AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #1 Skrevet 31. desember 2017 Er det flere en meg som tenker vi kunne spart oss mange skader og branner (og redde kjæledyr) ved å forby fyrverkeri for "mannen i gata" og kun ha offentlig oppskyting? Anonymkode: 704dd...85d 18
Pinkee Skrevet 31. desember 2017 #2 Skrevet 31. desember 2017 Ja, både for folk, dyr, miljø og helse. Og, tenk bare på hvor mye stiligere et skikkelig pyro-show er enn disse gneldredingsene folk driver å skyter opp. 12
Gjest Tom Bäcker Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 Jeg jobber til daglig med farlig avfall og farlig gods, og støtter deg 100%.
Gjest Catalina Culès Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 Det er jeg helt enig i, hadde vært bedre for alle parter.
stan Skrevet 31. desember 2017 #5 Skrevet 31. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere en meg som tenker vi kunne spart oss mange skader og branner (og redde kjæledyr) ved å forby fyrverkeri for "mannen i gata" og kun ha offentlig oppskyting? Anonymkode: 704dd...85d Du har nok rett i at det kan være positivt. Rakett forbudet har jo allerede ført til færre skader. Egentlig hadde det vært bedre å forby alkoholen. Det er jo den som egentlig forårsaker mange av problemene. Men jeg er skeptisk til å forby alt man ikke liker at andre gjør. 4
Gjest making.a.mess Skrevet 31. desember 2017 #6 Skrevet 31. desember 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere en meg som tenker vi kunne spart oss mange skader og branner (og redde kjæledyr) ved å forby fyrverkeri for "mannen i gata" og kun ha offentlig oppskyting? Anonymkode: 704dd...85d Ja. Helt enig. Stopp privat oppskytning. Folk gjør dumme ting enten de er fulle eller edru,: skader seg selv og setter bolighus i brann. Dessuten skyter folk opp til alle tider, dagen før, dagen etter og finner de en rakett ei uke senere skyter de opp den også. Skremmer vannet av dyra. Jeg har vært på et offentlig arrengement og det var supert. Stemmer for kun offentlig oppskytning
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #8 Skrevet 31. desember 2017 3 minutter siden, GiftMann38 skrev: Heller forby kjæledyr. Ikke bare kjæledyr (hund, katt, kanin...) som blir påvirka, også andre større husdyr. Men om alle i verden også ble vegetarianere så kan det være en mulighet det da Anonymkode: 704dd...85d 1
Pinkee Skrevet 31. desember 2017 #9 Skrevet 31. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare kjæledyr (hund, katt, kanin...) som blir påvirka, også andre større husdyr. Men om alle i verden også ble vegetarianere så kan det være en mulighet det da Anonymkode: 704dd...85d Ikke bare kjæledyr, men også ville dyr! 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #10 Skrevet 31. desember 2017 27 minutter siden, Pinkee said: Ja, både for folk, dyr, miljø og helse. Og, tenk bare på hvor mye stiligere et skikkelig pyro-show er enn disse gneldredingsene folk driver å skyter opp. Mange som bor på bygden vil i så fall ikke få sett raketter i det hele tatt... Anonymkode: 4f2ae...a81 4
Pinkee Skrevet 31. desember 2017 #11 Skrevet 31. desember 2017 I alle de årene jeg har bodd på bygda har jeg, eller noen i familien hatt bil. Det er en slik dings du bruker for å forflytte deg fra A til B med. Sorry altså, men det der er et uegnet argument. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #12 Skrevet 31. desember 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere en meg som tenker vi kunne spart oss mange skader og branner (og redde kjæledyr) ved å forby fyrverkeri for "mannen i gata" og kun ha offentlig oppskyting? Anonymkode: 704dd...85d Slå deg sammen med øyelege Nils Bull på Haukeland Universitetssykehus. Han er, hvert eneste år og som den eneste øyelegen i Norge, uten i media med advarsler og negativitet mot fyrverkeri på private henger. En kunne nesten mistenke øyelegen for å ha en personlig vendetta mot fyrverkeri slik han årlig holder på. Ja, det er greit, mange kan ikke håndtere fyrverkeri, men skal vi begynne å forby alt farlig folk ikke klarer å håndtere? Mange av dem som blir skadet har i tillegg alkohol i blodet. Alkohol og fyrverkeri hører absolutt ikke sammen. Da kan vi like godt forby alkohol som vi skal forby fyrverkerier. En annen sak jeg hørte på radioen er at Sverige der må man gjennom et kurs for å få lov til å kjøpe og bruke fyrverkeri. Det kan Norge kopiere fra "søta bror". Forøvrig slik været er ute i sørnorge nå, så bør fyrverkeriet bli liggende til vinden stilner. Anonymkode: a3d07...b64 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #13 Skrevet 31. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange som bor på bygden vil i så fall ikke få sett raketter i det hele tatt... Anonymkode: 4f2ae...a81 Vokst opp på bygda selv. Min familie har aldri vert noe spess glad i å skyte opp selv. Men vi pleide gå opp på en høyde i nærheten der vi fikk se rakettee skutt opp fra 3 byer, finnes alltid andre muligheter for å få sett noe. Og mindre bygder kan også ha mulghet for å ha en eller annen felles oppskytning (var det hjemme på idretshuset i mitt boligfelt i år 2000 da jeg vokste opp). Anonymkode: 704dd...85d 6
Gjest PaN Skrevet 31. desember 2017 #14 Skrevet 31. desember 2017 Et forbud vil nok sikkert bli vanskelig å iverksette, bare huske forbudstiden i USA det, veldig lett i boken men vanskelig å sette liv i. Tror uansett dette med offentlig oppskytning er en positiv idè og vil spare samfunnet penger, hjelpe til med klima, minske skader hvert enkeltmenneske kan få ved slik oppskytning, det vil også selvfølgelig hjelpe dyrene som mange ikke tåler høye lyder og blir lett redd. Men siden det å kjøpe raketter er en del av normen til Ola Nordmann så ville få fint tillatte at staten nekter dem å kjøpe raketter, det ville vært et jækla rabalder om dette uansett hva opinionen til Kg folket mener.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #15 Skrevet 31. desember 2017 4 minutter siden, Pinkee said: I alle de årene jeg har bodd på bygda har jeg, eller noen i familien hatt bil. Det er en slik dings du bruker for å forflytte deg fra A til B med. Sorry altså, men det der er et uegnet argument. Nei, det er et helt rimelig argument. Å ha et par stykker som er edru / tilnærmet edru til å sende opp raketter er én ting, men å ha nok edru mennesker til å få kjørt hele bygden / hele festen til et noe større tettsted hvor en kan se et pyroshow er en helt annen ting. Du glemmer også at det er ikke alle som har bil - ei heller på bygden. En slik kjøretur til et større sted hadde for min del uansett tatt omtrent 1 time hver vei - du ser vel at det er lite aktuelt for mange på nyttårsaften? Folk med barn som ikke orker å bruke to timer i bil for å se på rakettene? 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vokst opp på bygda selv. Min familie har aldri vert noe spess glad i å skyte opp selv. Men vi pleide gå opp på en høyde i nærheten der vi fikk se rakettee skutt opp fra 3 byer, finnes alltid andre muligheter for å få sett noe. Og mindre bygder kan også ha mulghet for å ha en eller annen felles oppskytning (var det hjemme på idretshuset i mitt boligfelt i år 2000 da jeg vokste opp). Anonymkode: 704dd...85d Jeg kan komme på mange steder hvor det ikke er noen større byer i nærheten som en kan se fra en høyde. Der jeg bor nå kan vi se rakettene fra de som fyrer opp på andre siden av fjorden - men det er jo privatpersoner. Fjerner en muligheten til å sende opp egne raketter er det en god del mennesker i Norge som da ikke får sett noen raketter eller svært, svært få.Jeg stemmer heller for å ha samme ordning som i dag. Det er alltid noen som skader seg, men slik er det også med en rekke andre aktiviteter som vi ikke direkte "trenger" i samfunnet. Anonymkode: 4f2ae...a81 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #16 Skrevet 31. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange som bor på bygden vil i så fall ikke få sett raketter i det hele tatt... Anonymkode: 4f2ae...a81 Uffda, så forferdelig trist Anonymkode: fb189...3ad 4
T-Rex Skrevet 31. desember 2017 #17 Skrevet 31. desember 2017 (endret) Hvis alle steder som solgte fyrverkeri også solgte vernebriller, hadde kanskje ulykkestallene for øyeskader gått noe ned. Endret 31. desember 2017 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #18 Skrevet 31. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slå deg sammen med øyelege Nils Bull på Haukeland Universitetssykehus. Han er, hvert eneste år og som den eneste øyelegen i Norge, uten i media med advarsler og negativitet mot fyrverkeri på private henger. En kunne nesten mistenke øyelegen for å ha en personlig vendetta mot fyrverkeri slik han årlig holder på. Ja, det er greit, mange kan ikke håndtere fyrverkeri, men skal vi begynne å forby alt farlig folk ikke klarer å håndtere? Mange av dem som blir skadet har i tillegg alkohol i blodet. Alkohol og fyrverkeri hører absolutt ikke sammen. Da kan vi like godt forby alkohol som vi skal forby fyrverkerier. En annen sak jeg hørte på radioen er at Sverige der må man gjennom et kurs for å få lov til å kjøpe og bruke fyrverkeri. Det kan Norge kopiere fra "søta bror". Forøvrig slik været er ute i sørnorge nå, så bør fyrverkeriet bli liggende til vinden stilner. Anonymkode: a3d07...b64 Det første og dummeste feilsteget er å anta at alle folk er oppegående nok til å ta de forholdsregler som er nødvendige. Det er altså en grunn til at staten ser det som nødvendig å blande seg inn ved å utforme et lovverk som begrenser befolkningens valgmuligheter. Ganske dårlig argument du kommer med forresten. Bil og alkohol hører ikke sammen. Derfor er det ikke lov til å kjøre i påvirket tilstand. Alkoholen er imidlertid ikke direkte årsak til en eventuell ulykke. Det er det heller ikke om noen faller over en bro i påvirket tilstand. Fyrverkeri er imidlertid en direkte årsak til både personskader og branner. Nå er ikke jeg en forkjemper for alkohol, men det å forby alkohol fordi det kan lede til en ulykke med fyrverkeri er ganske tynt. Det er mange andre argumenter i alkoholdebatten man heller bør trekke frem, men det er en helt annen diskusjon. Av og til er forbud det mest hensiktsmessige. Hvor mye alkohol tror du mindreårige hadde drukket hvis alkohol ikke var lovlig? Hvor mye er det egentlig de drikker nå til tross for at markedet egentlig ikke åpner for å selge til dem? Anonymkode: 667d6...b7f 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #19 Skrevet 31. desember 2017 11 minutter siden, T-Rex skrev: Hvis alle steder som solgte fyrverkeri også solgte vernebriller, hadde kanskje ulykkestallene for øyeskader gått noe ned. Burde delt ut vernebriller gratis, da hadde kanskje noen av kjøperene brukt dem men med mindre fyrverkeri forbys så kommer det alltid til å være mange mange mange som skader seg. Hadde selv noen i klassen som tenkte det kunne være kult å leke med krutt. Hu ene endte opp med brannskader i hele ansiktet, øyebryn og hår borte. Ingen alkohol i bildet, kun barn som ikke tenkte konsekvenser. Anonymkode: 704dd...85d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå