Gå til innhold

Hund som bjeffer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Bichon havanais på 2,5 år, som bjeffer helt sinnsykt mye når det ringer på!

Vet noen hvordan jeg kan få henne til og ikke bjeffe?

Forresten så kommer jeg aldri til og bruke noe sånnt halsbånd som gir henne støt eller som spruter vann på henne, så ikke gi sånne råd.

Anonymkode: cf586...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venn henne til det. Gå ut og ring på døra mens hun kan se på. Ring på når du kommer hjem selv. Hun må venne seg til at lyden ikke er noe å varsle for. Gi også godbiter eller ros når hun ikke bjeffer til lyden.

Anonymkode: 02d83...64b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt opp lyden på mobil eller fått ordnet en ringeklokke som du kan ringe på inne. Vær gjerne i stua med hunden og lukk døra til gangen (sånn at hun ikke får løpt ut til yttergangen). Ha klar masse gode godbiter. Spill av ringelyden, og med en gang sier du "bra" og gir godbit - igjen og igjen og igjen, helt til hun slutter å bjeffe og bare fokuserer på deg. Fortsett til du ser at hun roer ned og glemmer ringelyden. I begynnelsen kan dette ta flere minutter.

Etterpå setter du deg ned, venter til hun går og gjør noe annet så gjentar du prosessen. Tren gjerne daglig på dette, kanskje en 3-4 reps om gangen. Når hun kommer til deg og er rolig når du gjør dette i stua så kan du åpne døra til gangen og trene ved ytterdøra. Målet er at du endrer hennes assosiasjon fra "dørklokke = det kommer noen så jeg må bjeffe på" til "dørklokke - det betyr godbiter hos matmor". 

I perioden du trener bør du også skru av ringeklokka sånn at den ikke ringer når det faktisk kommer noen.

Skrevet

Jeg har hatt på sånn ringeklokke lyd på PC-en fra yt, som høres helt ut som ringeklokka. Men jeg har ikke prøvd å gi hun noe godbit. 

-Ts 

Skrevet
50 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg ville tatt opp lyden på mobil eller fått ordnet en ringeklokke som du kan ringe på inne. Vær gjerne i stua med hunden og lukk døra til gangen (sånn at hun ikke får løpt ut til yttergangen). Ha klar masse gode godbiter. Spill av ringelyden, og med en gang sier du "bra" og gir godbit - igjen og igjen og igjen, helt til hun slutter å bjeffe og bare fokuserer på deg. Fortsett til du ser at hun roer ned og glemmer ringelyden. I begynnelsen kan dette ta flere minutter.

Etterpå setter du deg ned, venter til hun går og gjør noe annet så gjentar du prosessen. Tren gjerne daglig på dette, kanskje en 3-4 reps om gangen. Når hun kommer til deg og er rolig når du gjør dette i stua så kan du åpne døra til gangen og trene ved ytterdøra. Målet er at du endrer hennes assosiasjon fra "dørklokke = det kommer noen så jeg må bjeffe på" til "dørklokke - det betyr godbiter hos matmor". 

I perioden du trener bør du også skru av ringeklokka sånn at den ikke ringer når det faktisk kommer noen.

Tusentakk skal prøve dette!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...