AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Er det noen som kan fortelle hvordan marsvin et som kjæledyr? Anonymkode: bc36e...c93
ulven298 Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 De er svært sosiale dyr:) de lager lyd når du kiler dem. De lever veldig lenge!! De kan leve ca 8-10 år. du MÅ minst ha 2 stk, fordi de er flokkdyr. IKKE kjøpt dem i dyrebutikken! Da støtter du at man kan kjøpe dyr over disk. Finn heller en ordentlig oppdretter. 3
ulven298 Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Hvis du skal ha marsvin bør du lage ditt eget bur, fordi de i dyrebutikkene er så små at det blir dyreplageri. Ikke spør de i dyrebutikken om råd til marsvin! Du MÅ søke mye på nettet før du skaffer deg marsvin. 1
ulven298 Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Grunnen til at du ikke bør spørre dem i dyrebutikken om råd er pga at de fleste i dyrebutikkene har utdatert info 2
ulven298 Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Husk at du også må temme marsvinene, før du begynner og bære dem osv... Håper ikke marsvinene er til unger under 13 år. Har du flere spm er det bare til og spørr i vei:) Jeg har sikkert brukt 15-17 timer på og lese og se på videoer for og hente ut info om marsvin... Hahahha kall meg gjerne sprø, men man må jo lese om dyret og kunne ALT om det før man skaffer seg det!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #6 Skrevet 31. desember 2017 Hjelpes, her var det mye rart. Jeg hadde marsvin da jeg var yngre, og fikk det første da jeg var rundt 10 år. Det var kun ett marsvin, og det var da ikke noe problem. Det levde overhode ikke i 10 år, heller i 4-5. Etter det fikk vi nytt marsvin som levde omtrent like lenge. Ingen av mine var nødvendige å temme, og jeg hadde ingen problemer med å bære med, klippe klør eller noe annet selv da jeg var 10 år. Vi kjøpte kaninbur til våre så de hadde litt plass, både inne og ute. Marsvin er veldig sosiale og piper og brummer når du koser med/snakker til dem. Husk at marsvin er skikkelige matvrak som lett kan bli feite. Enig i at ansatte i mange dyrebutikker vet for lite om marsvin, men det er vel omtrent det eneste som står skrevet over her jeg er enig i. Anonymkode: 8c0f4...036
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #7 Skrevet 31. desember 2017 Har hatt to marsvin. Hadde først kun en, men merket på den at den savnet å være sosial. Stod mye å "skrek" etter oppmerksomhet. Så skaffet vi en til, og de to lå alltid ved siden av hverandre. Den første døde etter 8 år, mens den siste levde et par år lengre. Merket at den ble "deprimert" av å være alene, da den ble stillere og mindre sosial med oss. Den begynte også å bite etter oss de siste årene da den var alene. Ingen av de hadde gjort det før. Anbefaler alle som skal skaffe seg gnagere å skaffe seg minst to, da det er flokkdyr. De aller fleste legger ikke merke til at dyrene er ulykkelige når de er alene, men oppførselen dems endres kraftig. Grunnen til at mange ikke lever i 8-10 år er blant annet pga ensomhet. Anonymkode: 2f1a2...8e8 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #8 Skrevet 31. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelpes, her var det mye rart. Jeg hadde marsvin da jeg var yngre, og fikk det første da jeg var rundt 10 år. Det var kun ett marsvin, og det var da ikke noe problem. Det levde overhode ikke i 10 år, heller i 4-5. Etter det fikk vi nytt marsvin som levde omtrent like lenge. Ingen av mine var nødvendige å temme, og jeg hadde ingen problemer med å bære med, klippe klør eller noe annet selv da jeg var 10 år. Vi kjøpte kaninbur til våre så de hadde litt plass, både inne og ute. Marsvin er veldig sosiale og piper og brummer når du koser med/snakker til dem. Husk at marsvin er skikkelige matvrak som lett kan bli feite. Enig i at ansatte i mange dyrebutikker vet for lite om marsvin, men det er vel omtrent det eneste som står skrevet over her jeg er enig i. Anonymkode: 8c0f4...036 Til og med kaninbur er for lite. De bør være to, selv om det går bra med en så betyr ikke det at de ikke er ensomme. Mennesker kan ikke gi marsvin det andre marsvin kan. Kanskje det er en grunn til at de ikke levnde mer enn 4-5 år? Anonymkode: e679c...3e7 4
ulven298 Skrevet 31. desember 2017 #9 Skrevet 31. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelpes, her var det mye rart. Jeg hadde marsvin da jeg var yngre, og fikk det første da jeg var rundt 10 år. Det var kun ett marsvin, og det var da ikke noe problem. Det levde overhode ikke i 10 år, heller i 4-5. Etter det fikk vi nytt marsvin som levde omtrent like lenge. Ingen av mine var nødvendige å temme, og jeg hadde ingen problemer med å bære med, klippe klør eller noe annet selv da jeg var 10 år. Vi kjøpte kaninbur til våre så de hadde litt plass, både inne og ute. Marsvin er veldig sosiale og piper og brummer når du koser med/snakker til dem. Husk at marsvin er skikkelige matvrak som lett kan bli feite. Enig i at ansatte i mange dyrebutikker vet for lite om marsvin, men det er vel omtrent det eneste som står skrevet over her jeg er enig i. Anonymkode: 8c0f4...036 Grunnen til at marsvinene dine ikke ble 8-10 år er vell fordi de var alene, og hadde alt for liten plass. Synes også det blir helt feil og la en 10 åring få ansvaret for et dyr. Det at marsvinene ikke var "nødvendige" og temme, blir nokk også kanskje litt feil og si? Du var nokk så liten at du ikke var klar over hvordan et marsvin faktisk skulle være? hadde du tatt deg tid til og lese litt, så hadde du funnet ut at det du skriver her er feil! Husk at man må LESE om et dyr før man skaffer seg det. Bare søk litt på google eller se en yt video, så finner du fort ut at det du skriver er feil:)
ulven298 Skrevet 31. desember 2017 #10 Skrevet 31. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt to marsvin. Hadde først kun en, men merket på den at den savnet å være sosial. Stod mye å "skrek" etter oppmerksomhet. Så skaffet vi en til, og de to lå alltid ved siden av hverandre. Den første døde etter 8 år, mens den siste levde et par år lengre. Merket at den ble "deprimert" av å være alene, da den ble stillere og mindre sosial med oss. Den begynte også å bite etter oss de siste årene da den var alene. Ingen av de hadde gjort det før. Anbefaler alle som skal skaffe seg gnagere å skaffe seg minst to, da det er flokkdyr. De aller fleste legger ikke merke til at dyrene er ulykkelige når de er alene, men oppførselen dems endres kraftig. Grunnen til at mange ikke lever i 8-10 år er blant annet pga ensomhet. Anonymkode: 2f1a2...8e8 Er enig i det du skriver her. Det er sånn som dette man skal behandle et dyr! Bare en liten ting jeg ikke er helt enig i. Det er ikke alle gnagere som er flokkdyr. Noen er flokkdyr, andre ikke. Hamstere er feks en gnager som ikke er flokkdyr, men jeg forsto poenget ditt da. Men det at marsvin er flokkdyr er helt korrekt:) Det at marsvinene dine har levd så lenge, viser at du har vært en bra og god marsvin eier.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #11 Skrevet 31. desember 2017 Marsvin er flokkdyr, men likevel territorielle dyr. Derfor anbefales det blant annet store dyr. Den beste flokken jeg har hatt er 2 jenter og en kastrert gutt. To gutter sammen og to jenter sammen går også som regel bra. 3 gutter sammen vil jeg ikke anbefale da det kan bli for mye kamp om hvem som er sjef. Marsvin har hierarki, og det er nesten alltid en sjef. Har du et marsvin som ikke går sammen med andre marsvin, kan det være at det bare vil ha sitt eget "space". Da kan du bygge buret dens helt inntil de andre marsvinenes bur, slik at den kan ha naboer å snakke med, men likevel ha sitt eget sted. Det er viktig med en god dyrlege i nærheten som har peiling på marsvin. Jeg bruker strø og fleecepledd med sydd inn Uhaul padding i midten for absorbering av urin. Det finnes ulike måter og ha bur, men for inspirasjon og eventuell kjøp anbefaler jeg: https://www.guineapigmarket.com/ og https://www.guineapigcagesstore.com/ Videoer som er jeg anbefaler: Anonymkode: 5649c...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 Marsvin er SÅ søte! De lydene de lager når du klør de på magen, det er bare såå søtt. Jeg har ikke plass i leiligheten til stort nok bur, ellers hadde jeg hatt en haug med marsvin sjæl Anonymkode: f0e34...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå