Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde barn for mange år siden, men da arvet vi vogn. Nå skal vi ha nummer tre (skikkelig attpåklatt), økonomien er mye bedre, og jeg vil gjerne kjøpe en ny vogn (men helst brukt, av miljøhensyn :) ) 

Får høstbaby, og er generelt veldig glad i dypbagger. Dvs det er kun aktuelt med duovogn, evt ren bagvogn. Synes bare det er så vanskelig å finne, virker som alle går ned til mindre og mindre vogner nå, og trehjulinger og svingbare hjul og det meste handler om yttermål.

Jeg skal ikke bruke vogn til kjøpesenter, men på asfaltveier og skogsveier. Vil ha store hjul, ingen svingbare. Må kunne gå i skikkelig snøvær. Størrelse irrelevant ift bil, har stor bil med god plass. 

Da jeg sist hadde baby drømte jeg om de gode Basson duo-vognene, som hadde nesten 90 cm liggemål i dypbagen. Ser at disse omtrent ikke selges i Norge lenger. Jeg kjøper helst brukt, men finner få av disse på nett. Og lurer litt på hvorfor de ikke er populære lenger? Husker det som knallvogner, store og god plass til babyen. Emmaljunga er vel det nærmeste jeg kommer, men de har jo bare 80 cm liggemål. Kan det virkelig holde ut vinteren? Man bruker jo tykk vognpose frem til mars, da vil babyen være åtte måneder gammel. Synes de virker for små til å være romslige nok til det. Synes også det er drøyt å betale 5-6000 for bruktvogn, når billigere vogner (feks. Basson) selges nye for samme pris. Er det design og farger som gjør de så dyre? Har prøvd en slik, og merket helt ærlig ikke noen fantastisk kvalitet i forhold til andre vogner jeg har prøvd. 

Noen tips? Noen som har lett etter vogn med samme kriterier, og funnet den perfekte? :) 

Anonymkode: 42c24...062

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fornøyd med min Stokke trailz i snøen. Låsbare framhjul og da er de skikkelig låst. Syns bagen er stor i fht endel andre, men godt mulig det finnes større. Andre vintersesong med trailzen nå, har hatt trillebaby så har trillet masse på diverse veier i all slags vær, bor på Østlandet så det har vært mye snø om vinteren. De låsbare forhjulene gjør den innmari fin å manøvrer de få gangene vi har vært på kjøpesenter med den også. Generelt bare godord å si om den. 

  • Liker 2
Skrevet

Vi har noen av de samme kravene som deg. Ikke like viktig med dyp bag, men Emmaljunga sine har ganske store som kan vare en stund. I hvertfall lengre enn mange av de andre vognene. 

Tror vi ender på Emmaljunga Edge Duo, med faste hjul. Fortsatt usikker på om vi skal velge hjul med luft eller ikke. 

Syns mange av de andre vognene vi har sett på er så små. Man må bøye seg i en ubehagelig posisjon for å løfte baby ut av bagen. Og for mannen som er 190 blir de uaktuell. 

Anonymkode: 99d92...30a

Skrevet
2 minutter siden, våren14 skrev:

Fornøyd med min Stokke trailz i snøen. Låsbare framhjul og da er de skikkelig låst. Syns bagen er stor i fht endel andre, men godt mulig det finnes større. Andre vintersesong med trailzen nå, har hatt trillebaby så har trillet masse på diverse veier i all slags vær, bor på Østlandet så det har vært mye snø om vinteren. De låsbare forhjulene gjør den innmari fin å manøvrer de få gangene vi har vært på kjøpesenter med den også. Generelt bare godord å si om den. 

Men vil ikke hjulene bli altfor små? Og er det lufthjul? Kan ikke helt se for meg at den skal fungere på skogsveier, for å være ærlig :P Prøvde å google bagen, og får kun opp 80 cm, men det står ikke om det er innvendige eller utvendige mål. Og opp til 9 kg. Det høres jo ut som man ikke kan bruke den særlig lenge, jeg forventer å kunne bruke bagen gjennom sommeren da babyen er et år også, men må ha plass til vinterpose frem til barnet er 8-9 måneder. 

Anonymkode: 42c24...062

Skrevet

Jeg har brukt emmaljunga edge duo med klassisk understell, faste lufthjul, til to barn. 

Vogna har gått i slaps, snø, grus, gjørme, gress og trolig i snitt 4 km om dagen i to år sammenlagt, fordi de sov godt på tur. 

Vogna er tung å ta inn og ut av bilen, men oppleves veldig god og stabil i snø. Jeg opplevde det uproblematisk å trille med opp til to cm snø eller slaps uten måking, høyere så ble det tungt. Bagen varte til jenta mi var 9 mnd og til gutten var 7 før vi byttet til sportsdel.

Lun og god. Godt med isopor i bagen til isolasjon. Målte temp ved hodet til baby på tur i ti minus, og den viste 14 pluss. 

Anonymkode: 28a9f...804

  • Liker 2
Skrevet

Opp til TI cm, skulle det stå. 

Gikk også mye på skogsvei, som var litt kupert og bestod av varierende grad grus/stein og hardpakket jord. Helt uproblematisk. Valgte stålkurv nede, ikke tøy, så var den grei å spyle av. 

Ikke antydning til rust etter god bruk til to barn. Ingen punktering. 

Anonymkode: 28a9f...804

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt emmaljunga edge duo med klassisk understell, faste lufthjul, til to barn. 

Vogna har gått i slaps, snø, grus, gjørme, gress og trolig i snitt 4 km om dagen i to år sammenlagt, fordi de sov godt på tur. 

Vogna er tung å ta inn og ut av bilen, men oppleves veldig god og stabil i snø. Jeg opplevde det uproblematisk å trille med opp til to cm snø eller slaps uten måking, høyere så ble det tungt. Bagen varte til jenta mi var 9 mnd og til gutten var 7 før vi byttet til sportsdel.

Lun og god. Godt med isopor i bagen til isolasjon. Målte temp ved hodet til baby på tur i ti minus, og den viste 14 pluss. 

Anonymkode: 28a9f...804

Takk for svar! Hvorfor måtte dere bytte så tidlig på gutten? Var det vinter og med pose, eller bare fordi han ble lang? 

Bagen på forrige vogn varte til godt over året, jeg må ikke ha like stor, men må ihvertfall vite at den holder ut vintersesongen med vognpose. 

Anonymkode: 42c24...062

Skrevet

Kan det være en idé å se hva de har Danmark? Jeg ble overrasket over hvor mange der som bruker bagen veldig lenge. I Norge bytter vi jo til sittedel veldig tidlig, dermed er ikke stor bag nødvendig. Men i Danmark er det mye mer vanlig med bag som man kan ta opp ryggen på, så større barn kan sitte litt oppreist når de ikke sover. Mulig det er vanlig i flere land, men i Norge er det et sjeldent syn... Bagene til disse vognene jeg så i Danmark var dermed ganske store. 

Skrevet
9 minutter siden, Sisti skrev:

Kan det være en idé å se hva de har Danmark? Jeg ble overrasket over hvor mange der som bruker bagen veldig lenge. I Norge bytter vi jo til sittedel veldig tidlig, dermed er ikke stor bag nødvendig. Men i Danmark er det mye mer vanlig med bag som man kan ta opp ryggen på, så større barn kan sitte litt oppreist når de ikke sover. Mulig det er vanlig i flere land, men i Norge er det et sjeldent syn... Bagene til disse vognene jeg så i Danmark var dermed ganske store. 

Basson er opprinnelig dansk ja, så jeg ser dit :) Har vurdert ren bagvogn, men da må jeg kjøpe ny ser det ut til, finner ingen brukt av den typen i noral avstand herfra.

Anonymkode: 42c24...062

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvorfor måtte dere bytte så tidlig på gutten? Var det vinter og med pose, eller bare fordi han ble lang? 

Bagen på forrige vogn varte til godt over året, jeg må ikke ha like stor, men må ihvertfall vite at den holder ut vintersesongen med vognpose. 

Anonymkode: 42c24...062

Han ble for lang. :) Vogna er 88 cm inni og han er en stor plugg som nistrivdes når det ble for trangt. 

Anonymkode: 28a9f...804

Skrevet

Vi har Emmaljunga Edge duo, og den har stor dypbag! Var god plass til vinterpose og baby der. Byttet til sportsdelen når babyen var ca 7 mnd, men var fortsatt plass enda :) god i ujevnt terreng er den også. Pluss at sportsdelen er stor og kan brukes ut hele vognperioden 

Anonymkode: 2c755...4d8

  • Liker 1
Skrevet

Skal du ha en virkelig god vogn, både å trille på all slags underlag og med god bag så finnes det ingenting bedre enn Silvercross med skikkelig hard bag. 380875.jpeg

Anonymkode: 7302a...5a6

  • Liker 1
Skrevet

Vi er veldig fornøyde med emmaljunga mondial med classic chrome understell. Den er lett og solid og bagen er stor. Den har 4 faste luft hjul som fungerer på alt undelag. Litt tung på sandstrand, men det er alle vogner jeg har prøvd

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha en virkelig god vogn, både å trille på all slags underlag og med god bag så finnes det ingenting bedre enn Silvercross med skikkelig hard bag. 380875.jpeg

Anonymkode: 7302a...5a6

Fin å se på men de hjulene ser jo så puslete ut med tanke på snøføre! Og ikke er de vel svingbare heller med tanke på handling på butikken..?

Anonymkode: 2571a...387

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fin å se på men de hjulene ser jo så puslete ut med tanke på snøføre! Og ikke er de vel svingbare heller med tanke på handling på butikken..?

Anonymkode: 2571a...387

Svingbare hjul er døden på snø, slaps, gjørme, gress, grus.. Det meste utenom pent flislagte eller asfalterte gater og gulv. Mange har låsbare, men de er ofte små og sporer endel i ujevne underlag. Skulle jeg kjøpt en vogn med svingbare hjul, må de være store og låsbare. 

Anonymkode: 28a9f...804

  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svingbare hjul er døden på snø, slaps, gjørme, gress, grus.. Det meste utenom pent flislagte eller asfalterte gater og gulv. Mange har låsbare, men de er ofte små og sporer endel i ujevne underlag. Skulle jeg kjøpt en vogn med svingbare hjul, må de være store og låsbare. 

Anonymkode: 28a9f...804

Som sagt: svingbare hjul er nok kjekt når man skal på trange butikker.....

Anonymkode: 2571a...387

Skrevet

Altså at man har mulighet for svingbare hjul og at de kan låses når man er ute i snø- og slapsføre.

Anonymkode: 2571a...387

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sagt: svingbare hjul er nok kjekt når man skal på trange butikker.....

Anonymkode: 2571a...387

Ja, men se på tittelen...? 

Anonymkode: 28a9f...804

  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men se på tittelen...? 

Anonymkode: 28a9f...804

Ja og da er det ikke lov med andre betraktninger i tillegg? Som sagt;jeg synes hjulene ser puslete ut OG at det kanskje kan være greit å også tenke over om man vil ha hjul som også i tillegg kan være svingbare ;)

Anonymkode: 2571a...387

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fin å se på men de hjulene ser jo så puslete ut med tanke på snøføre! Og ikke er de vel svingbare heller med tanke på handling på butikken..?

Anonymkode: 2571a...387

Jeg trenger ikke svingbare, ser ingen grunn til å dra med en baby rundt på kjøpesenter :) 

Tynne hjul skjærer ofte lettere gjennom snøen, så lenge de er store og med luft. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og da er det ikke lov med andre betraktninger i tillegg? Som sagt;jeg synes hjulene ser puslete ut OG at det kanskje kan være greit å også tenke over om man vil ha hjul som også i tillegg kan være svingbare ;)

Anonymkode: 2571a...387

Jeg skriver i startinnlegget at jeg IKKE vil ha svingbare hjul :) 

Anonymkode: 42c24...062

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...