AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Jeg er glad i å lage mat, men er ingen kokk og har derfor ingen teoretisk kunnskap om hvilke smaker som passer bra sammen, annet enn at jeg tar det på magefølelsen og vet av erfaring hva som er godt og ikke. Så jeg klarer å lage god middag. Men når det kommer til drikken som skal serveres til så er jeg helt blank. Jeg har alltid lurt på hvordan man velger en vin eller øl som passer bra sammen med en viss type mat. Tidligere var jeg ikke glad i øl til mat fordi jeg prøvde det med vanlig butikkpils og synes ikke det passet sammen med noe mat. Men så var jeg på restaurant i Sverige der jeg fikk en øl til maten basert på restaurantens anbefaling, og det ble en skikkelig fulltreffer! Den var kjempegod sammen med maten, og først da kom jeg mer på tanken av at hva man drikker til maten er viktig, kanskje like viktig som selve maten i seg selv. Ellers har jeg pleid å drikke julebokk til pinnekjøtt fordi jeg synes det er godt og fordi det er "anbefalt". Men jeg vet ikke hvorfor smaksløkene er slik at dette smaker godt. Jeg vet at man kan gå på polet og si at man trenger en hvitvin til lyst kjøtt, til sjømat, eller en rødvin til f.eks. fårekjøtt, eller øl til julemat, og da vil de komme med et forslag som passer. Eller at man kan google og finne spesifikke anbefalinger. Så det jeg lurer på er om det er noen som har litt kunnskap om hva man skal se etter for å vite om en spesifikk vin eller øl vil passe til en spesifikk rett. Vinmonopolet har jo sånne ringer som viser "Friskhet", "Fylde", "Sødme", så jeg vil tro at dette er med på å avgjøre, samt at vin er laget av forskjellige typer druer. Noen som vil gi en kjapp innføring eller som kanskje har en bra nettside å henvise til? Anonymkode: 36901...1d2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Jeg tar det litt på erfaring og smak, egentlig. Det er greit å lære seg litt om ulike druer, i hvert fall, både hvite og røde. Jeg pleier dessuten å matche mat med vin fra samme land, evt fra samme område om jeg lager feks franskinspirert mat. Type provencalsk sommermat med tomat, fennikel etc sammen med en rosé fra Provence. Når jeg så legger sammen det jeg vet om druer med land/område for retten, snevrer det seg litt inn, og jeg kan velge enten en vin jeg kjenner fra før og liker til en viss type mat, eller en vin jeg googler meg til. Eksempel: Jeg lager mye fisk og sjømat, og velger da typisk en ung chardonnay med mye mineralitet til en lett skalldyrrett med lite annet tilbehør. Jeg velger en sauvignon blanc fra Loire til en lett fiskerett med friskt grønnsakstilbehør (fordi sauvignon blanc er en drue med mye urtesmak som passer til mange grønnsaker), men går for en alvarinho (tilsvarende/liknende drue med grønn smak fra Portugal) dersom retten er portugisisk/spanskinspirert med feks klippfisk. Og jeg tar en riesling dersom jeg har en skikkelig kraftig saus til fet fisk som kveite eller laks, fordi riesling er en tyngre drue med mer syre som takler mer fett. Når det gjelder kjøtt er det visse røde druer jeg liker til ulike typer kjøtt (og som er klassiske kombinasjoner). Rioja er feks godt til lam, det samme er Rhône-viner, eller chianti. Om lammeretten min kommer fra et av disse områdene bestemmer det vinen, eller jeg kan la smakstoner i tilbehøret avgjøre dersom det synes å passe til beskrivelsen av en vin. Crozes-Hermitage er godt til vilt som hjort eller rein, og argentinske viner eller feks nebbiolo er gode biffviner. Da avgjør igjen tilbehør valget, eller dagshumøret. Aperitif.no har forresten vinforslag til alle oppskriftene sine, det er praktisk. Hellstrøm og Bent Stiansen har det samme i noen av kokebøkene sine. Anonymkode: 4025e...1c3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 PS: Denne oversikten fra polet om druetyper er bra: https://www.vinmonopolet.no/drueleksikon Men kanskje litt for omfattende, bare. Grei som oppslagsverk. Anonymkode: 4025e...1c3
Zzyzx Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Jeg fant denne siden, og den tar for seg grunnprinippene ganske greit. Og så kan det være greit å tenke over "etablerte sannheter" sånn som at champagne og jordbær er en god kombinasjon - det er det nemlig ikke. Jordbæret smaker surt og champagnen blir bare rar. https://www.matogvinnett.no/vin/hvordan-kombinere-mat-og-vin/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå