Nysgjerrigpetrova Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Hei! Vi er en søskenflokk på 5 døtre, jeg er yngst og den eneste av oss som har små barn. Pappa er død, mamma begynner og bli gammel og pleietrengende. Saken er den at mamma endelig har blitt tildelt omsorgsbolig, etter og ha ventet i ett år. Hun måtte overta leiligheten fra tildelingsdato og ble derfor sittende med dobbel husleie denne mnd og neste pga oppsigelsestid der hun leier. Mamma har dårlig økonomi fra tidligere, har bare alderstrygd og mye utgifter til lege og medisiner. Derfor har hun ikke økonomi til å leie inn hjelp til flyttingen. Og jeg har hjulpet henne og skaffe innskudd til omsorgsboligen (200 000kr) og hjulpet henne med alt papirarbeid osv. Nå er tiden kommet til å få henne flyttet over i ny bolig, og det er mye som skal flyttes, kastes og generelt gå igjennom i gammel bolig. Og der kommer problemet... Mine søsken (bortsett fra 1) nekter og stille opp! De har nok med sitt og jeg måtte skjønne at de har jobb. Vel, det har jeg også, i tillegg til 2 små barn jeg ikke har pass til (det kunne de heller ikke hjelpe til med), så de mener det er greit at jeg skal stå med dette alene og må bruke ukesvis på det. Så jeg reagerte med å bli både sint og sur, i tillegg til skikkelig lei meg.. Jeg er så sliten! Mamma ble skrevet ut fra sykehuset på juleaften, hjem til meg da legen mener hun er for dårlig til å kunne dra hjem til gammel bolig. Hun trenger hjelp til nesten alt, og jeg skal altså ha med meg henne og to unger for å kunne gjennomføre dette. På toppen av alt så får jeg dårlig samvittighet for at jeg er sliten og virker sur. Har forsøkt og forklare mamma at jeg ikke er sur på henne, men at jeg er skuffet over familien som ikke stiller opp. Er jeg urimelig som forventer at de skal stille opp for sin gamle mor? 2
Måbarefåsiat... Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Nei, du er ikke urimelig. Dine søsken er ubrukelige slakapunger som nok kommer til å "få betalt" når de selv blir gamle og trenger hjelp. Lykke til med flytting, det er et enormt ekstrapress på deg. 30
andy capp Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Skjønner at du føler deg sviktet av familien. Likevel er det ikke pårørendes plikt å være hjemmesykepleier. Det er kommunens ansvar. Hvis de mener hun er for dårlig til å være hjemme hos seg selv må kommunen ordne nødvendig hjelp. I dette tilfellet kanskje i form av en korttidsplass på sykehjem. 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Akkurat nå, andy capp skrev: Skjønner at du føler deg sviktet av familien. Likevel er det ikke pårørendes plikt å være hjemmesykepleier. Det er kommunens ansvar. Hvis de mener hun er for dårlig til å være hjemme hos seg selv må kommunen ordne nødvendig hjelp. I dette tilfellet kanskje i form av en korttidsplass på sykehjem. Les HI en gang til du..... Anonymkode: 63ce7...c07 7
Meadow Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Fy søren for noen purkete søstre du har! At det går an! 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 Ikke urimelig i det hele tatt. mener de andre at det er naturlig at du gjør det alene? Jeg hadde iallefall vært supertydelig på at det IKKE er greit... Er det verdier der som er verdt å ta vare på? Evt gi bort alt til noen som også kan ta seg av ryddingen? (Vet det er flere som vil rydde etter dødsbo, og selvom det ikke er det så kan det jo være ting som moren din ikke tar med seg som kan være av verdi) Anonymkode: fbcc4...008 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 Den nye trenden EGOISME. klem til deg ts. Anonymkode: 9bffc...fb8 4
Gjest steinbukk79 Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 Du er ikke urimelig og du har tross alt hjulpet henne mye allerede, jeg håper det viser igjen den dagen ting skal deles, at deres mor har testamentert noe mer til deg en til de...
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 Kjør moren din hjem til en av dem og si at vær så god, nå er det din tur. Så får du i hvert fall litt armslag til å pakke tingene hennes. Anonymkode: 94f8b...434 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kjør moren din hjem til en av dem og si at vær så god, nå er det din tur. Så får du i hvert fall litt armslag til å pakke tingene hennes. Anonymkode: 94f8b...434 Ja kjempe lurt.. Anonymkode: 9bffc...fb8 3
Nysgjerrigpetrova Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2017 42 minutter siden, andy capp skrev: Skjønner at du føler deg sviktet av familien. Likevel er det ikke pårørendes plikt å være hjemmesykepleier. Det er kommunens ansvar. Hvis de mener hun er for dårlig til å være hjemme hos seg selv må kommunen ordne nødvendig hjelp. I dette tilfellet kanskje i form av en korttidsplass på sykehjem. Den delen med å ta meg av henne hjemme hos meg er noe jeg påtok meg for at hun skal få oppleve en fin jul sammen med familie, fremfor å sitte på institusjon som hun er veldig klar på at hun ikke ønsker. Men det er flyttingen på toppen av alt som er problemet, og at resten av familien bare trekker på skuldrene og lar meg stå med det nesten alene...
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 Jeg skjønner at de har full jobb i ukedagene. Men da får de værsågod hjelpe til i helgene. Det er fullt mulig med litt planlegging å få til hvis man er i stand til å tenke på andre enn seg selv. Hvis du skal stå med dette alene kommer det til å ta evigheter. Hvis de andre kan bidra - en med barnepass og en annen med hjelp til selve ryddingen - går dette fort unna. Har du venner som kan hjelpe deg? Det er ikke du som er urimelig.
Nysgjerrigpetrova Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2017 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjør moren din hjem til en av dem og si at vær så god, nå er det din tur. Så får du i hvert fall litt armslag til å pakke tingene hennes. Anonymkode: 94f8b...434 Spurte om noen av de kunne ha henne noen dager, fikk ikke napp på den.. Blir ikke til å kjøre henne til en plass og levne henne der hun ikke føler seg velkommen. Det viktigste i dette er at hun skal få en god og verdig alderdom, og ikke føle seg som mer som en belastning enn hun allerede gjør. ❤️ Endret 30. desember 2017 av Nysgjerrigpetrova Feilskrevet ord 4
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 Hvis det er slik at du fortsatt må gjøre dette alene ville jeg prioritert slik: Sorter selv. Beholde, gi vekk, kaste. Få et flyttebyrå til å pakke. De er ikke så dyre. Du kan jo eventuelt få pris på dette og presentere dette for søsknene dine og si at de må være med å dekke kostnaden.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 Bor noen av de andre i nærheten så er det urimelig, men har man mye å gjøre kan slikt være vanskelig. Hadde jeg vært søstra di hadde jeg i det minste hjulpet til økonomisk hvis jeg kunne Anonymkode: 92282...e91 1
bortebra Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 At det går an. Nei, man har ikke noen direkte plikt til å stille opp, men som ts bør man føle at man skylder familie såpass. Nå kommer jeg fra en familie der vi alle stiller opp med det vi er kapable til når noen trenger hjelp, det gjelder lengre uti slekta også, så det er heldigvis ikke en problemstilling for meg. Men jeg forstår frustrasjonen. Jeg skjønner ikke at de klarer å gjøre det med god samvittighet. Det er rett og slett uforståelig for meg. Systemene kan aldri erstattes medmenneskelighet og nære relasjoner, dessverre. Mennesker fortsetter å trenge hverandre. På engelsk sier de vel noe sånt som Pay it forward. All min medfølelse, ts! Er det andre som kan stille opp kanskje? Naboer, kjente av mora di, annen slekt? (Kanskje søsknene dine kjenner på en viss skamfølelse hvis de ser at folk som ikke er så nære må stille opp.) 3
Forundret.. Skrevet 30. desember 2017 #17 Skrevet 30. desember 2017 Du er ikke urimelig. Har nylig vært gjennom liknende. Mor har vi flyttet inn i omsorgsbolig, vi har tømt den gamle boligen osv. Ingen som stiller opp så vi som har småbarn har slitt oss gjennom det. Er ganske bitter. 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 30. desember 2017 #18 Skrevet 30. desember 2017 22 minutter siden, Nysgjerrigpetrova skrev: Spurte om noen av de kunne ha henne noen dager, fikk ikke napp på den.. Blir ikke til å kjøre henne til en plass og levne henne der hun ikke føler seg velkommen. Det viktigste i dette er at hun skal få en god og verdig alderdom, og ikke føle seg som mer som en belastning enn hun allerede gjør. ❤️ Åh s snill du er som ta vare på din gamle mor. Du har et stort hjerte. Du overreagerer ikke, det er søskene dine som er urimelige her. Masse klemmer til deg
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #19 Skrevet 30. desember 2017 Har det på samme måte. Vi er 3 stk, men det er jeg som sitter med det meste av hva som må gjøres for vår eldrende mor. Nå har jeg slitt veldig med rygg en stund og har ikke klart å stille opp som før, men ingen av de andre løfter en finger for å hjelpe til. Når min mor skulle flytte løfte jeg så mange esker at jeg trodde både rygg og armer skulle brekke av. så ikke snurten av min egen bror en gang. Min søster hjalp så vidt til. Anonymkode: db56e...b38 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2017 #20 Skrevet 31. desember 2017 Det er uhørt! Selvsagt skal de stille opp. Hvorfor i all verden ser de det som naturlig at noen skal, mens andre skal slippe unna? De er sikkert hjertelig tilstede den dagen arven skal fordeles.. Anonymkode: b9ca6...9dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå