Gå til innhold

Hun får ikke leke med dukker lenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et vennepar har sagt at datteren deres på ni år ikke får lov til å leke med dukker lenger fordi di mener at hun er blitt for stor. så de kommer til å kvitte seg med dukkene. Er ikke dette litt for strengt? Hun liker å leke med dukker, hva er galt med det?

Anonymkode: 9be0e...cf4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det ligger noe mer under de ikke ønsker si

Anonymkode: 17854...863

Skrevet

La barn være barn så lenge de ønsker. 

Anonymkode: 62c95...16e

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det ligger noe mer under de ikke ønsker si

Anonymkode: 17854...863

Som...??!!

Hun er bare et barn som må få leke med dukker!

Anonymkode: c8de8...e87

• Liker 12
Skrevet

Stakkars jente. Sånt er bare trist. 9 åringer er ikke for gamle for dukker altså.

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et vennepar har sagt at datteren deres på ni år ikke får lov til å leke med dukker lenger fordi di mener at hun er blitt for stor. så de kommer til å kvitte seg med dukkene. Er ikke dette litt for strengt? Hun liker å leke med dukker, hva er galt med det?

Anonymkode: 9be0e...cf4

De ønsker vel bare at hun viser interesse for andre ting? Det er jo begrenset læringspotensiale i dukker, og fra voksent perspektiv gir vi barn leker mer for dannelsen enn for moroa. Vi gir dem lego for romforståelse, perler for å fremme finmotorikk og sykler og hoppetau for å få balanseevnen opp og frem. Vi har, vet alle foreldre en klar mening med lekene. 

Og så tar vi selvsagt høyde for at alle barn lærer best når de har det ordentlig moro. ;) Men vi har to tanker i hodet. Fordi vi vet at læring er en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 71ef7...d1d

• Liker 1
Skrevet

Stakars unge.

• Liker 3
Skrevet

Sykt

Anonymkode: ad028...24a

• Liker 2
Skrevet

Sykt! Jeg er selv 15 år og jeg lekte med dukker til jeg var rundt13 år!! 9 år er jo alt for tidlig.

Anonymkode: 114f2...9ae

• Liker 5
Gjest NotNaomi
Skrevet

Når jeg leser sånt , så tenker jeg hvor kort barndommen er blitt . La barn få leke med det de liker , og foreldre tar linsom ikke fra unger favorittlekene. Fader , det er jo direkte stygt .

Skrevet

Hvorfor i all verden mener de hun er for stor? Jeg lekte med dukker til jeg var 12, da syntes jeg selv at jeg var for stor, og pakket dem bort.

Anonymkode: 93b7a...a8a

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker vel bare at hun viser interesse for andre ting? Det er jo begrenset læringspotensiale i dukker, og fra voksent perspektiv gir vi barn leker mer for dannelsen enn for moroa. Vi gir dem lego for romforståelse, perler for å fremme finmotorikk og sykler og hoppetau for å få balanseevnen opp og frem. Vi har, vet alle foreldre en klar mening med lekene. 

Og så tar vi selvsagt høyde for at alle barn lærer best når de har det ordentlig moro. ;) Men vi har to tanker i hodet. Fordi vi vet at læring er en fulltidsjobb. 

Fantasi er også en verdifull egenskap. Vi ønsker ikke å gjøre barndommen så gjennomsyret av pedagogikk at vi forbyr lek som tilsynelatende ikke har læringspotensial. Det kan dessuten være viktig å lære  slappe av helt uten mål, mening og baktanker. 

• Liker 13
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å leke med dukker er faktisk veldig lærerikt. Det er rollespill og veldig positivt for språkutviklingen. 

På skolen kan man se at jenter som gruppe har større ordforråd enn guttegruppen, selv om det selvfølgelig også er gutter som har godt ordforråd.  

Leke med dukker, leke familie og lignende leker, utvikler språk i mye større grad enn fysisk lek med feks fotball, som gutter ofte liker å holde på med. 

Synes det er trist hvis 9 åringer ikke får lov til å leke det de synes er morsomt. 

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Håper dette er tull, vist ikke stakkars barn.

Skrevet

Nei, det er ikke riktig å nekte henne å leke med dukker!

Men det kan være vanskelig. Var selv i  ett dilemma her for en stund siden, da jenta vår på 9 lekte med dukker. Denne skulle være med over alt, og andre barn begynte å snakke om det, si at hun var for stor for dukker, eller når vi gikk forbi hørte vi" Hun er NI år og lekker med dukker!! Jeg har sluttet for lenge siden og er bare syv!" og lignende kommentarer.

Dette var sårt for jenta og sårt for mamma hjertet! For det er faktisk, dessverre, ikke vanlig at man leker med dukker i den alderen lenger. Barn vokser opp, og ifra leker, mye tidligere enn hva vi gjorde! Det er kjempe synd!

Men jeg er kjempe glad for min datter sin fantasi, og evne til å leke, og ønsker hun skal være barn lengst mulig! Så jeg satte meg ned med henne og snakket med henne om å tørre å gjøre hva man selv synes er gøy. Hun lurte på hva hun skulle svare neste gang noen spurte hvorfor hun lekte med dukker når hun var så stor, og ble enige om at hun skulle svare "fordi jeg har lyst, jeg liker det, og jeg bryr meg ikke noe om hva andre synes."

Nå er hun ti, og leker egentlig bare med dukker når hun er sammen med ett par år yngre kusine, men hun kan fortsatt løpe rundt i nabolaget med dukkevognen sin. :)

Jeg tipper på at de vil skåne henne fra nettopp slike kommentarer, og tanken i seg selv er jo god. Men det forteller barnet at det er noe galt med det, at det ikke er bra nok som det er, og at man skal føye seg etter hva andre gjør. Det etter ett dårlig grunnlag til ungdomstiden, når man kanskje havner i en gjeng hvor "alle" prøver stoff, eller "alle" nasker i butikken, og man har blitt oppdratt til å følge strømmen...

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes barn skal få leke så lenge de vil, og i stedet for å få vondt i mammahjertet fordi andre synes de er for gamle, skal man trygge barna sine i at det er greit og sunt å leke. Hva så om andre synes det er rart? Vår oppgave som foreldre er å gi barna selvtillit og lære dem å være selvstendige og ikke bry seg om hva andre skulle mene. Heller dukker, Lego eller andre leker enn ipad, tv og pc som ikke stimulerer fantasien i det hele tatt. Ja til barn som tør og vil være seg selv!

Anonymkode: 90703...51b

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dukker fremmer rollelek og sosial kompetanse(hvis det er flere med på leken). 

Anonymkode: f33a1...859

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker jo at å leke med dukker fremmer utvikling av empati og omsorg. 

Anonymkode: 989c8...d13

• Liker 3
Skrevet

Trist. Datteren min lekte med dukker til hun var 10 år. Da pakket hun de bort av eget initiativ og gå de videre til noen yngre jenter i gata. Samme med barbiedukkene. Lå ikke i mine tanker å skulle korrigere dette. Nå er hun 13 år og opptatt av gutter,sminke og klær. Nei la barn være barn så lenge de har behov for det. 

Anonymkode: 93ac3...1e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...