AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Vi er 25år. Jeg tjener ca. 450 000 i året. Samboeren 570 000. Jeg har boliglån på 350 000. Samboeren har på 1,5 mill. Vi eier huset 50%. Verdt ca. 5 000 000nå. Har to barn under tre år. Bil uten noe lån. Jeg skal gå ned i stilling til 80%. Vil da selvsagt tjene mindre. Burde jeg gifte meg? Snakker da kun om det økonomiske for meg og barna. Med tanke på evt. ufør, skatt, ulykker, skilsmisse, samboer eller jeg dør. Eller andre ulemper/fordeler ved å være gift? Anonymkode: 72f7b...b13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Jeg synes du burde gifte deg. Om noe skulle skje med deg eller ungene, vil du ha trygghet i din ektemann. Anonymkode: fc760...942
Zienna Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 Dere behøver ikke nødvendigvis å gifte dere. En gjennomtenkt avtale gjør det samme. Bra at du ser nødvendigheten, for alt for mange gjør det ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 Snakk om bortskjemte snørrunger. Få få og få av foreldrene. Anonymkode: 73236...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #5 Skrevet 31. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er 25år. Jeg tjener ca. 450 000 i året. Samboeren 570 000. Jeg har boliglån på 350 000. Samboeren har på 1,5 mill. Vi eier huset 50%. Verdt ca. 5 000 000nå. Har to barn under tre år. Bil uten noe lån. Jeg skal gå ned i stilling til 80%. Vil da selvsagt tjene mindre. Burde jeg gifte meg? Snakker da kun om det økonomiske for meg og barna. Med tanke på evt. ufør, skatt, ulykker, skilsmisse, samboer eller jeg dør. Eller andre ulemper/fordeler ved å være gift? Anonymkode: 72f7b...b13 Du kunne alltids ha gått som en mann, jobbet 100% der ute, latt barna være i barnehagen og tegnet din egen uføreforsikring/gjennom arbeidsgiver - men ønsker du det? Din samboer har vært veldig snill med deg som har latt deg eie 50% av bolig når din egentlige andel ihh hva du spyttet inn er vesentlig mindre. Kanskje barna ville like det best om dere er gift? Er du nok forelsket og elsker dere hverandre solid nok til et ekteskap så kan dere ha stort bryllup! 🎂 Anonymkode: 25410...466
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #6 Skrevet 31. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk om bortskjemte snørrunger. Få få og få av foreldrene. Anonymkode: 73236...9a4 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kunne alltids ha gått som en mann, jobbet 100% der ute, latt barna være i barnehagen og tegnet din egen uføreforsikring/gjennom arbeidsgiver - men ønsker du det? Din samboer har vært veldig snill med deg som har latt deg eie 50% av bolig når din egentlige andel ihh hva du spyttet inn er vesentlig mindre. Kanskje barna ville like det best om dere er gift? Er du nok forelsket og elsker dere hverandre solid nok til et ekteskap så kan dere ha stort bryllup! 🎂 Anonymkode: 25410...466 Ts Her var det jo en del antagelser ser jeg. Hvorfor er vi bortskjemte drittunger? Jeg har vært flink til å spare hele livet og jobbet siden jeg var veldig ung. Jeg har tjent pengene mine ved veldig flaks i boligmarkedet. Fått 200 000 tilsammen medregnet konfirmasjon, arv og gaver. Mulig det er bortskjemt men er veldig takknemlig for dette! Samboer har ikke gitt meg noen ting. Jeg hadde mye mer penger enn han da vi kjøpte boligen. Boliglånet mitt er så lite nettopp fordi jeg hadde mer penger enn han da vi kjøpte.. Ogar økt masse i verdi mens vi har bodd her. Ble en smule provosert av deres antagelser. Anonymkode: 72f7b...b13 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #7 Skrevet 31. desember 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Her var det jo en del antagelser ser jeg. Hvorfor er vi bortskjemte drittunger? Jeg har vært flink til å spare hele livet og jobbet siden jeg var veldig ung. Jeg har tjent pengene mine ved veldig flaks i boligmarkedet. Fått 200 000 tilsammen medregnet konfirmasjon, arv og gaver. Mulig det er bortskjemt men er veldig takknemlig for dette! Samboer har ikke gitt meg noen ting. Jeg hadde mye mer penger enn han da vi kjøpte boligen. Boliglånet mitt er så lite nettopp fordi jeg hadde mer penger enn han da vi kjøpte.. Ogar økt masse i verdi mens vi har bodd her. Ble en smule provosert av deres antagelser. Anonymkode: 72f7b...b13 Hvorfor lurte du da på om det lønner seg å være gift mht uførhet? Er jo ikke merkelig at folk antar at du ikke står så sterkt økonomisk når du spør om dette med uførhet og ekteskap. Hvis du har verdier som du ikke vil dele 50/50 bør du avtale særeie ved et eventuelt giftermål. Anonymkode: 25410...466
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #8 Skrevet 31. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lurte du da på om det lønner seg å være gift mht uførhet? Er jo ikke merkelig at folk antar at du ikke står så sterkt økonomisk når du spør om dette med uførhet og ekteskap. Hvis du har verdier som du ikke vil dele 50/50 bør du avtale særeie ved et eventuelt giftermål. Anonymkode: 25410...466 Ts Da har vi tolket det ulikt. Jeg forstod det som at jeg var en bortskjemt drittunge nettopp fordi jeg stod sterkt økonomisk og ikke motsatt. Uansett, jeg står kanskje sterkt akkurat nå. Men det går jo nedover når jeg skal ned i stilling. Fordi jeg går ned i stilling jeg lurte på om jeg burde være gift eller ikke. Takk for svar om særeie! Anonymkode: 72f7b...b13 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #9 Skrevet 31. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kunne alltids ha gått som en mann, jobbet 100% der ute, latt barna være i barnehagen og tegnet din egen uføreforsikring/gjennom arbeidsgiver - men ønsker du det? Din samboer har vært veldig snill med deg som har latt deg eie 50% av bolig når din egentlige andel ihh hva du spyttet inn er vesentlig mindre. Kanskje barna ville like det best om dere er gift? Er du nok forelsket og elsker dere hverandre solid nok til et ekteskap så kan dere ha stort bryllup! 🎂 Anonymkode: 25410...466 Ts Jeg er medlem av Fagforbundet og jobber i IA bedrift. Men jeg burde også tegne en uføreforsikribg via arbeidsgiver? Hvordan foregår det? Er helt blank.. Anonymkode: 72f7b...b13
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #10 Skrevet 31. desember 2017 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ts Jeg er medlem av Fagforbundet og jobber i IA bedrift. Men jeg burde også tegne en uføreforsikribg via arbeidsgiver? Hvordan foregår det? Er helt blank.. Anonymkode: 72f7b...b13 Du kontakter forsikringsselskapet. Mulig også Fagforbundet har en ulykkesforsikring. Viktig å ha forsikringene i orden. Blir man syk er det for sent. Anonymkode: f0c1a...307
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #11 Skrevet 31. desember 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kontakter forsikringsselskapet. Mulig også Fagforbundet har en ulykkesforsikring. Viktig å ha forsikringene i orden. Blir man syk er det for sent. Anonymkode: f0c1a...307 Tusen takk!! Anonymkode: 72f7b...b13
regine Skrevet 31. desember 2017 #12 Skrevet 31. desember 2017 Ja, det er lurt å gifte seg i deres situasjon. Da får dere regulert det juridiske mellom dere på en meget enkel måte, det bare «er» sånn. Dere har da gjensidig forsörgerplikt (viktig når du skal tjene mindre at det er helt klart at mannen da også må sörge for deg, og ikke bare seg selv/sin andel av barnas forsörgelse) noe samboere ikke har. Og nei, gjensidig forsörgeplikt betyr ikke at alt mitt er ditt, men det betyr som nevnt at når du er den som tjener minst, så betyr ikke det at du skal måtte leve på havregryn og mannen på biff. Regner med at du går ned til 80% fordi det vil gavne familien som helhet - og da er det urimelig at du også skal bäre hele det ökonomisk tapet av dette. Om du skal jobbe sånn i flere år bör dere også vurdere egen pensjonsforsikring for deg, fordi pensjon tjener man opp personlig. Likedan får dere da rett til å sitte i uskiftet bo dersom den ene skulle falle fra. Jeg vet at det har skjedd noen endringer her for samboere med barn, men det er fortsatt enklere med alt dette om man er gift. Noen forsikringsordninger godtar heller ikke samboere som närmeste pårörende, man må faktisk väre gift for at det skal utbetales. Skulle det bli skilsmisse tar som hovedregel hver med seg ut det h*n hadde med inn i ekteskapet. Dvs at når dere PR i dag eier huset 50/50 så vil det også väre sånn i forbindelse med brudd. Bare pass på det med lånene, dvs at det kommer fram (ektepakt feks) at din egenkapital er det som gjör at du har mindre lån. Ser at mange mener at det kan også ordnes med avtaler - men det er fortsatt ikke helt riktig. Det er - og bör selvsagt väre - en viss forskjell på gift/samboer, fordi det å gifte seg er et bevisst valg. Det er mange situasjoner og konstellasjoner hvor man er samboer, uten at det betyr at man skal ha - eller önsker å ha - de samme rettigheter som om man var gift. Alle avtaler dere evt inngås må oppdateres hver gang noe endrer seg (hvem kjöpte den nye sofaen, hvem den nye komfyren.....) mens er man gift så går dette automatisk. Så for meg ville det ikke värt noen tvil - vigsel neste. Og nei, det koster ingengint, det må ikke gjöres i kirka og har ingenting med religion å gjöre, og dere må heller ikke ha stor fest.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #13 Skrevet 31. desember 2017 51 minutter siden, regine skrev: Ja, det er lurt å gifte seg i deres situasjon. Da får dere regulert det juridiske mellom dere på en meget enkel måte, det bare «er» sånn. Dere har da gjensidig forsörgerplikt (viktig når du skal tjene mindre at det er helt klart at mannen da også må sörge for deg, og ikke bare seg selv/sin andel av barnas forsörgelse) noe samboere ikke har. Og nei, gjensidig forsörgeplikt betyr ikke at alt mitt er ditt, men det betyr som nevnt at når du er den som tjener minst, så betyr ikke det at du skal måtte leve på havregryn og mannen på biff. Regner med at du går ned til 80% fordi det vil gavne familien som helhet - og da er det urimelig at du også skal bäre hele det ökonomisk tapet av dette. Om du skal jobbe sånn i flere år bör dere også vurdere egen pensjonsforsikring for deg, fordi pensjon tjener man opp personlig. Likedan får dere da rett til å sitte i uskiftet bo dersom den ene skulle falle fra. Jeg vet at det har skjedd noen endringer her for samboere med barn, men det er fortsatt enklere med alt dette om man er gift. Noen forsikringsordninger godtar heller ikke samboere som närmeste pårörende, man må faktisk väre gift for at det skal utbetales. Skulle det bli skilsmisse tar som hovedregel hver med seg ut det h*n hadde med inn i ekteskapet. Dvs at når dere PR i dag eier huset 50/50 så vil det også väre sånn i forbindelse med brudd. Bare pass på det med lånene, dvs at det kommer fram (ektepakt feks) at din egenkapital er det som gjör at du har mindre lån. Ser at mange mener at det kan også ordnes med avtaler - men det er fortsatt ikke helt riktig. Det er - og bör selvsagt väre - en viss forskjell på gift/samboer, fordi det å gifte seg er et bevisst valg. Det er mange situasjoner og konstellasjoner hvor man er samboer, uten at det betyr at man skal ha - eller önsker å ha - de samme rettigheter som om man var gift. Alle avtaler dere evt inngås må oppdateres hver gang noe endrer seg (hvem kjöpte den nye sofaen, hvem den nye komfyren.....) mens er man gift så går dette automatisk. Så for meg ville det ikke värt noen tvil - vigsel neste. Og nei, det koster ingengint, det må ikke gjöres i kirka og har ingenting med religion å gjöre, og dere må heller ikke ha stor fest. Ts Tusen hjertelig takk for utfyllende svar! Du tok med mange punkter jeg ikke kunne noe om. Det hjalp stort! Og du har rett, jeg gjør det for familiens skyld. Tanken er å jobbe redusert nå mens barna er små og deretter gå tilbake til 100%. Så skjønner for min egen del at det vil være veldig lurt og være gift. Takk igjen! ☺️ Anonymkode: 72f7b...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå