Gå til innhold

Hvorfor er hvite folk fra Sør-Afrika så rasistiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har både jobbet og studert med mange fra Sør-Afrika, og ble sjokkert over hvilke holdninger og meninger de hadde. Gjelder ikke bare Sør-Afrika forresten, men generelt hvite mennesker bosatt i Afrika. Like ille er de uansett, i min mening. Måten de snakker om de svarte på er helt sjokkerende. 

Opplevde også mye mobbing av en fra Sør-Afrika, så må være noe i kulturen deres som gjør at de bare elsker å herse med folk. Jeg har ikke vært der selv, så kan bare uttale meg om de jeg har møtt i Norge, UK og Canada der jeg har bodd. 

Noen som vet hvorfor de er sånn? 

Anonymkode: d6d55...025

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi de blir angrepet og drept i stor skala? Bare en tanke liksom...

Anonymkode: 6ded0...6f6

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje det hadde hjulpet om de tok seg sammen og ikke kalte afrikanere for monkeys og andre stygge ting? Bare en tanke fra meg. Evt kan de flytte tilbake der de opprinnelig kom fra. Hvite mennesker har bare ødelagt Afrika uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Se Reggie Yates dokumentarer på Netflix; outside man sesong 1. Der er det flere episoder om sør- Afrika og forskjellig “rase-problematikk”. 

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt kan de flytte tilbake der de opprinnelig kom fra.

De er jo derfra! De er etterkommere av europeere som bosatte seg der. De er ikke europeere lenger og SA er hjemlandet deres. Europa vil ikke ta i mot dem. Så, hvor skal de dra?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er jo derfra! De er etterkommere av europeere som bosatte seg der. De er ikke europeere lenger og SA er hjemlandet deres. Europa vil ikke ta i mot dem. Så, hvor skal de dra?

Men de ødelegger jo bare hele Afrika.. kan de ikke dra et annet sted? Pga de hvite så får ikke de svarte jobb og mange lever i forferdelige forhold. Det er en utrolig stor klasseforskjell der. Jeg studerte med ei flott jente (svart) fra Sør-Afrika som sa at familien hennes hadde det tøft. De ble ofte spyttet på som barn og kalt stygge ting av hvite. Til og med voksne mennesker! Det er ikke normal oppførsel syns jeg. Hvis de hvite skal bo der så må de ta seg sammen og ikke være slemme. 

• Liker 1
Skrevet

Regner med at det stort sett er negre som driver med drit der. I form av vold og kriminalitet. Det har jeg inntrykk av etter div. dokumentarer.

Hvorfor de gjør det. Er nok i bunn og grunn de hvites feil i utgangspunktet med undertrykkelse?

Men det er kanskje ikke lett å se det store bildet. Det er lett å bare se hvordan det er akkurat her og nå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men de ødelegger jo bare hele Afrika.. kan de ikke dra et annet sted? Pga de hvite så får ikke de svarte jobb og mange lever i forferdelige forhold. Det er en utrolig stor klasseforskjell der. Jeg studerte med ei flott jente (svart) fra Sør-Afrika som sa at familien hennes hadde det tøft. De ble ofte spyttet på som barn og kalt stygge ting av hvite. Til og med voksne mennesker! Det er ikke normal oppførsel syns jeg. Hvis de hvite skal bo der så må de ta seg sammen og ikke være slemme. 

http://www.news.com.au/finance/economy/world-economy/bury-them-alive-white-south-africans-fear-for-their-future-as-horrific-farm-attacks-escalate/news-story/3a63389a1b0066b6b0b77522c06d6476

"The couple, who had lived in the area for 20 years, were tied up, stabbed, and tortured with a blowtorch for several hours. The masked men stuffed a plastic bag down Mrs Howarth’s throat, and attempted to strangle her husband with a bag around his neck."

Virker som det er de hvite som er problemet her ja...

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

1/3 av bøndene som drepes er svarte, det bare snakkes ikke så mye om dem.

Anonymkode: 8cdb2...4d4

Skrevet

Arv fra foreldrene. Det er knappe 20år siden apartheid stoppet. De som er i 30 årene nå, hadde foreldre i den perioden også. 

Anonymkode: bc06d...780

• Liker 11
Skrevet

Den hvite mann har bygget opp mye av Afrika, samt hentet ut store verdier, ingen tvil.

Nå som apartheid (som i og for seg var en styggedom), slaktes og jages de hvite ut fra gårder og hjem.

Tilbake står rykende ruiner, ødelagte plantasjer, et økende søppelberg og sosial ruin for flere og flere av den sorte befolkningen.

Det er altså ikke slik at den sorte befolkningen tar over og fortsetter driften, nei, det plyndres og ødelegges og om ikke lenge, er Sør-Afrika på nivå med Zimbawe igjen.

Litt av et fremskritt de tok vare på gitt.

Anonymkode: b32ca...119

• Liker 3
Skrevet

Dette er vel ikke noe nytt, se på hele afrika / midtøsten, dersom du har feil kultur hudfarge religion eller religionstolkning, blir du sett på som vantro søppel og mindreverdig og gjerne drept. Dette har ikke noe med "hvite" folk å gjøre det har med mennesker, en "stoler mest" på folk som er lik en selv, folk som ser annerledes ut er en mer skeptisk til genetisk sett, og kobler en det med opplevelser som "bekrefter" denne genetiske utgangspunktet. f.eks er du "muslim" og ser 10 kristne folk drepte 10 muslimer, vil du få bekreftet fordommen din, kristne er skitne vantro hunder, også drar du til syria for å slakte vantro og bygge opp ditt muslimske rike, dette gjorde 100 nordmenn for et par år siden. Se på historien. At du fokuserer slikt på "hvite" er ganske merkelig, du bør undersøke litt hva som skjer i afrika idag, gjerne sort vs sort, hvorfor hater sort av gruppe x andre sorte av gruppe y, er det fordi de sorte er "rasistiske" mot sorte, nei, det handler ikke bare om hudfarge, og nei de sorte er ikke hvite, og du kan ikke bruke at de er hvite som begrunnelse for at de sorte hater de andre sorte, like mye som en gruppe hvite hater en gruppe sorte.

En har genetisk disposisjon, kobler en det med opplevelser blir dette forsterket og "bekreftet" og du får "reaksjonen". Se på somalierne i norge, de ser f.eks en sort somalsk kvinne bli skutt av politiet. Oioioi der fikk de brekftet det de trodde, disse jævli rass-istiske hvite politimennene skyter oss fordi vi er "sorte/"muslimske"/"somalske"/etc etc. Det er selvsagt ikke de faktiske forhold, men det er det som skjer når en har genetisk disposisjon for skepsis mot en gruppe, får opplevelser som bekrefter fordommene, og konklusjonen er klar, norske politifolk er rassister som skyter svartinger for morros skyld, la oss dra på fakkeltog og protestere. Dette ser vi veldig i USA også for tiden, politiet skyter haugevis av hvite og sorte folk som er ubevæpnet, hvorfor gjør de det mon tro. de sorte sier det er fordi politiet hater de sorte, og "protesterer", men statistikken viser dog at det er noe litt annerledes som skjer, og hvorfor hevder ikke de hvite som blir uskyldig drept av politiet i usa, at de ble drept fordi de er hvite. Du får suge litt på den

Men slutt å tro at hvite og/eller kristne har noe enerett på disse genene og/eller opplevelsene, dette er universellt, og les gjerne litt historie, dette går igjenn og igjenn, og tydeligvis ingen som lærer

Anonymkode: ae322...333

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...