AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Søsteren min er 22 år og bor fortsatt hjemme hos våre foreldre. Hun går ikke på skole eller jobber og slik har det vært i 3,5 år, siden hun var ferdig på VGS. Hun har vært utplassert via nav i noen omganger, men dette er det nå slutt på. Hun sover til laaangt ut på dagen, bidrar ingenting hjemme og legger svært liten innsats i å skaffe seg jobb. På ettermiddag og kveld er hun ofte sammen med venner/kjæreste. Hun sier hun ønsker å bli lærling men her skjer det heller ingenting. Høgskole er heller ikke aktuelt. Hun får heller ingen støtte av nav, så hun er helt uten inntekt. Penger til mobil og busskort låner hun av vår far. Foreldrene mine har vel bare gitt opp. De har sluttet med å stille krav og jenta er bare hjemme og driver dank. Jeg som søster blir mer og mer fortvilet over situasjonen. Jeg har prøvd å snakke med henne men hun blir bare irritert og går i forsvarsposisjon. Jeg har tilbudt meg å hjelpe henne med søknader og sender henne linker til aktuelle jobber. Hva mer kan jeg gjøre? Anonymkode: a4865...6e7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Kanskje hun har psykiske problemer og prøver å holde det skjult? Anonymkode: b5280...af3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Er hun fysisk eller psykisk syk, siden hun har fått hjelp av NAV, eller var det fordi hun ikke fikk jobb? Du sier hun ønsker å bli lærling. Har hun gått studiespesialiserende og ønsker å ta en annen retning? Eller gikk hun yrkesfag, og i så fall, hvorfor var hun ikke lærling tidligere? Anonymkode: 0be68...c66 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun har psykiske problemer og prøver å holde det skjult? Anonymkode: b5280...af3 Det er jeg ganske sikker på ikke er tilfelle. Men hun har alltid slitt litt med konsentrasjon og foreldrene våre har nok «feilet» litt på oppdragelsen. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er hun fysisk eller psykisk syk, siden hun har fått hjelp av NAV, eller var det fordi hun ikke fikk jobb? Du sier hun ønsker å bli lærling. Har hun gått studiespesialiserende og ønsker å ta en annen retning? Eller gikk hun yrkesfag, og i så fall, hvorfor var hun ikke lærling tidligere? Anonymkode: 0be68...c66 Hun var i arbeidspraksis via nav fordi hun ikke fikk jobb. Hun gikk yrkesfag men ønsket den gangen ikke å bli lærling, så hun tok påbygg. Men hun strøk på en eksamen og har derfor ikke bestått vitnemål. Hun har forsøkt å ta opp faget uten hell. Anonymkode: a4865...6e7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Er ikke så veldig enkelt å bli lærling nå for tiden. Alt for få bedrifter som tar imot lærlinger. Anonymkode: 76ccb...76c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg ganske sikker på ikke er tilfelle. Men hun har alltid slitt litt med konsentrasjon og foreldrene våre har nok «feilet» litt på oppdragelsen. Hun var i arbeidspraksis via nav fordi hun ikke fikk jobb. Hun gikk yrkesfag men ønsket den gangen ikke å bli lærling, så hun tok påbygg. Men hun strøk på en eksamen og har derfor ikke bestått vitnemål. Hun har forsøkt å ta opp faget uten hell. Anonymkode: a4865...6e7 ADHD? Kanskje skole ikke er veien å gå for henne. Har hun prøvd andre stillinger som ikke krever særlig med utdannelse? Kan hun ha jobber som man kun trenger kurs til, f.eks vekter? Det blir bare verre om hun bor hjemme uten å gjøre noe. Kan garantere at det ender opp i depresjon, om hun ikke allerede er det. Foreldrene deres må oppmuntre henne og gi henne et spark i baken Enten om det gjelder jobb eller behandling. Anonymkode: 1c4cb...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: ADHD? Kanskje skole ikke er veien å gå for henne. Har hun prøvd andre stillinger som ikke krever særlig med utdannelse? Kan hun ha jobber som man kun trenger kurs til, f.eks vekter? Det blir bare verre om hun bor hjemme uten å gjøre noe. Kan garantere at det ender opp i depresjon, om hun ikke allerede er det. Foreldrene deres må oppmuntre henne og gi henne et spark i baken Enten om det gjelder jobb eller behandling. Anonymkode: 1c4cb...f5a Hvorfor blander du inn ADHD? Dette er ikke nok tegn til ADHD. Hilsen ei som nylig har fått diagnosen ADHD Jeg hadde det samme problemet før. Jeg fullførte vgs og lærling, men etter lærling så fikk jeg ikke jobber jeg søkte og søkte, men fikk ingen jobb. Det utviklet seg til isolasjon, angst og depresjon. Jeg fortalte ingen om mine problemer. Mange trodde jeg var lat. Selvfølgelig, men sannheten er at jeg hadde problemer med meg selv. Vis at du er der for henne og kanskje hun åpner seg for deg Anonymkode: c7039...cbc
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor blander du inn ADHD? Dette er ikke nok tegn til ADHD. Hilsen ei som nylig har fått diagnosen ADHD Jeg hadde det samme problemet før. Jeg fullførte vgs og lærling, men etter lærling så fikk jeg ikke jobber jeg søkte og søkte, men fikk ingen jobb. Det utviklet seg til isolasjon, angst og depresjon. Jeg fortalte ingen om mine problemer. Mange trodde jeg var lat. Selvfølgelig, men sannheten er at jeg hadde problemer med meg selv. Vis at du er der for henne og kanskje hun åpner seg for deg Anonymkode: c7039...cbc På grunn av det jeg har uthevet under. Dårlig konsentrasjon. Dårlig konsentrasjon kan også henge i sammen med at hun ikke klarte å oppnå vitnemål. Siden foreldrene deres har gitt henne opp kan det godt hende at hun ikke fikk god nok hjelp, oppmuntring eller støtte hjemmefra. Da kan det gå så ille som det har gått. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg ganske sikker på ikke er tilfelle. Men hun har alltid slitt litt med konsentrasjon og foreldrene våre har nok «feilet» litt på oppdragelsen. Hun var i arbeidspraksis via nav fordi hun ikke fikk jobb. Hun gikk yrkesfag men ønsket den gangen ikke å bli lærling, så hun tok påbygg. Men hun strøk på en eksamen og har derfor ikke bestått vitnemål. Hun har forsøkt å ta opp faget uten hell. Anonymkode: a4865...6e7 Anonymkode: 1c4cb...f5a
Gjøksuppe Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 Har hun tatt direkte kontakt med opplæringskontoret og forhørt seg om lærlingplass? Kan også godt landet gjøre å flytte for å gå i lære, om det er på «bygda» er det gjerne hjelp å få med bolig og. Hvilken retning er det snakk om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå