Gå til innhold

Hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal velge en hund som er sosial til andre mennesker og fremmende eller hunderaser som er uinteresserte i fremmende mennesker og mere knytta til eieren? Betyr dette mye for dere som velger hunderaser? Legger dere mye vekt på dette? Hva er bra eller dumt med dette og hva foretrekker du og hva har du?

Anonymkode: 22de8...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv veldig usikker på hva jeg best liker så gjerne overtale meg på det ene eller andre. :P

Skrevet

Det er ikke noe enten eller, om du trener og sosialiserer ordentlig.

Anonymkode: 2eb44...4b7

• Liker 1
Skrevet

Det har mye å si med hunderase ja. Man merker det veldig på feks. hundeutstillinger, hundeparken ol. Noen raser løper rett bort mens andre holder litt igjen. Feks. Så er ofte golden og labrador sosiale mens eurasier ofte er mere tilbakeholden.

Skrevet

Ofte er det de hunderasene med vakt og vokt oftest mere uinteresserte i fremmende mens de med lite av dette den som løper først bort til folk. Synes jeg. Stemmer dette?

• Liker 2
Skrevet

Alaska og siberan husky har veldig lite vakt og vokt og det er dem som oftest kommer løpende bort til alle fremmende med en gang de kommer inn i hundeparken har jeg erfart. Men saluki eller lagotto er uinteresserte. Og storpudlene er ofte veldig sosiale.

Skrevet

Noe av det absolutt viktigste for meg er at hunden er trygg på folk. "Reservert" som beskrivelse om raser betyr ofte at hunden egentlig er utrygg. 

• Liker 1
Skrevet

Absolutt alle hunder er sosiale og vennlige med både mennesker og dyr om de fra ung alder er sosialisert. Noen få tilfeller der dette ikke gjelder men det er ikke knyttet til rase er min erfaring.

Såkalte "reserverte,  vakt ", dominerende hunder" er BS betegnelser. Det betyr simpelthen at hunden er nervøs og utrygg.

Om man likdom skal prate om lederhunder" er det de som holder roen,  ikke lat  seg påvirke av tull utenfra og som gjør andre hunder trygge ved mild og sosial omgang med de.

Anonymkode: bdb2d...463

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har man rasestandarder da om alle valpene i utgangspunktene er "like" ? 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste hunder kan trenes til å være sosiale. Jeg har en svært lojal og eierkjær hund, som også er glad i alle andre. 

Anonymkode: 7779d...157

Skrevet

Mine er sosiale av seg (når det gjelder mennesker, ikke like lett å sosialisere med andre hunder). Synes det er greit. Lett å ha folk på besøk og slipper å være redd for at de er utrygg når de blir passet av andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en valp på 5 mnd. Hun elsker i følge rasebeskrivelsen mennesker, men kan være forsiktig før hun hilser på ukjente. Denne beskrivelsen stemmer veldig godt på henne. Når vi er ute og det kommer noen gående setter hun seg ned og ser på vedkommende. Stanser vedkommende for å hilse trekker hun seg tilbake i noen sekunder før hun hilser. Når vedkommende går videre går hun etter vedkommende og vil gjerne hilse mer. 

Foreløpig synes jeg dette er helt greit for hun må jo sosialiseres, men målet er å få henne til å kun stanse når jeg sier det er greit. En tur kan ta veldig lang tid når man skal hilse på alle to og firbente man møter. 

Anonymkode: 6e432...d2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...