Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har datet litt de siste årene og frøken er et "kjælenavn" som går igjen. Men har lagt merke til at det ofte kommer fra kamerater også. De skriver det som regel. Sier det aldri til meg. Det skjer en gang i blant at kunder på jobben kan hilse ved å si "hei frøken". 

Er det kun et nøytralt ord som begynner å bli vanlig eller legges det noe mer i det? 

Kan ikke huske at det var vanlig for noen år tilbake. 

Anonymkode: 27fcf...981

Skrevet

Hvor gamle er dere og hvor i landet har sikkert noe å si. 

Jeg er i 30-årene og jeg bruker selv frøken veldig mye.

Anonymkode: c64ac...3b9

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke et kjælenavn, det er nedlatende. Frøken = lille unge uerfarne dame som må være hyggelig mot meg.

Anonymkode: d678d...108

• Liker 4
Skrevet

Fra 27 til 70 (med tanke på kunder i butikk). Jeg er 29, og bor på østlandet.

Hi 

Skrevet

Det er nok en måte å understreke at du er ugift, eventuelt ung. 

Anonymkode: cea3a...10c

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et kjælenavn, det er nedlatende. Frøken = lille unge uerfarne dame som må være hyggelig mot meg.

Aldri oppfattet det slik :) Ikke fra venner, de jeg har datet eller kunder. Derfor jeg lurte litt på betydningen av det. 

Hi

• Liker 1
Skrevet

Frøken er vel motstykke til herre?

Jeg kaller meg selv ung herre og det gjør også andre. Hadde jeg vært dame ville jeg kalt meg frøken og ikke ung frøken da damer modnes raskere enn menn. 

Skrevet

Det er vel en måte å spørre seg om du er gift/samboer. 

Anonymkode: b36fc...cb4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Frøken ble alle ugifte kvinner kalt før i tiden. Det var helt normalt og vanlig. Det var en høflig tiltaleform til spesielt unge kvinner, som man antok var ugifte. Det ble også antatt at kvinner i jobb (før i tiden) var ugifte, så de ble alltid kalt "frøken". Som lærerinnene på skolen f.eks. Så var det opptil kvinnen som ble kalt "frøken" å eventuelt korrigere den som tiltalte henne, om hun ikke var "frøken" men derimot en "frue" istedet, altså gift.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en måte å spørre seg om du er gift/samboer. 

Anonymkode: b36fc...cb4

Det brukes som regel når de hilser, sier hadet eller natta som eksempel som "hei frøken, hadet frøken eller sov godt frøken". Venner skriver som regel "hvordan går det frøken?". 

Hi 

Skrevet

Har aldri opplevd at å bli kalt frøken er positivt ladet, på samme måte som når ordet kjerring brukes som skjellsord. Det er nedverdigende og nedtalende. Menn som prøver å hevde seg over meg/deg

Anonymkode: 1b339...948

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd at å bli kalt frøken er positivt ladet, på samme måte som når ordet kjerring brukes som skjellsord. Det er nedverdigende og nedtalende. Menn som prøver å hevde seg over meg/deg

Jepp.

Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg har i det siste lagt merke til at flere av mine mannlige venner omtaler samboerne sine som frøkner. "I kveld skal jeg og frøkna på kino". Bedre enn å kalle dem kjerringer, synes jeg. Tror det må være en relativt ny greie siden jeg faktisk legger merke til det.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjerring er ikke skjellsord her jeg bor. Ofte brukes det som synonym for kone. 

• Liker 5
Skrevet

Kjerring er hedersbetegnelse der jeg kommer fra. Hvis kjæresten er et "godt kjerringemne", da har man funnet seg ei med skikkelig tak i.

Anonymkode: fb301...7bd

• Liker 5
Skrevet

Føler også "frøken" er nedlatende. Høres ut som de ser på deg som en dum jente de kan få til sengs ved å bruke de riktige ordene. Og tror du tar frøken positivt.

ble plutselig kalt "babe" av en jeg er forelsket i. Ble så lei meg når han skrev det, og svarte "babe" tilbake. Da spurte han om jeg ikke likte å bli kalt babe, svarte at det var veldig kleint. Denne forble ulest, så han slettet nok bare meldingen fordi han ikke visste hva han skulle svare. Han har tatt kontakt igjen flere ganger etterpå, men jeg ble for usikker på hvordan han ser p meg etter dette at jeg ikke fortsatte kontakten,

Anonymkode: 3e0f8...317

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har datet litt de siste årene og frøken er et "kjælenavn" som går igjen. Men har lagt merke til at det ofte kommer fra kamerater også. De skriver det som regel. Sier det aldri til meg. Det skjer en gang i blant at kunder på jobben kan hilse ved å si "hei frøken". 

Er det kun et nøytralt ord som begynner å bli vanlig eller legges det noe mer i det? 

Kan ikke huske at det var vanlig for noen år tilbake. 

Jeg opplever det ikke som negativt. :) Er ca. samme alder som deg og samme sted. Opplever det som mer eller mindre flørtete og syns det er litt koselig, spesielt hvis man liker fyren som kaller deg det. ☺️

Anonymkode: 1bce2...c8b

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler også "frøken" er nedlatende. Høres ut som de ser på deg som en dum jente de kan få til sengs ved å bruke de riktige ordene. Og tror du tar frøken positivt.

ble plutselig kalt "babe" av en jeg er forelsket i. Ble så lei meg når han skrev det, og svarte "babe" tilbake. Da spurte han om jeg ikke likte å bli kalt babe, svarte at det var veldig kleint. Denne forble ulest, så han slettet nok bare meldingen fordi han ikke visste hva han skulle svare. Han har tatt kontakt igjen flere ganger etterpå, men jeg ble for usikker på hvordan han ser p meg etter dette at jeg ikke fortsatte kontakten,

Anonymkode: 3e0f8...317

Kjæresten min kaller meg også Babe, eller baby. Synes det er søtt, jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Her jeg kommer fra oppleves det også som litt flørtete. Ingen negativ betydning i det her..

Anonymkode: ace5a...bae

Skrevet

M49. Det hender jeg sier "hei frøken"  når jeg vil påkalle oppmerksomhet hos butikkansatte. Det er absolutt ikke nedverdigende ment. Føler selv at det høres hyggeligere ut enn "hei du!", eller "hei du damen!" 

Hva som helst kan jo bli nedverdigende, avhengig av kontekst. 

Anonymkode: e74e0...261

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...