Orthia Skrevet 4. februar 2005 #1 Skrevet 4. februar 2005 Etter et bilbrukstyveri har en person blitt idømt å betale meg erstatning. Er det noen som vet hvordan jeg kan kreve inn pengene? Vil en eller annen innstans kreve dem automatisk inn på mine vegne, eller må jeg må jeg håndtere det selv? Hvordan gjør jeg det i så fall?
Liz_69 Skrevet 5. februar 2005 #2 Skrevet 5. februar 2005 Ettersom du har en dom på det skulle Statens Innkrevingssentral kunne gjøre det for deg. Du får ta kontakt med dem.
Orthia Skrevet 6. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2005 OK. Vet du om det er knyttet noen merkostnader til det?
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #4 Skrevet 7. februar 2005 Jeg gikk til lensmannen på stedet,men du vet....ikke noe penger. han var uten inntekt,midler osv. så mitt tap måtte jeg ta selv.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Jeg er også i den situasjon at noen har blitt dømt til å betale meg saksomkostninger + litt til, tilsammen nærmere 10 000, men personen har ikke penger, derfor er det ingen vits i å prøve en gang får jeg beskjed om. Saksomkostninger må derfor jeg dekke (noen som skjønner hvordan det kan ha seg? hvor er rettsikkerheten da?) Angivelig er det namsmannen som kan kreve inn penger. I små distrikter er det ofte lensmann som er namsmann (men det finner du i telefonkatalogen under din kommune). Så vidt jeg husker koster det 2 rettsgebyr å benytte dette (som du må dekke), så det bør være noe å hente dersom det skal lønne seg. Det kommer veldig an på hva personen eier. Namsmannen kan jo ikke ta ting som er nødvendig for livsopphold (de kan ta tv'n, men ikke komfyr, kjøleskap, senger etc) Lykke til! Håper du er heldigere enn meg.
Liz_69 Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 I mitt tilfelle var det en veldig alvorlig sak, det var statens innkrevingssentral som krevde inn pengene, jeg vet ikke om de krevde gebyr for dette. Jeg hadde en advokat som tok seg av alt. Sjekk http://www.sismo.no/
Orthia Skrevet 8. februar 2005 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2005 Takk for svar. Jeg ringte politiet. Når dommen er fullbyrdet får jeg visstnok tilbud å forsøke gjennom Statens Innkrevningssentral eller namsmannen. Jeeg spurte ikke om ekstra kostnader med dette; skulle heller ringe tilbake når det blir klart om dommen ankes eller blir stående.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #8 Skrevet 8. februar 2005 En biltyv skylder meg 4000 kr (Det det kostet meg å fikse bilen etterpå). Dette ble han dømt til og saken gikk til innkrevningssentralen. Har forøvrig ikke sett snurten av pengene, og dette er snart fire år siden. Seks år til så er saken foreldet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå