AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Hei, Jeg har den siste 1,5 uken hatt noe skummende urin. Usikker på om dette er noe jeg har hatt tidligere, men det i alle fall oppmerksom på det ganske nylig. Googlet selvsagt "skummende urin gravid" og opp kom masse treff om svangerskapsforgiftning Jeg er i uke 23, i midten av 20-årene og førstegangsgravid. Har ikke hodepine og var senest hos jordmor for under en uke siden der blodtrykket var godt innenfor normale grenser. Kjenner dessuten bevegelser fra baby, til tider svake ettersom morkaken er i front. Vet ikke om skummet betyr at jeg har proteiner i urinen da jeg ikke har sjekket dette hos jordmor siden aller første sv.kontroll. Har vært en del plaget med urinveisinfeksjoner (både før og under graviditeten), og leser at det også kan gi skummende urin. Andre gravide som har opplevd dette UTEN å ha svangerskapsforgiftning? Kommer til å ta kontakt med jordmor i morgen straks de åpner, men er så redd og urolig at jeg knapt kan slappe av Anonymkode: 0e54b...eb5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har den siste 1,5 uken hatt noe skummende urin. Usikker på om dette er noe jeg har hatt tidligere, men det i alle fall oppmerksom på det ganske nylig. Googlet selvsagt "skummende urin gravid" og opp kom masse treff om svangerskapsforgiftning Jeg er i uke 23, i midten av 20-årene og førstegangsgravid. Har ikke hodepine og var senest hos jordmor for under en uke siden der blodtrykket var godt innenfor normale grenser. Kjenner dessuten bevegelser fra baby, til tider svake ettersom morkaken er i front. Vet ikke om skummet betyr at jeg har proteiner i urinen da jeg ikke har sjekket dette hos jordmor siden aller første sv.kontroll. Har vært en del plaget med urinveisinfeksjoner (både før og under graviditeten), og leser at det også kan gi skummende urin. Andre gravide som har opplevd dette UTEN å ha svangerskapsforgiftning? Kommer til å ta kontakt med jordmor i morgen straks de åpner, men er så redd og urolig at jeg knapt kan slappe av Anonymkode: 0e54b...eb5 Hvis du ikke har høyt blodtrykk så har du heller ikke sv.forgiftning. man må ha alle punkter for å ha det. Så et punkt gjelder ikke. Var rimelig nervøs selv når jeg helt frem til uke 27 hadde blod og protein i urinen. En periode var urinen helt rosa pga blod, men jeg hadde aldri uvi som det står at det betyr. Viste seg at foreliggende morkake var årsaken, selv om legen mente at morkaken ikke ville gi et slikt utslag. Han mente at da måtte det komme blod andre steder og. Men når morkaken flyttet seg i uke 27/28 så hadde jeg ikke lengre spor av blod eller protein i urinen. Så har lært at man må ha mer enn et punkt for å ha slike sykdommer. Protein i urinen ville du fått beskjed om hvis du hadde hatt det. Anonymkode: eae36...f02
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har høyt blodtrykk så har du heller ikke sv.forgiftning. man må ha alle punkter for å ha det. Så et punkt gjelder ikke. Var rimelig nervøs selv når jeg helt frem til uke 27 hadde blod og protein i urinen. En periode var urinen helt rosa pga blod, men jeg hadde aldri uvi som det står at det betyr. Viste seg at foreliggende morkake var årsaken, selv om legen mente at morkaken ikke ville gi et slikt utslag. Han mente at da måtte det komme blod andre steder og. Men når morkaken flyttet seg i uke 27/28 så hadde jeg ikke lengre spor av blod eller protein i urinen. Så har lært at man må ha mer enn et punkt for å ha slike sykdommer. Protein i urinen ville du fått beskjed om hvis du hadde hatt det. Anonymkode: eae36...f02 Dette stemmer ikke helt. Man kan ha svangerskapsforgiftning uten alle punktene. Anonymkode: 4b3c5...8a8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke helt. Man kan ha svangerskapsforgiftning uten alle punktene. Anonymkode: 4b3c5...8a8 Man må ha forhøyet blodtrykk. Anonymkode: eae36...f02
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Urin skummer akkurat som vann når den kommer fort i toalettet. Det eneste du ved det blotte øye kan se og som bør bekymre deg mht. Urinen utseende er fargen. Blir urinen mørkere enn vanlig, så drikker du for lite. Alt annen måenten sees på mes stix eller i mikroskop/annen urin analyse for å påvise om noe er galt. Så slutt å bekymre deg unødvendig om en skummende urin det er nemlig ikke symptom på noe som helst. Anonymkode: 2efe5...3bb 1
ablaze Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Urin skummer akkurat som vann når den kommer fort i toalettet. Det eneste du ved det blotte øye kan se og som bør bekymre deg mht. Urinen utseende er fargen. Blir urinen mørkere enn vanlig, så drikker du for lite. Alt annen måenten sees på mes stix eller i mikroskop/annen urin analyse for å påvise om noe er galt. Så slutt å bekymre deg unødvendig om en skummende urin det er nemlig ikke symptom på noe som helst. Anonymkode: 2efe5...3bb Jeg vil ikke være helt enig i utsagnet ditt her.. For de første så er jeg enig i det som sies at skummende urin ikke trenger være svangerskapsforgiftning, men jeg ble fortalt av lege at for å vite om jeg hadde protein i urinen så kunne jeg riste på uringlasset og se om det skummet (at skummet holdt seg..) Når en tisser fort i doen, så blir det skum - JA. Men dette skummet går bort av seg selv ila kort tid. Samme dag som jeg måtte ha hastekeisersnitt nummer 2 pga svangerskapsforgiftning (HELLP), så husker jeg at når jeg tisset så var det fullt av skum i do, og dette ble liggende. Som det blir sagt over, så er det hovedsaklig to ting som er avgjørende for å bli lagt inn på sykehuset pga mulig sv.f. og det er forhøyet blodtrykk over 140/90 og protein i urinen (jeg ble fortalt at over 2+ var automatisk innleggelse i min tilstand). Det finnes mange andre symptomer på sv.f, men en trenger ikke nødvendigvis å ha disse selv om en har en pågående alvorlig svangerskapsforgiftning. Siden TS ikke har hatt problemer med blodtrykk er dette mest sannsynlig ikke en sv.f, men det er bra at hun kontakter jordmor asap. Lykke til TS
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 11 minutter siden, ablaze skrev: Jeg vil ikke være helt enig i utsagnet ditt her.. For de første så er jeg enig i det som sies at skummende urin ikke trenger være svangerskapsforgiftning, men jeg ble fortalt av lege at for å vite om jeg hadde protein i urinen så kunne jeg riste på uringlasset og se om det skummet (at skummet holdt seg..) Når en tisser fort i doen, så blir det skum - JA. Men dette skummet går bort av seg selv ila kort tid. Samme dag som jeg måtte ha hastekeisersnitt nummer 2 pga svangerskapsforgiftning (HELLP), så husker jeg at når jeg tisset så var det fullt av skum i do, og dette ble liggende. Som det blir sagt over, så er det hovedsaklig to ting som er avgjørende for å bli lagt inn på sykehuset pga mulig sv.f. og det er forhøyet blodtrykk over 140/90 og protein i urinen (jeg ble fortalt at over 2+ var automatisk innleggelse i min tilstand). Det finnes mange andre symptomer på sv.f, men en trenger ikke nødvendigvis å ha disse selv om en har en pågående alvorlig svangerskapsforgiftning. Siden TS ikke har hatt problemer med blodtrykk er dette mest sannsynlig ikke en sv.f, men det er bra at hun kontakter jordmor asap. Lykke til TS Skummende urin er ingen kjent sammenheng med svangerskapsforgiftning. Det legen har fortalt deg er noe det ikke er medisinsk hold for å hevde. Har den gravide andre tegn på svangskapsforgiftning så er det en leges plikt og ansvar å utrede og å overvåke symptomene. Anonymkode: 2efe5...3bb
ablaze Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skummende urin er ingen kjent sammenheng med svangerskapsforgiftning. Det legen har fortalt deg er noe det ikke er medisinsk hold for å hevde. Har den gravide andre tegn på svangskapsforgiftning så er det en leges plikt og ansvar å utrede og å overvåke symptomene. Anonymkode: 2efe5...3bb Legen sa at en kunne se om det var proteinuri ved å riste og se om det skummet. Det stemmer, men skummende urin kan også ha andre årsaker. Jeg sa ikke at skumming betydde svangerskapsforgiftning. Endret 1. januar 2018 av ablaze
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå