AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 NAV betaler årlig 2,7 milliarder kroner til private selskaper for å skape kunstige arbeidsplasser. Disse arbeidsplassene er mest kjent som arbeidsmarkedstiltak. NAV betaler private selskaper for å produsere kunstige statlige arbeidsplasser. Video er inkludert i reportasjen. http://www.tv2.no/nyheter/9577729/ Anonymkode: b84e9...fde 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #2 Skrevet 31. desember 2017 Det er så veldig, veldig mye feil innen NAV. Det finnes så mange steder å kutte utgifter, på en måte som hadde gjort en stor forskjell. Allikevel er det noe lyse hoder, som har funnet ut at der en skal spare er på disse vel 200 menneskene som har alvorlig kronisk syke barn, og som trenger tid når det er kritiske forverringsperioder. Det skal kuttes i barnetillegget for uføretrygdede. Det skal innføres karensdsger ved sykemelding, i arbeidsgiver perioden. Dette til tross for at statistikker og forskning, professorer og arbeidsgivere sier at langtidssykemeldinger det er der problemet ligger. En må få ned langtidsfravær. Anonymkode: 3e496...80e 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så veldig, veldig mye feil innen NAV. Det finnes så mange steder å kutte utgifter, på en måte som hadde gjort en stor forskjell. Allikevel er det noe lyse hoder, som har funnet ut at der en skal spare er på disse vel 200 menneskene som har alvorlig kronisk syke barn, og som trenger tid når det er kritiske forverringsperioder. Det skal kuttes i barnetillegget for uføretrygdede. Det skal innføres karensdsger ved sykemelding, i arbeidsgiver perioden. Dette til tross for at statistikker og forskning, professorer og arbeidsgivere sier at langtidssykemeldinger det er der problemet ligger. En må få ned langtidsfravær. Anonymkode: 3e496...80e Ja, og da må man få "semi-akutt" helsehjelp (spesialist) når man behøver det. Akuttbehandlingen er relativt bra i Norge, men det er den "semi-akutte" som er problemet. Det er utrolig mange som venter i lange tider på utredning og behandling, og i ofte forverrer tilstanden seg i løpet av ventetiden fra å være noe som lett kunne blitt behandlet, til å bli kronisk og tidkrevende å behandle. Det fører til langtidsfravær fra arbeidsplassen. Det brukes også milliarder av kroner på konsulenthjelp og datasystemer i NAV, for ikke å snakke om arbeidsmarkedstiltakene som er ubrukelige, fordi ingen vil ansette mennesker som har vært på tiltak. NAV-reformen er mislykket, men det er ingen som tør innrømme at reformen gikk skeis, og at de må gå tilbake til da det sist fungerte, og ta det langsomt videre derfra. Anonymkode: a265b...f54
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 Disse private aktørene «attførings bedriftene» er svært kostbart og ikke nødvendigvis så veldig effektivt. Ja, NAV reformen er temmelig mislykket. Den er så langt fra det som var utgangspunktet. Det er visst den virksomhet som har flest omorganiseringer av alle. I 2017 hadde vi flere omorganiseringer både lokalt, regionalt og nasjonalt. Det blir kalt ting som pakken, prosessen, strategien, tiltaket, modellen, organiseringen. Vi drøfter, og uttaler oss, og det som er bestemt blir jo tredd nedover ørene på oss, det er ikke reell medvirkning. I 2009 skulle det være en dør, en saksbehandler, for alle behov. Nå er det kanal strategien. «Dette kan du fikse selv på nettet 😊» «Har du ringt kontaktsenteret?» Anonymkode: 3e496...80e 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #5 Skrevet 31. desember 2017 Hva om de hadde brukt pengene til å skape arbeidsplasser, og ikke kjøpe seg inn i ulike bedrifter. Det sier seg jo selv at ingen vil ansette de, når bedriftene får betalt for å ha folk på tiltak. Anonymkode: 24a9d...12a 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Leste om dette. Atter en gang, kommer det frem. Nav har satt vekk jobben,for å få folk i jobb. Det handlercrett og slett om at Nav,og det eksterne firma ,kan krysse av i rubrikken for gjennomført tiltak. Damen det dreiet som her, fikke arbeidstrening på Vinmonopolet. Målet med trening,er at det skal føre til fast jobb. Polet sa at det ikke kommer til å bli jobb på henne. Det sa de fra dag 1. Selv staten følger ikke regler Nå er det vel ingen som tror at damen trenger arbeidstrening. 