Gå til innhold

Slutt å kalle kvinner for "jente".

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et opprop fra kvinner om å slutte å kalle dem for "jenter". De mener at "jente" er betegnelsen på hunkjønn som er under 18år. At etter dette er man en "kvinne". Og at det er nedverdigende å kalle kvinner for "jenter". Er dere enig i dette?

http://www.eonline.com/news/838556/mayim-bialik-wants-people-to-stop-calling-women-girls-it-s-up-to-us-to-change-this-narrative

Anonymkode: 8179e...969

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal dette også være trakaserende? Man kan ikke kalle jenter for jenter. Eller indianere for indianere?

Det var en gang midt i 20årene folk begynte å kalle meg mann. Mens jeg selv så på meg selv som en gutt. Det var noe som skjedde innimeg da. Jeg var ikke lengre ung og fresh. Men gammel og grå.

I mine øyne er jente et kompliment på en kvinne. 

Anonymkode: 5f52c...e3a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

JA. 

Hårene reiser seg på armene mine av Gutt 34, Jente 29. 

Anonymkode: 0ad51...1bd

• Liker 17
Skrevet (endret)

Det kommer helt an på sammenhengen. Vi halvgamle kjerringer snakker jo om jentetreff, når vi skal møtes uten menn til stede. Men om noen begynner å snakke om jentene i regjeringen, blir det feil. Om det ikke er de selv som sier det, da.

Endret av T-Rex
  • Liker 11
Skrevet

Folk tar seg nær av så mye rart... Hvorfor bry seg om dette? Istedenfor å prøve å styre hva alle andre skal si og gjøre, kan man gå inn i seg selv, å lære seg å ikke være så hårsår på alt. Jeg har aldri tatt skade av å bli omtalt som gutt, og ikke kommer jeg til å gjøre det når jeg blir 60, 70 eller 80 heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal dette også være trakaserende? Man kan ikke kalle jenter for jenter. Eller indianere for indianere?

Det var en gang midt i 20årene folk begynte å kalle meg mann. Mens jeg selv så på meg selv som en gutt. Det var noe som skjedde innimeg da. Jeg var ikke lengre ung og fresh. Men gammel og grå.

I mine øyne er jente et kompliment på en kvinne. 

Anonymkode: 5f52c...e3a

Nåja akkurat den sammenligningen er tynn. Forskjellen er jo at kvinner er jenter, mens indianere er ikke fra India. Det var Columbus som tok feil og trodde han hadde komt til India. Urbefolkningen i USA stammer fra Øst-Asia (samme mennesketype som kinesere, japanere o.l.)

• Liker 9
Skrevet

Herre min hatt! Er det mulig å ikke tåle å bli kaldt jente? Hvis vi sier: Jentene på jobben skal møtes etter jobb fredag, tar noen det ille opp? Høres rart ut å si: Kvinnene på jobben skal møtes etter jobb. Det er jo ikke det at jenter/kvinner /damer alltid blir kaldt jenter, men i de settingene det passer seg. Vi vet å skille på det!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex said:

Det kommer helt an på sammenhengen. Vi galvgamle kjerringer snakker jo om jentetreff, når vi skal møtes uten menn til stede. Men om noen begynner å snakke om jentene i regjeringen, blir det feil. Om det ikke er de selv som sier det, da.

Hmm.. interessant. Så du er enig i denne bevegelsen?

Skrevet

Selv så blir jeg bare smigret av det. Det får meg til å føle meg ung.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hmm.. interessant. Så du er enig i denne bevegelsen?

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex said:

Hæ?

Du mener altså at "jente" ikke er et ord man kan bruke hele tiden? At det er situasjoner hvor dette blir feil? Og i så fall hvorfor er det feil? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener altså at "jente" ikke er et ord man kan bruke hele tiden? At det er situasjoner hvor dette blir feil? Og i så fall hvorfor er det feil? 

"Jente" kan brukes i forbindelse med hersketeknikker, og da er det ugreit. Om en eldre mann i en bedrift sier "jenta mi" til en kvinne på 30, er det et forsøk på å barnliggjøre henne. Han ville ikke sagt "gutten min" til en mann på 30.

• Liker 12
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et opprop fra kvinner om å slutte å kalle dem for "jenter". De mener at "jente" er betegnelsen på hunkjønn som er under 18år. At etter dette er man en "kvinne". Og at det er nedverdigende å kalle kvinner for "jenter". Er dere enig i dette?

http://www.eonline.com/news/838556/mayim-bialik-wants-people-to-stop-calling-women-girls-it-s-up-to-us-to-change-this-narrative

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, T-Rex said:

"Jente" kan brukes i forbindelse med hersketeknikker, og da er det ugreit. Om en eldre mann i en bedrift sier "jenta mi" til en kvinne på 30, er det et forsøk på å barnliggjøre henne. Han ville ikke sagt "gutten min" til en mann på 30.

Så hvis den eldre mannen hadde sagt "kvinnen min" til en kvinne på 30, da hadde det vært greit? Er det ordet i seg selv eller omstendighetene som er problemet.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så hvis den eldre mannen hadde sagt "kvinnen min" til en kvinne på 30, da hadde det vært greit? Er det ordet i seg selv eller omstendighetene som er problemet.

Som nevnt, kommer det helt an på sammenhengen ordet brukes i, og hvem som bruker det. For min del føler jeg at det kommer mye an på om ordet "gutt" ville blitt brukt, om det var menn det var snakk om. "Jentene i forsvaret" kan jeg til nød godta, fordi vi ofte snakker om "gutta i forsvaret". Men der er nok mange kvinner uenige med meg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det et veldig utbredt og stort problem i grunnen? Jeg opplever aldri at denne form for hersketeknikk blir brukt i arbeidslivet. 

Men at kvinner trekker offerkortet opplever jeg nesten daglig, dette går i samme gata. 

For de som opplever denne form for trakassering er det vel da for f. bare å si fra at sånn hersketeknikk og umyndiggjøring er uaktuelt å fine seg i. 

Endret av RoH
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, RoH said:

Er det et veldig utbredt og stort problem i grunnen? Jeg opplever aldri at denne form for hersketeknikk blir brukt i arbeidslivet.

Kan dette ha en sammenheng med at du er mann?

• Liker 6
Skrevet (endret)
10 minutter siden, T-Rex skrev:

Kan dette ha en sammenheng med at du er mann?

Nei, jeg hadde reagert på en sånn holdning. Kun faglig dyktighet er av betydning. Eller er det slik at fordi jeg er mann så skjønner jeg ingenting?? 

Opplever du det ofte?  

Endret av RoH
AnonymBruker
Skrevet

Ordet jente kan brukes som hersketeknikk for å gjøre noen mindre enn seg selv. I slike tilfeller er jeg enig i at det ikke er bra. 

Anonymkode: f4fc0...280

• Liker 6
Skrevet (endret)
12 minutter siden, RoH said:

Nei, jeg hadde reagert på en sånn holdning. Kun faglig dyktighet er av betydning. Eller er det slik at fordi jeg er mann så skjønner jeg ingenting?? 

Opplever du det ofte?  

Overvåker du kollegene dine, sånn at du har oversikt over alt som sies til enhver tid?

Jeg har opplevd denne hersketeknikken, ja, i mine yngre år i arbeidslivet. Det var enkelte gubber som så meg som en utfordrer. Men jeg håper jo at det har blitt mindre av det etterhvert. Selv som kvinne har jeg ikke full oversikt over det.

Endret av T-Rex
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...