duplexx Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 (endret) Hei! Opprinnelig skulle jeg, venninne + hennes samboer og en vennegjeng av de feire nyttårsaften hos de (min beste venninne og hennes mann). Både han og jeg har barn fra tidligere, men ingen har barna denne nyttårsaften. Så vi ble «enige» om at dette var for voksne. Så ble antallet redusert og byttet ut, og nå blir det oss tre og kun et annet par. Helt ok. Men så får jeg vite at dette paret skal ha med seg en unge på seks!! Kjenner jeg blir matt og irritert. Jeg hadde overhodet ingen planer om å drikke meg snydens, men som mor selv vet jeg at når det er barn inne i bildet så kan man plutselig ikke oppføre seg som om det ikke er det. Man må ta hensyn og kvelden må legges opp litt annerledes. Sånn tror jeg ikke venninnen min og hennes mann tenker, da de forrige nyttårsaften feiret med hans, og mine barn og meg, og hele kvelden handlet om oss voksne og ungene skulle stues bort. Planen min var en voksen kveld, og jeg vet at den ungen ikke er mitt ansvar, men små barn blir automatisk plassert i sentrum og de må tas hensyn til og det må være litt opplegg for dem. Er det stuerent å avlyse...? Venninnen min forventer at jeg kommer, og gleder seg. Men jeg gledet meg helt ærlig til en aften uten småunger da jeg har to sjæl... Endret 30. desember 2017 av duplexx 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Jeg synes det ville være veldig dårlig gjort av deg å avlyse. Du ødelegger jo for vertskapet som ønsker å ha deg til stede. Det er jo i morgen og de har allerede forberedt seg på at du kommer. Ikke tenk bare på din egen komfort. Jeg har også opplevd lignende situasjoner, f eks at man gleder seg til jentefest, men så får man vite at en skal slepe med seg kjæresten, eller "Trine" som alltid skal på det mest harry stedet i byen skal være med ut, osv. Men avlyse? Da må jeg være sengeliggende, altså... Har jeg sagt ja takk, så kommer jeg! Det er jo en selvfølge. Anonymkode: da609...ca2 7
duplexx Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det ville være veldig dårlig gjort av deg å avlyse. Du ødelegger jo for vertskapet som ønsker å ha deg til stede. Det er jo i morgen og de har allerede forberedt seg på at du kommer. Ikke tenk bare på din egen komfort. Jeg har også opplevd lignende situasjoner, f eks at man gleder seg til jentefest, men så får man vite at en skal slepe med seg kjæresten, eller "Trine" som alltid skal på det mest harry stedet i byen skal være med ut, osv. Men avlyse? Da må jeg være sengeliggende, altså... Har jeg sagt ja takk, så kommer jeg! Det er jo en selvfølge. Anonymkode: da609...ca2 Å slepe med en kjæreste er noe annet enn et barn! Hele kvelden må jo legges opp rundt den ungen! Det var ikke ønsket mitt... De får flere gjester, så det vil ikke være verdens undergang, men jeg føler samtidig på det - fordi hun forventer det. men den ungen...hva faan. 7
FluffyJuggernaut Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Jeg skjønner at du vil avlyse siden den voksne feiringen nå inkluderer barn. Men med tanke på at festen er i morgen, holdes av bestevenninnen din og dere er så få, så hadde ikkje jeg hatt samvittighet til å avlyse om jeg hadde vært i din situasjon. En ting er at bestevenninnen din hadde blitt skuffet, men tenk på hvor mye ekstra utgifter de har hatt på mat og drikke som de har beregnet til dere også. 5
duplexx Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2017 (endret) 5 minutter siden, FluffyJuggernaut skrev: Jeg skjønner at du vil avlyse siden den voksne feiringen nå inkluderer barn. Men med tanke på at festen er i morgen, holdes av bestevenninnen din og dere er så få, så hadde ikkje jeg hatt samvittighet til å avlyse om jeg hadde vært i din situasjon. En ting er at bestevenninnen din hadde blitt skuffet, men tenk på hvor mye ekstra utgifter de har hatt på mat og drikke som de har beregnet til dere også. Vin har de ikke kjøpt, og kjøttet er enda ikke tatt opp til tining. Har snakket med henne. Men jeg kjenner ærlig talt på forventingen hennes ja, er den jeg tenker mest på.. det praktiske anliggendet er ikke et problem, det vet jeg. Er mer at jeg er forventet ja. Hvorfor sa de ja til den ungen?! Åhhhhhh Endret 30. desember 2017 av duplexx
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 6 minutter siden, duplexx skrev: Å slepe med en kjæreste er noe annet enn et barn! Hele kvelden må jo legges opp rundt den ungen! Det var ikke ønsket mitt... De får flere gjester, så det vil ikke være verdens undergang, men jeg føler samtidig på det - fordi hun forventer det. men den ungen...hva faan. Synes det er sammenlignbart å ta med en mann på jentefest og et barn på voksenfest... Hele rammen forandrer seg, setter begrensninger på hva man vil si og gjøre. Men det var nå ikke det som var poenget. Det var heller det at det hender det ikke blir som man tror. Da er man voksen og sier "så hyggelig", man blir ikke furten og melder avbud. Anonymkode: da609...ca2 7
duplexx Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes det er sammenlignbart å ta med en mann på jentefest og et barn på voksenfest... Hele rammen forandrer seg, setter begrensninger på hva man vil si og gjøre. Men det var nå ikke det som var poenget. Det var heller det at det hender det ikke blir som man tror. Da er man voksen og sier "så hyggelig", man blir ikke furten og melder avbud. Anonymkode: da609...ca2 Åja, da leste jeg feil! Mann på jentefest. Sorry:) Jeg føler hele rammen endrer seg ja, og det irriterer meg helt grenseløst. Når jeg tenker meg om er det kanskje jeg opplever at venninnen min og samboeren hennes ikke tar hensyn til at det er barn der, mens jeg gjør veldig det. Det provoserer meg, og jeg føler på at jeg kanskje må bry meg i overkant når jeg er der fordi de oppfører seg om det egentlig ikke er et barn der... 1
FluffyJuggernaut Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 Du bør iallfall gi beskjed raskest mulig. Venninnen din kommer nok til å bli skuffet om du avlyser. Men jo tidligere du gir beskjed, jo bedre er det. Tror du egentlig har bestemt deg, du bare gruer deg til å si det til henne. Men ærlighet varer lengst, og forhåpentligvis blir hun å skjønne hvor viktig det var for dere å ha en barnefri kveld, selv om hun er skuffet. 4
duplexx Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2017 4 minutter siden, FluffyJuggernaut skrev: Du bør iallfall gi beskjed raskest mulig. Venninnen din kommer nok til å bli skuffet om du avlyser. Men jo tidligere du gir beskjed, jo bedre er det. Tror du egentlig har bestemt deg, du bare gruer deg til å si det til henne. Men ærlighet varer lengst, og forhåpentligvis blir hun å skjønne hvor viktig det var for dere å ha en barnefri kveld, selv om hun er skuffet. Jeg har ikke bestemt meg altså! Men jeg gruer meg til å ta det opp med henne.. jeg føler jeg bør gå. Virkelig. Men har ikke lyst, så der ligger vel aberet...
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 Men hva er egentlig alternativet? Feire nyttårsaften alene hjemme? Er det så mye bedre? Eller klarer du å finne et nytt sted å feire, som inkluderer middag og alt, på så kort tid? Anonymkode: 17ad3...a29 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #11 Skrevet 30. desember 2017 35 minutter siden, duplexx skrev: Er det stuerent å avlyse...? Venninnen min forventer at jeg kommer, og gleder seg. Men jeg gledet meg helt ærlig til en aften uten småunger da jeg har to sjæl... Etter mitt skjønn er det helt innafor å avlyse. Dere var i utgangspunktet enige om at det skulle være en kveld med bare voksne til stede, og jeg hadde blitt irritert hvis en venninne hadde endret rammene for en fest på denne måten uten å snakke med meg på forhånd. I mange år var jeg alene med barn og hadde sjelden fri. De få gangene jeg kunne skaffe barnevakt var jeg overhodet ikke interessert i å hjelpe til med å underholde andres barn. Anonymkode: 3de92...c4d 17
Gjest NotNaomi Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 Så jo ikke bra ut at forrige nyttårsaften handlet om dere voksne og at barna ble stuet vekk . Jeg hadde nok følt veldig på å ta vare på seksåringen jeg da , om de voksne kun konsentrerer seg om seg selv . Så der hadde problemet vært , og at jeg hadde bekymret meg litt før hvordan seksåringen hadde det med berusede mennesker . Ellers hadde det ikke vært et problem. Om jeg visste at barnet ble ivaretatt og voksne viste ansvar .At noen drikker er ikke et problem så lenge folk er i godt humør osv . Men foreldrene bør jo være oppmerksomme .
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #13 Skrevet 30. desember 2017 Om du har sagt klart ja uten forbehold, så bør du jo ta en liten tur hvertfall. Eventuelt kan du dra en liten hvit en, slik at du drar litt tidligere (at du måtte hente eget barn, at det plutselig dukket opp noe på jobb (om du har en slik jobb at ting kan dukke opp i feriene) e.l.. ) Syntes ikke det er så frekt å gå litt tidligere, når verten endrer på betingelsene for kvelden, som jo var at det skulle være uten barn. Som alendeforelder trenger man en barnefri arena i blant. Dessuten høres de jo selv ganske uansvarlige ut, dersom de mener at det ikke er noen forskjell på voksenkveld og kveld med barn med tanke på samtaler, oppførsel, alkoholinntak osv. Anonymkode: db07d...ae2 3
Måbarefåsiat... Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 Jeg forstår deg veldig godt. Du har forventninger om noe, så blir det noe helt annet. Men samtidig er det raust av dem å slippe til folk, selv om de har barn. Vi satt alene med en baby og ikke fikk komme på fest en gang fordi det skulle nytes alkohol, og vertskapet mente en baby hadde ingenting der å gjøre. Selv om han skulle sove på et annet rom. Jeg mente det var vi som foreldre som måtte få bestemme det, men nei, blankt avvist. (gidder ikke gå inn på en diskusjon om det var rett eller ikke). Poenget mitt er at det er hyggelig at hun med barn også blir inkludert - og kjipt for dere.
bortebra Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 Herremin, nå begynner jeg å forstå hvorfor det finnes et marked for flyruter uten barn ombord. Det er så trist at folk er blitt så like fleksible at generasjoner aldri møtes, at barn stues vekk på barnebord eller sendes vekk, eldre inviteres aldri osv osv. I stedet for heller å oppdra barn til at de er en del av et fellesskap, og lærer seg at de ikke hele tida kan være et midtpunkt. Du gjør jo akkurat som du vil, men personlig synes jeg det er veldig trist/sært at et barn skal skape så mye motvilje hos deg. 4
duplexx Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #16 Skrevet 30. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er egentlig alternativet? Feire nyttårsaften alene hjemme? Er det så mye bedre? Eller klarer du å finne et nytt sted å feire, som inkluderer middag og alt, på så kort tid? Anonymkode: 17ad3...a29 Neida, har flere alternativer. Men jeg ble bedt for lenge siden, da var alle enige om voksenselskap, og alt endret seg i siste liten... 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter mitt skjønn er det helt innafor å avlyse. Dere var i utgangspunktet enige om at det skulle være en kveld med bare voksne til stede, og jeg hadde blitt irritert hvis en venninne hadde endret rammene for en fest på denne måten uten å snakke med meg på forhånd. I mange år var jeg alene med barn og hadde sjelden fri. De få gangene jeg kunne skaffe barnevakt var jeg overhodet ikke interessert i å hjelpe til med å underholde andres barn. Anonymkode: 3de92...c4d Det er nettopp det... 4 minutter siden, NotNaomi skrev: Så jo ikke bra ut at forrige nyttårsaften handlet om dere voksne og at barna ble stuet vekk . Jeg hadde nok følt veldig på å ta vare på seksåringen jeg da , om de voksne kun konsentrerer seg om seg selv . Så der hadde problemet vært , og at jeg hadde bekymret meg litt før hvordan seksåringen hadde det med berusede mennesker . Ellers hadde det ikke vært et problem. Om jeg visste at barnet ble ivaretatt og voksne viste ansvar .At noen drikker er ikke et problem så lenge folk er i godt humør osv . Men foreldrene bør jo være oppmerksomme . Nei, forrige nyttårsaften har nok lagt lista om hvordan jeg tenker at dette kan bli. Barnet har selvfølgelig foreldre, men jeg føler ærlig talt på at hvis ingen andre vil bry seg om at det er barn der vil Jeg jo kjenne veldig på dette og ta ansvar. Snakket nettopp med henne - hun mener vi ikke trenger å bry oss om barnet. Dette ordner foreldrene. Så jeg forstår ikke hva hun tenker med.. selvfølgelig må vi forholde oss til at det er et barn der?! 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du har sagt klart ja uten forbehold, så bør du jo ta en liten tur hvertfall. Eventuelt kan du dra en liten hvit en, slik at du drar litt tidligere (at du måtte hente eget barn, at det plutselig dukket opp noe på jobb (om du har en slik jobb at ting kan dukke opp i feriene) e.l.. ) Syntes ikke det er så frekt å gå litt tidligere, når verten endrer på betingelsene for kvelden, som jo var at det skulle være uten barn. Som alendeforelder trenger man en barnefri arena i blant. Dessuten høres de jo selv ganske uansvarlige ut, dersom de mener at det ikke er noen forskjell på voksenkveld og kveld med barn med tanke på samtaler, oppførsel, alkoholinntak osv. Anonymkode: db07d...ae2 Var en god ide å dra tidligere - absolutt! Det kunne jeg jo gjort. De mener ingen skal drikke noe særlig, nå pga dette barnet. Og jeg skulle ikke bli drita, overhodet. Men plutselig blir to og tre glass vin veldig i overkant... Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev: Jeg forstår deg veldig godt. Du har forventninger om noe, så blir det noe helt annet. Men samtidig er det raust av dem å slippe til folk, selv om de har barn. Vi satt alene med en baby og ikke fikk komme på fest en gang fordi det skulle nytes alkohol, og vertskapet mente en baby hadde ingenting der å gjøre. Selv om han skulle sove på et annet rom. Jeg mente det var vi som foreldre som måtte få bestemme det, men nei, blankt avvist. (gidder ikke gå inn på en diskusjon om det var rett eller ikke). Poenget mitt er at det er hyggelig at hun med barn også blir inkludert - og kjipt for dere. Det er kjempereaust - veldig! Og jeg vet alt om det, har jo to stk selv. Men nettopp derfor var nok skuffelsen stor.. om de vil ha noen andre med barn bør jeg kunne fritas 😂 men det har vi jo ikke snakket om. Om de vil endre premissene så må det hæren mulig å melde seg ut. Jeg bare sliter med å ta det opp med henne. Kjenner henne veldig godt og vet hun ikke deler det synet... 1
duplexx Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #17 Skrevet 30. desember 2017 5 minutter siden, bortebra skrev: Herremin, nå begynner jeg å forstå hvorfor det finnes et marked for flyruter uten barn ombord. Det er så trist at folk er blitt så like fleksible at generasjoner aldri møtes, at barn stues vekk på barnebord eller sendes vekk, eldre inviteres aldri osv osv. I stedet for heller å oppdra barn til at de er en del av et fellesskap, og lærer seg at de ikke hele tida kan være et midtpunkt. Du gjør jo akkurat som du vil, men personlig synes jeg det er veldig trist/sært at et barn skal skape så mye motvilje hos deg. Barnet skaper ikke motvilje. Du må lese på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #18 Skrevet 30. desember 2017 2 minutter siden, bortebra skrev: Herremin, nå begynner jeg å forstå hvorfor det finnes et marked for flyruter uten barn ombord. Det er så trist at folk er blitt så like fleksible at generasjoner aldri møtes, at barn stues vekk på barnebord eller sendes vekk, eldre inviteres aldri osv osv. I stedet for heller å oppdra barn til at de er en del av et fellesskap, og lærer seg at de ikke hele tida kan være et midtpunkt. Du gjør jo akkurat som du vil, men personlig synes jeg det er veldig trist/sært at et barn skal skape så mye motvilje hos deg. Syntes ikke det handler om at barn skal stues vekk, men at man som aleneforelder i blant har behov for litt voksentid. De aller fleste andre kveldene i løpet av året handler jo for mange naturlig nok om barna. Så ja, jeg forstår at TS blir skuffet når rammene for hele kvelden endres sånn plutselig. Dette med voksentid handler for øvrig ikke bare om de voksne selv, men også at man ikke bør utsette for voksne som inntar litt mye og med tilhørende oppførsel. Det er forsket en del på barn som vokser opp med foreldre som deltar på mange fester, og mange barn blir utrygge når mamma og/eller pappa "fester", gjerne fordi det er alkohol inn i bildet. Derfor skille man på kvelder der det er barn involvert og rene voksenkvelder. De Anonymkode: db07d...ae2 6
bortebra Skrevet 30. desember 2017 #19 Skrevet 30. desember 2017 Akkurat nå, duplexx skrev: Barnet skaper ikke motvilje. Du må lese på nytt. Barnets tilstedeværelse skaper motvilje mot å gå på festen. Det er jo hele problemsstillinga. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #20 Skrevet 30. desember 2017 Jeg synes du overreagerer noe veldig. En 6 åring legger seg antagelig veldig tidlig og er neppe våken til midnatt uansett. Og å bli så provosert av et lite barn forstår jeg ikke. Det er ikke sikkert det var så lett for venninnen din å si nei når de fikk vite at dette paret tok med seg 6 åringen sin. De har sikkert ikke klart å skaffe barnevakt, og alternativet var å ikke komme. Jeg har blitt veldig skuffet om noen hadde droppet selskapet mitt dagen før fordi noen andre tok med barnet sitt. Anonymkode: a038a...57d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå