Ulrikke Skrevet 3. februar 2005 #1 Skrevet 3. februar 2005 Hvor gamle synes dere ungene skal være før de får være alene hjemme for en periode? F.eks. om man tar en tur i butikken, og er borte alt fra 20 min til 1,5 time? Og når er et barn gammelt nok til å ha ansvaret for/passe søsken som er 4 og 5 år yngre enn seg selv? Selvfølgelig kommer dette an på barnet/barna, men sånn generelt tenker jeg... Det er veldig "normale" unger for sin alder jeg tenker på i mitt tilfelle...
Gjest Catwoman Skrevet 3. februar 2005 #2 Skrevet 3. februar 2005 Har ikke barn selv, men jeg var alene hjemme i kortere perioder (sånn et par timer feks) fra jeg var syv år gammel ihvertfall, mulig jeg var det i veldig korte peiroder før det og som jeg ikke husker
Far til 2 Skrevet 4. februar 2005 #3 Skrevet 4. februar 2005 Jeg tror dette er veldig individuelt og vareierer MYE fra barn til barn. Mange ting skal taes hensyn til. Bl.a. i hvilken grad barnet føler seg trygt i en slik situasjon. Gradvis økning kan kansje være et alternativ. Jeg tar da ikke hensyn til barnets alder menn til barnets trygghetsfølelse. Andre ting kan være muligheten og evnen til å si fra til voksne i nærheten (dvs vil barnet virkelig si fra) om noe går galt. Er hjemmet/stedet lagt til rette for at barnet ikke kan skade seg ved uhell ? Det er sikkert flere ting som har innvirkning også som jeg ikke har nevnt i farta. Selv lot jeg barna være hjemme i ca 10 min om jeg skulle kjøre bort til en kiosk eller liknende når det eldste var ca 7 år. I andre tilfeller kan kansje barna være enda yngre. Noen ganger eldre. Men ikke dra om barnet føler seg utrygg i denne situasjonen. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #4 Skrevet 4. februar 2005 Minien er 6 år og kan være alene mens jeg er på butikken eller korte ærened, maks en halvtime, men kun hvis hun ønsker det selv.
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #5 Skrevet 4. februar 2005 Har en datter på 8 år som er ganske redd av seg men hun klarer fint å være hjemme alene mens jeg er på butikken og handler max 30 min. Har lært henne hvordan bruke telefon og vi har snakker mye om hvem hun kan gå til hvis det skulle skje noe og vi har øvd på det også, vi har brannøvelse tilogmed hjemme ca hver 3 måned ( dette er noe henne selv er veldig opptatt av) Når man kan la barn være hjemme alene er så forskjellig fra barn til barn, noen er veldig ansvarsfulle men andre ikke. Det å passe på søsken er vanskelig for du må være sikker på at det største barnet klarer på takle hvis det minste slår seg vrang eller det skulle skje noe.
Gjest Leola Skrevet 4. februar 2005 #6 Skrevet 4. februar 2005 Far til 2 skrev: Selv lot jeg barna være hjemme i ca 10 min om jeg skulle kjøre bort til en kiosk eller liknende når det eldste var ca 7 år. I andre tilfeller kan kansje barna være enda yngre. Noen ganger eldre. Det har vel mer å si hvor gammel den yngste er. Synes igrunnen at en 7-åring er for liten til å ha ansvar for yngre søsken. Som regel har 7-åringer nok med å ta vare på seg selv i den alderen.
Far til 2 Skrevet 4. februar 2005 #7 Skrevet 4. februar 2005 Far til 2 skrev: Det har vel mer å si hvor gammel den yngste er. Synes igrunnen at en 7-åring er for liten til å ha ansvar for yngre søsken. Som regel har 7-åringer nok med å ta vare på seg selv i den alderen. NESTEN samme alder
Ulrikke Skrevet 4. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2005 Takk for svar, alle sammen. Vi har nemlig reagert på at mine stebarn på 4 og 5 år er alene hjemme hos sin mor - også når eldstemann på 9 ikke er hjemme. Greit å høre hva andre praktiserer.
nallemaja Skrevet 4. februar 2005 #9 Skrevet 4. februar 2005 jeg hadde aldri i verden latt 4-5 åringer vært hjemme alene! tenk om det begynner å brenne, eller en av dem slår seg alvorlig og trenger øyeblikkelig hjelp!barn på den alderen er ikke rustet til å ta ansvar og handle riktig i slike krise-situasjoner! Direkte uansvarlig er det! :evil:
Liz_69 Skrevet 5. februar 2005 #10 Skrevet 5. februar 2005 Dette har jeg også lurt på. 7-åringen min har til nå ikke vært alene i mer enn 30 min mens jeg har vært i butikken. Han vet hvordan han kan ringe meg hvis han trenger det. Men jeg har lurt på om jeg kan la ham være alene mens jeg en på trening, dvs inntil 1 1/2 time. Tror jeg foreløpig drøyer det et halvt års tid til, til han er fyllt 8. Det er vel lurt å gå gradvis frem, begynne å la barnet være alene en kort stund, og så øke tiden etterhvert. Men når de er 10 år er det jo slutt på rettigheten til å være hjemme med syke barn, og det er bare 2 år til.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #11 Skrevet 5. februar 2005 Husker når jeg begynte på skolen jeg. jeg var da 7 år. Jeg var hjemme fra skolen sluttet til pappa kom hjem fra jobb. Var jo noen timer det. Gikk da fint.
Gjest Embla s Skrevet 5. februar 2005 #12 Skrevet 5. februar 2005 Det avhenger jo av mye - hvor modent barnet er, hvor trygt det er og hvor/hva foreldrene skal, om det er gode naboer som er hjemme, etc. Generelt ville jeg aldri latt barn under 6-7 år være alene hjemme. Uansett om det var et eldre søsken der til å "passe på".. Syns ikke barn skal ha ansvar for å passe på barn.
Gjest gjesta Skrevet 5. februar 2005 #13 Skrevet 5. februar 2005 Avhenger veldig av barnet selv, om det er naboer hjemme og hva jeg evt. skal. Men sånn ca fra syv års alder, og så tar vi det gradvis. Selv om en syv-åtteåring føler at h*n kan være alene, så kan det forandre seg når barnet faktisk er helt alene. viktig da at det ikke tar så lang tid de første gangene, før mor eller far kommer tilbake.
Gjest gjest1 Skrevet 5. februar 2005 #14 Skrevet 5. februar 2005 Mina ble nødt til å være hjemme alene i korte perioder 1/2-1 tima fra de var 6 og 8 år. De visste hvordan de skulle få tak i meg på tlf ( jeg var i denne tiden på vei hjem fra jobb, men de kom hjem før meg....), og andre voksne (naboer) visste om at de var alene. Dette var naboer som jeg hadde avtale med at barna kunne gå til om det var noe. Ennå er ikke jeg helt komfortabel med at de er alene, men jeg ser jo at de klarer seg helt fint, ikke finner de på noe tull, og de ringer bestandig og spør om lov før de f.eks tar seg mat, setter på film osv. Eldstejenta (nå straks 10 år) har ansvaret for å ta med seg minstjenta hjem fra skolen . Dette får hun 50,- i ukepenger for, og er hennes "særoppgave" som storesøster. Jeg følger til skolen, og de går alene hjem. Jeg tror det er viktig med gode, trygge og forståelige avtaler med barna. Men hvor gamle de kan være før de er alene tror jeg er mye opp til barnet selv og hva det er komfortabel med.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #15 Skrevet 5. februar 2005 Men når de er 10 år er det jo slutt på rettigheten til å være hjemme med syke barn' date=' og det er bare 2 år til.[/quote'] Feil, det gjelder til de er fyllt tolv år, gudskjelov Forøvrig kunne det aldri i verden falle meg inn å la en tredjeklassing være alene hjemme mens jeg dro på trening! En liten tur i butikken må være absolutt nødvendig, det er faktisk barn det er snakk om...... Min sjetteklassing får være alene hjemme, men ikke lillemann, nei!
jasså Skrevet 5. februar 2005 #16 Skrevet 5. februar 2005 Vet om noen som lot sin datter på 12 år være alene på landet i ukedagene, mens foreldrene bodde og jobbet i byen.(bestemor bodde i huset orsiden av, men hun var alene )
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #17 Skrevet 6. februar 2005 Jeg synes at 1.5 time er litt lenge for en 7-8 åring dersom mamma/pappa ikke er tilgjengelig på telefon hele tiden. Kan du lett nåes på telefon, eller du er på besøk hos naboen, kan det godt gå både to og tre timer, kanskje. Jeg var litt husredd som liten, men var hjemme alene mens mamma og pappa var på besøk på kveldene. Ble jeg redd, kunne jeg ringe dem, så la jeg røret til side og gikk og sjekket om det mosteret som hadde gjemt seg i skapet faktisk var der (sånn at mamma kunne høre meg dersom monsteret overfallt meg ), og når saken var avklart, var jeg glad og fornøyd og de trengte ikke å komme hjem.
Ulrikke Skrevet 6. februar 2005 Forfatter #18 Skrevet 6. februar 2005 De fleste mener tydeligvis at 4- og 5-åringer ikke skal være alene hjemme. Godt å høre at det ikke bare er "den onde stemor" (i dette tilfellet meg) som mener dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå