Gå til innhold

Hvorfor tjener jordmødre og psykiatrisk sykepleier det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Videreutdanning i psykisk helsearbeid er jo 2 år på deltid, evt ett år på fulltid imens jordmorutdanningen er 2 år på fulltid. Dobbelt så mange studiepoeng. Hvorfor er lønnen lik? Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: 6a6f0...d96

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er lønnen da? hva skulle det være egentlig

Anonymkode: 65c42...8a0

Skrevet

Tror jordmor er mye bedre betalt 

Anonymkode: 57468...435

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Videreutdanning i psykisk helsearbeid er jo 2 år på deltid, evt ett år på fulltid imens jordmorutdanningen er 2 år på fulltid. Dobbelt så mange studiepoeng. Hvorfor er lønnen lik? Eller tar jeg feil? 

Fordi det er den lønnstigen de tillitsvalgte har klart å forhandle frem. Når du forstår hvordan lønnsforhandlinger og fagforeningsarbeid gjøres, så forstår du også spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 46b32...feb

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jordmor er mye bedre betalt 

Anonymkode: 57468...435

Stemmer det. 

Anonymkode: 5254b...8b6

Skrevet

Hvorfor tjener en vaskehjelp i Norge mer enn en lege i India?

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. 

Anonymkode: 5254b...8b6

Hvordan stemmer det? 

https://www.nsf.no/seksjonsunderside/lonn/sykepleierlonn

Hvis du trykker feks på den første lenken (spekter) så ser du at spesialsykepleier/jordmor er sidestilt. For meg så ser det derfor ut som de har lik lønn. Hvordan kan jeg ta feil? 

-ts

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er den lønnstigen de tillitsvalgte har klart å forhandle frem. Når du forstår hvordan lønnsforhandlinger og fagforeningsarbeid gjøres, så forstår du også spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 46b32...feb

Ja jeg ser egentlig at spørsmålet mitt skal være litt annerledes; stemmer det at de tjener like mye? 

Jeg kan nemlig ikke forstå at deres tillitsvalgte har gjort en så elendig jobb - har de samme tillitsvalgt siden spesialsykepleier/jordmor står likt på lønnstigen?

Skrevet

Jordmødre tjener rundt 20-30 tusen i året mer enn psykiatriske sykepleiere. som regel litt over 500 tusen i året. Dette er en helt vanlig og god lønn hvis man er ansatt i det offentlige. Staten har ikke råd til å betale stort mer, uavhengig om man er jordmor, psyk. Sykepleier eller lektor. Man kan sjeldent forvente enn lønn på mer enn dette med mindre mann er ingeniør, advokat, lege osv.

Anonymkode: b8b1d...b5c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan stemmer det? 

https://www.nsf.no/seksjonsunderside/lonn/sykepleierlonn

Hvis du trykker feks på den første lenken (spekter) så ser du at spesialsykepleier/jordmor er sidestilt. For meg så ser det derfor ut som de har lik lønn. Hvordan kan jeg ta feil? 

-ts

Det er mange ulike spesialiseringer, fra 60-120 studiepoeng. De har vel slått dem sammen i tabellen for enkelhets skyld, men det kan likevel være lønnsforskjeller lokalt, vil jeg tro.

Anonymkode: af48a...402

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Knirke skrev:

Hvorfor tjener en vaskehjelp i Norge mer enn en lege i India?

Hvorfor koster en is mer i Norge enn i India? 

Anonymkode: 40a21...9e8

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jordmødre tjener rundt 20-30 tusen i året mer enn psykiatriske sykepleiere. som regel litt over 500 tusen i året. Dette er en helt vanlig og god lønn hvis man er ansatt i det offentlige. Staten har ikke råd til å betale stort mer, uavhengig om man er jordmor, psyk. Sykepleier eller lektor. Man kan sjeldent forvente enn lønn på mer enn dette med mindre mann er ingeniør, advokat, lege osv.

Anonymkode: b8b1d...b5c

Takk for svar :) har ikke tenkt over at det også er lokale lønnsforskjeller. For håpe det gjelder her jeg bor. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke dobbelt så mange studiepoeng da, begge har en bachelor på 3 år i tillegg. Altså er det 4 år vs 5 år...

Og jeg vet ikke om det feks kan være noe risikotillegg i lønnen til noen som jobber med psykisk helsearbeid? Kommer sikkert ann på hvor de jobber.

Anonymkode: e7429...f0a

Skrevet

Det er jo ikke sånn at lønn bare går på hvor langt studiet er. Hvorfor kan en rørlegger(kun VGs) tjene mer enn en barnehagelærer(bachelor).

Anonymkode: 3d9aa...be6

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke dobbelt så mange studiepoeng da, begge har en bachelor på 3 år i tillegg. Altså er det 4 år vs 5 år...

Og jeg vet ikke om det feks kan være noe risikotillegg i lønnen til noen som jobber med psykisk helsearbeid? Kommer sikkert ann på hvor de jobber.

Anonymkode: e7429...f0a

Risikotillegg kommer evnt utenom den vanlige lønnen. Jeg er psyk. Sykepleier med full ansiennitet og tjener 500 000 i året, pluss tillegg. På sykehuset der jeg jobber har noen poster risikotillegg og noen ikke. Der jeg jobber har vi ikke det. Hadde jeg jobbet på en post med, hadde jeg tjent ca 10 000 mer i året. 

Forøvrig synes jeg jordmødrene fortjener mer lønn en psyk. Sykepleiere, for en jobb de gjør! 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er lønnen lik?

Fordi du får betalt for hva du gjør - ikke hva du er.

Anonymkode: ffc31...630

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at lønn bare går på hvor langt studiet er. Hvorfor kan en rørlegger(kun VGs) tjene mer enn en barnehagelærer(bachelor).

Anonymkode: 3d9aa...be6

Ja, man ser jo at nyutdannet politi med bachelor har dårligere betalt enn nyutdannet sykepleier med bachelor. Utdanningen er faktisk også ganske lik med tanke på tid i praksis osv, men det handler om hvor sterke fagforeningene står og hvor hardt de driver lønnsforhandlingene. 

Anonymkode: 3ad16...49c

Skrevet

Hvorfor smaker ikke epler det samme som pærer? Begge kommer jo fra trær... 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man ser jo at nyutdannet politi med bachelor har dårligere betalt enn nyutdannet sykepleier med bachelor. Utdanningen er faktisk også ganske lik med tanke på tid i praksis osv, men det handler om hvor sterke fagforeningene står og hvor hardt de driver lønnsforhandlingene. 

Anonymkode: 3ad16...49c

For ikke å snakke om hvor dårlig betalt det er å være sivilt ansatt i politiet!

Anonymkode: af48a...402

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, neon_sun skrev:

Risikotillegg kommer evnt utenom den vanlige lønnen. Jeg er psyk. Sykepleier med full ansiennitet og tjener 500 000 i året, pluss tillegg. På sykehuset der jeg jobber har noen poster risikotillegg og noen ikke. Der jeg jobber har vi ikke det. Hadde jeg jobbet på en post med, hadde jeg tjent ca 10 000 mer i året. 

Forøvrig synes jeg jordmødrene fortjener mer lønn en psyk. Sykepleiere, for en jobb de gjør! 

Hvordan syns du jobben din er? Er du fornøyd? Anbefaler du å ta videreutdanning innen fagfeltet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...