattekortet 2017, hvor det står at jeg har skattekort med tabelltrekk for hovedarbeidsgiver, og 32 % skattetrekk for biarbeidsgiver. De to månedene jeg fikk lønn fra jobb 1 er det ikke trukket skatt. Tjente under 2000 kr for hver av disse to månedene, og regner med det ikke ble trukket siden tabelltrekket begynner først ved inntekt på 4000 kr. Når jeg ser på forskuddstrekk for jobb 2, er det ikke trukket de første månedene, da tjente jeg under 4000 kr. Men det er trukket de månedene jeg har tjent over 4000 kr. Det er imidlertid ikke trukket så mye som 32 % av det jeg tjente den måneden. Betyr det at jobb 2 bruker tabelltrekk?? Og vil jeg komme til å måtte betale restskatt, siden jeg ikke har betalt skatt for de to månedene med lønn fra jobb 1, og har betalt ganske lite skatt siden det ser ut til at jobb 2 har brukt tabelltrekk? Anonymkode: 38de4...d64
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Hvis du har tjent 70.000 skal du vel betale noe sånt som 15% skatt (ikke ta dette for helt god fisk). Så du trenger nok ikke å bekymre deg veldig for baksmell. En person med gjennomsnittsinntekt vil betale rundt 30%. Dette er under forutsetning av ingen betydelig formue eller gjeld. Tabelltrekk gir det riktigste skattetrekket, ved variabel inntekt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Hvis du har tjent 70.000 skal du vel betale noe sånt som 15% skatt (ikke ta dette for helt god fisk). Så du trenger nok ikke å bekymre deg veldig for baksmell. En person med gjennomsnittsinntekt vil betale rundt 30%. Dette er under forutsetning av ingen betydelig formue eller gjeld. Tabelltrekk gir det riktigste skattetrekket, ved variabel inntekt. Ser nå at jeg har tjent ca. 72 000 kr i 2017 (glemte å regne med en måned). Hva er det som bestemmer at jeg da skal betale ca. 15 % skatt? Hva menes med betydelig formue eller gjeld? Jeg har jo penger på sparekonto og BSU. Samler også opp stadig større gjeld via Lånekassen. Synes du det ser ut som jobb 2 tar tabelltrekk? Vet du om noe sted jeg kan sjekke dette sånn helt sikkert? Anonymkode: 38de4...d64
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ser nå at jeg har tjent ca. 72 000 kr i 2017 (glemte å regne med en måned). Hva er det som bestemmer at jeg da skal betale ca. 15 % skatt? Hva menes med betydelig formue eller gjeld? Jeg har jo penger på sparekonto og BSU. Samler også opp stadig større gjeld via Lånekassen. Synes du det ser ut som jobb 2 tar tabelltrekk? Vet du om noe sted jeg kan sjekke dette sånn helt sikkert? Anonymkode: 38de4...d64 For å finne ut akkurat hva du skal betale i skatt, må du fylle ut selvangivelsen og sjekke selv, med alle poster for inntekt, gjeld etc. 15% er et tall jeg gjetter på, basert på den lave inntekten. Det riktige tallet er i alle fall godt under 32%. Skatten er progressiv, altså du betaler prosentvis mer i skatt jo mer du tjener. Med en inntekt på 600.000 betaler du rundt 32%. Jeg synes du skal slutte å bekymre deg. Er det noe skatteetaten pleier å sørge for, er det at folk ikke betaler inn for lite i forskuddsskatt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 15 minutter siden, T-Rex skrev: For å finne ut akkurat hva du skal betale i skatt, må du fylle ut selvangivelsen og sjekke selv, med alle poster for inntekt, gjeld etc. 15% er et tall jeg gjetter på, basert på den lave inntekten. Det riktige tallet er i alle fall godt under 32%. Skatten er progressiv, altså du betaler prosentvis mer i skatt jo mer du tjener. Med en inntekt på 600.000 betaler du rundt 32%. Jeg synes du skal slutte å bekymre deg. Er det noe skatteetaten pleier å sørge for, er det at folk ikke betaler inn for lite i forskuddsskatt. Nå har jeg endret skattekortet mitt for 2018, og haket av for "jeg må ha prosenttrekk". Da trekkes det 10 %, sto det (etter å ha lagt inn alle omtrentlige tall for 2018). Betyr det at det trekkes 10 % skatt uansett hvor mye jeg tjener en måned? Altså at det trekkes 100 kr hvis jeg tjener 1000 kr, så jeg får utbetalt 900 kr? Men dette blir jo feil hvis jeg tjener et større beløp en måned. Da vil tabelltrekket trekke mer i skatt enn 10 %. Bør jeg da endre på nytt, slik at det blir tabelltrekk? Anonymkode: 38de4...d64
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Nå har jeg endret skattekortet mitt for 2018, og haket av for "jeg må ha prosenttrekk". Da trekkes det 10 %, sto det (etter å ha lagt inn alle omtrentlige tall for 2018). Betyr det at det trekkes 10 % skatt uansett hvor mye jeg tjener en måned? Altså at det trekkes 100 kr hvis jeg tjener 1000 kr, så jeg får utbetalt 900 kr? Men dette blir jo feil hvis jeg tjener et større beløp en måned. Da vil tabelltrekket trekke mer i skatt enn 10 %. Bør jeg da endre på nytt, slik at det blir tabelltrekk? Anonymkode: 38de4...d64 Du bør velge tabelltrekk om du vil unngå restskatt, ja. Alternativt kan du betale 10% skatt, og være forberedt på restskatt. Da har du fått et billig lån. Men det skal jo betales tilbake...
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 5 minutter siden, T-Rex skrev: Du bør velge tabelltrekk om du vil unngå restskatt, ja. Alternativt kan du betale 10% skatt, og være forberedt på restskatt. Da har du fått et billig lån. Men det skal jo betales tilbake... Jeg ønsker å unngå restskatt. Så da endrer jeg enda en gang og sender inn på nytt. Men skatteåret 2017 er jo ingenting å gjøre noe med nå. Synes bare det er forvirrende å ikke skjønne om jeg får restskatt eller ikke. Det står at man må ha prosenttrekk hvis man har flere arbeidsgivere, at man da får restskatt hvis man bruker tabelltrekk. Hvorfor det? Jeg hadde jo 2 arbeidsgivere i 2017 (selv om jeg jobbet lite for den ene). Må jeg da betale restskatt hvis begge har brukt tabelltrekk? Anonymkode: 38de4...d64
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker å unngå restskatt. Så da endrer jeg enda en gang og sender inn på nytt. Men skatteåret 2017 er jo ingenting å gjøre noe med nå. Synes bare det er forvirrende å ikke skjønne om jeg får restskatt eller ikke. Det står at man må ha prosenttrekk hvis man har flere arbeidsgivere, at man da får restskatt hvis man bruker tabelltrekk. Hvorfor det? Jeg hadde jo 2 arbeidsgivere i 2017 (selv om jeg jobbet lite for den ene). Må jeg da betale restskatt hvis begge har brukt tabelltrekk? Anonymkode: 38de4...d64 Hvis du la inn tall for 2018 som er bortimot identiske med de for 2017 og endte opp med en prosentsats på 10, er nok det riktigste du kan gjøre akkurat nå å sjekke hva du har betalt i forskuddsskatt i 2017 i prosent. Har du betalt mer enn 10%, vil du høyst sannsynlig få penger igjen i skatteoppgjøret. Å beregne riktig skattetrekk er vanskelig når inntekten er veldig variabel. Tabelltrekket vil være ganske riktig, om totalinntekten gjennom året stemmer med utgangspunktet for tabellen. At biarbeidgiver bruker et høyt prosenttrekk, er for at du skal unngå skattesmell, om biinntektene begynner å bli betydelige. Hvis du vil ha bedre svar, får du eventuelt kontakte skatteetaten. I din situasjon ville jeg valgt tabelltrekk.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to jobber ved siden av studiene. Jobb 1 fikk jeg i februar 2017, jobb 2 i mars 2017. Da jeg signerte kontrakten på jobb 1, husker jeg at jeg krysset av for at denne jobben er min hovedarbeidsgiver. Krysset ikke av noe om dette da jeg signerte kontrakten på jobb 2. Har jobbet lite og dermed tjent lite i jobb 1 (jobbet kun i mars og april, men er fremdeles ansatt). Jobb 2 har jeg jobbet mer i (blant annet i sommer, da tjente jeg ganske mye). Til sammen i 2017 har jeg tjent nesten 70 000 kr. I skattekortet mitt for 2017, står det at jeg har tabelltrekk for det jeg tjener hos hovedarbeidsgiver, og 32 % trekk av andre inntekter. Det jeg imidlertid ikke forstår, er om jobb 2 tar tabelltrekk eller 32 % skattetrekk. Går det an å finne ut av dette? Jeg ser på oversikten over lønnsutbetalinger fra jobb 2 i hele 2017, måned for måned. De månedene jeg har tjent minst (fra 0-3000 kr) er det ikke noe tall bak "forskuddstrekk". De månedene jeg har tjent mer, er det tall bak "forskuddstrekk". Når jeg prøver å regne ut, kan det se ut som at det er trukket skatt etter tabelltrekk, men i de første månedene (april og mai) ser det mer ut som 32 % skattetrekk. Synes dette er veldig forvirrende. Hva er mest logisk? Lurer også på om det er stor sjanse for å få baksmell hvis det er blitt trukket skatt fra tabell? Det er jo mye mindre skatt som trekkes da sammenlignet med 32 % skattetrekk. Hva er det som bestemmer hvor mye skatt jeg skal betale til sammen på hele året 2017? Anonymkode: 38de4...d64 Om få uker, innen utgangen av januar, så får du lønns og trekkoppgave for 2017. Der får du en oversikt over hvor mye du har tjent og hvor mye du har betalt i skatt i 2017. Om dette kan være for mye eller for lite må du regne ut i en selvangivelse for å finne ut. Mange ber arbeidsgiver om å trekke ekstra/frivillig skatt for å unngå å få restskatt når de er usikker på om de betaler nok til å unngå restskatt. Hobedarbeidsgiver er den arbeidsgiveren du jobber og tjener mest hos uavhengig av hva du krysser av på og hvem du først begynte å jobbe hos. Anonymkode: f3d54...5f4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 Du kan logge deg inn på Altinn og bestille oversikt over innrapporterte beløp. Finnes under alle skjema og A-melding. Der kan du bestille skjema "mine inntekter og arbeidsforhold". Ta gjerne månedsoversikt for å se om desember er rapportert, fristen er 5. januar. Deretter kan du bruke skatteetatens skattekalkulator for å se om du har trukket nok forskuddstrekk i 2017. Anonymkode: ac657...580
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om få uker, innen utgangen av januar, så får du lønns og trekkoppgave for 2017. Der får du en oversikt over hvor mye du har tjent og hvor mye du har betalt i skatt i 2017. Om dette kan være for mye eller for lite må du regne ut i en selvangivelse for å finne ut. Mange ber arbeidsgiver om å trekke ekstra/frivillig skatt for å unngå å få restskatt når de er usikker på om de betaler nok til å unngå restskatt. Hobedarbeidsgiver er den arbeidsgiveren du jobber og tjener mest hos uavhengig av hva du krysser av på og hvem du først begynte å jobbe hos. Anonymkode: f3d54...5f4 Så hovedarbeidsgiver blir automatisk den som jeg jobber og tjener mest hos i løpet av året? Vil det da si at jobb 1 var hovedarbeidsgiver i februar og mars (siden jeg ennå ikke hadde startet i jobb 2), men jobb 2 ble hovedarbeidsgiver senere i året siden jeg etter hvert jobbet og tjente mer her enn i jobb 1? Anonymkode: 38de4...d64
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 2 timer siden, T-Rex skrev: For å finne ut akkurat hva du skal betale i skatt, må du fylle ut selvangivelsen og sjekke selv, med alle poster for inntekt, gjeld etc. 15% er et tall jeg gjetter på, basert på den lave inntekten. Det riktige tallet er i alle fall godt under 32%. Skatten er progressiv, altså du betaler prosentvis mer i skatt jo mer du tjener. Med en inntekt på 600.000 betaler du rundt 32%. Jeg synes du skal slutte å bekymre deg. Er det noe skatteetaten pleier å sørge for, er det at folk ikke betaler inn for lite i forskuddsskatt. «Nå syns jeg du skal slutte å bekymre deg» fan så frekk, kjerring du eller ? 😂 Anonymkode: 5a31b...06d
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #16 Skrevet 1. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: «Nå syns jeg du skal slutte å bekymre deg» fan så frekk, kjerring du eller ? 😂 Anonymkode: 5a31b...06d Poenget er at jeg er 99% sikker på at TS får penger igjen på skatten. Det var vennlig ment.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 10 minutter siden, T-Rex skrev: Poenget er at jeg er 99% sikker på at TS får penger igjen på skatten. Det var vennlig ment. Vet at det er vennlig ment Er bare redd for å få restskatt for 2017. Er jo ikke noe å gjøre med det nå, men synes sånt er greit å vite på forhånd. Skjønner liksom ikke hvem som har vært min hovedarbeidsgiver, eller er det per i dag. I skattekortet for 2018 la jeg inn litt andre tall enn for 2017. Ut ifra hvor mye jeg tror jeg vil tjene, og ha stående på konto ved slutten av 2018. Har også lagt inn litt mer gjeld, siden Lånekasse-gjelden vokser for hvert studieår. La inn at jeg kommer til å tjene 80 000, da jeg skal prøve å jobbe litt mer enn jeg gjorde i 2017. Men det er ikke sikkert jeg kommer til å tjene så mye. Likevel er det vel bedre å legge inn et tall som er høyere enn realiteten ved slutten av året, enn et lavere? Anonymkode: 38de4...d64
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 Huk av for at du skal ha prosenttrekk. Det er best når du har variabel inntekt. Om et halvt års tid fyller du inn oppdatert informasjon på skatteetatens hjemmesider (hva du har tjent/betalt i skatt og forventer resten av året). Da ser du om du må begynne å betale litt mer i skatt eller om du burde sette ned trekket. På tidligere lønnsslipper kan du se om du har tabelltrekk eller prosent. Anonymkode: 01b78...a36
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #19 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huk av for at du skal ha prosenttrekk. Det er best når du har variabel inntekt. Om et halvt års tid fyller du inn oppdatert informasjon på skatteetatens hjemmesider (hva du har tjent/betalt i skatt og forventer resten av året). Da ser du om du må begynne å betale litt mer i skatt eller om du burde sette ned trekket. På tidligere lønnsslipper kan du se om du har tabelltrekk eller prosent. Anonymkode: 01b78...a36 Hvorfor er det best ved variabel inntekt? Med tabelltrekk så trekkes det jo ut ifra hvor stor lønna er, blir ikke det mer riktig? Hvis jeg har 10 % skattetrekk, så vil det trekkes mindre enn ved tabelltrekk hvis jeg tjener over et visst beløp. Og da får jeg jo restskatt? Jeg får ikke sett det på lønnsslipper. Dette ligger elektronisk, eneste som står er datoen jeg jobbet, hvor mange timer, og evt. hvor mange timer med tilleggsbetaling. Anonymkode: 38de4...d64
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 Hoved arbeidsgiver har tabelltrekk og andre arbeidsgiver har 32% trekk. Anonymkode: 1ba0b...321
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå