Gå til innhold

Er det en selvfølge at menn betaler på date?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ut i fra Norges historie siden gamle dager vet en at det er menn som har jobbet og tjent penger for å forsørge familien inntil kvinner begynte å jobbe å kunne stå på sine egne ben. I gamle dager var derfor ikke uvanlig at kvinner var hjemme med barna, lagde mat og gjorde rent osv. Da var det jo selvfølge at mannen betalte når de skulle møte en nye kvinne, ettersom kvinner ikke hadde penger. Men ting har forandret seg. Færre kvinner er hjemme med barna og flere kvinner har jobb og inntekt som gjør at de kan forsørge seg selv. 

Hvorfor tvilholder vi i dagens samfunn på at menn skal betale når man går ut på date? Ser man bort fra det fortsatt er forskjeller på hva en mann tjener i forhold til en kvinne med samme jobb og utdanningsbakgrunn er det vel ingenting som tilsier at menn skal betale. Man kan selvfølgelig si at en mann som ikke betaler på date er gnien eller at en dame som ikke gjør det er et stakkarslig vesen. Men dette blir bare ord mot ord. Er ikke målet i et moderne samfunn som vi lever i at man skal få mest mulig likheter mellom kjønnene? Ser bare ikke hvorfor vi tvilholder på en tradisjon som hører hjemme i samme årstid der man gjerne hørte uttrykket "kvinner hører hjemme på kjøkkenet".

Ikke misforstå, men jeg betaler for datene, men synes ikke denne tradisjonen hører hjemme i dagens samfunn. 

Anonymkode: a212e...77a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei det er nedverdigende og diskriminerende ovenfor kvinnen når en mann betaler for henne som om hu var et uselvstendig barn uten egen inntekt eller mulighet til å ta egne regninger. Det er både krekende og ydmykende når en mann prøver sette seg selv i en dominant posisjon som det der

Endret av WubWub
  • Liker 5
Skrevet

Ikke en selvfølge, men dating handler jo om å imponere og faktum er at kvinner har flere å velge mellom som partnere enn menn, og mens kvinner imponerer i utseende og personlighet, imponerer menn i manerer og personlighet.
Det er gode manerer å betale for kvinnen på date, og man kan sammenligne det som å gi kjæresten sin blomster. Det er noe som er hyggelig og som gir godt inntrykk.

Å legge inn innsats for noen man liker har ikke noe med likestilling å gjøre, det hadde vært en trist verden om folk aldri gadd å vise at de satt pris på andre fordi det skulle være "flest mulig likheter".

Anonymkode: 24ae3...38a

• Liker 11
Skrevet

Jeg vet ikke hva samfunnet driver med, jeg. Betaler sjæl.

• Liker 8
Skrevet

Hvis han inviterer så forventer jeg det og jeg betaler hvis jeg inviterer. Blir vi enige om noe betaler vi halv parten vær. Som regel har ikke jeg økonomi til å spise ute ofte ute eller finne på andre ting så informerer om det. Da er det helt opp til den personen om vi gjør noe som koster lite eller ingenting. 

Anonymkode: eebdc...97d

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at en mann har betalt for oss begge på date. Kanskje det gjelder for de som er 40+ fortsatt, men jeg har kun erfaring med å date jevngamle menn (i første halvdel av 20-åra) som har det ganske likt økonomisk eller dårligere råd enn meg. Når jeg tenker meg om er det vel bare han jeg dater nå som har hatt bedre råd enn meg enn de andre jeg har datet eller vært sammen med. Han har vært på hjemmedate hos meg der jeg har betalt mye for god mat og drikke, så sånn sett er vel jeg den som spanderer :) Det gjør meg forresten ingenting. Det har jeg råd til. 

Anonymkode: d6952...ae8

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt vi lever jo enda i 1950.

Anonymkode: 3ec06...3ca

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser bare ikke hvorfor vi tvilholder på en tradisjon som hører hjemme i samme årstid der man gjerne hørte uttrykket "kvinner hører hjemme på kjøkkenet".

Anonymkode: a212e...77a

Hvilken årstid tenker du på da? Vår, sommer, høst, vinter?

Men altså, denne diskusjonen har vi hatt i mange tråder før og de fleste damene svarer at de betaler selv, deler regningen eller betaler hver sin gang. Er du ny på KG?

Anonymkode: 4ce87...4b8

• Liker 9
Skrevet

I dagens likestilte samfunn burde ikke det være en selvfølge, nei. Man kan bytte på å betale:)

• Liker 1
Gjest Melis123
Skrevet

Nei, syns man kan bytte på å betale! Om noen insisterer å spandere, så blånekter jeg ikke, men syns det er naturlig å kjøpe hver sin runde om man feks er ute å tar et par glass vin eller øl 

Skrevet

Den første til å ta opp telefonen, etter en har satt seg, den kan berale.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke at det er en selvfølge lenger. Når det er en selvfølge at mannen skal betale, virker det som om at vi gjør han en tjeneste ved å bli med. Begge vil vel på date?

Det er hyggelig om han tilbyr å betale, men jeg vil også kunne tilby å betale. Helt til oppgjørets time regner jeg med at vi betaler hver for oss.

Ender han med å betale for maten, kan jeg tilby meg å i det minste betale for drinkene etterpå :) Har en venninne som forventer at menn skal betale ALT for henne og hennes venninner, og jeg merker at disse fyrene ikke er helt komfortable med det (men sier ikke nei, i fare for å bli sett på som gnien). Men jeg tror (og håper) at de færreste i Norge er som henne.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ønsker helst å betale.

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Jeg synes at mannen skal tilby seg å betale, og overlate til henne å være med med på å betale. Hennes reaksjon kan brukes til å finne ut om det blir en date nr to.

Hvordan blir dette hvis det er to gutter eller to jenter som er på date?

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg tenker at den som ber ut betaler . Om det er mann eller kvinne .

Problemet er ofte at menn ler litt sånn overbærende  og sier at de selvfølgelig betaler . Jeg syns det er like ubetenksomt som når damer forventer at mannen skal betale uavhengig om det var hun som ba ham ut .

AnonymBruker
Skrevet

Det må være likt for at jeg skal føle meg vel på date. Blir litt irritert om han ser på det som en selvfølge å betale på date, jeg klarer da fint å betale for meg selv. Sier i fra om det relativt tidlig, at jeg ikke gidder å forholde meg til såkalte tradisjonelle kjønnsroller. Er han uenig i det vet jeg jo at det ikke blir noen flere dater på ham. En holdning om at «mannen betaler» kan fort bli til «kvinnen holder til på kjøkkenet».

Anonymkode: 5d6a0...5ff

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

*Besvarelse til trådtittel*

Nei.

Anonymkode: 1ce7c...838

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Jeg synes det er litt ironisk at mange kvinner at mannen betaler på dates men samtidig tar avstand fra tanken om at mannen da betaler for tiden deres på samme måte som enkelte andre varer.

Skrevet (endret)

Helt enig, TS. Det hører ikke hjemme i dagens samfunn. Jeg har riktignok aldri vært invitert på en "ut på byen" date der det har vært en aktuell problemstilling, men om jeg hadde blitt det ville jeg i utgangspunktet foretrukket å betale for meg selv. En date er vel for at begge skal bli bedre kjent (og forhåpentligvis ha det hyggelig) så da er det rimelig at begge parter legger penger i potten, så å si?

Hvis mannen hadde insistert på å betale ville jeg ønsket å betale på en evt. date nr. 2.

Og hvis jeg hadde invitert på date ville jeg tilbudt å betale  (men ville fremdeles følt det mest naturlig om begge betalte for seg selv).

Endret av Cata
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gjøre min metode det, å møte opp 10 min før, bestille noe til seg og finne seg et bord.

''Kynisk'' måte å unngå konfrontasjon for betaling av den andres drikke :)

Anonymkode: 1ce7c...838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...