Gå til innhold

Baby (8,5mnd) våkner så tidlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma. Gutten min på 8,5 mnd våkner tidligere og tidligere på morgenen. I går var kl 04.45 og i dag var den 04.30. Da er det tydligevis morgen for han og uansett hvor lenge jeg lar han ligge i sengen så sovner han ikke. Når vi står opp og han får grøt, så kan jeg legge han igjen og han sover i to timer til. Dvs at han egentlig har første lur i seks-syv tiden. Det er jo litt fristende å stå opp med han med en gang han våkner, gi han grøt og gå og legge oss igjen, men jeg vil heller ikke venne han til et måltid med grøt når det er natt heller. Prøver selvfølgelig å amme når han våkner, men det hjelper ikke. 

Han legger seg ca 17.30-18.00 og før sov han til 7-7.30 med ca 3 amminger i den perioden. Vi prøver nå å skyve leggetiden så vi kommer nærmere syv, men han er helt kake kl 17 egentlig. 

Prøveg alltid å legge han i 15.30- tiden for en lur, men da sover han Max 10 minutter. Det er de dagene vi klarer å drøye leggetiden til 18..

Noen som har noen magiske triks?

Anonymkode: 239de...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen triks annet enn å ta tiden til hjelp. Her var vi oppe kl 5 til hun var over ett år. Nå er hun nesten to og sov til 7 idag, så det ordner seg jo. Bare huske å legge seg tidlig nok.

Anonymkode: ad676...a6b

• Liker 3
Skrevet

Vi ga flaske med morsmelk til de var ca 11-12mnd når de våknet å var sulten. Kokte melk på kvelden, surret en håndduk rundt flaska så var den passelig til de våknet. Sparte oss for mange tidlige morgener. De pleide da å våkne i 5-6 tiden, fikk drikke flaska selv så gikk jeg å la meg igjen.  Sov da til kl 8. 

Ville prøvd å legge kl 7. Selv om han er trøtt. Ta ett bad eller noe for å dra ut tiden. Han vil nok våkne like tidlig de første dagene men så finner han ut at han må sove lenger for å få nok søvn. 

Sover han bare en dupp på dagen? I så fall viktig med at den blir til samme klokkeslett tidlig på dagen. Sånn i 11 - 12 tiden. Og ikke la sove i 3 timer

Rutinert er gull og da blir søvnen mye bedre 

Anonymkode: d05a0...6f9

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde tre hviler den tiden. En på morgenen, en ved to-tre tiden, og en rundt klokken fem. For å kunne få leggetiden til kl 19. 

Når man må begynne å legge de før klokken seks synes jeg man heller må se på hviling. Hva med å gå en trilletur rundt klokken 16-17 hver dag, så han får sovet en halvtime da? Og så ta legging klokken 19?

Anonymkode: c60d4...5c9

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ga flaske med morsmelk til de var ca 11-12mnd når de våknet å var sulten. Kokte melk på kvelden, surret en håndduk rundt flaska så var den passelig til de våknet. Sparte oss for mange tidlige morgener. De pleide da å våkne i 5-6 tiden, fikk drikke flaska selv så gikk jeg å la meg igjen.  Sov da til kl 8. 

Ville prøvd å legge kl 7. Selv om han er trøtt. Ta ett bad eller noe for å dra ut tiden. Han vil nok våkne like tidlig de første dagene men så finner han ut at han må sove lenger for å få nok søvn. 

Sover han bare en dupp på dagen? I så fall viktig med at den blir til samme klokkeslett tidlig på dagen. Sånn i 11 - 12 tiden. Og ikke la sove i 3 timer

Eldste fikk også flaske og sov en times tid til da han var på den alderen, men han her tar ikke flaske og amming er som sagt ikke nok 😩

han har to dupper pluss den tredje vi prøver å innføre. Den andre duppen er alltid til samme tid, og da sover han to timer. Hele dagen vår er rutinestyrt og helt lik hver bidige dag. 

Jeg tror ikke vi kan klare å vente med legging helt til kl 19. Tror han vil grine fra kl 17 til han sovner sittende. Men det går jo an å prøve :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde tre hviler den tiden. En på morgenen, en ved to-tre tiden, og en rundt klokken fem. For å kunne få leggetiden til kl 19. 

Når man må begynne å legge de før klokken seks synes jeg man heller må se på hviling. Hva med å gå en trilletur rundt klokken 16-17 hver dag, så han får sovet en halvtime da? Og så ta legging klokken 19?

Han sover fra 12-14 og så går vi for å hente storebror i bhg. Da sover han gjerne ti- tjue min i vognen på vei hjem igjen, men aldri mer. Og da kan han være våken til 18. Men ikke lengre 😩

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eldste fikk også flaske og sov en times tid til da han var på den alderen, men han her tar ikke flaske og amming er som sagt ikke nok 😩

han har to dupper pluss den tredje vi prøver å innføre. Den andre duppen er alltid til samme tid, og da sover han to timer. Hele dagen vår er rutinestyrt og helt lik hver bidige dag. 

Jeg tror ikke vi kan klare å vente med legging helt til kl 19. Tror han vil grine fra kl 17 til han sovner sittende. Men det går jo an å prøve :)

Jeg ville prøvd å holde våken. Det er slitsomt når det står på men det kommer til å lønne seg. Dere kan jo ikke stå opp midt på natta. 

Å innføre flere dupper vil dere minske behovet for søvn om natta så det ville jeg droppa 😏

Skrevet

Store søvnendringer på gang i 8-10 mnds alder (8-10 month sleep regression). Så det er helt vanlig. Har hatt fler perioder med grytidlige morgener ja... men de går alltid over. 4.30 har jeg vel insistert på at er natt og blitt i senga, men alt etter 5 er tross alt morgen strengt tatt. Så da har vi stått opp i de periodene, så har hun fått duppen sin utpå formiddagen. Ofte i 9-tida mener jeg å huske. Vill ikk stresset med det og bare sett litt an hva barnet vil, så går det en stund og plutselig sover de lenger igjen. Evt vurdere om det er på tide å endre på dagsøvnen, tror det var rundt 8-9 mnd vi gikk ned fra 3 til 2 dupper. Men må se an om barnet er klart. 

• Liker 3
Skrevet

Vi står ikke opp gør 07:00. Fet har vi heller ikke gjort når eldste var baby og insisterte på morgen 05:30 osv. Da tok jeg han over til oss også samsov vi noen timer. For meg er det helt uaktuelt å stå opp midt på natten, om ikke sykdom er i bildet da. Vi hadde også en periode når han begynte i bhg når han var halvannet hvor han var våken fra 02:00-04-05 ett sted. Vi satte inn egen seng til oss og sov der. Han ble ikke tatt opp. Gikk kjapt over når han skjønte han hadee tapt. Nå er han snart tre og sover stort sett igjennom natten.

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri tatt han opp og ut av sengen så tidlig. Alt før 6 er natt her i huset. Prøv å ikke gjør det ekstra gøy å stå opp, ikke opp i sengen og kos og snakk. Stå opp og start dagen. Når vi kuttet ned på den servicen så hjalp det veldig på vår morgenfugl...

Anonymkode: 9f8f6...b14

• Liker 3
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Om han sover rundt 17:30 er det jo ikke rart det er morgen så tidlig.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønte jeg ikke. Du kokte morsmelken? Tåler den det? 

• Liker 3
Skrevet

Min gutt på 20 mnd legger seg kl 18.00 hver eneste kveld og har gjort det siden han var 6 mnd. Og det er morgen mellom 05-06 hver dag. Det har vært perioder han har våknet 04-05, men det går heldigvis over og vil mest sannsynlig det for dere også :) selv om det fortsatt er tidlig 05-06, er det fortsatt bedre enn å se at klokka viser 04:laugh: 

Jeg har heldigvis blitt mer vandt til å stå opp så tidlig nå, men det var døden nær opplevelse før. Så du venner deg nok mer og mer til det. Og så er det viktig å huske på at når barna legger seg så tidlig, så sier det seg selv at de vil våkne ganske tidlig. De har jo da sovet i 11-12 timer. Jeg har flere i familien som mener vi må flytte leggetiden til senere for at barnet ikke skal våkne så tidlig, men jeg setter mitt barns behov først og det er å legge seg kl 18.00. Han har behov for det. Jeg har også bare måtte begynne å legge meg litt tidligere. En gang står de plutselig opp selv og vi kan sove lenge igjen :laugh:

Anonymkode: a35ea...90d

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Er jo ikke noe rart han våkner så tidlig når han legges så tidlig.

Anonymkode: 24b51...bfc

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Er jo ikke noe rart han våkner så tidlig når han legges så tidlig.

Anonymkode: 24b51...bfc

Nei, det forstår jeg jo... og som dere ser så er jo det en del av dilemmaet at vi sliter med å forskyve leggingen også. Så problemet er like mye at han sovner så tidlig som at han våkner så tidlig. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt på 20 mnd legger seg kl 18.00 hver eneste kveld og har gjort det siden han var 6 mnd. Og det er morgen mellom 05-06 hver dag. Det har vært perioder han har våknet 04-05, men det går heldigvis over og vil mest sannsynlig det for dere også :) selv om det fortsatt er tidlig 05-06, er det fortsatt bedre enn å se at klokka viser 04:laugh: 

Jeg har heldigvis blitt mer vandt til å stå opp så tidlig nå, men det var døden nær opplevelse før. Så du venner deg nok mer og mer til det. Og så er det viktig å huske på at når barna legger seg så tidlig, så sier det seg selv at de vil våkne ganske tidlig. De har jo da sovet i 11-12 timer. Jeg har flere i familien som mener vi må flytte leggetiden til senere for at barnet ikke skal våkne så tidlig, men jeg setter mitt barns behov først og det er å legge seg kl 18.00. Han har behov for det. Jeg har også bare måtte begynne å legge meg litt tidligere. En gang står de plutselig opp selv og vi kan sove lenge igjen :laugh:

Anonymkode: a35ea...90d

Ja, eldstemann står som regel opp rundt 6, og det er akseptabelt. Men når kl er i firetiden er det jo midt på natten, så det klarer jeg ikke å akseptere :-p men vi får håpe det går seg til. Før la han seg 17.30 og stod opp mellom halv seks og halv åtte :-p men det var vel for godt til å vare.

Skrevet
5 timer siden, Minlillelykke skrev:

Vi står ikke opp gør 07:00. Fet har vi heller ikke gjort når eldste var baby og insisterte på morgen 05:30 osv. Da tok jeg han over til oss også samsov vi noen timer. For meg er det helt uaktuelt å stå opp midt på natten, om ikke sykdom er i bildet da. Vi hadde også en periode når han begynte i bhg når han var halvannet hvor han var våken fra 02:00-04-05 ett sted. Vi satte inn egen seng til oss og sov der. Han ble ikke tatt opp. Gikk kjapt over når han skjønte han hadee tapt. Nå er han snart tre og sover stort sett igjennom natten.

Har regel om at vi ikke står opp før 6 hos oss, men nå når vi har to er det vanskelig å gjennomføre. Er tross alt bedre at en sover lengre enn at begge våkner og de vekker hverandre om de ikke blir tatt opp. 

Hadde jeg kunne ta han over til oss og samsove hadde det jo vært lett, men han sovner altså ikke igjen uansett hva jeg gjør. Så for at han ikke skal hyle og vekke resten av huset tar jeg han opp i sengen min og gir han leker som han kan holde på med i halvmørket. Men jeg leker ikke med han og jeg snakker ikke med han. Kan liksom ikke finne noen annen måte å gjøre det på... 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri tatt han opp og ut av sengen så tidlig. Alt før 6 er natt her i huset. Prøv å ikke gjør det ekstra gøy å stå opp, ikke opp i sengen og kos og snakk. Stå opp og start dagen. Når vi kuttet ned på den servicen så hjalp det veldig på vår morgenfugl...

Anonymkode: 9f8f6...b14

Men da ligger han jo og hyler... har prøvd og han gir seg virkelig ikke. Ender med at storebroren våkner også og så har vi så tidlig morgen med to stykker 😩 med storebror sa jeg også at «alt før 6 er natt», men han vekket jo ingen andre enn oss om han ble sint. 

Skrevet

Vi holdt på med tidlige morgener til jenta var ca 3 år😂 Prøvde alt mellom himmel å jord, men måtte bare innfinne oss med det. Nå er det motsatt etter noen år, (jenta er 5 år nå) sover kl 22 liksom🙈 oppe kl 8😂

Anonymkode: ae102...697

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve å skyve legging et kvarter senere gradvis? En uke med 1745, så en uke med 18 osv. Så blir ikke overgangen for brå. Her slet vi også med våkninger i 5-draget. Ble bedre ganske raskt da jeg sluttet å nattamme. Etter tre dager sov han til 6-7 og har fortsatt med det. 

Anonymkode: fb4b0...915

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...