Gå til innhold

På ferie med besteforeldre alene, 5år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vil høre erfaringer med å sende barnet som nettopp har fylt 5 år på 2 ukers sydenferie med besteforeldre. Vi har ikke mulighet til å dra og de har tilbudt å ta med 5åringen. Det lengste barnet har vært med de er en helgeovernatting, de bor i annen by så vi sees kanskje 4 ganger i året i snitt selv om de har et godt forhold når de først er sammen.

Hadde dere gjort det? Snakket løst med det med barnet og det vil ikke, men tror det hadde kost seg uansett hvis det hadde dratt.

Anonymkode: fb3ad...bda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet ikke vil så hadde jeg ikke gjort det.

• Liker 17
Skrevet

Nei, jeg synes 2 uker er for lenge. Jeg har en 6-åring som har et veldig nært forhold til moren min og overnatter hos henne i snitt en natt i uka. Likevel synes jeg en uke er absolutt maks, noe lenger enn det ville vært altfor mye for både ham og meg å være borte fra hverandre. Ikke fordi han ikke ville hatt det fint sammen med moren min, men fordi vi ville savnet hverandre rett og slett. (Kanskje mest jeg da...)

Og om barnet ikke vil heller så sier det seg vel nesten selv.

Anonymkode: a06d5...0b0

• Liker 9
Skrevet

Jeg syntes 2 uker er litt lenge dersom barnet ikke vil selv. 1 uke høres bedre ut. 

Anonymkode: f6c48...165

• Liker 3
Skrevet

Ikke tving barnet hvis det ikke vil. Man tvinger ikke voksne til å gjøre ubehagelige ting så da gjør man det ikke med barn heller. 5 år er mer en gammelt nok til å vite hva man vil.

Anonymkode: ead7e...539

• Liker 7
Skrevet

Besteforeldrene har god erfaring med barn. De har hatt deg på fulltid når du var liten. Det der går så fint så!

• Liker 5
Skrevet

Jeg er mormor til to, en gutt og en jente. Den siste våren/tidlig sommer før de skulle begynne på skolen, dro jeg på en ukes sydentur med hver av barnebarna. Jeg hadde ikke økonomi til mer enn en uke, men i følge ungene så hadde de gjerne vært en uke til. Det som er fint er jo at vi får ekstra god mulighet til å bli kjent med barna. En ting er en overnatting i ny og ne, men en uke knytte oss tett sammen. Selvfølgelig valgte jeg feriested etter hva de hadde lyst til. Gutten elsker opplevelser, men jenta ville ha mulighet til å bade. Så da var det å finne hotell som ville passe ungene best.
Må si at de ukene har vært de beste ukene i mitt liv og det er noe ungene fremdeles snakker om. Gutten går i 5.kl, jenta bare i 2. kl.

• Liker 9
Skrevet

Barnet soer at det ikke vil, da vil det ikke. Ikke tving det bort på ferie

• Liker 4
Skrevet

Jeg var alenemor og student da eldstemann var liten, og hadde ikke råd til ferie selv, så var veldig glad for turene han fikk med besteforeldre. Gode minner, som det ennå snakkes om, både av gutten og dem. 

Hvor positivt barnet er kommer mye annet på hvordan det fremlegges. Er du usikker og nølende, så vil nok ikke barnet. Jeg fokuserte på hvor heldig han var, selv om jeg visste at jeg ville savne. Ville jo ikke frarøve ham slike opplevelser, på grunn av mine følelser. 

Er besteforeldrene bra mennesker, som evner å sette barnets behov først, så hadde jeg snakket det opp, om jeg var deg. 

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet

Hvis barnet ombestemmer seg og vil, så ser jeg ingen betenkeligheter så lenge du stoler på besteforeldrene. 

Skrevet

Min umiddelbare tanke er at to uker virker litt lenge. Og egentlig særlig mtp. at de ikke ser hverandre spesielt ofte til vanlig. Og når barnet ikke vil, hadde jeg ikke presset noe på det. En langhelg eller kanskje en uke, spesielt hvis barnet selv var positivt innstilt, syns jeg blir noe annet. Hvis han først får hjemlengsel er to uker veldig lenge å vente i en 5-årings liv.

• Liker 3
Skrevet

Tenker og at 2 uker er lenge, hadde vært noe annet om det var 1 uke. Jeg er enslig mor og året sønnen min var 3 år, så var han 2 uker hos far. En far han hadde bodd med fram til han var 2 år, og så annenhver helg. Da jeg hentet han etter 2 uker, så var han limt fast i meg i 2 døgn etterpå, og han hadde grått en del og savnet meg. Så året etter så tok vi en uke gange 2. For en uke gikk fint å være borte fra meg, 2 uker ble litt for mye.

Anonymkode: 93bb5...c7f

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Morpheus skrev:

Besteforeldrene har god erfaring med barn. De har hatt deg på fulltid når du var liten. Det der går så fint så!

Dette er jeg ikke helt enig i...

Hvordan verden fungerer i  dag er ikke det samme som når ts var barn. 

Og så er det stor forskjell på å ha egne barn eller å passe barnebarn.

Spørsmålet jeg ville også stilt er hvordan de tilpasser seg dagens regler, farer osv. 

Jeg kunne aldri sendt mine barn med min mor til syden. Jeg hadde spist opp neglene og fingertuppene før dagen var omme. 

Anonymkode: c1737...e04

• Liker 7
Skrevet

Jeg er så sær at jeg hadde ikke sendt barnet mitt avgårde på utenlandstur, uansett hvem han reiste med før han er iallfall 10 år. 

Hadde vi hatt brukandes besteforeldre så hadde han fint fått reist 2 uker på bondegårdsferie. 🤗 Men utlandet er utelukket.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vil høre erfaringer med å sende barnet som nettopp har fylt 5 år på 2 ukers sydenferie med besteforeldre. Vi har ikke mulighet til å dra og de har tilbudt å ta med 5åringen. Det lengste barnet har vært med de er en helgeovernatting, de bor i annen by så vi sees kanskje 4 ganger i året i snitt selv om de har et godt forhold når de først er sammen.

Hadde dere gjort det? Snakket løst med det med barnet og det vil ikke, men tror det hadde kost seg uansett hvis det hadde dratt.

Anonymkode: fb3ad...bda

Uten å kjenne barnet og utenmå vite mer enn dette om besteforeldrene og relasjonen til barnebarnet er det umuligmå svare deg seriøst. Stoler du på besteforeldrene til å ta vare på ditt barn? 

Med telefon og skype så er jo dette noe du kan bruke til daglig kontakt med barnet for å forhindre "savn"  men også til å ha daglig kontakt mellom barn og besteforeldre før de skal reise og før en endelig avgjørelse blir tatt. 

Barn i vinterkalle Norge har generelt sett veldig godt av en tur til varmere himmelstrøk vinterstid. Jeg vil si ditt barn er priviligert om hen får reise, men det avgjørende er at barnet og du er komfortabel med å være med besteforeldrene i 2 uker. De får jo og en unik mulighet til å bli kjent og å styrke bånd mellom generasjoner. 

Før du spør barnet så finn bilder av stedet, se på kart, se på nett og fortell at besteforeldrene skal dit. Når informasjon om reisen er gitt og interessen er vekket hos barnet kan du fortelle at besteforeldrene vil synes det er hyggelig at barnet reiser sammen med dem. 

Anonymkode: 541fc...379

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror barn har godt av i noen dager, å få litt god gammeldags barnepass. Du er et produkt av det. Tydeligvis så har det vært bra. Det var ikke noe mer farer før. Men man var ikke like overbeskyttende. Det tror jeg barnet har godt av å oppleve litt i perioder.

Skrevet

Jeg bodde hos besteforeldre da jeg begynte på skolen.  Og før det var jeg med dem både 3 og 4 uker på sommerferie.

Er barn annerledes i dag..eller er det foreldrene?   Barn tåler nok mer enn sine foreldre, som har blitt litt FOR hysteriske.

• Liker 4
Skrevet

Jeg og søsteren min var på ferietur til syden med bestemoren min når vi var 3-6år. Det gikk så fint så. Tror foreldrene mine var glad for å få litt ferie, og vi synes det var godt å oppleve noe annet enn å leve oppå foreldrene våres i 14dager.

Anonymkode: ad944...0d8

Skrevet

2 uker er for lenge. Maks en uke. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt ungen min alene med bestemora eller bestefaren noe sted over lengre tid. Særlig når jeg ser hvor "utdatert" og sløv bestemora er overfor potensielle farer for små barn. Hvordan hun har greid å oppfostre fire unger så de har overlevd til voksen alder, er et mirakel. Hun lar skarpe kniver ligge fremme så små unger får tak i dem, lar kokvarme kaffekopper stå rett ved bordkanten etc. En gang hun hadde sønnen min på fanget, lot hun han ta en skarp kniv som lå på bordet og sitte der og vifte med den! Jeg fikk tak i hånden hans og vred kniven fra han, og hun (bestemora) bare satt der og sukket "Man kan ikke få med seg alt heller".

Hun var i det store og hele svært lite påpasselig med hva som er farlig for små barn. Å la bestemoren være barnevakt i nærheten av vann og svømmebassenger for et ikke-svømmedyktig barn hadde jeg aldri drømt om! NEI, jeg hadde ikke sendt ungen min avgårde i to uker til syden, med distre og "halvt senile" besteforeldre som har glemt hvor mye småbarn surrer og roter seg opp i.

Anonymkode: 442a4...3bf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...