AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Hei! Har begynt å lese litt til vårsemesteret, og i flere av bøkene mine finner jeg ting som er helt feil, forfatterne har vist til kilder men informasjonen er utdatert med over 20 år selv om bøkene ble gitt ut i 2015-2017. Nå vet jeg ikke om jeg stoler helt på resten av disse bøkene, har ikke lest mer enn ca 30 sider, og har over 500 igjen, men dersom det er så grove feil i starten kan man egentlig stole på at resten stemmer uten å sjekke absolutt alt selv? Kan jeg bruke min egen informasjon med kilder som drøfting i oppgaver/på eksamen, eller må man anta at det som står i bøkene er rett? Er fersk student så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Kan selvfølgelig si fra til faglærer men virker veldig "bedreviter" å sende en liste med over 20 feil før vi i det hele tatt har startet. Dette er dyre og "oppdaterte" pensumbøker fra kjente forfattere (ikke norske, bøkene er på engelsk). Noen som har opplevd dette, og hva gjorde du? Emnet jeg hadde gledet meg mest til er jeg nå ganske demotivert for da jeg ikke ønsker å lære masse feil heller. Anonymkode: 2ef9f...24f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Hva slags feil er det snakk om? Anonymkode: eee02...f90
Gjøksuppe Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Om du vil dele hvilke emne/bøker og feil det er snakk om og gjerne eksempel hadde det blitt lettere å gi et svar. Men pensumlitteratur er ikke alltid feilfri, og ofte sterkt preget av forfatters egne meninger. Når det gjelder hjemmeoppgaver forventes det gjerne at en bruker kilder ut over pensum, så da står su fritt til å hente inn andre synspunkt. Men bruk bøker av anerkjente forfattere gitt ut på forlag som utgir faglitteratur, spør gjerne foreleser/professor om de har kjennskap til bok/forfatter og deres mening.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 5 hours ago, Gjøksuppe said: Om du vil dele hvilke emne/bøker og feil det er snakk om og gjerne eksempel hadde det blitt lettere å gi et svar. Men pensumlitteratur er ikke alltid feilfri, og ofte sterkt preget av forfatters egne meninger. Når det gjelder hjemmeoppgaver forventes det gjerne at en bruker kilder ut over pensum, så da står su fritt til å hente inn andre synspunkt. Men bruk bøker av anerkjente forfattere gitt ut på forlag som utgir faglitteratur, spør gjerne foreleser/professor om de har kjennskap til bok/forfatter og deres mening. Dette er ikke at samfunnsfaglig emne hvor det går på meninger eller teorier, men et fag med mye matematikk, it og fysikk. La oss si at boken sier at man ikke kan bygge en spesiell type bro over en elv, men jeg har mer enn 10 forskjellige eksempler fra norge og utlandet hvor slike broer har blitt bygd over elver uten problemer. Holder det da å vise til disse broene og si hvorfor man har et "annet synspunkt" eller må det være noen andre som har skrevet litteratur om dette før jeg kan bruke det til å drøfte? Det er feil av typen "dette er ikke mulig i dag", "dette har aldri blitt gjort før" etc som helt klart er mulig og blir gjort mye om det gir mening. Dersom det var et IT fag kan det sammenlignes med å si at det ikke er mulig å åpne filer fra diskett i dag, men selvfølgelig er det mulig - og jeg kan gjøre det her hjemme uten problemer. Anonymkode: 2ef9f...24f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Jeg ville heller ha kamuflert det med et spørsmål til emneansvarlig. Spør hvorfor det står at det ikke er mulig å gjøre xxx når det er gjort i eksempel y og z. Da er det også naturlig å spørre videre om kildebruk i forbindelse med oppgaveskriving og eksamener. Merkelig at det er så mange feil i oppdaterte og anerkjente fagbøker. Du er sikker på at du ikke har misforstått noe? Anonymkode: eee02...f90 2
funginger Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Bare spør emneansvarlig eller faglærer/professor rett ut. Jeg vil anta at du har misforstått noe?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 "forfatterne har vist til kilder men informasjonen er utdatert med over 20 år selv om bøkene ble gitt ut i 2015-2017" Nå skjønner jeg kanskje ikke helt hva du sikter til fordi jeg studerer grunnskoleutdanning, men jeg vil bare legge til at bare fordi pensumbøkene er ny og kildene de refererer til er flere tiår siden, betyr ikke det nødvendigvis at informasjonen er utdatert. Mange forfattere utrykker deres mening i bøkene, men da skal det komme tydelig, og du kan også skrive dine meninger hvis du vil bygge på forfatterens oppfatninger. Du virker veldig forvirret så du burde kontakte emneansvarlig, men det virker idiotisk å komme med liste med "feil", når det er emneansvarlig som selv har laget pensumlisten. Anonymkode: d17e7...771
Gjøksuppe Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke at samfunnsfaglig emne hvor det går på meninger eller teorier, men et fag med mye matematikk, it og fysikk. La oss si at boken sier at man ikke kan bygge en spesiell type bro over en elv, men jeg har mer enn 10 forskjellige eksempler fra norge og utlandet hvor slike broer har blitt bygd over elver uten problemer. Holder det da å vise til disse broene og si hvorfor man har et "annet synspunkt" eller må det være noen andre som har skrevet litteratur om dette før jeg kan bruke det til å drøfte? Det er feil av typen "dette er ikke mulig i dag", "dette har aldri blitt gjort før" etc som helt klart er mulig og blir gjort mye om det gir mening. Dersom det var et IT fag kan det sammenlignes med å si at det ikke er mulig å åpne filer fra diskett i dag, men selvfølgelig er det mulig - og jeg kan gjøre det her hjemme uten problemer. Anonymkode: 2ef9f...24f Dette blir da noe utenfor det jeg studerer, men en skal nødvendigvis ikke ha så mange egne meninger på innføringsnivå. Skal du komme med en påstand bør du vise til litteratur som deler ditt ståsted. Men forhør deg med dem som har valgt litteraturen, de er selv gjerne kjent med ulike problemer i pensum. Det er ikke alltid lett å finne relevant pensum som er skrevet på et nivå og har et omfang som egner seg til emnet.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Ts her, tusen takk for svar Jeg er helt sikker på at jeg ikke har misforstått boka, og informasjonen er utdatert som sagt, mye som ikke var mulig for 15 år siden er i dag mulig innenfor dette feltet. Quote Dette blir da noe utenfor det jeg studerer, men en skal nødvendigvis ikke ha så mange egne meninger på innføringsnivå. Skal du komme med en påstand bør du vise til litteratur som deler ditt ståsted. Takk, det er ikke gitt ut bøker om dette men det blir brukt praktisk hos mange produsenter og firma som har det på sidene sine med både tekniske tegninger, modeller og bilder av ferdig produkt som fungerer - da går det kanskje an å vise til dette for å ikke ta "det ut av løse luften"? Quote Du virker veldig forvirret så du burde kontakte emneansvarlig, men det virker idiotisk å komme med liste med "feil", når det er emneansvarlig som selv har laget pensumlisten. Ja det var derfor jeg sa at jeg ikke har lyst til å gjøre det, usikker på hvordan du mener jeg er veldig forvirret. Har funnet informasjon som er feil i bøkene, og blir derfor skeptisk og lurer på om jeg i det hele tatt kan stole på resten av boken innen andre tema jeg ikke har like god kunnskap i selv. Er det så merkelig? Skal høre med faglærer etter første forelesning Anonymkode: 2ef9f...24f
Gjøksuppe Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: da går det kanskje an å vise til dette for å ikke ta "det ut av løse luften"? Det kan godt være du vil bli informert om de feilene du har funnet på den første forelesningen, men om ikke er det hjelp i å kunne vise noe slikt ja. Gi oss en oppdatering etter forelesningen da! Endret 1. januar 2018 av Gjøksuppe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå