Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei frøken! Er mye bedre enn "Du!". Er en ung "frøken" selv, er ugift og det er fortsatt tradisjon å kalle ugifte damer for frøken der jeg bor.

Anonymkode: c32d2...c41

• Liker 1
Skrevet

Avsender og kontekst betyr mye. Jeg har opplevd det som litt nedlatende i visse situasjoner, men som oftest er det bare litt gammeldags høflighet (primært fra godt voksne menn) eller som litt humor. Når det kommer et "God dag, frøken" fra en av de 17-årige guttene jeg jobber med (ikke som lærer...), er det gjerne med glimt i øyet og et snev av "se, jeg har manerer, men jeg pakker dem inn i ironi"... :fnise:

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Leser at det er litt delte meninger om ordet. Jeg ser på det som noe hyggelig, men gir nok ordet litt større betydning når det kommer fra noen jeg dater. 

At kunder sier det syns jeg bare er koselig. Litt bedre en hei du eller at de knippser etter meg. 

Takk igjen for svar. Ønsker dere et godt nytt år :)

Hi  

Anonymkode: 27fcf...981

Skrevet

Jeg har noen venner som sier «frøken», men da som synonym til «lille venn». Altså en smule nedlatende. 

14 timer siden, WubWub skrev:

Frøken er vel motstykke til herre?

Jeg kaller meg selv ung herre og det gjør også andre. Hadde jeg vært dame ville jeg kalt meg frøken og ikke ung frøken da damer modnes raskere enn menn. 

«Ung herre» høres rart ut. Ville heller sagt «ung herremann» for alderen 10-15, «ung mann» for alderen 15-35, eller bare «herre», for alle menn fra 35. 

Å kalle seg som ung herre hvis man er over 15, blir for meg som de kvinnene som kaller seg jente når de er i femti-årene. 

Anonymkode: 1e719...f1b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen venner som sier «frøken», men da som synonym til «lille venn». Altså en smule nedlatende. 

«Ung herre» høres rart ut. Ville heller sagt «ung herremann» for alderen 10-15, «ung mann» for alderen 15-35, eller bare «herre», for alle menn fra 35. 

Å kalle seg som ung herre hvis man er over 15, blir for meg som de kvinnene som kaller seg jente når de er i femti-årene. 

Anonymkode: 1e719...f1b

9325080020.jpg

Skrevet

Jeg føler at det er en litt tøysete måte å hilse på. Ser for meg at hun med de store puppene i Tangerudbakken sier det til sine venninner (dere vet hun som har morsomme vendinger på banning, som bla. "svarte bananer") :fnise:

Men jeg kan ikke huske å ha hørt noen si det i fullt alvor, og spesielt ikke til folk man ikke kjenner (som dama i kassa på matbutikken).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...