52 år, og vært i jobb i mange år, uansett tok hun jobben. To mnd, så var hun ferdig. Nytt kryss skjema for nav. De driter i mennesket. Hun fikk først i en strikkebutikk . Hun har ti tommeltotter,og null interesse for det. Det viser at ledige går under samme kam, allexskal i butikk. Uansett kompetanse. Nå er butikkeiere større misbrukere av nav. De ansetter ikke folk etter opplæringen/ treningen. Stor skam at staten skal betale de store kjedene for å ha folk gratis i jobb. Et misbruk som mangler sidestykke. Anonymkode: 23215...226 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Jeg boikotter de butikkene som gjør slikt. Nille kommer jeg ikke til å besøke igjen. Anonymkode: 24a9d...12a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Hei! Jobber selv innenfor NAV/attføringsbedrift. Ble skikkelig provosert da jeg så innslaget da den er full av feil og belyser en svær snever del av systemet. Anonymkode: b084d...0a8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jobber selv innenfor NAV/attføringsbedrift. Ble skikkelig provosert da jeg så innslaget da den er full av feil og belyser en svær snever del av systemet. Anonymkode: b084d...0a8 Oppegående mennesker vet dette. Her på KG skal det kun fokuseres på det negative og at folk må "slave" for at de får penger av NAV Anonymkode: 062e7...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 uff ja, bare Nav-ere klarer å moralisere at arbeid er noe negative tullegreier som bare skattebetalerne trenger å utføre. Det er de riktige slavene i samfunnet. Anonymkode: 345fc...50f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: uff ja, bare Nav-ere klarer å moralisere at arbeid er noe negative tullegreier som bare skattebetalerne trenger å utføre. Det er de riktige slavene i samfunnet. Anonymkode: 345fc...50f Det er jo ikke det det handler om. Lol! Anonymkode: 0c212...172
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 Jeg er for tiden arbeidsledig (pga at arbeidsgiver gikk konkurs) og får dagpenger fra NAV. Jeg gjør alt jeg kan for å få jobb, men det er vanskelig og konkurransen er hard i min bransje. Nå har jeg vært ledig i snart et år og jeg har vært så "heldig" at jeg har fått delta på et par "jobbsøkerkurs". Disse kursene føler jeg at er en slags barnehage for arbeidsledige, et sted er jeg og et titalls andre arbeidsledige i mitt område må møte opp på kl. 8:30 hver morgen på hverdager for å opprettholde "privilegiet" dagpenger. Jeg er snart 40 år gammel, har høyere utdannelse og får svært lite ut av at en 20-åring som kun har VGS lærer meg å skrive søknad og CV og belærer meg om økonomiske prioriteringer. Jeg er faktisk i stand til å håndtere min egen, private økonomi uten et NAV-sponset kurs. Jeg tror NAV kunne fått langt flere ut i arbeid om de brukte pengene annerledes. Det er mer matnyttig å hjelpe folk med relevante kurs, videreutdanning etc. tilpasset hver enkelts behov enn å tvinge hele "saueflokken" til å møte opp på det samme udugelige kurset fem dager i uka. Anonymkode: d1313...466
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 På 3.1.2018 den 1.06, AnonymBruker skrev: Hei! Jobber selv innenfor NAV/attføringsbedrift. Ble skikkelig provosert da jeg så innslaget da den er full av feil og belyser en svær snever del av systemet. Anonymkode: b084d...0a8 At det kanskje fungerer etter intensjonen hos deg, betyr ikke at ikke systemet er på trynet generelt sett. 1) Forskere har allerede nå påvist at det sannsynligvis er en sammenheng mellom å være i "tiltak" og at man ikke får jobb senere. De fant jo faktisk at de som hadde gått rent arbeidsløse uten tiltak var mer attraktive kandidater enn de som hadde vært i tiltak! At man ikke da er villig til å løfte blikket og se om noe kan gjøres annerledes tyder bare på at det er noen her som ønsker å mele sine egen kake: De i attføringsbedrifter og diverse nav-konsulenter som ønsker å flotte seg med fine tall. 2) Undergravelse av det ordinære arbeidsmarkedet. Anonymkode: 2319a...784 1
