AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Et barn på seks år som de siste ukene har "fått det for seg" at det er vanskelig å sovne om kvelden. Ligger gjerne en time, halvannen før det sovner og klager flere ganger på at det ikke klarer å sovne. Vi sier at det kommer til å sovne etterhvert. Noen tips til å komme ut av denne sirkelen? Anonymkode: 43689...cd4
Sushi Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Har også en seksåring som bruker lang tid på å sovne, men hun har vært sånn lenge. Vi har vel egentlig bare godtatt at det er sånn, men hun må være i senga og være stille (deler rom med lillebror). Vi har tenkt å legge til rette for at hun kan lese på senga, slik at hun har noe (søvndyssende) å finne på. Har vurdert å legge henne seinere, men hun må som regel vekkes om morgenen så vi vil at hun skal ha sjansen til å sovne tidlig om hun trenger det. Har du vurdert om ditt barn legges for tidlig? Unngår dere skjerm de siste timene før leggetid?
Gjest GoldenLioness Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn på seks år som de siste ukene har "fått det for seg" at det er vanskelig å sovne om kvelden. Ligger gjerne en time, halvannen før det sovner og klager flere ganger på at det ikke klarer å sovne. Vi sier at det kommer til å sovne etterhvert. Noen tips til å komme ut av denne sirkelen? Anonymkode: 43689...cd4 Jeg slet selv på den alderen. Lå i sengen og leste blad til jeg sovnet. Måtte pent ligge i sengen, men en kan jo ikke tvinges til å sove.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 Mamma sa "slutt å prøve da. Bare slapp av og kos deg. Les litt, dagdrøm litt." Det sa min mor til meg når jeg slet i 10-årsalderen. Da hørte jeg av og til lavt på lydbok og sovnet som regel fra historien. Anonymkode: ea94d...64f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #5 Skrevet 29. desember 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Jeg slet selv på den alderen. Lå i sengen og leste blad til jeg sovnet. Måtte pent ligge i sengen, men en kan jo ikke tvinges til å sove. Tror det hører til alderen. Slet selv med å sovne da jeg kom i skolealder. Jeg var ofte redd også. Våknet på natta og gikk inn til mine foreldre. Det er i 6- årsalderen barn ofte begynner å tenke på mer alvorlige tema, samt begynner å forstå mer av verden rundt seg. I tillegg til skolestart blir det mye nytt. Det kan være både skremmende og spennende, og føre til tankeaktivitet når man egentlig skal sove. Mitt eldste barn er nå åtte, og hun kan fortsatt bruke en lang stund på å sovne. Det er mye hun tenker på, og nå har hun også begynt å grue seg til enkelte ting (det gjorde hun aldri før). Samt at hun er mer vàr på lyder. Da hun fortsatt gikk i bhg, sovnet hun uansett bråk. Nå legger hun merke til lyder osv. Anonymkode: 1790c...d22
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Et barn på seks år som de siste ukene har "fått det for seg" at det er vanskelig å sovne om kvelden. Ligger gjerne en time, halvannen før det sovner og klager flere ganger på at det ikke klarer å sovne. Vi sier at det kommer til å sovne etterhvert. Noen tips til å komme ut av denne sirkelen? Anonymkode: 43689...cd4 Et tips er å ikke stresse med det. Ikke si "nå MÅ du sovne". Da sovner man hvertfall ikke.. men trygg barnet på at du vet det kommer til å sovne. Og si at det noen ganger kan ta litt tid. Det er normalt og slik er det for alle. Oppmuntre til å tenke på noe som gir en god følelse. Evnt si at det kan se i en bok, leke litt med bamser i senga, telle til 100 inni seg osv.. Anonymkode: 1790c...d22
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 Slit henne litt ut på kvelden, med aktiviteter ute Anonymkode: d7576...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå