AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Tar dere i barna deres også når de ikke hører etter? Anonymkode: c2163...26e
Gjest The ceiling lamp Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar dere i barna deres også når de ikke hører etter? Anonymkode: c2163...26e Hvorfor lurer du på det?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 2 minutter siden, The ceiling lamp skrev: Hvorfor lurer du på det? Er det ikke vanlig at man spør om noe når man lurer på noe? Jeg spør fordi jeg vet om folk som tar i hundene sine, som også gjerne tar i barna sine hvis de ikke hører etter. (Snakker ikke om å slå, selvsagt) Anonymkode: c2163...26e 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 Jeg tar verken i hunder eller barn som ikke hører etter. Da må jeg heller formidle meg på en annen måte. Hilsen en som er utdannet innen både hunder og barn 😆 Anonymkode: b51eb...730
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #5 Skrevet 29. desember 2017 10 minutter siden, The ceiling lamp skrev: Hvorfor lurer du på det? Siden forskning sier at de som misshandler dyr gjerne kan oppføre seg likens mot mennesker så kan det jo være et interessant spm. Anonymkode: da340...f4f 1
Gjest The ceiling lamp Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke vanlig at man spør om noe når man lurer på noe? Jeg spør fordi jeg vet om folk som tar i hundene sine, som også gjerne tar i barna sine hvis de ikke hører etter. (Snakker ikke om å slå, selvsagt) Anonymkode: c2163...26e Jo selvsagt må man jo spørre om man vil ha svar. Jeg syntes bare spørsmålet var så knapt i forhold til hvilket vidt svar man kan forvente å få. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden forskning sier at de som misshandler dyr gjerne kan oppføre seg likens mot mennesker så kan det jo være et interessant spm. Anonymkode: da340...f4f Så du mener at det er likhetstegn mellom det å "ta i" dyret sitt og å misshandle det? Dersom det er det du mener er vi helt totalt uenige. For å svare på spørsmålet til TS så hender det at jeg må fysisk korrigere hunden min. Det er i møtesituasjoner med samme kjønn der han blokkerer totalt. Jeg har aldri fysisk korrigert barna mine og det har heller aldri vært i tankene mine. Hva gjør du TS?
Gjest generalmajoren Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 Hva mener du med tar i? Jeg irettesetter hunden min om den oppfører seg uakseptabelt. Om jeg sliter med å få kontakt kan jeg være borti den med hånda for å få oppmerksomhet.
Horten Market Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 Her vil jeg tro det har betydning om det er snakk om en tispe. Kvinner klasker jo til menn når de er misfornøyde, så hvorfor skulle man ikke kunne behandle hunder på samme vis? Men en tispe kan du selvsagt ikke slå, ei legge hånden på for å få oppmerksomhet. Det er trakassering. Man har da lært noe av #metoo.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 Jeg tar i hunden min ofte. Liten yorkshireterrier. Når hun ikke kommer når jeg roper så går jeg å henter henne. Når ettåringen min blir i overkant ivrig å er slem mot henne så løfter jeg henne opp. Når hun nekter å ut å tisse pga regn så løfter jeg henne ut døren, når hun ikke klarer å hoppe ned en avsats (dårlige knær) så løfter jeg henne ned, når hun blir sliten på litt for lange turer så bærer jeg henne osv. Hva er galt med det? Anonymkode: ad977...985 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 Hunder og mennesker har forskjellig kroppspråk. Når jeg oppdrar en hund (da særlig i unghund/rebell fasen ) tilnærmer jeg meg hunders kroppspråk. Den største feilen folk gjør med hunder er å anse dem som et menneske, og tilegne dem mennekelige tanker og følelser. Det spørs hva du mener med «tar i»? Jeg slår hverken hunder eller barn. Men jeg kan dominere en hund, og det kan være på sin plass å f.eks legge den på rygg etc. Hunden skal aldri oppleve smerte, men det kan virke brutalt. En gjør rett og slett det samme som alfa-hunden naturlig ville gjort med unghunden for å korrigere atferd, eller lære bort de sosiale reglene i flokken. Mine barn behandler jeg som mennesker med menneskelig kroppspråk og kommunikasjon. De snakker jeg med eller korrigerer annet vis, så jeg vil selvsagt ikke legge dem på rygg etc. Anonymkode: e7d98...21c 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tar i hunden min ofte. Liten yorkshireterrier. Når hun ikke kommer når jeg roper så går jeg å henter henne. Når ettåringen min blir i overkant ivrig å er slem mot henne så løfter jeg henne opp. Når hun nekter å ut å tisse pga regn så løfter jeg henne ut døren, når hun ikke klarer å hoppe ned en avsats (dårlige knær) så løfter jeg henne ned, når hun blir sliten på litt for lange turer så bærer jeg henne osv. Hva er galt med det? Anonymkode: ad977...985 Uff, vet om ei som gikk bestemt mot bikkja hver gang den ikke hørte og man kunne se den krøyp sammen og bli ekstremt usikker til slutt. Og ettåring som er slem mot hunden? Stakkars dyr! Anonymkode: dfe24...869 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #12 Skrevet 29. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, vet om ei som gikk bestemt mot bikkja hver gang den ikke hørte og man kunne se den krøyp sammen og bli ekstremt usikker til slutt. Og ettåring som er slem mot hunden? Stakkars dyr! Anonymkode: dfe24...869 Stakkars dyr? Hun er vel den mest bortskjemte hunden i Norge tror jeg. Finnes ikke usikker. Ettåringen er stort sett snill, men når kosingen utvikler seg til lugging så bryter mamma inn. Det er en ettåring. Anonymkode: ad977...985 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #13 Skrevet 29. desember 2017 Tar i hunden, ikke barna. Stor forskjell på dyr og barn. Anonymkode: ec9b7...1dc 1
Bottega Skrevet 29. desember 2017 #14 Skrevet 29. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tar i hunden, ikke barna. Stor forskjell på dyr og barn. Anonymkode: ec9b7...1dc Nei! Hvis mitt barn er uforldragelig og slem så kunne jeg nok ratt barnet i armen og sagt NEI, samme men å ta hunden litt i nakken hvis den overhode ikke vil høre etter. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #15 Skrevet 29. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hunder og mennesker har forskjellig kroppspråk. Når jeg oppdrar en hund (da særlig i unghund/rebell fasen ) tilnærmer jeg meg hunders kroppspråk. Den største feilen folk gjør med hunder er å anse dem som et menneske, og tilegne dem mennekelige tanker og følelser. Det spørs hva du mener med «tar i»? Jeg slår hverken hunder eller barn. Men jeg kan dominere en hund, og det kan være på sin plass å f.eks legge den på rygg etc. Hunden skal aldri oppleve smerte, men det kan virke brutalt. En gjør rett og slett det samme som alfa-hunden naturlig ville gjort med unghunden for å korrigere atferd, eller lære bort de sosiale reglene i flokken. Mine barn behandler jeg som mennesker med menneskelig kroppspråk og kommunikasjon. De snakker jeg med eller korrigerer annet vis, så jeg vil selvsagt ikke legge dem på rygg etc. Anonymkode: e7d98...21c I hundeverdenen er det aldri noen hunder som legger andre hunder på rygg, det er noe den ene gjør av seg selv. Når du gjør det med din egen hund kan det godt hende den ikke opplever fysisk smerte, men det er ikke positivt psykisk for hunden og forholdet dere i mellom. Å bruke straff er en hårfin balanse, du skal være veldig god for å klare å time det riktig sånn at hunden skjønner poenget. Hunder oppdrar hunder på sin måte, men vi er mennesker og har ikke sjans til å gjøre det på samme måte og det trenger vi ikke heller. Jeg er enig i at det er lurt å bruke hundens kroppsspråk, det gjør at man ikke trenger å bruke straff i oppdragelsen av en hund, i verste fall kan det forsterke adferd man ikke ønsker. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på utviklingen i forskningen på adferd hos hund, dominans-teorien er fra langt tilbake i forrige århundre. Istedenfor kan vi bruke den kunnskapen til å behandle hundene våre på en mer intelligent måte. Anonymkode: c1522...2ff 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #16 Skrevet 29. desember 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hundeverdenen er det aldri noen hunder som legger andre hunder på rygg, det er noe den ene gjør av seg selv. Når du gjør det med din egen hund kan det godt hende den ikke opplever fysisk smerte, men det er ikke positivt psykisk for hunden og forholdet dere i mellom. Å bruke straff er en hårfin balanse, du skal være veldig god for å klare å time det riktig sånn at hunden skjønner poenget. Hunder oppdrar hunder på sin måte, men vi er mennesker og har ikke sjans til å gjøre det på samme måte og det trenger vi ikke heller. Jeg er enig i at det er lurt å bruke hundens kroppsspråk, det gjør at man ikke trenger å bruke straff i oppdragelsen av en hund, i verste fall kan det forsterke adferd man ikke ønsker. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på utviklingen i forskningen på adferd hos hund, dominans-teorien er fra langt tilbake i forrige århundre. Istedenfor kan vi bruke den kunnskapen til å behandle hundene våre på en mer intelligent måte. Anonymkode: c1522...2ff Selvsagt er det hunden selv som underkaster seg ved å legge seg på rygg. Det er ikke bokstavelig talt jeg som plukker den opp, snur den rundt, og legger den ned på ryggen. «Å legge på rygg» er en mye enklere måte å beskrive situasjonen, da det er denne reaksjonen/underkastelsen man sikter etter. Dominans er helt klart veldig aktuellt. Hunder ser et hirarki der hver enkelt har en spesifik rolle. Å etablere en leder for flokken er svært viktig, også for å redusere stress for hunden. Dette var kun eksempler (som tydeligvis kunne missforståes) og ikke så relevant for tråden i seg selv, men jeg er helt enig at direkte straff eller negative forsterkninger sjeldent er heldig - verken for hunder eller barn. Dog betyr ikke det at en oppdragelse kun skal bestå av positive forsterkninger ved ønsket atferd. Det er mye mer komplekst enn det. Et menneske kan aldri kopiere hunders atferd 100%, men en hund kan ikke forventes å kommunisere som et menneske. Man må møte hunden med et språk den kan forstå. Dette er et fagfelt jeg har studert og har gode kunnskaper i. (Barneoppdragelsen var det værre med gitt) Anonymkode: e7d98...21c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #17 Skrevet 30. desember 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar i hunden min ofte. Liten yorkshireterrier. Når hun ikke kommer når jeg roper så går jeg å henter henne. Når ettåringen min blir i overkant ivrig å er slem mot henne så løfter jeg henne opp. Når hun nekter å ut å tisse pga regn så løfter jeg henne ut døren, når hun ikke klarer å hoppe ned en avsats (dårlige knær) så løfter jeg henne ned, når hun blir sliten på litt for lange turer så bærer jeg henne osv. Hva er galt med det? Anonymkode: ad977...985 Har selv en ettåring og han har aldri fått mulighet til å gjøre noe vondt mot hunden. Skal han klappe den sitter jeg alltid ved siden av og klapper sammen med han. Hvorfor lar du ungen din være slem mot hunden? Anonymkode: 14c66...5d9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #18 Skrevet 30. desember 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har selv en ettåring og han har aldri fått mulighet til å gjøre noe vondt mot hunden. Skal han klappe den sitter jeg alltid ved siden av og klapper sammen med han. Hvorfor lar du ungen din være slem mot hunden? Anonymkode: 14c66...5d9 Fordi hunden følger etter guttungen som en borrelås og jeg er avhengig av å gå mer enn to steg unna innimellom fra ungen våkner kl 7 til han legger seg kl 19. Anonymkode: ad977...985
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #19 Skrevet 30. desember 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hunden følger etter guttungen som en borrelås og jeg er avhengig av å gå mer enn to steg unna innimellom fra ungen våkner kl 7 til han legger seg kl 19. Anonymkode: ad977...985 Ok. Dårlig unnskyldning. Få hunden til å legge seg et sted å hvile i fred når den er inne. Ingen vits å akseptere at hunden tråkker etter ettåringen hele dagen. Anonymkode: 14c66...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #20 Skrevet 30. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Dårlig unnskyldning. Få hunden til å legge seg et sted å hvile i fred når den er inne. Ingen vits å akseptere at hunden tråkker etter ettåringen hele dagen. Anonymkode: 14c66...5d9 For noe piss. Hunden min er endel av familien og får lov å tråkke i hælene våre hele dagen om hun vil. Sånn har det vært i ti år og det endrer jeg ikke selv om vi har fått barn. Hun er endel av oss og legger seg selv når hun vil hvile og går bort seøv om hun vil ha fred. Anonymkode: ad977...985 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå