Gå til innhold

Tidligere mobbeoffre som havner i samme type jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har blitt mobbet men som har gjort bra karriere? Og er normale personer i dag? 

Jeg ser at mange av de som ble mobbet har havnet innen samme type jobb. Typisk jobber som ikke er særlig givende. Slik jobber en har når man sparer seg opp til studier osv. 

Har liksom aldri selv klart å reist meg skikkelig. Legger ikke all skyld på mobberne heller for det var det at dårlig selvtillit lyste av meg som gjorde at jeg "fortjente"  offerrollen. 

Men jeg ser bare at vi på en måte er like :/ 

Anonymkode: 6f7b2...29f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble mobbet siden 1. klasse, var den eneste som var fra Asia på den tiden. Byttet skole men ble fortsatt utestengt fordi alle i 2. Klasse hadde fått venner fra 1. Klasse. 3-5 klasse hadde jeg 1-2 venner, men var av og på og hun ene ble fake og mobbet meg i 6 klasse med to andre jenter. I 8 klasse ble jeg kalt stygge andunge av noen gutter osv. Jeg måtte ofte lage unnskyldninger på hvorfor jeg ikke ville komme til skolen, var deprimert osv., men måtte bare komme over fasen.

Da selvtilliten min begynte å forandre så ble mobbingen slutt. Det betyr ikke likevel at jeg er en veldig modig person, jeg er veldig sensitiv pga fortiden men har lært å akseptere meg selv, istedenfor å skylde på meg selv. Det eneste jeg kan takke for var at jeg ikke ble fysisk trakassert slik som mange blir dessverre utsatt for. Jeg kjenner selv noen som ble mobbet og jobber i helse og omsorg og sosialt arbeid, bla som sykepleier, veldedighetsarbeid m.m. Jeg selv studerer for å bli grunnskolelærer i utlandet.

Anonymkode: c920a...f53

Skrevet

Dårlig selvtillit er da ikke en grunn til at man skal bli mobbet. Det er helt greit å mene at det de gjorde var uakseptabelt og er noe som preger deg i ettertid uten at du "lever etter mobberne". 

På min skole var det mobberne som hadde dårligst utsikter karrieremessig mens de upopulære var dyktige på skolen. De upopulære har gjort det best på utdanningsfronten. De fleste mobberne har så vidt jeg vet ikke høyere utdanning. De av dem som har det flokker seg rundt BI. Så er det et par stk som har valgt sykepleie og psykologi (bachelor). 

Hvem som anses som utskuddene varierer jo fra skole til skole. På min skole hadde nok de som ble utsatt for mobbing et bedre utgangspunkt for å gjøre det bra karrieremessig enn på andre skoler. Når man først starter på studiene treffer man som regel likesinnede mennesker som gjør at man også blomstrer sosialt sett. 

Anonymkode: e559d...a6d

Skrevet

Hun ene jeg kjenner som ble mobbet, har gjort det veldig bra, tatt en mastergrad og har en veldig bra jobb i Danmark.

Ene barnet mitt ble mobbet, og nå som de går på videregående, så er det mitt barn som går på skolen man måtte ha 5 i snitt for å komme inn. Barnets tidligere mobbere kom ikke inn på noen skoler i byen vår, og må reise langt for de kom bare inn på skolen som tar inn alle. Og det er flere på skolen til barnet mitt, som har opplevd mobbing, det å bli holdt utenfor osv. Og ser jo at ofte de gjør det bra. Barnet mitt drømmer om en karriere som ikke er lett. Men planen om høyere studier er helt klart der.

Anonymkode: e18db...247

Skrevet

Fra ungdomsskolen jeg gikk på er det mange av de som drev og plaget meg og min venninne som fortsatt ikke har fullført vgs og bare surrer rundt, mistet mange tidligere venner osv (jeg var ferdig på vgs for 3 år siden). Godter meg av å vite at de bare stryker og røyker hasj. 

Har mer inntrykk av nettop dette, at de som «mobbes» gjerne gjør det bedre fordi de har mer stå-på-vilje når det kommer til studier.

selv på Høgskolen har jeg hatt erfaringer med folk som er ufine (ikke mobbing), men baksnakking uten grunn, upassende kommentarer om kjønn og utestengning - og det fra de i klassen som gjerne stryker og gjør det dårlig på prøver. Bare synd at enkeltkarakterer ikke teller.

Anonymkode: a8967...3e9

Skrevet

Barn som mobber, er ofte barn som ikke har det bra hjemme eller med seg selv. De tar det utover sine ofre, trykker ned andre for å føle seg bedre selv. Tror det er vanlig at de sliter mer på skolen, og ikke har de beste utsiktene når det gjelder karriere og utdanning. 

Anonymkode: 6fa59...d54

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn som mobber, er ofte barn som ikke har det bra hjemme eller med seg selv. De tar det utover sine ofre, trykker ned andre for å føle seg bedre selv. Tror det er vanlig at de sliter mer på skolen, og ikke har de beste utsiktene når det gjelder karriere og utdanning. 

Anonymkode: 6fa59...d54

Eller at de rett og slett bare er slemme...

Jeg har klart å få en god utdannelse og har veldig høye ambisjoner for fremtiden. Jeg tror det er litt delt her. Noen mobbeofre klarer seg mye bedre enn mobberne karrieremessig, mens andre mobbeofre blir litt "stuck" som du selv sier.

Anonymkode: 7c450...752

Skrevet

Jeg ble heftig mobbet gjennom hele barndommen (da mener jeg helt fra 1. klasse (eller stengt tatt barnehagen) og ut videregående). 

Nå har jeg en mastergrad, jeg har en veldig bra jobb der jeg tjener borti 1 mill pr år, jeg er godt gift, har to herlige barn og bor i et av byens dyreste områder.

Det er snart 20 år siden jeg gikk ut av videregående, og jeg tenker heldigvis sjelden på mobbingen lenger. Men kunne aldri tenkt meg å bosette meg i min gamle hjemby- jeg er alt for glad i mitt «nye» liv til stadig å måtte bli påmint om mitt gamle :) 

Anonymkode: 691cf...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...