Gå til innhold

19-åring som bor hjemme uten å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du gjort hvis du hadde et barn som er 19 år, ferdig med vgs i fjor, som tar opp fag på din bekostning - men som bare skusler bort året og dermed ser ut til å ikke klare å få et vitnemål dette året heller. Har aldri hatt jobb, og vil ikke gjøre annet enn å spise, sove, trene og være på pcen. 

Hva ville du gjort - helt seriøst? Man kan alltids slenge ut «kast han/hun ut», men få gjør vel det når alt kommer til alt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Still krav om å bidra til betaling av regninger. Strøm og nett er vel det næreste for ungen - betaler de ikke for strøm og nett (altså en symbolsk sum for å vise at de gir tilbake) lar du dem ikke bruke nettet, for eksempel. Helt innafor. Hjelp dem å finne en jobb - still opp om de trenger hjelp til å lage CV og jobbsøknad. Har du kontakter, gi et lite vink. Jo før jo bedre.

Anonymkode: a8710...9a8

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Selfie said:

Hva ville du gjort hvis du hadde et barn som er 19 år, ferdig med vgs i fjor, som tar opp fag på din bekostning - men som bare skusler bort året og dermed ser ut til å ikke klare å få et vitnemål dette året heller. Har aldri hatt jobb, og vil ikke gjøre annet enn å spise, sove, trene og være på pcen. 

Hva ville du gjort - helt seriøst? Man kan alltids slenge ut «kast han/hun ut», men få gjør vel det når alt kommer til alt. 

Huff, du høres slitsomt ut, fortsett med dette å bli 19 åringen drit lei til slutt og flytter ut, og dere for et kjempe forhold!

Prøv å ha litt tillit, og ikke bare anta, skulle du har rett når skole året er over er saken noe annet, men med å masse skal jeg love deg at ingen for lyst til å gjøre ting tvert det motsatte!

Anonymkode: ec5d5...03a

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet
6 minutter siden, Selfie skrev:

Jeg hadde seriøst hivd ut. Hvis ikke så blir vedkommende hjemme å drive dank til han fyller 30. 

Gi frist. Innen den datoen må hanhun flytte ut. Funnet jobb og sted å bo

Skrevet

Krev at hen betaler en viss andel av strømregningen (pga pcen, bytt nettverkspassord hvis hen nekter), slutt å vaske klærne til hen og ikke kjøp mat som kun hen spiser. 

Hjelp hen med å lage cv og oppforde til å søke deltidsjobb. Hvis hen ikke vil ta utdannelse kan hen søke jobb på flyplasser, som toller eller liknende og få kursing istedet for høyere utdannelse.

Anonymkode: 154d7...961

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Krev at hen betaler en viss andel av strømregningen (pga pcen, bytt nettverkspassord hvis hen nekter), slutt å vaske klærne til hen og ikke kjøp mat som kun hen spiser. 

Hjelp hen med å lage cv og oppforde til å søke deltidsjobb. Hvis hen ikke vil ta utdannelse kan hen søke jobb på flyplasser, som toller eller liknende og få kursing istedet for høyere utdannelse.

Anonymkode: 154d7...961

For å komme inn på tollerutdanning er det høye krav, og det krever uansett studiekompetanse 

Anonymkode: 08612...af3

• Liker 3
Skrevet

Bedt ungdommen om å ta en tur på nav for å søke sosialstønad til husleie og livsopphold. Skrevet husleiekontrakt med en lav husleie samt matpenger. Du er ikke pliktig til å forsørge en som ikke gidder.

Anonymkode: 93110...a29

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Selfie skrev:

Spander en backpackertur. På den måten får hen dypere forståelse for verden, dens befolkning, blir bedre kjent med seg selv, får nye venner. Får rett og slett et nytt perspektiv på livet. Meget lærerrikt å reise på en sånn tur. Gjerne opptil ett år. Kanskje oppmundre hen å stoppe et sted i et land som snakker et nyttig språk. F.eks spansktalende land. Mange hosteller som betaler småpenger/lar noen bo gratis mot at de jobber på hostellet. 

Anonymkode: c0186...b70

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg hadde seriøst hivd ut. Hvis ikke så blir vedkommende hjemme å drive dank til han fyller 30. 

Gi frist. Innen den datoen må hanhun flytte ut. Funnet jobb og sted å bo

Hvordan skal du isåfall gå frem for å "kaste dem ut" da? :P

Skal du bare ta dem i øret, og dra dem rett ut ut huset ?

Anonymkode: 202db...c09

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du isåfall gå frem for å "kaste dem ut" da? :P

Skal du bare ta dem i øret, og dra dem rett ut ut huset ?

Anonymkode: 202db...c09

Man må nesten forklare dem alvoret og gi dem litt tid til å finne jobb og sted å bo. Gjør de ingenverdens innsats får man bytte lås da. 

Skrevet

Nå er det jo faktisk ikke sikkert at den 19 åringen driver dank, han studerer jo...

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, du høres slitsomt ut, fortsett med dette å bli 19 åringen drit lei til slutt og flytter ut, og dere for et kjempe forhold!

Prøv å ha litt tillit, og ikke bare anta, skulle du har rett når skole året er over er saken noe annet, men med å masse skal jeg love deg at ingen for lyst til å gjøre ting tvert det motsatte!

Føler du deg truffet?

Anonymkode: 6145d...5ad

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Føler du deg truffet?

Anonymkode: 6145d...5ad

Nei, men jeg kjenner meg igjen. Og i tillegg synes jeg det er litt vel tidlig å stresse med dette da, det er 6 mnd siden ungdommen var ferdig med vgs, og det faktum at ungdommen går på skole nå.

Tror at det er endel foreldre som går utifra at barna deres driver dank om de gjør noe annet enn å lese lekser,

eller fordi de er uenig med døgnrytmen osv. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er 41, flyttet hjem til mamma og har ikke gjort noe for å få meg en jobb på et halv år.Ble psykisk mishandlet i forrige jobb ( psykopat ) hadde jeg ikke kunne hvilt ut ville jeg nok vært et annet sted.

Reflekterer over livet, er ikke alltid vi kan planlegge....... mange vil dømme, men jeg  vil leve.

Det er en årsak til alt, også en adferd av en på 19.. men hva, det må til bunns i.

Anonymkode: d1087...de3

• Liker 6
Gjest The ceiling lamp
Skrevet

Jeg ville snakket med ungdommen. Hørt hvilke planer hen har. Snakket om levekostnader - og avtalt en månedlig sum dersom det er mulig (gjerne penger hen vil få tilbake senere). Videre ville jeg snakket om husarbeid etc og laget avtaler. Generelle husregler. Det trenger ikke være de store tingene, men jeg synes det er viktig med gjensidig forståelse og respekt

Skrevet
1 minutt siden, The ceiling lamp said:

Jeg ville snakket med ungdommen. Hørt hvilke planer hen har. Snakket om levekostnader - og avtalt en månedlig sum dersom det er mulig (gjerne penger hen vil få tilbake senere). Videre ville jeg snakket om husarbeid etc og laget avtaler. Generelle husregler. Det trenger ikke være de store tingene, men jeg synes det er viktig med gjensidig forståelse og respekt

enig

Skrevet

19-åringen det er snakk om, er ikke min, men er i nærmeste familie. Moren og faren har alltid latt hen holde på som hen vil, gjøre hva hen vil, spise hva hen vil. Samtidig som de skryter ungen sin opp i skyene. Er redd de har fått resultatet nå - 19-åringen jobber nesten ikke med fagene som skal tas opp, men mener selv at hen jobber veldig mye. Har ikke noe begrep om hva hardt arbeid er, egentlig. 

19-åringen klarer heller ikke tenke fremover på hva hen skal gjøre neste år, har bare en forestilling om at hen skal studere juss neste år. Det er det veldig liten sannsynlighet for, for å si det sånn. 

Det er jo på en måte foreldrenes skyld at det har blitt sånn, men jeg syns likevel veldig synd på de akkurat nå. De aner ikke hva de skal gjøre, dersom det viser seg at barnet deres ikke klarer fagene som er tatt opp. 75 000 rett ut av vinduet...  har fått endel gode tips og gode råd her da, som kanskje kan hjelpe. Hen må jo egentlig bare få seg en jobb, men det er ikke så lett når hen ikke bryr seg. 

(Sikkert litt forstyrrende å skrive «hen», men vil ikke la kjønn farge svarene deres:-))

Skrevet
4 minutter siden, Selfie said:

19-åringen det er snakk om, er ikke min, men er i nærmeste familie. Moren og faren har alltid latt hen holde på som hen vil, gjøre hva hen vil, spise hva hen vil. Samtidig som de skryter ungen sin opp i skyene. Er redd de har fått resultatet nå - 19-åringen jobber nesten ikke med fagene som skal tas opp, men mener selv at hen jobber veldig mye. Har ikke noe begrep om hva hardt arbeid er, egentlig. 

19-åringen klarer heller ikke tenke fremover på hva hen skal gjøre neste år, har bare en forestilling om at hen skal studere juss neste år. Det er det veldig liten sannsynlighet for, for å si det sånn. 

Det er jo på en måte foreldrenes skyld at det har blitt sånn, men jeg syns likevel veldig synd på de akkurat nå. De aner ikke hva de skal gjøre, dersom det viser seg at barnet deres ikke klarer fagene som er tatt opp. 75 000 rett ut av vinduet...  har fått endel gode tips og gode råd her da, som kanskje kan hjelpe. Hen må jo egentlig bare få seg en jobb, men det er ikke så lett når hen ikke bryr seg. 

(Sikkert litt forstyrrende å skrive «hen», men vil ikke la kjønn farge svarene deres:-))

Du har ingenting med dette å gjøre, du hører bare en side, og det er foreldrenes side.

Jeg er personlig lei av familiemedlemmer med å så mange meninger, og er så dømmende ovenfor meg, som ikke vet hele saken, og kun hørt ting fra den dømmende delen av familien. Hold deg unna og prøv å ikke være dømmende ovenfor 19 åringen, her er nok en hel del ting du ikke vet noe om. Selvom du har hørt litt fra foreldrene.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingenting med dette å gjøre, du hører bare en side, og det er foreldrenes side.

Jeg er personlig lei av familiemedlemmer med å så mange meninger, og er så dømmende ovenfor meg, som ikke vet hele saken, og kun hørt ting fra den dømmende delen av familien. Hold deg unna og prøv å ikke være dømmende ovenfor 19 åringen, her er nok en hel del ting du ikke vet noe om. Selvom du har hørt litt fra foreldrene.

Jeg snakker veldig mye med 19-åringen, og kjenner de alle veldig godt. Så det er nok ikke helt slik situasjonen er, selv om det er slik for deg. 

Skrevet
21 minutter siden, The ceiling lamp skrev:

Ja, men nå har jo ikke TS noe som helst med dette å gjøre da.

Anonymkode: abdd0...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...