Gå til innhold

Kalkunkrise - Hjelp!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboer skulle tine kalkun før nyttår og satte den oppå fryseren under trappa. Der har den stått og vært glemt. Tre dager. Nå ser den slik ut.. er den ødelagt? Lukter ikke noe galt av den, men den er jo blå😂😭

2DADECB7-4666-4567-9C4A-1B142345E707.jpeg

Anonymkode: 485ef...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ser ikke bra ut, butikken er åpen. Hadde kjøpt ny.

Anonymkode: 4fb11...f80

• Liker 12
Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å spise den der. Kalkun skal tines kjølig i 2 døgn.

Anonymkode: 24a8c...65e

• Liker 10
Skrevet

Det hadde jeg ALDRI spist. 

Anonymkode: ef2a2...7be

• Liker 8
Skrevet

Tror dere kan risikere matforgiftning med denne. Og vet ikke om du rekker å tine en ny kalkun til i morgen, du må kanskje satse på kalkunfilet eller noe annet til middag i morgen.

• Liker 2
Skrevet

Er dere seriøse nå? Ser ut som frostskade bare?? Lukter jo ingenting vondt av den.. kosta 80 kr kg :(

Skrevet

Hadde jeg aldri i verden turt, med tanke på matforgiftning..
Er det verdt risikoen, TS?

Anonymkode: 840c8...c1a

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dere seriøse nå? Ser ut som frostskade bare?? Lukter jo ingenting vondt av den.. kosta 80 kr kg :(

Hadde ikke risikert helsa og spydd det nye året inn for 80kr kiloen....men hver sin lyst.

Bare gi beskjed til evt gjester så kan de velge om de vil spise tilbehøret eller å spise skjemt kalkunkjøtt og få matforgiftning. 

Anonymkode: 5f0d1...69a

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg aldri i verden turt, med tanke på matforgiftning..
Er det verdt risikoen, TS?

Anonymkode: 840c8...c1a

Vi har et problem, butikkene er stengt og vi venter selskap i morgen og har tilberedt tilbehør...  Men hvordan vet man at det er ødelagt kjøtt?

Skrevet

Den var vel helt tint da dere sjekket den? Jeg ville ikke tatt sjansen selv om det blir godt gjennomstekt, her har du ikke mulighet til å skjære vekk det som ser ille ut heller, siden det meste er misfarget :(

Anonymkode: 3cb16...d30

• Liker 1
Skrevet

Da får dere svinge innom en Brustad-bu og kjøpe noe annet kjøtt i morgen. Den der hører hjemme i bosspannet!

Anonymkode: 32bb5...c7a

• Liker 4
Skrevet

Ts husk at den må tines i kjøleskap og ikke romtemperatur til neste år :) + til den over, kjør på brustad bru og kjøp noen små kalkuner eller kalkunfilet så går det fint med middagen!

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke risikert helsa og spydd det nye året inn for 80kr kiloen....men hver sin lyst.

Bare gi beskjed til evt gjester så kan de velge om de vil spise tilbehøret eller å spise skjemt kalkunkjøtt og få matforgiftning. 

Anonymkode: 5f0d1...69a

Tenker ikke på å forgifte noen, tenker mere på at jeg får vondt av å hive mat, hva om det ikke er noe feil med den. Lukter ikke noe vondt i det hele tatt..

Skrevet

Tenker ikke på å forgifte noen, tenker mere på at jeg får vondt av å hive mat, hva om det ikke er noe feil med den. Lukter ikke noe vondt i det hele tatt..

Skjønner at det er kjipt, men er masse informasjon om kalkun og tining av kjøtt nå rundt nyttår, så vi sier det bare for å hjelpe deg - det er veldig synd å kaste så mye, men det er enda verre om folk blir syke av det.

Her er første artikkel jeg fant om det: http://www.wideopeneats.com/everything-need-know-thaw-frozen-turkey/ punkt 2 ser du ang. romtemperatur.

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om kjøttet har blitt ødelagt? Tør du virkelig gamble på det? En ting er dere selv, men hva med gjestene?

Endret av skruf
  • Liker 1
Skrevet

Du tøyser vel nå, alle skjønner vel at man ikke kan spise den der? :P og hvem i alle dager tiner fugl i romtemp tre dager før den skal brukes?! 

Anonymkode: b85b4...0f9

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:

Men hva om kjøttet har blitt ødelagt? Tør du virkelig gamle på det? En ting er dere selv, men hva med gjestene?

Nei, du har rett, havner nok i søpla. Ser noen butikker har åpent i morgen, så jeg får se om jeg finner noe. Vi har tradisjon om å ha hel kalkun, men da er jo vi avhengig av at den er tint..

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tøyser vel nå, alle skjønner vel at man ikke kan spise den der? :P og hvem i alle dager tiner fugl i romtemp tre dager før den skal brukes?! 

Anonymkode: b85b4...0f9

Folk som ikke har plass i kjøleskapet og mannfolk:alice:

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, du har rett, havner nok i søpla. Ser noen butikker har åpent i morgen, så jeg får se om jeg finner noe. Vi har tradisjon om å ha hel kalkun, men da er jo vi avhengig av at den er tint..

Neida, sjekk den linken jeg la ved - du kan sette den rett i ovnen på lav temp i 7-8 timer (om den er stor, sjekk link for tabell).

Skrevet

Hvem har åpent i morgen?

Anonymkode: 99d90...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...