Gå til innhold

Kjøpe bolig med søsken, enkelt å overføre lån til den ene av oss etterhvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min og jeg skal kanskje kjøpe bolig sammen, av praktiske og økonomiske årsaker (jeg er ung enke, og kan nok neppe kjøpe enebolig alene). Tanken er at vi ønsker å kjøpe en enebolig med sokkelleilighet e.l., slik at han kan hovedsaklig bo der, mens jeg og de to barna mine bor i "hoveddelen." Han har nettopp flyttet tilbake til Norge fra et annet europeisk land, og har ingen lån. Er det da mulig at hans del av boliglånet overføres til meg, når han etterhvert skal flytte til egen bolig? En sokkelleilighet/utleiedel vil da finansiere hans del av lånet om det overføres til meg, men usikker på hvordan man får med banken på slikt.

Er det en standard måte å gjøre sånt på, eller er det vanskelig/nesten umulig?

Anonymkode: 2b688...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min og jeg skal kanskje kjøpe bolig sammen, av praktiske og økonomiske årsaker (jeg er ung enke, og kan nok neppe kjøpe enebolig alene). Tanken er at vi ønsker å kjøpe en enebolig med sokkelleilighet e.l., slik at han kan hovedsaklig bo der, mens jeg og de to barna mine bor i "hoveddelen." Han har nettopp flyttet tilbake til Norge fra et annet europeisk land, og har ingen lån. Er det da mulig at hans del av boliglånet overføres til meg, når han etterhvert skal flytte til egen bolig? En sokkelleilighet/utleiedel vil da finansiere hans del av lånet om det overføres til meg, men usikker på hvordan man får med banken på slikt.

Er det en standard måte å gjøre sånt på, eller er det vanskelig/nesten umulig?

Anonymkode: 2b688...682

Du/dere har nok et litt enkelt syn på dette. Lånet har jo ingenting med eierforholdet å gjøre.

Utgangspunktet er at dere må sette opp en eierbrøk dere imellom som blir tinglyst i skjøtet. Denne eierbrøken vil være sikkerheten for pantet hos banken. Dersom du skal kjøpe ut din bror vil banken foreta en selvstendig vurdering av din økonomi for å se hva du kan makte å betale. Dernest må du se om dette er tilstrekkelig til å kjøpe ut din bror...

Generelt sett anbefaler jeg ikke å kjøpe bolig sammen med venner og familie. Her er det mange fallgruver som kan oppstå, med mindre man har en krystallklar avtale i bunnen. Og det er ikke lett å sette opp en krystallklar avtale når man har så mange variabler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...