AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Leier ut noen hybler, og de deler kjøkken, dusj, vaskerom og stue. Har selv en bod i gangen der hyblene er, og bor i etasjen over. Noen av leietagerne har klaget over at det ligger skitne sure klær på vaskeromsgulvet, og at klær henger i flere dager på snora, slik at de ikke får hengt opp sine nyvasket klær. Det er matrester på gulvet på kjøkkenet, og komfyren er fullt av fastbrent fett. Gangen er full av støv og skit, og man ser at noen av dem hopper over ukesvasken, som de har ansvar for hver sin uke. Det stinker ofte søppel ut i gangen fra kjøkkenet. Hybelvert har påpekt dette, da han har vært noen ganger nede for å ordne en dør som hadde slått seg, måtte fikse en ovn, gå ned for å lukke kjøkkenvinduet som slamret på natta under storm etc, eller fordi noen av dem har klaget til han over andre. Nå har en av dem som har flytta ut, lagt ut en advarsel på en til leie-side, om at husverten har inspisert uten å melde fra, gått gjennom søppelet, og advarer andre mot å flytte dit. Det er jo hybelboeren som har brutt regler ang. vasking, matlaging og støy på nattestid (har regel om å ta hensyn til andre og holde normal ro etter 23). Huseier har sett poser med hermetikk nedi glass-og hermetikkkassen ute, eller skitne pizzaesker i pappsøpla når han har kastet eget søppel. Renovasjonsbilen tar ikke søpla når det er feilsortert, så han har bedt dem sortere bedre. Må huseier melde fra til alle når han går inn for å fikse døra til ene leietager, eller går for å låse en dør, da noen går ut verandadøra som ikke er låsbar, enda de har fått beskjed om at det ikke er lov å la den stå ulåst. Hybelvert har ikke gått inn på hyblene. Han har meldt fra ang. bedre vask på fellesområdene da en takstmann skulle innom, og gitt beskjed på forhånd om det. Ellers har han ikke vært innom mange ganger. Hvordan er reglene i forhold til dette? Dette er ikke en leilighet, da hadde ikke husverten gått inn i den, ikke i gangen engang. Dette er nærmere et hybelhus. Hva gjør man med leietagerne som ikke tar hensyn til andres trivsel, og som ikke tar ukesvasken eller vasker etter seg etter matlaging, selv om huseier har sendt flere meldinger om at de må ta hensyn til hverandre, og ta sin tørn. Anonymkode: 0ee8c...91f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Har de kontrakt om hvor ofte det skal vaskes? Regner med at dette er ungdommer? De er ikke vant til å gjøre slikt. Beklager de ordne seg vaske og ryddeliste seg imellom. Ellers får de true med å leie vaskehjelp som de selv må betale. Tror neppe utleier klarer å fikse dette uten noe... Anonymkode: e2d58...74c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Om leietakerne ikke tar muntlige advarsler/oppfordringer om bedre renhold/rydding til etterretning, så må du gå formelt til verks og sende dem skriftlig brev på e-post. Det fordrer selvfølgelig at du vet akkurat hvem som hopper over sin tørn på de ulike ansvarsområdene i boligen. Har du allerede den informasjonen, så sender du advarsel til de som har hoppet over sine plikter allerede i dag, med henvisning til tidligere muntlige oppfordringer og videre der man påpeker at man sender den skriftlige advarselen fordi den muntlige ikke ble etterkommet. Det er også viktig å opplyse om konsekvensen av at mottakeren fortsetter å hoppe over sine plikter der man viser til kontrakt, husordensregler/vedtekter og lignende og påpeker at manglende etterkommelse av instruksjonene kan føre til oppsigelse av leieavtalen. Har du ikke oversikt over hvem som gjør hva på ulike tidspunkter i skrivende stund, så setter du deg ned med hybelverten og lager en vaktliste slik at du vet akkurat hvem som gjør hva/når slik at man kan sende eventuelle advarsler i tiden fremover. Jada, det skulle i utgangspunktet være unødvendig å ha detaljert oversikt over noe som egentlig bør være hybelbeboernes interne anliggender, men når de ikke etterkommer sine plikter, så må man selv ta grep for å komme noen vei. Skal man sende advarsler, må man jo vite hvem man skal rette dem til, slik at man ikke rammer gode/ryddige hybelbeboere. Når det gjelder dette med inspeksjon, så er det innenfor så lenge det er varslet på forhånd. Så dersom hybelvert varslet inspeksjon av fellesområdet i rimelig tid i forveien så er det innafor. Dersom det dreide seg om stor risiko for stor skade/nødverge så kan huseier ta seg inn uten forvarsel, men da skal det være type vannlekasje, skadedyr eller slike ting. Om det har blitt fremsatt uriktige påstander om inspeksjon uten varsel på forhånd, så tar du kontakt med vedkommende og ber han/hun fjerne denne påstanden, der du viser til varselet som ble sendt. Du kan gjerne nevne at man er strafferettslig ansvarlig for uriktige påstander som kan ramme deg som eier økonmisk i samme slengen. Mange unge personer har gjerne litt for liten forståelse for det. Anonymkode: 8e801...237 2
Blackbird Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Ta kontakt med administrator på facebooksiden (dersom det er facebook), evt internettsisen og rapporter innlegg vedkommende skriver om deg og få de fjernet. Ellers må du som forrige innlegg råder til, gi de muntlige, og deretter skriftlige advarsler om atferd som bryter kontrakten. Forutsatt at det står i kontrakten. Sørg for det! Evt sørge for fast betalt vask av fellesområdene, som dekkes av leietakernes husleie.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Takk for svar. Er folk over 20 år, og en på 30. De har skrevet under på kontrakt, hvor det står tydelig at de skal holde orden, vaske hver sin uke osv. Siden det er voksne mennesker, håpet vi de klarte å ordne ting mellom seg, slik at vi slapp å detaljstyring alt. Husverten har bedt dem om å lage vaskeliste, men det er visst ikke gjort. Er hvertfall ikke fulgt. Husverten har sagt at drar en hjem en uke når han har ukevask, må de avtale mellom seg, slik at det går til neste på lista. De har etter hvert fått mail på teskjeprinsippet, da de ikke følger opp det som blir sagt etter møter. Helt normale krav, som at de må fjerne tørre klær fra snora, slik at neste får hengt opp sin klesvask, vaske benken etter matlaging etc. Det er noen som ikke følger opp uansett, og da gidder jo ikke de andre å vaske etter dem, og så utvikler det seg. Vi har altså en bod i gangen, der hyblene og fellesrommene er, og døren fra vår gang til deres er ulåst. Før sto den åpen, men det stinket matlyst opp til oss, da de ikke brukte vifte, så vi lukket den. Vi legger inn post i deres gang, da de ikke tar den fra postkassa selv. Er de slik på hybelhus feks, at husverten ikke kan gå inn i gangen eller fellesrom uten å melde fra? Noen som vet hvor det står noe om dette? Vet selvfølgelig at det er regler for leilighet og selve hybelen. Anonymkode: 0ee8c...91f
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 Innkall hele gjengen til møte og fortell dem at når de ikke følger reglene og du må gjøre det for dem, skal du ha deg frabedt å bli hengt ut. Fortell dem også at husleiekontrakten fordrer at de holder orden og at dersom du blir nødt til å rydde og sortere etter dem blir det mot betaling i fremtiden. Dvs at du neste gang på forhånd gjør dem oppmerksom på at renovasjonsselskapet har klaget og at du forventer at sorterer innen slik og sånn frist eller så kan du gjøre det til kr Xxx,- / time (betaling minimum en time). Fortell dem også at dersom de i fremtiden ikke overholder reglene så vil du bli nødt å utstede advarsler og at de må finne seg et annet sted å bo dersom de ikke begynner å overholde reglene. Her er det å håpe at en viss selvjustis oppstår og at noen av dem tar ansvar for fellesskapet.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 Takk for tips. Har hatt flere møter, og skrevet saklige mailer. Er utrolig hvor mye man må fortelle dem, og det samme gang på gang. Har opplevd mange sløve leietakere opp gjennom årene, som ikke klarer normalt dagligdags renhold, og driter i regler, og å ta hensyn til andre. Selv folk langt oppi 20-årene, og over 30. Er en som slutta på studiene, og flytta ut som skrev dette under hybel annonsen, og administrator gjorde hybelvert oppmerksom på det, og slettet det. Noen som vet regler for hybelverts tilgang til fellesarealer som hybelboere har tilgang på? Anonymkode: 0ee8c...91f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Har hatt flere møter, og skrevet saklige mailer. Er utrolig hvor mye man må fortelle dem, og det samme gang på gang. Har opplevd mange sløve leietakere opp gjennom årene, som ikke klarer normalt dagligdags renhold, og driter i regler, og å ta hensyn til andre. Selv folk langt oppi 20-årene, og over 30. Er en som slutta på studiene, og flytta ut som skrev dette under hybel annonsen, og administrator gjorde hybelvert oppmerksom på det, og slettet det. Noen som vet regler for hybelverts tilgang til fellesarealer som hybelboere har tilgang på? Anonymkode: 0ee8c...91f Når det gjelder hybelverts eller eiers tilgang til fellesareale/felles korridor i boligkomplekset, så ville jeg nok forhørt meg meg med en jurist for å være på den sikre siden. Selv om det er fellesarealer og ingen av beboernes private areal, så er det jo likevel en del av boligen og en del av den delen man leier ut. Det siste jeg skrev kommer sannsynligvis litt an på hvordan utleiekontrakten er utformet. Dersom det står noe slik som "arealet som leies ut er privat soverom og videre felles dusj, kjøkken og vaskerom" ville jeg tolket de felles arealene som en del av utleiearealene og derfor noe som skal varsles på forhånd dersom man ønsker å inspisere husrommet. Dersom det derimot hadde stått noe slik som "arealet som leies ut er privat rom. Tilgang til og/eller disponerer felles dusk, toalett, vaskerom etc." kan det havne litt mer i gråsonen da det ikke umiddelbart kan ansees som en del av det som leies ut direkte til leietaker, men som disponeres av leietaker (noe som da kan gi en helt annen tilgang til denne delen av husrommet uten varsling). Som sagt, nyansen mellom slike formuleringer er gjerne advokatmat, men håper du skjønner hvordan jeg tenker og hvordan disse tingene kan tolkes i ulike retninger Når det gjelder fordeling av vaktlister osv. så bør du muligens formalisere et sterkere forhold til husverten der du gir h*n både mandat og plikt til å overse at vaktlisten blir fulgt, med tilhørende rett til å iverksette sanksjoner ovenfor resten av leietakerne, gjerne forankret i vedtekter/husordensregler. Dette ville jeg også ha diskutert med en jurist med ekspertise innen husleielovgivning. Man kan f. eks. se for seg at man fastsetter et reglement der huseier eller husvert kan leie inn vasking og rydding av fellesarealer på leietakernes regning hvis rydding og vasking ikke skjer innen bestemte frister. Hvorvidt man kan gjøre slike regler gjeldende i nåværende leieforhold vet jeg ikke, så det er igjen viktig å snakke om noen som har full kompetanse innen disse nyansene Uansett ville jeg også tenkt fremover, og fastsatt slike regler i de fremtidige leiekontraktene. Alternativ, eller som tillegg, kan man vurdere å ikke forlenge leieavtalene når de går ut og heller får inn nye, og forhåpentligvis mer ansvarlige leietakere (dersom leiekontraktene er tidsbestemt. Er de tidsubestemte, må du gå den formelle veien med advarsler før du setter det over til namsmannen). Anonymkode: 8e801...237
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alternativ, eller som tillegg, kan man vurdere å ikke forlenge leieavtalene når de går ut og heller får inn nye, og forhåpentligvis mer ansvarlige leietakere (dersom leiekontraktene er tidsbestemt. Er de tidsubestemte, må du gå den formelle veien med advarsler før du setter det over til namsmannen). Anonymkode: 8e801...237 Støtter denne. Er kontraktene tidsbestemt, kan du arrangere fellesmøte, og gi beskjed om at hvis de ikke ordner opp blir ingen kontrakter fornyet, på grunn av brudd på husordensreglene. Da blir du kvitt garantert kvitt problemet, enten ved intern justis eller ved kontraktenes utløp. Anonymkode: 25bfb...4ec
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 Du har adgang til leieobjektet så fremt du varsler at du kommer på forhånd. Det bør være uproblematisk å gå inn i fellesområdene uten særskilt avtale med leietakerne, dog med varsel at xxxdag den dd.mm.åå vil du komme innom. Det er noe helt annet å gå inn i de enkelte hyblene. Her må du avtale spesifikt med den enkelte leietaker. Og det er også klart at dersom du finner forhold som er kritikkverdige i fellesområdene kan det påpekes og gis konsekvenser. Men det kan være fornuftig å tenke på fremtidig formulering av kontrakter slik som foreslått av AB #...237.
Atea Skrevet 31. desember 2017 #11 Skrevet 31. desember 2017 Ville hatt et møte med dem. Har selv bodd i kollektiv og jeg hadde ansvaret. Eller jeg tok ansvar. Hva med å gi en av de ansvar? Selv om egentlig alle må bidra. Det var enkelt for meg, alle gjorde det de skulle på fredagsvasken. Det er nesten pinlig å si, men jeg var "kjerringa" (19 år). Ble aldri bråk, de gjorde det som stod på lista.
stan Skrevet 31. desember 2017 #12 Skrevet 31. desember 2017 Utleier har selvfølgelig adgang til å gå inn. Det er jo han som eier boligen. Men han skal varsle i rimelig tid. Hva som er rimelig tid kommer jo an på omstendighetene. Det mest praktiske er å sende en sms, og spørre om et tidspunkt passer. I tilfellet her hvor det er manglende ivaretakelse av boligen og brudd på husreglene har jo eieren god grunn til å gå inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå