Gå til innhold

små barn på ferie.

Anbefalte innlegg

Gjest snart pappa
Skrevet

hei.

Som nesten nybakt pappa lurer jeg på om det er helt ok å ta en 6 mnd. gammel baby med på syden tur??

jeg har nemelig hørt at dette er ren og skjær galskap!!

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, eg trur nok ikkje det er "ren og skjær galskap" Babyen får jo mest snsynleg pupp enno, og ein treng då jo ikkje tenke på mat. Har sjølv tengt å ta me tulla på ferie i sommar, då er ho ca 6 mnd.

Må jo vere greit å ta babyen når den er så liten. Ligg iallfell iro og ein veit kor den er. Kanskje viktig å legge bayen under ein stor parasoll, og passa på at den ikkje blir for varm. Om babyen vil ha noko "nytte" av å vere med er jo noko heilt anna :wink:

Skrevet

Jeg hadde min yngste med til Syden (Spania) da han var 7 måneder gammel. Det var helt uproblematisk, vi koste oss, og han koste seg masse! :)

Skrevet

Foreldrene mine hadde med lillesøsteren min til syden da hun var 6mnd. Det var ingen problem overhodet. (De tok med nestle-glas med babymat i tilfelle hun ikke ville spise "spania"-mat, noe hun ikke gjorde,..og så fikk hun morsmelk i tillegg.)

Absolutt vellykket ferie!

(Folket hjemme kalte det "galskap"... :roll::roll: )

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

vi hadde med vesla til spania da hun var 8 mnd. vi fikk og maaaange advarsler på at vi reiste til 14 dager med selvpining og at dette var det værste mange hadde hørt... Vi hadde jo ikke store forventningene da vi reiste avgårde, forventet oss 14 dager med skriking MEN det er den beste ferien vi har hatt ever! Vesla var blid døgnet rundt, spiste godt og storkoste seg i sola! Vi hadde jo og selvsagt vogn med oss og om vi var ute på trilleturer kveldstid så sov hun i voga. Rett og slett uproblematisk spør du meg!

Et tips til familier som skal reise utenlands er å ta med feks grøt og nestle glass til barnet, de hadde et stort utvalg nestle i spania men smakene var veldig uvante. Vi hadde og med leverpostei (runde gule), så hun hadde pålegg hun var kjent med (men så solgte de både leverpostei, nugatti, syltetøy og andre varer importert fra norge).

Så da vil jeg bare si God tur!!!

Skrevet

Lille niese var på sydentur da hun var litt over to måneder gammel(med helsesøsters velsignelse), og det gikk helt fint. Det er selvfølgelig veldig viktig å passe på at babyen ikke blir utsatt for for mye varme og ikke får direkte sol på seg, men ellers er det ikke noe som skulle tilsi at så små barn ikke kan reise. Morsmelk er jo noe av det tryggeste de kan få i seg, så det er nesten bedre å ta med så små barn enn å ta med større barn. Man bør selvfølgelig sjekke klimaet på reisemålet og sjekke at temperaturene ikke blir for høye på det aktuelle tidspunktet, over 30 grader er nok ikke lurt.

Når det gjelder flytur går det som regel veldig bra, men ha med nesespray med skikkelige virkestoffer (ikke saltvannspray) og bruk før flyet letter og lander for å unngå smerter i ørene. Amming eller suging på smokk hjelper også.

Skrevet

Mannen min er bekymra for å ta med en 2 mnd baby på en 50 mils biltur. For meg høres dette uproblematisk ut!

Skrevet

Jeg ville heller tatt med en to måneders til syden fem timer på fly, enn å kjøre 50 mil i en bil.

Skrevet

Ja, det blir litt forskjell. Det har med at barnet på en flytur kan stå/ligge/sitte, mens timesvis i bil vil jeg være mer skeptisk til.

Men vi har nå hatt våre lange bilturer med spebarna vi også.

Skrevet

eneste problemet jeg ser med å ta med en baby til syden, er å sørge for at den ikke blir for varm. ellers er min eneste grunn til å IKKE ta med en baby (eller et større barn for den del) til synden, er at man aldri får noen alene-voksentid.

Skrevet

:ler:

La meg gjette... er det nybakte besteforeldre som mener dette er galskap....

Gjest Anonymous
Skrevet

Man pleier å anbefale at barnet er to år før man drar til syden.

Jeg har hørt leger uttale seg at NÅ får foreldre begynne å tenke selv.

Det er høye tempraturer, små barn tåler ikke det. Selv i skygge. Barnet tar pupp når det er sulten, de har ikke "vett" på å få i seg drikke når det er tørst.

eg ar vert vitne til småbarn på ferie og det har ikke alltid ert hyggelig. De har skreket seg blå. Det kan være varmen.

Hvilke ferie vil forldrene ha? Ikke lett å dra på vogn på stranden eks.

Mitt råd er å vente til barnet kan gå selv.

anbefaler deg og ta en prat med barnelegen på neste helsekontroll.

Skrevet

Jeg ville unngått å reise på den varmeste tiden, vi har opplevd over 40 grader i Syden, var vel i august/september på Gran Canaria. Og da var det plagsomt varmt på natten også, så jeg reiser helst ikke på den tida uansett.

Når det er sagt har jeg ingen store motforestillinger mot å ta med småbarn til Syden, vesla vår var 4 mnd. første gang. Gikk mye greiere enn vi trodde, hun sov jo mye og maten besto stort sett av morsmelk. Og selvfølgelig gav vi henne mye vann.

Det blir en annen type ferie med småbarn, men både barn og voksne kan få en helt topp ferie lenge før barnet er to år som gjest skrev. Vi bodde på Gran Canaria store deler av den første fødselspermisjonen min, og vi koste oss masse. Og med sitt lyse hår og blå øyne fikk hun masse oppmerksomhet fra spanjolene, de elsker babyer!

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er høye tempraturer, små barn tåler ikke det. Selv i skygge.

Hva med alle barna som bor i varme land? :wink:

Skrevet

Ja, det skulle jeg til å si også... - får de ikke barn i syden da...?

Skrevet
Mannen min er bekymra for å ta med en 2 mnd baby på en 50 mils biltur. For meg høres dette uproblematisk ut!

jeg har reist på ferie "hjem" med bil med de to ungene mine fra vesla var 1,5 måned gammel, og storerbror var nesten 2. Det tar ca 11 timer, med så lite stopp som nødvendig, men var ingen problem overhodet. Og nå er de 2,5 og 4 og det er fortsatt ikke noe problem! :P

første gangen var det midt på svarte kalde vinteren, og da stoppa jeg utafor bensistasjoner, og amma vesla i framsetet mens bilen gikk på tomgang, for ute var det 15-20 minus...funka fint!

Gjest Embla s
Skrevet
Jeg ville heller tatt med en to måneders til syden fem timer på fly, enn å kjøre 50 mil i en bil.

Enig med Tex!

Så små barn er uproblematisk! Blir vanskeligere når de begynner å gå, slutter med morsmelk, etc..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med alle barna som bor i varme land? :wink:

ja ser du de på stranden under en parasoll?

Som mye borte i varmere land så ser jeg foreldrene ta med barna ut føst da solen er på veg ned.

Det blir vel en forskell på oss nordboere og sk barn i varmere strøk?

Skrevet

Det blir vel en forskell på oss nordboere og sk barn i varmere strøk?

Nei, vi er nok ikke genetisk forskjellige.

Min bror ble født en norsk sommer med hetebølge. Var da over 30 grader, men han klarte seg fint, selv om vi dro på Sørlandet kort tid etter fødselen. Parasoll er tingen.

Så da klarer man seg nok i syden også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...