AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #1 Skrevet 31. desember 2017 Jeg misliker svogeren min sterkt og han er hovedgrunnen til at jeg og mannen min ikke orker å feire nyttårsaften sammen med de. Han har behandlet min søster dårlig alle årene de har vært sammen og forholdet har vært turbulent. Jeg har prøvd å skjerpe meg og tenke at jeg må gi han en sjans, men jeg klarer ikke trynet på han. Det er sterke ord, men sånn er det. Når min søster har søkt råd hos meg i de verste periodene så har jeg alltid vært der for henne. Men jeg har nå sagt at enten må hun ta ansvar og gå fra han, ellers må hun bare tåle det som kommer fra han. Han oppfører seg som en forvokst guttunge og er en manipulerende type. Jeg er redd hun ødelegger hele livet sitt på å være sammen med han og det går også utover søsterforholdet vårt for hele livet hennes styres etter om han gir henne positiv eller negativ oppmerksomhet. Det går utover hennes humør og tiltakslyst. Hvis han bestemmer seg for å ignorere henne så orker hun ikke finne på noe og vil bare ligge på sofaen. Jeg blir frustrert for jeg har jo lyst å treffe henne og blir sur når jeg skjønner at hun ikke orker pga han. Er det andre som har et anstrengt forhold til svoger eller svigerinne? Hvordan håndterer dere det? Anonymkode: c6541...99c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #2 Skrevet 31. desember 2017 Dere kan ihvertfall feire med noen andre. Og høres ut som de har et ustabilt forhold og kan trenge litt terapi. Anonymkode: 94724...e47 2
Tinkywinky Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 Jeg skjønner jo at dette ikke føles noe greit. Det er fælt og kjipt å måtte se en person man er glad i være i et destruktivt forhold, og samtidig måtte være tilstedet for personen og høre på alt som er negativt, også gjør ikke personen noe med det. Allikevel.. slikt må man regne med, dessverre. Som oftest ønsker man å ha noen å snakke med, og gjerne råd, men så er ting enklere sagt enn gjort. Det ER vanskelig å følge rådene til folk når man ikke selv føler seg klar til å gå pga sterke følelser/fanget i en hekt/man har noe alà Stockholm syndrome etc. Råd og erfaringer er kjekke å få, men vanskelig å følge fordi man må finne ut av ting selv. Du kan dessverre ikke ta valget for henne, og prøve å bestemme hva hun skal gjøre , hun må nesten få finne ut av det selv. Det du kan og burde gjøre er å være der for henne, aldri forlat henne uansett. Hun trenger nok å vite at hun har deg der usnsett. Et søsterbånd/søskenbånd er som oftest ganske sterkt og veldig viktig. Om du forlater henne nå eller skygger banen så er det to ting som kan skje ; hun kan enten ta hintet og se at det er pga han, og se at det er fordi forholdet er så vondt, og at det er fælt for en søster å værw rundt henne når dette ikke egentlig er personen hun er, og gjøre noe med det. Eller hun kan bli mer knyttet til han, fordi hun ikke tror hun har noen andre når/om det skulle bli slutt. Og ikke still et ulitmatum. Det går ikke. Bryr man seg om noen stiller man ikke slike ultimatum som det. Det gjør hele situasjonen verre og kan virkelig ødelegge mellom dere, helt til hun kanskje innser hvorfor du gjorde det. Gjerne ytre dine bekymringer, og fortell at hun har forandret seg til noe som ikke ligner henne etc. Men ikke sleng negative bemerkninger om den hun er sammen med - det kan føre til at hun går i forsvarsposisjon ovenfor han. Snakk heller om hvordan ting har en effekt på henne og hva som skjer med henne. Du har selvfølgelig også all rett til å trekke deg litt tilbake, og ta avstand, men ikke ta avstand fra henne alene. Hun hsr det nok nok vondt fra før av pga han. Hun trenger ikke å miste deg også. Jeg forstår at dette er veldig vondt og kjipt å se på. Det er dumt at en tredjepart skal ødelegge for deres forhold, men nå er det sånn dessverre.. prøve å oppmuntre henne til en form for terapi, som psykolog f eks. Eller parterapi. Nå må du ikke misforstå svaret mitt; jeg sier IKKE at du skal tåle han, men søsteren din. Jeg sier heller ikke at du må ha noe med han å gjøre! Jeg mener bare at det er viktig at din søster har deg, og at dere fint kan være sammen uten han. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 Tips til hva du kan gi søsteren din i bursdagsgave: gavekort på timer hos en psykolog. Jenta trenger å få opp selvfølelsen sin. Anonymkode: b0736...6a6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Noen ganger hjelper ikke det en gang, og det er en veldig tung jobb, men du KAN prøve å overbevise henne om at hun fortjener bedre, at hun er en bra person, at hun kommer til å finne en bedre mann. Det kommer ikke til å fungere med en gang,det tar tid og krefter. Og så si du er der for henne. Om du må kutte henne ut, få henne til å virkelig tro du står der med åpne armer og skal hjelpe henne om hun bryter ut, for hun kan tenke hun ikke har noen og lager en unnskyldning i hodet sitt for å ikke bryte ut. Tro meg, han forteller nok henne det, selv om det ikke er sant.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Altså mener du broren til din kjæreste? Da er vi i samme båt. Jeg har opplevd det samme over flere år nå- broren til min samboer er en ufordragelig dott av en fyr som det står "jeg er best" i pannen på. Han er ufyselig! Jeg oppfører meg likevel dannet nok i nærheten av han, viser han ikke at jeg direkte misliker han, men det skinner jævlig tydelig igjennom at han aldri har likt meg. Tror det handler om misunnelse fordi hans bror har hatt et forhold på snart 4 år, mens han som er fire år eldre aldri har klart å skaffe seg et forhold. Hvorfor er enkelt fordi han er et rævhøl, men det er han jo blottet for å se selv. Han er også grunnen til at forholdet jeg har med hans bror snart går til helvete, fordi han kjører fyren full i dritt om meg som min "mann" er manipulert til å tro på. Sånne folk - forkast de! De bryr seg ikke om annet enn sin egen navle. Anonymkode: 685b8...d3f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Den typen trenger en god, gammeldags attitude adjustment! Anonymkode: 07c88...bc2 1
Perle Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Ok. tips: skriv avsnitt, da innlegget var et helvete å lese. Ellers så synes jeg du bør ha viktigere ting å bekymre deg over i livet enn hvem dine søsken velger å gifte med.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg misliker svogeren min sterkt og han er hovedgrunnen til at jeg og mannen min ikke orker å feire nyttårsaften sammen med de. Han har behandlet min søster dårlig alle årene de har vært sammen og forholdet har vært turbulent. Jeg har prøvd å skjerpe meg og tenke at jeg må gi han en sjans, men jeg klarer ikke trynet på han. Det er sterke ord, men sånn er det. Når min søster har søkt råd hos meg i de verste periodene så har jeg alltid vært der for henne. Men jeg har nå sagt at enten må hun ta ansvar og gå fra han, ellers må hun bare tåle det som kommer fra han. Han oppfører seg som en forvokst guttunge og er en manipulerende type. Jeg er redd hun ødelegger hele livet sitt på å være sammen med han og det går også utover søsterforholdet vårt for hele livet hennes styres etter om han gir henne positiv eller negativ oppmerksomhet. Det går utover hennes humør og tiltakslyst. Hvis han bestemmer seg for å ignorere henne så orker hun ikke finne på noe og vil bare ligge på sofaen. Jeg blir frustrert for jeg har jo lyst å treffe henne og blir sur når jeg skjønner at hun ikke orker pga han. Er det andre som har et anstrengt forhold til svoger eller svigerinne? Hvordan håndterer dere det? Anonymkode: c6541...99c Du har gjort det helt riktige ved å sette grenser og si stopp! Mvh en som har klart å gå da noen gjorde det for meg. 14 timer siden, Tinkywinky skrev: Det du kan og burde gjøre er å være der for henne, aldri forlat henne uansett. Unnskyld at jeg spør, men hvorfor slenger du om deg med farlige råd? Du har åpenbart ingen peiling og tror nok at det må være sånn. Dette er farlige saker! Da holder det ikke med tro. Anonymkode: d1c4d...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 6 timer siden, Evilposelos skrev: Om du må kutte henne ut, få henne til å virkelig tro du står der med åpne armer og skal hjelpe henne om hun bryter ut, for hun kan tenke hun ikke har noen og lager en unnskyldning i hodet sitt for å ikke bryte ut. Tro meg, han forteller nok henne det, selv om det ikke er sant. Er enig i dette. Anonymkode: d1c4d...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Tips til hva du kan gi søsteren din i bursdagsgave: gavekort på timer hos en psykolog. Jenta trenger å få opp selvfølelsen sin. Anonymkode: b0736...6a6 Noen ganger kan et godt forhold til sin søster være nok. Det at ts sier hun er glad i søsteren og fokuserer på dette + tar et skarpt oppgjør med svoger kan av og til være mer verdt enn psykologtimer. Søsteren trenger å lære at andre forhold er viktigere enn forholdet til en mann. F.eks. forholdet til søsteren og forholdet til seg selv. Jeg snakker av erfaring her, ts. Det du gjør er helt riktig! Anonymkode: d1c4d...f5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå