AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Rett før juleferien kom jeg akkurat for fullt tilbake på jobb fra noen uker med 100% og 50% sykemelding. Nå i begynnelsen av januar må jeg vitne i rettssak, og da blir jeg nødt til å ta meg fri en hel dag pga lang reisevei. Innen 1-2 uker bør jeg også dra i begravelsen til en slektning, som også vil si at jeg må ta meg fri fra jobb. Håper nesten at begravelsen faller på samme dag som rettssaken sånn at jeg slipper problemstillingen. Uansett, er dette innafor? Føler jeg har vært så mye borte, og det tærer på samvittigheten, i tillegg til at jeg er redd folk skal reagere på det. Jeg har jo ikke noe valg med tanke på rettssaken, men bør jeg bare droppe begravelsen da? Anonymkode: dd9c9...6fe
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Skal du vitne i en rettssak i løpet av januar, så vet du nå hvilken dag du mest sannsynlig skal inn. Er du stevnet som vitne, så her du og rett på permisjon. En begravelse er ikke noe som kan utsettes i det uendelige, liket skal i jorden innen 8 dager etter dødsfallet det er lovpålagt. Skal fristen forlenges så kan den ikke forlenges i det ukjente og det uendelige. Så der bør du og ha en viss oversikt over når du setter kryss i filofaxen din. Er det nærtstående har du rett på permisjon, er det en fjernere selktning så er feriedag eller ulønnet perm. det du kan søke om. Invilges ingen av delene så kan du ikke dra. Anonymkode: a7871...1ce
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du vitne i en rettssak i løpet av januar, så vet du nå hvilken dag du mest sannsynlig skal inn. Er du stevnet som vitne, så her du og rett på permisjon. En begravelse er ikke noe som kan utsettes i det uendelige, liket skal i jorden innen 8 dager etter dødsfallet det er lovpålagt. Skal fristen forlenges så kan den ikke forlenges i det ukjente og det uendelige. Så der bør du og ha en viss oversikt over når du setter kryss i filofaxen din. Er det nærtstående har du rett på permisjon, er det en fjernere selktning så er feriedag eller ulønnet perm. det du kan søke om. Invilges ingen av delene så kan du ikke dra. Anonymkode: a7871...1ce Så man kan nektes å gå i en slektning begravelse pga jobben? Det er jo helt drøyt! Anonymkode: 2a49d...780
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Du har plikt å møte i rettsak. Retten betaler deg tapt arbfortjeneste og reise Om ikke avdøde er nærstående har du faktisk ikke krav på fri. De fleste vil gi fri . De siste begravese jeg har vært i har vært over 8 dager etter dødsfall. Den siste var 14 dager. Vet regler har vært slik, men i dag er det bedre med kjølesystemer Anonymkode: 54394...f2d 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du vitne i en rettssak i løpet av januar, så vet du nå hvilken dag du mest sannsynlig skal inn. Er du stevnet som vitne, så her du og rett på permisjon. En begravelse er ikke noe som kan utsettes i det uendelige, liket skal i jorden innen 8 dager etter dødsfallet det er lovpålagt. Skal fristen forlenges så kan den ikke forlenges i det ukjente og det uendelige. Så der bør du og ha en viss oversikt over når du setter kryss i filofaxen din. Er det nærtstående har du rett på permisjon, er det en fjernere selktning så er feriedag eller ulønnet perm. det du kan søke om. Invilges ingen av delene så kan du ikke dra. Anonymkode: a7871...1ce Liket skal obduseres, og selv om begravelsen vanligvis finner sted innen åtte dager, så vet jeg om noen som ikke ble begravd før etter en måned, på grunn av obduksjon. Vet ikke hva som gjorde at det tok så lang tid, men er derfor jeg er litt usikker på når det blir. Det er ikke nær familie, men dødsfallet var grusomt tragisk og avdøde var veldig ung, og i tillegg har jeg hatt en del med avdøde å gjøre. Er derfor jeg føler jeg bør være der, men det oppfyller nok ikke reglene for permisjon, dessverre. Rettssaken er om en uke, så derfor kan det være at det krasjer. Anonymkode: dd9c9...6fe
GauteS Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Om ikke avdøde er nærstående har du faktisk ikke krav på fri. Du har ikke automatisk rett på fri med/uten lønn selv om det er en nærstående som skal begraves. Men du KAN ha rett på det, om det framgår av tariffavtale eller annen avtale. Arbeidsgiver eller tillitsvalgt kan svare på det. Endret 1. januar 2018 av GauteS
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Ta en prat med sjefen din, vær ærlig og fortell om vitning/begravelse og si at du har dårlig samvittighet. Skal mye til før det ikke ordner seg om man er litt åpen og fleksibel. Anonymkode: 54fca...fd4 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liket skal obduseres, og selv om begravelsen vanligvis finner sted innen åtte dager, så vet jeg om noen som ikke ble begravd før etter en måned, på grunn av obduksjon. Vet ikke hva som gjorde at det tok så lang tid, men er derfor jeg er litt usikker på når det blir. Det er ikke nær familie, men dødsfallet var grusomt tragisk og avdøde var veldig ung, og i tillegg har jeg hatt en del med avdøde å gjøre. Er derfor jeg føler jeg bør være der, men det oppfyller nok ikke reglene for permisjon, dessverre. Rettssaken er om en uke, så derfor kan det være at det krasjer. Anonymkode: dd9c9...6fe Siden du har hatt så mye fravær i det siste, dropper du begravelsen. Anonymkode: d3314...98e 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Begravelse til slektning som ikke er nær bruker man avspasering/permisjon/fridag for. Man har ikke krav på det, men de fleste arbeidsgivere som ikke er rævhøl vil gi det. Vitne er man lovpliktig til å være, her kan ikke arbeidsgiver nekte, og du må vitne når du får innkallingen. Anonymkode: eb704...d20 3
Kvalitet Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 Om du skal be om fri eller ei avhenger litt av type jobb du har. Har du en jobb hvor andre må tre inn for deg (eks i helsevesenet ) ville jeg redusert fravær til et minimum( les: droppet begravelsen). Jobber du turnus har du mulighet til å bytte vakter slik at andre slipper å gå ekstra pga deg. Har du derimot en kontorjobb, hvor arbeidsoppgavene kan vente en dag om du er borte er det nok mer goodwill hos lederen din til å gi fri. Jeg er nok uansett av oppfatning at fravær bør reduseres så mye som mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Kvalitet skrev: Om du skal be om fri eller ei avhenger litt av type jobb du har. Har du en jobb hvor andre må tre inn for deg (eks i helsevesenet ) ville jeg redusert fravær til et minimum( les: droppet begravelsen). Jobber du turnus har du mulighet til å bytte vakter slik at andre slipper å gå ekstra pga deg. Har du derimot en kontorjobb, hvor arbeidsoppgavene kan vente en dag om du er borte er det nok mer goodwill hos lederen din til å gi fri. Jeg er nok uansett av oppfatning at fravær bør reduseres så mye som mulig. Jeg er lærling og ingen trenger å steppe inn for meg, men jeg er egentlig av samme oppfatning som deg. Anonymkode: dd9c9...6fe
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 Livet skjer og sånn er det for alle. En begravelse og en rettsak som tilfeldigvis havner på samme måned, jeg syns ikke det er for mye å be om fri for. Snakk med arbeidsgiver. Der ordner seg nok. Anonymkode: 08dfd...53a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå