Gå til innhold

Datter på 22 har flytter hjem igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 22 år som har en bachelorgrad og nylig fått seg jobb i hjembyen, med en startlønn på 400 000kr, så hun har flyttet inn hos mor og far. Dette er helt greit for oss, vi er mer enn glade for det.

Idag snakket jeg med henne og spurte hva planen fremover var. Da sa hun at hun skulle jobbe i to år før hun skulle begynne på en master. I mellomtiden ville hun spare de pengene hun tjener, for å kunne kjøpe seg hus/leilighet etter master. Hun spurte derfor om det var greit at om hun blir boende med oss de neste to årene. 

Hun har regna på det og sier at hvis hun får bo gratis hjemme i 2 år, så vil hun kunne klare å spare minst 600 000kr, fra før av har hun 150 000kr. på sparekonto. 

Hun jobber fra 8 til 4, og er flink i jobben. Hun er ansvarsfull og til å stole på, så jeg tror hun kan klare dette. Hun har selv sagt at hun kan betale for mat hver måned, uten problem. Hjemme rydder og vasker hun også huset, og lager middag i helger. Ellers så har hun ingen andre utgifter enn transport og trening, en gang i blant shopping og fest. 

Jeg syns det er greit at hun bor hjemme og vil få en bra økonomi, men jeg er redd dette ikke er realistisk. Er det noen som har noe veiledning, som kan hjelpe min datter?

Anonymkode: 3d3e4...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren din er smart, dette hadde jeg sagt ja til det-det er veldig vanskelig å komme inn på boligmarkedet som det er.

Anonymkode: 6a4ed...f23

• Liker 49
Skrevet

La henne bo hjemme, men la henne også betale mat ihvertfall, slik at hun ikke får sjokk den dagen hun flytter igjen og plutselig må betale alt på egenhånd! Tar dere litt husleie kan dere jo gi henne det igjen den dagen hun vil kjøpe, sett pengene på en høyrentekonto og overrask henne f.eks.😊

Anonymkode: 21e64...2cf

• Liker 25
Skrevet

Dette er utrolig smart gjort. Med en god vilje er dette fult oppnåelig. Dumt å leie noe og hive penger ut vinduet når de heller kan settes banken og spares :) 

Anonymkode: 198ad...55a

• Liker 8
Skrevet

Mulig 600000 ikke er realistisk. Hun skal jo skatte også. Kanskje hun må se hva hun får utbetalt og lage seg en spareplan derfra. 

All honnør til dere. Hadde gjort det samme. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, Sensi skrev:

Mulig 600000 ikke er realistisk. Hun skal jo skatte også. Kanskje hun må se hva hun får utbetalt og lage seg en spareplan derfra. 

All honnør til dere. Hadde gjort det samme. 

Mulig hun ikke har tenkt på skatt, det snakket vi aldri om, men jeg skal høre med henne. 

Hun virker fornuftig, men jeg syns bare det virker så vanskelig å planlegge så langt frem i tid. 

• Liker 3
Skrevet

Hun kan ikke spare 600 000,- på 2 år med 400 000,- i året før skatt. 

Jeg ville krevd husleie og gitt denne tilbake til henne når boligkjøp blir aktuelt. Før du vet ordet av det så bruker hun pengene sine på reiser, klær og unødvendigheter. 

Anonymkode: 1204e...91d

• Liker 13
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på 22 år som har en bachelorgrad og nylig fått seg jobb i hjembyen, med en startlønn på 400 000kr, så hun har flyttet inn hos mor og far. Dette er helt greit for oss, vi er mer enn glade for det.

Idag snakket jeg med henne og spurte hva planen fremover var. Da sa hun at hun skulle jobbe i to år før hun skulle begynne på en master. I mellomtiden ville hun spare de pengene hun tjener, for å kunne kjøpe seg hus/leilighet etter master. Hun spurte derfor om det var greit at om hun blir boende med oss de neste to årene. 

Hun har regna på det og sier at hvis hun får bo gratis hjemme i 2 år, så vil hun kunne klare å spare minst 600 000kr, fra før av har hun 150 000kr. på sparekonto. 

Hun jobber fra 8 til 4, og er flink i jobben. Hun er ansvarsfull og til å stole på, så jeg tror hun kan klare dette. Hun har selv sagt at hun kan betale for mat hver måned, uten problem. Hjemme rydder og vasker hun også huset, og lager middag i helger. Ellers så har hun ingen andre utgifter enn transport og trening, en gang i blant shopping og fest. 

Jeg syns det er greit at hun bor hjemme og vil få en bra økonomi, men jeg er redd dette ikke er realistisk. Er det noen som har noe veiledning, som kan hjelpe min datter?

Det høres ikke urealistisk ut, men som du ser er to år lang tid, og ting kan endre seg. Men hva så? Viktig å ha et mål og en plan med livet sitt, og det er jo veldig bra. Virker moden og målrettet allerede, og dere må jo være stolte foreldre.

Men dere bør faktisk sette en grense der dette ikke er helt gratis, hun betaler for maten og det er bra! Men legg gjerne på et par lapper i mnd for andre utgifter også, for ungdommen har bare godt av å føle på at bo ikke er gratis. At hun bidrar hjemme er også flott, men en stor selvfølge! Men igjen vær stolte av datteren deres, det er nok av de som bor hjemme gratis og ikke gjør en dritt.

• Liker 7
Gjest NotNaomi
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har regnet på det ? Hun planlegger iallefall , men om dere kunne gå gjennom regnskapet sammen ? Uten å virke mistenkelig mot henne . Hun virker en ansvarsfull person som planlegger og vet å bidra ! Så godt at dere kan gå så godt sammen selv om hun " bare " er 22 :-)

Men altså. Ta en samtale om regnskap osv igjen , og så får du kanskje se at hun er realistisk . Eller om hun bør lytte til et par råd fra dere .

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville krevd husleie og gitt denne tilbake til henne når boligkjøp blir aktuelt. Før du vet ordet av det så bruker hun pengene sine på reiser, klær og unødvendigheter. 

Men da er det jo bare å sette på bremsen, ser ikke noe grunn til at en  med full jobb skal bo  helt gratis hjemme uansett jeg, Men dette er jo foreldrene sitt valg, uansett vil datteren bo ekstremt billig hjemme og tjene stort på dette uansett om hun er fornuftig slik foreldrene forteller om her. Så sjansen for at hun drar ut til "venstre" og ødsler vekk pengene er vel ganske små :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt husleie såfremt hun faktisk sparer. Vil være så takknemlig om jeg får mulighet til å gi mine barn er sånt springbrett. At sparemålet kanskje er litt hårete kan være. Men om hun ser hva hun får utbetalt også ta det derfra er bra. Ca 5000 i mnd til forbruk/klær etc syns jeg personlig burde være realistisk. Så om hun får sparer 13-15000 i  mnd så er jo det veldig bra :-). 

Skrevet

Ta et prøveår. Hva hun har spart 300000, fint, et år til.

Anonymkode: cb84a...fba

• Liker 5
Skrevet

22 åring som skal bo hjemme i to hele år uten å betale husleie for seg? Bortskjemt drittunge vil jeg si . Selv måtte jeg tjene til eget livsopphold og ordne med lån selv for  å få bolig. Nå er ungene så bortskjemte i dag at jeg gremmes av å lese dette.

Som 22 åring hadde jeg jobb, hus , hjem og tre barn!

Anonymkode: ff447...b69

• Liker 11
Skrevet

Har hun søsken? - som kanskje ikke får den økonomiske oppbackingen 22-åringen får? (vil du i så fall dekke husleie for alle søsknene?)

Anonymkode: 710dc...7ad

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22 åring som skal bo hjemme i to hele år uten å betale husleie for seg? Bortskjemt drittunge vil jeg si . Selv måtte jeg tjene til eget livsopphold og ordne med lån selv for  å få bolig. Nå er ungene så bortskjemte i dag at jeg gremmes av å lese dette.

Så bare fordi hun får hjelp til å spare seg opp så er hun en bortskjemt drittunge? Du virker som en bitter person. Hva spiller det for slags rolle om du hadde tre unger? Det var ditt valg! 

Anonymkode: 51de5...1b7

• Liker 39
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og derrr kom misunnelseskortet. Og tre barn i en alder av 22 år, for en bragd, som forøvrig ikke har noe med HI å gjøre. 

Anonymkode: 04b59...bd0

• Liker 28
Skrevet

Tja jeg gjorde det samme når jeg var 22, bodde hjemme halvannet år og jobbet ræva av meg, hadde da spart opp 500.000kr. Dette var for 12 år siden, lureste jeg har gjort noen gang!

Anonymkode: c44c3...1fb

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det var du også når du var 22 år. En drittunge. Alikevel hadde du flekka på deg tre unger. Hus,jobb og tre unger gjør deg ikke til en mindre drittunge som 22 åring enn en annen som har bachelor og fast jobb men ikke tre unger og hus.

Anonymkode: 53c4b...770

• Liker 29
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig virker TS sin datter som en mye smartere og oppegående 22-åring enn det du var.

Så lenge hun er grei å ha med å gjøre, bidrar til både mat og husarbeid og ikke forventer oppvartning eller har uspiselige «tenåringsfakter», samt at hun sparer effektivt hadde jeg bare kost meg med å ha barnet mitt boende hos meg.

Anonymkode: 408e7...8ce

• Liker 22
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men det livet der når man er ung frister de færreste unge voksne i dagens samfunn. Syns heller synd på deg.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...