Skorstein Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for tiden arbeidsledig (pga at arbeidsgiver gikk konkurs) og får dagpenger fra NAV. Jeg gjør alt jeg kan for å få jobb, men det er vanskelig og konkurransen er hard i min bransje. Nå har jeg vært ledig i snart et år og jeg har vært så "heldig" at jeg har fått delta på et par "jobbsøkerkurs". Disse kursene føler jeg at er en slags barnehage for arbeidsledige, et sted er jeg og et titalls andre arbeidsledige i mitt område må møte opp på kl. 8:30 hver morgen på hverdager for å opprettholde "privilegiet" dagpenger. Jeg er snart 40 år gammel, har høyere utdannelse og får svært lite ut av at en 20-åring som kun har VGS lærer meg å skrive søknad og CV og belærer meg om økonomiske prioriteringer. Jeg er faktisk i stand til å håndtere min egen, private økonomi uten et NAV-sponset kurs. Jeg tror NAV kunne fått langt flere ut i arbeid om de brukte pengene annerledes. Det er mer matnyttig å hjelpe folk med relevante kurs, videreutdanning etc. tilpasset hver enkelts behov enn å tvinge hele "saueflokken" til å møte opp på det samme udugelige kurset fem dager i uka. Anonymkode: d1313...466 Hva har det med alder å gjøre hvordan man prioriterer økonomien ? Vet om godt voksne som ikke har eget sted å bo engang eller bruker penger på ting de ikke burde. Men jeg er i tjueårene selv og bare vgs enn så lenge, men jeg eier egen bil og klarer meg bra nok enda jeg er sykmeldt og sånt. Så når det kommer til økonomi og hvordan man skriver en søknad og CV så har alle alltid noe nytt å lære. Enda man er flink og uansett alder og utdanning. Jeg er enig i deg med det siste. Det med at det er mer nyttig å hjelpe folk med diverse kurs og videreutdanning osv tilpasset hver enkelt behov. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Skorstein skrev: Hva har det med alder å gjøre hvordan man prioriterer økonomien ? Vet om godt voksne som ikke har eget sted å bo engang eller bruker penger på ting de ikke burde. Men jeg er i tjueårene selv og bare vgs enn så lenge, men jeg eier egen bil og klarer meg bra nok enda jeg er sykmeldt og sånt. Så når det kommer til økonomi og hvordan man skriver en søknad og CV så har alle alltid noe nytt å lære. Enda man er flink og uansett alder og utdanning. Jeg er enig i deg med det siste. Det med at det er mer nyttig å hjelpe folk med diverse kurs og videreutdanning osv tilpasset hver enkelt behov. Ja, men det er forskjell på en arbeidsløs, lett alkoholisert 40-50 åring som ikke har vært i jobb på 10+ år, og en høyt utdannet 40-åring med tung, relevant kompetanse innenfor sitt fagfelt. Det er rett og slett nedlatende å sende vedkommende på CV-kurs og lignende tull, når mennesker med slik kompetanse gjerne har både oppdatert CV og kompetanse og som regel mange søknader inne hos ulike aktører uansett. Anonymkode: 2319a...784 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er forskjell på en arbeidsløs, lett alkoholisert 40-50 åring som ikke har vært i jobb på 10+ år, og en høyt utdannet 40-åring med tung, relevant kompetanse innenfor sitt fagfelt. Det er rett og slett nedlatende å sende vedkommende på CV-kurs og lignende tull, når mennesker med slik kompetanse gjerne har både oppdatert CV og kompetanse og som regel mange søknader inne hos ulike aktører uansett. Anonymkode: 2319a...784 Var der det trykket, ja... Anonymkode: 062e7...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #17 Skrevet 4. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er forskjell på en arbeidsløs, lett alkoholisert 40-50 åring som ikke har vært i jobb på 10+ år, og en høyt utdannet 40-åring med tung, relevant kompetanse innenfor sitt fagfelt. Det er rett og slett nedlatende å sende vedkommende på CV-kurs og lignende tull, når mennesker med slik kompetanse gjerne har både oppdatert CV og kompetanse og som regel mange søknader inne hos ulike aktører uansett. Anonymkode: 2319a...784 Takk! Jeg ser at jeg ikke klarte å få frem dette i innlegget mitt, men det er nettopp det jeg vil frem til. På begge kursene jeg har vært på har jeg hatt opptil flere medelever som har vært på samme alder som meg, men som har vært utenfor arbeidslivet i en årrekke og har "livets harde skole" som eneste utdanning. De har helt andre utfordringer enn meg som har en mastergrad, har vært i fast arbeid siden jeg fullførte utdanningen min og har holdt meg oppdatert med jevnlig kursing. Dette burde NAV skille på. De burde også skille på at jeg som eier egen bolig (som jeg kjemper med nebb og klør for å beholde) har andre økonomiske utfordringer enn folk som bor i kommunale leiligheter. Bottom line: NAV må bli bedre på å tilpasse tiltakene sine etter individuelle behov. Anonymkode: d1313...466 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #18 Skrevet 4. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg ser at jeg ikke klarte å få frem dette i innlegget mitt, men det er nettopp det jeg vil frem til. På begge kursene jeg har vært på har jeg hatt opptil flere medelever som har vært på samme alder som meg, men som har vært utenfor arbeidslivet i en årrekke og har "livets harde skole" som eneste utdanning. De har helt andre utfordringer enn meg som har en mastergrad, har vært i fast arbeid siden jeg fullførte utdanningen min og har holdt meg oppdatert med jevnlig kursing. Dette burde NAV skille på. De burde også skille på at jeg som eier egen bolig (som jeg kjemper med nebb og klør for å beholde) har andre økonomiske utfordringer enn folk som bor i kommunale leiligheter. Bottom line: NAV må bli bedre på å tilpasse tiltakene sine etter individuelle behov. Anonymkode: d1313...466 Interessant. Du mener altså at du burde få mer penger enn disse andre? Anonymkode: 062e7...9f5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #19 Skrevet 4. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var der det trykket, ja... Anonymkode: 062e7...9f5 Nei, det er slett ikke bare der det trykker. For øvrig er jeg i skiftjobb + egen virksomhet, så jeg er ganske langt unna arbeidsløs, men jeg svarer på generelt grunnlag. I tillegg til at det er nedlatende, så er det idioti og dårlig bruk av skattepenger med tiltak som ikke fungerer, noe du tydeligvis har tenkt på. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant. Du mener altså at du burde få mer penger enn disse andre? Anonymkode: 062e7...9f5 Det er slett ingen som her krevd mer penger, men mer tilpassede tiltak. Det er noe ganske annet. Anonymkode: 2319a...784 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #20 Skrevet 4. januar 2018 På 03.01.2018 den 1.46, AnonymBruker skrev: Oppegående mennesker vet dette. Her på KG skal det kun fokuseres på det negative og at folk må "slave" for at de får penger av NAV Anonymkode: 062e7...9f5 Med oppegående regner jeg med du mener folk som kan utnytte den ubetalte arbeidskraften på NAV eller? Hehe tenkte bare jeg måtte svare i denne tråden når jeg nylig har hatt en samtale med eksdama mi, som nå jobber for et sånt privat firma som driver med utplassering for nav. Dette er altså ei dame som gikk inn og ut av behandling på dps fra hun var tenåring til godt over 24, slet med noe så enkelt som å søke jobber og var arbeidsledig vekslingsvis med støtte fra nav og foreldre hele første halvdel av 20 årene og satt studieløpet sitt på vent. Nå hjelper hun altså folk med å komme i jobb, uten at hun selv har noe bestått formell utdanning. Dette er jo en vits! Mange av de som blir satt til å få folk i jobb er ofte mindre skikket til å få seg en normal jobb enn de som er arbeidsledige...NAV og spesielt de private aktørene de betaler for å få folk i jobb for er en komplett vits. V Anonymkode: 84130...f03 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå