AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Ingeniør-utdannet med master har søkt over 100 jobber, men blir aldri vurdert som aktuell. Selv om hun har topp karakterer. Medstudenter med dårligere karakterer har fått jobb, men de har norsk navn.. http://www.tv2.no/nyheter/9575249/ Er norske arbeidsgivere virkelig så ensporet at lukter det utlending av deg..så havner du nederst i bunken av arbeidssøkere. Anonymkode: 521f5...32c
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Ja. Jeg kjenner en som er tredje generasjons Oslogutt, med tysk etternavn. Han opplevde det samme.
WubWub Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Det står jo i artikkelen at hun fikk tilbud om jobb i en Nille-butikk men at hun takket nei 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Mannen min har et utrolig snålt, utenlandsk etternavn og har aldri hatt problemer med å få seg jobb. Samme med andre i hans bransje (IT), men det er mulig at de er over gjennomsnittet fargeblinde. Anonymkode: caff2...7eb 1
Knirke Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Hun søker jo i en bransje der det ikke er jobber å få, så hun kan jo ikke akkurat forvente allverden. Å dra rasismekortet er rimelig arrogant, samme med å avslå jobben som NAV tilbyr fordi det "bare" er i butikk. Det er ingen menneskerett å få sin første jobb i relevant stilling. Medstudentene hennes har garantert brukt studietiden til å skaffe seg gode kontakter innenfor bransjen, derfor har de fått jobb. 17
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Vel, det er definitivt rasisme innenfor norsk arbeidsliv, men om det gjelder denne situasjonen kan man jo åpenbart ikke vite for sikkert. På NTNU har de krav om at sivilingeniørstudentene må ha relevant sommerjobb. Dette hjelper sikkert disse å havne foran i køen. Dessverre er det ofte slik at nettverk er viktigere enn karakterer, og det er sikkert mange av hennes medstudenter som er 2. generasjons ingeniører og dermed får jobb via mor og far. Jeg synes ikke Nille-biten av istorien burde vært med i artikkelen. Den har liksom ikke noe med noe å gjøre. Det er mange nok som gjerne skulle hatt jobb på Nille, men som ikke får tilbud.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Alle vet jo at det er vanskelig å få jobb som nyutdannet oljeingeniør. Det er flust av ingeniører med masse erfaring som har mistet jobbene sine og som stiller foran i køen. Arbeidsmarkedet er generelt vanskelig akkurat nå, og at noen av hennes norske medstudenter har fått relevant jobb behøver ikke ha noen sammenheng med verken etternavn eller bakgrunn. Nettverk er viktigere enn karakterer når det er lite jobber å få, og jeg kjenner maaaange nyutdannede som ikke har fått relevant jobb selv lang tid etter studieslutt, og som nå jobber i f. eks. butikker mens de søker på relevante jobber. Det er ingenting uvanlig med det. Anonymkode: 82f6e...0b4 2
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Ikke glem at historien kommer fra TV2. De er kjent for sine snodige vinklinger, og evnen til å sette ting på spissen. De hadde en reportasje en annen dag om en annen som slet med å få jobb. Dvs, hun ville ikke ha det hun ble tilbudt. Historien hennes var trist nok, men ett blikk på dama sa meg at HENNE ville jeg aldri jobbe sammen med. Og jeg har blitt rimelig tolerant med årene.
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 Hvor har du det med Høyre og FrP fra? Finnes det dokumentasjon på det?
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 Jeg stilte et nysgjerrig spørsmål, og takk for svar. Du behøver ikke ta spørsmål som noe negativt, selv om det å stille kritiske spørsmål er en meget effektiv hersketeknikk. Men det var ikke sånn ment.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 Ja er vel ikke overrasket. Husker noen år tilbake det var en undersøkelse som konkluderte at det er opp til 25% mindre sjanse for "Ahmed" enn "Hansen" å bli innkalt til intervju, selv om begge hadde akkurat samme utdanning/erfaring. Anonymkode: 44b70...fdf 8
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 Det kan være mange grunner til at denne kvinnen ikke har fått napp på jobbsøknadene. En del faktorer er allerede nevnt: hun søker jobb i et marked der det er ekstremt mange om beinet. Hun er nyutdannet. Hun er kvinne. Hun har et utenlandsk navn. Hun kan ha gått på feil skole. På et så trangt jobbmarked, med ørten søkere til én stilling, kan det være tilfeldigheter som avgjør hvem som kommer til intervju. Det kan være noe så banalt som at søkeren driver med fjellklatring, i likhet med den som ansetter. I en sånn situasjon er det ikke veldig nærliggende å skylde på at du har feil etternavn, etter min mening. En annen sak er at dersom jeg hadde hatt denne kvinnen på intervju, og merket kravmentaliteten, hadde det vært kroken på døra med en gang. Når hun klager over at NAV ikke kan skaffe henne en praksisplass i oljebransjen, vitner det om en mangel på forståelse for tingenes tilstand som jeg får hakeslepp av. Men hun er ung, da. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #16 Skrevet 1. januar 2018 Rasismekortet blir viftet i tide og utide. At hun ikke har jobb skyldes ikke rasisme, men hvordan norsk arbeidsliv fungerer. Alle vet at man i Norge i stor grad får jobb via nettverk. Hvem du kjenner spiller langt større rolle enn hvilken utdanning du har. Denne kvinnen har åpenbart ikke det rette nettverket og er derfor arbeidsløs. Det er så enkelt, og har ingenting med rasisme å gjøre. Anonymkode: f0185...6a8 5
Gjest NotNaomi Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 Tror heller ikke dette er rasisme . Fordi hun er ikke akkurat den eneste som leverer x antall søknader ! Langt ifra . En dag klaffer det . Har en mistanke om at hun kontaktet Vg som " arbeidsformidler". I så fall ønsker jeg at hun må sende hundre søknader til . Og så kan hun få drømmejobben :-)
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at en person som klager i medier, med fullt navn, stenger seg selv ute fra arbeidsmarkedet. Gjennom å stemple seg selv som kranglefant. Eller?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 Nei, jeg er dypt uenig i at det skyldes rasisme. For det første er det et hardt marked for ingeniører om dagen. Det gjelder også nordmenn med gode karakterer. Det hun opplever er realiteten for ingeniører om dagen, ikke et resultat av rasisme. For det andre er jeg uenig i at innvandrerjenter er utsatt i arbeidsmarkedet. Et utenlandsk navn er et større ulempe for innvandrermenn enn innvandrerkvinner, ettersom innandrermenn i større grad har et dårlig rykte (kriminalitet, kvinnesyn m.m.). Det er en velkjent sak at mange innvandrerkvinner er veldig iherdige akademisk, og i mange tilfeller også gjør det bedre enn etnisk norske. Jenter med ikke-vestlig bakgrunn som står på blir heiet frem av den norske venstresiden, og blir litt 'yndlinger' (Hadia Tajik, Haddy N'jie). Det gjelder spesielt om de er attraktive, og relativt 'vestliggjort' (bruker ikke hijab etc.). Alle bedrifter vil skryte på seg å være flerkulturelle, og i offentlige stillinger blir personer med innvandrerbakgrunn "oppfordret til å søke". Anonymkode: dbaaa...7c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå