Gå til innhold

Hvordan skal jeg registrere meg for å skatte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen her har noen gode svar til meg, for jeg forstår ikke helt.

Jeg er fra Spania og snakker derfor flytende spansk. Min mor bor i Spania og jeg har nå begynt å jobbe for firmaet hun jobber i (som er registrert i Spania) som oversetter fra spansk til engelsk og norsk. 

Denne jobben har ikke faste arbeidstider, jeg oversetter så mye jeg kan og sender inn så får jeg utbetalt på min (spanske) konto. Jeg har ikke timelister eller lønn på samme måte som jeg har på jobben min her i Norge, hvor skatt blir trukket automatisk. Jeg gjør dette litt for å hjelpe fordi jeg vet de har mye å gjøre, så kommer kun til å gjøre dette frem til sommeren. 

Men jeg skjønner ikke helt dette med skatt i denne situasjonen. Må jeg registrere meg som freelancer eller noe da? Jeg spurte arbeidsgiveren, men de sa dette er noe jeg må finne ut av selv i Norge fordi de ikke gjør det på samme måten (eller noe i den duren). Ønsker jo ikke å snylte skatt heller! 

Hvordan går jeg frem her? Får utbetalt mellom 5-10.000,- hver andre uke. 

Anonymkode: 5057f...6ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plutselig dukker den ene tråden etter den andre opp med slike gullfunn av ekstrajobber. Meget mystisk.

Anonymkode: d6da1...71d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Plutselig dukker den ene tråden etter den andre opp med slike gullfunn av ekstrajobber. Meget mystisk.

Anonymkode: d6da1...71d

Hva mener du med det? Det var jo ikke helt hjelpsomt svar. Det er ikke spesielt gullfunn av en ekstrajobb, hvis du er fra et land og snakker flere språk flytende så er det ikke akkurat vanskelig å finne jobb som oversetter altså ;) 

Anonymkode: 5057f...6ff

• Liker 1
Skrevet

Du må ringe Skatteetaten og høre, men sannsynligvis foreligger det en skatteavtale mellom Norge og Spania som regulerer hvor du er skattepliktig. Da skal du bare melde inn din spanske inntekt på selvangivelsen (det er et eget skjema for sånt), og så får du fratrekk i skatten for det du har betalt i skatt i Spania (som jeg antar at du gjør). Men det forutsetter en skatteavtale, så ring Skatteetaten. 

Anonymkode: 1fc49...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...