Gå til innhold

Mor ble enke i vår.. hun har ingen omgangskrets.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor og far har vært gift i 40 år. De fleste vennene som ikke er slekt har vært på fars "side", og nå som han er borte er det veldig unaturlig for henne å være med de.

Hun pensjonerte seg nå nylig og da har hun "kun" oss barna samt brødrene sine ..

kjenner jeg er bekymmret.. bør jeg "pushe på " for å "sosialisere" henne? Og i så fall hvor finer man venner i høg alder?

Anonymkode: 01134...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, har ikke noen råd, men er litt i samme situasjon - en mor som aldri har hatt noe sosialt liv, kun min far (som nå er død) og oss barna. Nå gjør hun seg veldig hjelpeløs og det er en belastning å måtte ivareta henne hele tiden, svare på alskens telefoner osv. Blir irritert over at hun aldri har skaffet seg noe eget nettverk, aldri fokusert på vennskap, hobbyer eller egne aktiviteter. Jeg er veldig bestemt på at mine barn aldri skal havne i samme situasjon når jeg blir eldre, jeg er selv ansvarlig for å vedlikeholde et sosialt nettverk utenom familien. Det er klart man skal stille opp for en aldrende mor, men man kan ikke fylle rollen som personens eneste sosiale stimuli og støtte, det er veldig tungt. 

Anonymkode: 23145...8b5

• Liker 5
Skrevet

Kan hun jobbe frivillig? Få en hobby og derigjennom en omgangskrets. Melde seg inn i Lionsklubb/sanitetsforening/dansegruppe osv. 

• Liker 3
Skrevet

Voksne mennesker må ta ansvar for seg selv. Man får ta utgangspunkt i at de finner sin egen vei, et nytt liv når sorgen etterhvert slipper taket.

Jeg ville ikke ønsket innblanding fra voksne barn.

• Liker 10
Skrevet

I Oslo finnes det trening for de som er 60+ om det er til hjelp. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
30 minutter siden, Rotemor skrev:

Så for deg er det altså uheldig innblanding dersom barna dine skulle være så frekke at de bryr seg om deg? Nok til å bekymre seg for om du er ensom? ...

On topic:

Vel, skjønner ikke helt hvorfor det er unaturlig for hun å være med sin avdøde manns venner, dersom hun faktisk pleide å være med de når han var i live.

Ellers er det jo som foreslått et poeng å engasjere seg i noe. Alt fra politikk til Røde Kors eller frelsesarmeen. Så lenge hun interesserer seg for det vil hun alltids finne noen med felles interesser.

Uten å høres gladkristen ut, vil jeg og si at kirkekaffen på søndager kan være en hyggelig møteplass, dersom hun er litt oppi åra.

Synes forøvrig det er fint at du bryr deg om moren din :)

Endret av Freaken
puss puss, så får du en...
  • Liker 12
Skrevet
24 minutter siden, Rotemor skrev:

Voksne mennesker må ta ansvar for seg selv. Man får ta utgangspunkt i at de finner sin egen vei, et nytt liv når sorgen etterhvert slipper taket.

Enig.  Jeg ville absolutt ikke likt at barna mine skulle forsøke å prakke på meg noe jeg selv ikke ønsket.  Selv om det var i beste mening. 

• Liker 5
Skrevet

Nei, du bør ikke "pushe på" for å få moren din mer sosialisert.  Når hun ikke har hatt nære venninner og et eget sosialt nettverk så langt, og mens din far levde, så er dette neppe et behov for henne.  

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Freaken skrev:

Så for deg er det altså uheldig innblanding dersom barna dine skulle være så frekke at de bryr seg om deg? Nok til å bekymre seg for om du er ensom? ...

On topic:

Vel, skjønner ikke helt hvorfor det er unaturlig for hun å være med sin avdøde manns venner, dersom hun faktisk pleide å være med de når han var i live.

Ellers er det jo som foreslått et poeng å engasjere seg i noe. Alt fra politikk til Røde Kors eller frelsesarmeen. Så lenge hun interesserer seg for det vil hun alltids finne noen med felles interesser.

Uten å høres gladkristen ut, vil jeg og si at kirkekaffen på søndager kan være en hyggelig møteplass, dersom hun er litt oppi åra.

Synes forøvrig det er fint at du bryr deg om moren din :)

Nå vet ikke jeg hvor ganmel du er, men jeg er 45 og har voksne barn. Man kan fint bry seg om andre uten å foreslå banale ting som kirkekaffe og røde kors. Voksne mennesker vet om disse tingene og trenger ikke bli belært. Jeg ville virkelig følt meg kvalt av dine forslag og lurt på om du anså meg som mindre kapabel som individ enn du selv er....

• Liker 9
Skrevet

NMS har gjenbruksbutikker på mange steder i landet, der pensjonister jobber frivillig, og der det finnes en kaffekrok hvor man kan sitte å prate med andre pensjonister. Dette var redningen for mine aktive besteforeldre, som var i ferd med å gå på veggen da helsa ikke lenger tillot den meget aktive pensjonisttilværelsen de hadde hatt til da. Jeg vet ikke hva de skulle gjort om ikke gjenbruksbutikken kom til bygda, skjønt farmor kan ha vært medvirkende til at det skjedde.

Anonymkode: c5c4d...db8

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Rotemor skrev:

Nå vet ikke jeg hvor ganmel du er, men jeg er 45 og har voksne barn. Man kan fint bry seg om andre uten å foreslå banale ting som kirkekaffe og røde kors. Voksne mennesker vet om disse tingene og trenger ikke bli belært. Jeg ville virkelig følt meg kvalt av dine forslag og lurt på om du anså meg som mindre kapabel som individ enn du selv er....

For en helt absurd, malplassert overreaksjon på velment omsorg. Kunne det i det minste vært en idé å ta i betraktning at eventuelle forslag er gjort i beste mening før man blir så mektig forurettet? Man kunne nesten tro det var vanlig for deg å bli oppfattet som «et mindre kapabelt» individ når tærne er så voldsomt såre. La meg si det sånn; som rullestolbruker opplever jeg mye «klønete» og velment omsorg, men det kunne aldri falle meg inn å reagere med tilsvarende sinne og indignasjon du fremviser her så lenge det ligger en genuin god tanke bak utspillet. Men enkelte liker jo å omgi seg med et minefelt.

For øvrig er det helt vanlig at mennesker seg i mellom kan utveksle forslag/ideer angående hva som kan være interessant å fylle sin fritid med. Skulle tro at det i utgangspunktet  er en helt tilforlatelig geskjeft.

Anonymkode: b0946...bab

• Liker 15
Skrevet (endret)
1 time siden, Rotemor skrev:

Nuvel, forslagene er i seg selv irrelevante, som jeg går ut i fra at du som "kapabel voksen kvinne" og forstår. Som du forhåpentligvis skjønte, var poenget å illustrere at det ikke trenger å være så fordømt vanskelig å sosialisere seg. Du som åpenbart vet alt her i livet, virker til å ha lite innsikt i at alle nødvendigvis ikke er like allvitende som du.

I følge ts har moren belaget seg på bekjentskapene til mannen, hvor lenge aner jeg ikke. I tillegg ber hun om tips til sosialisering. Antar jo at det jeg kommer med ikke er ukjent materie for folk flest, men en påminnelse tenker jeg nå bare er greit.

At du blir kvalt av mine forslag stiller jeg meg forøvrig revnende likegyldig til. Jeg skrev til TS, ikke til deg, selv om du åpenbart er glad i oppmerksomhet.

Endret av Freaken
puss
  • Liker 5
Skrevet
1 time siden, Freaken skrev:

Nuvel, forslagene er i seg selv irrelevante, som jeg går ut i fra at du som "kapabel voksen kvinne" og forstår. Som du forhåpentligvis skjønte, var poenget å illustrere at det ikke trenger å være så fordømt vanskelig å sosialisere seg. Du som åpenbart vet alt her i livet, virker til å ha lite innsikt i at alle nødvendigvis ikke er like allvitende som du.

I følge ts har moren belaget seg på bekjentskapene til mannen, hvor lenge aner jeg ikke. I tillegg ber hun om tips til sosialisering. Antar jo at det jeg kommer med ikke er ukjent materie for folk flest, men en påminnelse tenker jeg nå bare er greit.

At du blir kvalt av mine forslag stiller jeg meg forøvrig revnende likegyldig til. Jeg skrev til TS, ikke til deg, selv om du åpenbart er glad i oppmerksomhet.

Vel. TS spør om hun bør pushe moren. Jeg svarer nei.... Du mener jeg er ond, jeg mener du er naiv. Slik ser jeg det.

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en helt absurd, malplassert overreaksjon på velment omsorg. Kunne det i det minste vært en idé å ta i betraktning at eventuelle forslag er gjort i beste mening før man blir så mektig forurettet? Man kunne nesten tro det var vanlig for deg å bli oppfattet som «et mindre kapabelt» individ når tærne er så voldsomt såre. La meg si det sånn; som rullestolbruker opplever jeg mye «klønete» og velment omsorg, men det kunne aldri falle meg inn å reagere med tilsvarende sinne og indignasjon du fremviser her så lenge det ligger en genuin god tanke bak utspillet. Men enkelte liker jo å omgi seg med et minefelt.

For øvrig er det helt vanlig at mennesker seg i mellom kan utveksle forslag/ideer angående hva som kan være interessant å fylle sin fritid med. Skulle tro at det i utgangspunktet  er en helt tilforlatelig geskjeft.

Leser ikke innleggene hennes på den måten i det hele tatt. Hun svarer jo bare rolig og realistisk på temaet.

4 timer siden, Freaken skrev:

Hun blir ikke kvalt av dine forslag, men tanken på at barna hennes skulle tvinge på henne noe sosialisering som ikke er selvvalgt.

Man kan faktisk ikke plassere to eldre i samme rom og forvente at de skal begynne å leke som man kan med barn. Man er jo den samme man var som 40-åring, 50-åring etc. Hovedproblematikken her er at morens ensomhet fører til dårlig samvittighet hos ts, men du kan ikke leve livet for henne. Hun er dreven i det selv og finner ut av det (eller ikke, men det er faktisk ikke ditt ansvar).

Om hun blir en sånn som hele tiden skal gi dårlig samvittighet må du heller sette klare grenser og jobbe med at det ikke skal spise deg opp innvendig. Gi hjelp der du kan, men om hun ikke er vant til å sysselsette seg selv er det ingenting man får gjort med det. Jeg hadde også blitt mektig irritert om det skulle bli mas om hva jeg burde gjøre for å treffe andre.

Om hun ønsker det selv og gir uttrykk for det så er det jo selvfølgelig fint å prøve å finne ting hun kan være med på, men det er som Rotemor sa: hun vet om disse tingene selv antageligvis.

• Liker 3
Skrevet

Ikke pushe på, men du kan spørre på en ordentlig måte hva hun føler om sitt liv.

Hos de fleste mennesker som vil trangen til å utvikle seg sosialt komme naturlig, man føler for kontakt med andre mennesker....men så har du de som ikke er så opptatt av det: la de være å leve sitt eget liv.

La mennesker velge selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er moren din da? Stor forskjell på å være 68 og 85. 

Anonymkode: 65708...ef2

Skrevet (endret)
9 timer siden, Rotemor skrev:

Vel. TS spør om hun bør pushe moren. Jeg svarer nei.... Du mener jeg er ond, jeg mener du er naiv. Slik ser jeg det.

Kort og presist vil jeg si.

Ond har jeg aldri sagt, snarere finner jeg deg interessant, når jeg først skal formulere et ord på det.

At jeg er naiv er dog en treffende beskrivelse, det er jeg, og stolt av det og.

Edit:

Når jeg tenker etter, må jeg forøvrig beklage min sure respons. Begynner å innse at selv foruminlegg skrevet i sterke følelser, gagner ytterst få.

Endret av Freaken
tillegg
  • Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far har vært gift i 40 år. De fleste vennene som ikke er slekt har vært på fars "side", og nå som han er borte er det veldig unaturlig for henne å være med de.

Hun pensjonerte seg nå nylig og da har hun "kun" oss barna samt brødrene sine ..

kjenner jeg er bekymmret.. bør jeg "pushe på " for å "sosialisere" henne? Og i så fall hvor finer man venner i høg alder?

Anonymkode: 01134...440

Ja. Du må pushe. Ikke for din mor sin del, men for dere andre sin del. Aldrende foreldre er en byrde, her gjelder det å gå ut og minimere belastningen. Uansett får hun en bedre livskvalitet. Å pushe eldre ut sosialt er det tiltaket det offentlige gjør med henne om hun havner der. Og de gjør det fordi det funker for aparatet rundt.

Ring din fars gamle omgangskrets og forklar ståa. Få dem til å invitere henne med på ting. Kjør henne på arangementer. Ring hennes gamle kollegaer eller venner og spør om de vil gå på kafé, konsert, teater eller kino med henne. Vær, kort sagt, skamløs. Kjør henne på strikkekafeer, lur henne ut. Alt er lov. Egoisme bekjempes aller lettest ved å tenke egoistisk. ;) 

Anonymkode: de8a4...7a8

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må se det jeg skriver i sammenheng. Svaret ditt blir absurd ettersom du innfortolker så mye rart.

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor finner din mor det unaturlig å være med venner på din fars side? De har jo vært gift i 40 år, så trolig går historikken til disse vennene like langt tilbake? De har vel ikke hatt to separate sosiale liv i 40 år?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...