AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Min hund (omplassert) bjeffer en del på lyder, lyder i leiligheten o.l. Men det jeg har lagt merke til er at han ikke bjeffer på natten uansett hvor mye lyd det er fra naboer osv. Jeg har trodd han bjeffet fordi han er veldig skvetten og at bjeffingen var et symptom på at han er redd, men hvorfor bjeffer han da ikke på natten? Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte på dagtid? Og hvorfor gjør han det bare på dagtid? Anonymkode: 0f161...da4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Vet ikke noe om det med bjeffinga, men må bare skrive her uansett... Så UTROLIG fint av deg og velge omplassert hund!! Er så glad når jeg hører om folk som skaffer seg en omplasserings hund. Håper du finner ut av det med bjeffinga<3 Anonymkode: ae18f...a89
Tabris Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 Ofte så er slik bjeffing et tegn på utrygghet, som du sier. Men det kan også komme av kjedsomhet eller et behov for å varsle. Nøyaktig hvorfor din hund bjeffer er litt vanskelig å avgjøre over nettet. Antagelig en kombinasjon, det er ikke alltid det er bare èn årsak til det. Det jeg ville gjort var å ha klar godbiter i stua/kjøkkenet/på meg. Hver gang du hører en lyd, eller hører han bjeffer, så sier du "bra!" og gir godbit. Gjenta "bra" og godbit til han slutter å bry seg om lyden og bare fokuserer på deg. Så fortsetter du med dagen. Neste gang det skjer - "bra" og godbit osv. Samt også sørge for at han får bra med både fysisk og mental aktivisering sånn at han er rolig inne. Du belønner ikke bjeffingen fordi bjeffingen her bare er et symptom, i stedet endrer du assosiasjonene hans til lyder (Det går fra "lyd = må bjeffe!" til "lyd = godbit fra mor!" 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 2 timer siden, Tabris skrev: Ofte så er slik bjeffing et tegn på utrygghet, som du sier. Men det kan også komme av kjedsomhet eller et behov for å varsle. Nøyaktig hvorfor din hund bjeffer er litt vanskelig å avgjøre over nettet. Antagelig en kombinasjon, det er ikke alltid det er bare èn årsak til det. Det jeg ville gjort var å ha klar godbiter i stua/kjøkkenet/på meg. Hver gang du hører en lyd, eller hører han bjeffer, så sier du "bra!" og gir godbit. Gjenta "bra" og godbit til han slutter å bry seg om lyden og bare fokuserer på deg. Så fortsetter du med dagen. Neste gang det skjer - "bra" og godbit osv. Samt også sørge for at han får bra med både fysisk og mental aktivisering sånn at han er rolig inne. Du belønner ikke bjeffingen fordi bjeffingen her bare er et symptom, i stedet endrer du assosiasjonene hans til lyder (Det går fra "lyd = må bjeffe!" til "lyd = godbit fra mor!" Kjedsomhet tror jeg ikke det er, men det kan være at han gjør det for å "varsle". Det er en liten rase som er kjent for å bjeffe litt, og jeg er derfor redd for å gi han godbiter når han bjeffer slik at det vil forverre bjeffingen. Dersom det er av nervøsistet gir det med godbiter mening, men dersom det er for å varsle, vil ikke det da bli verre? Kan jeg feks prøve å ignorere bjeffingen og oppføre meg helt normalt, og han da vil se at det er ingen grunn til å bjeffe(dersom det er pga nervøsitet)? Det vil ihvertfall ikke forverre bjeffingen dersom det er for å varsle, vil jeg tro. Så kanskje jeg finner ut hvorfor han bjeffer, for han gjør det som sagt aldri på natta og det synes jeg er rart.. TS Anonymkode: 0f161...da4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #5 Skrevet 31. desember 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke noe om det med bjeffinga, men må bare skrive her uansett... Så UTROLIG fint av deg og velge omplassert hund!! Er så glad når jeg hører om folk som skaffer seg en omplasserings hund. Håper du finner ut av det med bjeffinga<3 Anonymkode: ae18f...a89 Ja jeg skulle ønske flere valgte omplassering! Det er MYE mer jobb, men absolutt verdt det <3 TS Anonymkode: 0f161...da4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #6 Skrevet 31. desember 2017 2 timer siden, Tabris skrev: Ofte så er slik bjeffing et tegn på utrygghet, som du sier. Men det kan også komme av kjedsomhet eller et behov for å varsle. Nøyaktig hvorfor din hund bjeffer er litt vanskelig å avgjøre over nettet. Antagelig en kombinasjon, det er ikke alltid det er bare èn årsak til det. Det jeg ville gjort var å ha klar godbiter i stua/kjøkkenet/på meg. Hver gang du hører en lyd, eller hører han bjeffer, så sier du "bra!" og gir godbit. Gjenta "bra" og godbit til han slutter å bry seg om lyden og bare fokuserer på deg. Så fortsetter du med dagen. Neste gang det skjer - "bra" og godbit osv. Samt også sørge for at han får bra med både fysisk og mental aktivisering sånn at han er rolig inne. Du belønner ikke bjeffingen fordi bjeffingen her bare er et symptom, i stedet endrer du assosiasjonene hans til lyder (Det går fra "lyd = må bjeffe!" til "lyd = godbit fra mor!" Men dersom det er pga nervøsitet eller for å varsle hvorfor gjør han ikke det på natten? Det er det jeg ikke skjønner.. Kan det være nervøsitet/varsle kombinert med oppmerksomhetsbehov? Jeg vet at han fikk lite oppmerksomhet fra de forrige eierne og bjeffet mye der hvor han fikk oppmerksomhet for det(negativ oppmerksomhet). Samme med at han gjorde fra seg inne der for oppmerksomhet. Han får masse oppmerksomhet med oss, men kanskje det henger igjen uansett..? TS Anonymkode: 0f161...da4
Tabris Skrevet 31. desember 2017 #7 Skrevet 31. desember 2017 Hvis han hadde bjeffet for oppmerksomhet, så hadde han ikke bjeffet på lydene - da hadde han bjeffet mot dere. Evt bjeffet en gang eller to og så stoppet og sett på dere i forventning om oppmerksomhet. Ja, det var derfor jeg skrev at det kan også være kjedsomhet og/eller nysgjerrig varsling, siden han ikke gjør det på natten. Men det kan også være en kombinasjon av disse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå