Gå til innhold

Waldorfsalat, uten nøtter

Trude.lutt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du har lyst på noe nøtteaktig i salaten tipper jeg pinjekjerner passer godt. :) Det er jo så få ingredienser i en klassisk Waldorfsalat at det merkes godt om en av dem mangler. 

Anonymkode: 1475f...cd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvis det er kun valnøtter det reageres på, så kan disse erstattes med pekannøtter. Sellerirot har en lett nøtteaktig smak, så du kan tilsette revet sellerirot for smaken og ristede solsikke/-gresskarkjerner for "crunchen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Hvis det er kun valnøtter det reageres på, så kan disse erstattes med pekannøtter. Sellerirot har en lett nøtteaktig smak, så du kan tilsette revet sellerirot for smaken og ristede solsikke/-gresskarkjerner for "crunchen". 

Hvorfor revet sellerirot når mange bruker vanlig opphakket selleri i Waldorfen?

Anonymkode: 26c02...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor revet sellerirot når mange bruker vanlig opphakket selleri i Waldorfen?

Anonymkode: 26c02...faa

a) Sellerirot smaker annerledes enn stangselleri - det har en mer nøtteaktig smak. Og siden TS ønsket å sløyfe valnøttene, vil selleriroten gi litt nøttesmak.

b) Jeg bruker oppskriften på Waldorf-salat fra Sigrid Tholanders "Vi skal ha gjester". Her brukes det kun sellerirot (heller ikke ananas eller druer). Men oppskrifter er jo stort sett bare veiledende, ikke meislet i stein - og det avgjørende er at det smaker godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager waldorfsalat uten valnøtter,  har en bolle ved siden av med nøttene i for de som ønsker det. 

Anonymkode: 66d39...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Revet sellerirot er så dominerende i smak at det vil totalt ødelegge en waldorfsalat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Revet sellerirot er så dominerende i smak at det vil totalt ødelegge en waldorfsalat. 

Personlig synes jeg ikke at smaken blir for dominerende - det reguleres ut fra mengden som tilsettes, samt hvilke andre ingredienser som brukes. Men som nevnt tidligere, så er dette i bunn og grunn et spørsmål om hva man selv synes smaker godt. Når det er sagt, så ville jeg ikke simpelthen ha erstattet to dl selleristang i terninger med to dl revet sellerirot - da ville smaken ha blitt altfor dominerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...