Gå til innhold

Ergoterapeut, vernepleier eller sosionom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år gammel og har innsett at jeg MÅ ta meg en utdanning før det er for sent. Jeg er lei av å jobbe i dårlig betalte jobber, om jeg i det hele tatt får jobb. Det er  viktig for meg at utdanningen jeg skal ta er nyttig og at jeg kan få jobb. Jeg vet at man ikke kan forutse arbeidsmarkedet om 3-4 år, men jeg vil gjerne ha tips fra dere ang de tre utdanningene i emnefeltet. Ergoterapeut er det jeg synes er mest interessant, har en interesse for tilrettelegging og trening, er tidligere personlig trener. Vernepleier har jeg også snust på, men jeg vet ikke om jeg er omsorgsfull nok. Er liksom ikke veldig interessert i sosialt arbeid.. Jeg er klar over at man får jobb lett som sykepleier, men det vil jeg  ikke. 

Kom med deres erfaringer! Jeg blir takknemlig for svar. 

Anonymkode: 27a1e...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ergoterapi har ikke noe med trening å gjøre, det er fysio som tar seg av. Ikke så lett å få jobb heller. 

Hilsen en som «angrer» på denne utdannelsen 😅

Anonymkode: 610db...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ergoterapi har ikke noe med trening å gjøre, det er fysio som tar seg av. Ikke så lett å få jobb heller. 

Hilsen en som «angrer» på denne utdannelsen 😅

Hvorfor angrer du? Fikk du deg ikke jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt ergoterapi foran vernepleie. Kjenner flere i begge yrkene.Vernepleie er et pleierelatert yrke der du må kunne bistå brukerne med f.eks personlig stell.Det blir i samme gate som sykepleie og snittet på vernepleierutdanningen er ofte lavt,slik at mange dårlige studenter kommer inn. Akkurat som på sykepleien.

Ergoterapeut passer fint om du er litt kreativ,da du f.eks kan få i oppgave å hjelpe en pasient som har blitt skadet i en ulykke, til å finne en ny hobby som er tilpasset deres nye tilværelse om de har fått et handikap.

Du kan dessuten ta interessante videreutdanninger som ergoterapeut.Feks innen rehabilitering,og du har mange interessante steder du kan jobbe.Feks hjelpemiddelsentral, helseforetak eller i private firma som utvikler hjelpemidler. Vernepleiere jobber ofte innen bofelleskap, psykiatri,rus osv.og de har nok ofte et tøffere arbeidsmiljø.Leste et sted at de var en av yrkesgruppene som opplevde mest vold fra brukerne.Det er dessuten dårligere betalt enn ergoterapeut.

Anonymkode: 9a8ee...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor angrer du? Fikk du deg ikke jobb? 

Jeg fikk jobb etter noen måneder. Men mistrivdes, lite utfordringer og utrolig ensformig. Følte meg også litt overflødig i forhold til at fysio og sykepleierne kunne så å si gjøre mine oppgaver. 

Søkte på de stillingene som fantes mens jeg jobbet på dette stedet, men fikk ikke noe napp. Snakket med flere i kullet og som slet med å få jobb. Mange Hørte ingenting etter å ha vært på intervju. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville valgt ergoterapi foran vernepleie. Kjenner flere i begge yrkene.Vernepleie er et pleierelatert yrke der du må kunne bistå brukerne med f.eks personlig stell.Det blir i samme gate som sykepleie og snittet på vernepleierutdanningen er ofte lavt,slik at mange dårlige studenter kommer inn. Akkurat som på sykepleien.

Ergoterapeut passer fint om du er litt kreativ,da du f.eks kan få i oppgave å hjelpe en pasient som har blitt skadet i en ulykke, til å finne en ny hobby som er tilpasset deres nye tilværelse om de har fått et handikap.

Du kan dessuten ta interessante videreutdanninger som ergoterapeut.Feks innen rehabilitering,og du har mange interessante steder du kan jobbe.Feks hjelpemiddelsentral, helseforetak eller i private firma som utvikler hjelpemidler. Vernepleiere jobber ofte innen bofelleskap, psykiatri,rus osv.og de har nok ofte et tøffere arbeidsmiljø.Leste et sted at de var en av yrkesgruppene som opplevde mest vold fra brukerne.Det er dessuten dårligere betalt enn ergoterapeut.

Hvor har du det ifra at snittet for å komme inn på sykepleie er lavt?

Anonymkode: d937f...845

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ergoterapi du er mest ineteressert i så ville jeg valgt det. Kanskje du ikke får en ren ergoterapi-stilling med en gang, men du kan bruke utdannelsen i stillinger som miljøterapeut, jobbe som assistent i skolen osv. Jeg kjenner to ergoterapeuter, hun ene har jobbet på sykehus siden hun var ferdig (som ergoterapeut), og hun andre jobber og nå på sykehus, har tidligere jobbet i kommunetjenesten (også som ergoterapeut). Så er absolutt mulig å få jobb. 

Ville ikke tatt vernepleie el sosionom med mindre du er interessert i dette, det vil bli tungt å skulle jobbe med.

Jeg selv ble sykepleier og angrer på det, hadde jeg valgt om igjen hadde jeg heller tatt ergoterapi el fysioterapi.

Anonymkode: 7cf28...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det ifra at snittet for å komme inn på sykepleie er lavt?

Det vet vi jo alle.Hvor er det skyhøyt snitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

47,4 var poenggrensa for sykepleie hos HIOA

Helt normalt.De fleste klarer et slikt snitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ergo- og fysioterapeut er ekstremt viktige yrker det er skrikende behov for, men de sliter dessverre med å få jobb. Det er utrolig trist, for de er SÅ viktig. Det går an å satse på en slik utdanning og håpe politikerne får øynene opp for disse - men vernepleier eller sosionom er nok tryggere av de du listet opp. Sykepleier må du ikke bli hvis du ikke vil det. Mange tar den utdanningen fordi «det er trygg jobb» - men jobben krever ufattelig mye av deg som person, og noen som ikke ønsker å være det kommer til å mistrives og bli dårlige sykepleiere. 

Sosionomer er det også flere grener innen, og behov for. Detblir mer og mer behov for dem også :) 

Anonymkode: 2fceb...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2017 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Er vernepleier og det du skriver her er tull! I kommunen jeg jobber tjener ikke ergoterapeuter mer. Jeg jobber i psykiatrien og har aldri utført stell på andre enn mine egne barn. Vernepleiere jobber i barnevernet, nav, fengsel og mye mer. Lite stell der vil jeg tro.

Anonymkode: 552cb...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...