Gå til innhold

Tidvis svart avføring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er jente, 23 år gammel. Vet at det beste er å dra til lege med dette, men spør her først for å høre andres erfaringer og kunnskap, da jeg selv ikke har noe. Skal ringe legen over helgen. 

I det siste har avføringen min tidvis vært helt svart, og ganske løs. Dette varer i en periode på ca. 2-3 dager, før avføringen blir normal igjen. Så kan jeg få en ny periode, etter omtrent en uke. 

Har ikke noen spesielle mageproblemer, og går ikke på noen medisiner eller kosttilskudd. Har vært undervektig i mange år, men normalvektig de siste månedene (gått opp rundt 8 kg). Spiser normal kost, og variert.

Vet at dette kan skyldes blødning innenfra, eller spesielle matvarer. Mistenkte først at den svarte avføringen kan skyldes proteinbarer jeg spiser av og til, men synes det er rart at "perioden" skal vare så lenge som 2-3 dager hvis det er én-to proteinbarer som er årsaken? 

Noen som vet andre ting dette kan skyldes? 

Anonymkode: 862ce...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spinat, blåbær, jerntilskudd.

Anonymkode: 85365...397

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spinat, blåbær, jerntilskudd.

Anonymkode: 85365...397

Jeg spiser ikke noe av dette. Bare litt blåbærsyltetøy en sjelden gang, men ikke i det siste. 

Skrevet

Jeg er enig i at dette kommer nok ikke av proteinbarer. Kunne selvsagt kommet av noe du hadde spist, men det forutsetter at dette spises hver dag i perioden den sorte avføringen forekommer og i store nok mengder. Jeg ville definitivt snakket med lege raskt. Det vil nok bli foretatt en avføringsprøve over et par dager og eventuell undersøkelser (gastroskopi eller kolonscopi). Jeg har fått gastroskopi selv, det gikk helt fint! Man blir så medisinert at man sovner.. samtidig så kan det også føles litt ubehagelig først, men man blir fort Vant til det. 

Anonymkode: c1981...040

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at dette kommer nok ikke av proteinbarer. Kunne selvsagt kommet av noe du hadde spist, men det forutsetter at dette spises hver dag i perioden den sorte avføringen forekommer og i store nok mengder. Jeg ville definitivt snakket med lege raskt. Det vil nok bli foretatt en avføringsprøve over et par dager og eventuell undersøkelser (gastroskopi eller kolonscopi). Jeg har fått gastroskopi selv, det gikk helt fint! Man blir så medisinert at man sovner.. samtidig så kan det også føles litt ubehagelig først, men man blir fort Vant til det. 

Hjelp, nå blir jeg skikkelig redd her :( Tenk om det er noe alvorlig. Bør jeg oppsøke legevakt (siden legekontoret er stengt i flere dager), eller er det greit å vente til neste uke? 

Har liksom ikke tatt det så alvorlig siden jeg ikke har noen andre spesielle plager med mage/tarmsystemet. Og siden det gir seg etter 2-3 dager. Tenkte at blødning e.l. ville være mer "aggressivt", hvis du skjønner. Har alltid tenkt at svart avføring sikkert også kan være litt tilfeldig og rammer de fleste en eller annen gang, men jeg er kanskje naiv som har tenkt sånn i ganske lang tid :(

Skrevet

Har du drukket rødvin i disse periodene?

Tror det fint kan vente over nyttårshelgen, men det kommer også an på hvordan du ellers føler deg. Er du slapp, svimmel, utilpass på noe måte? Hvis du er kjekk og rask og i fin form kan det vente til fastlegen er på jobb igjen.

Anonymkode: 64c4b...c90

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du drukket rødvin i disse periodene?

Tror det fint kan vente over nyttårshelgen, men det kommer også an på hvordan du ellers føler deg. Er du slapp, svimmel, utilpass på noe måte? Hvis du er kjekk og rask og i fin form kan det vente til fastlegen er på jobb igjen.

Anonymkode: 64c4b...c90

Nei, liker ikke rødvin, så har ikke drukket noe av det. 

Føler meg ikke slapp, svimmel, utilpass eller noe. Er i fin form som jeg pleier å være.

Er det slik at blødninger innvendig kan "komme og gå", så symptomene kommer periodevis slik som dette? 

Skrevet

Du må virkelig komme deg til lege

Anonymkode: db376...5d1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må virkelig komme deg til lege

Raskest mulig? Eller kan jeg vente til neste uke? Jeg har jo hatt dette tidvis i flere måneder, så tenker det kanskje ikke er krise om jeg venter en uke til? 

Leste at proteinbaren jeg har spist inneholder "fargestoff (sot)". Spiste en av disse på tirsdag kveld og en på onsdag kveld. Særlig igår og idag har jeg hatt svart avføring, tidligere i uken var det mer normal farge. 

Skrevet

Ring legevakta du, så får de ta avgjørelsen. Ingen her på KG kan vite hva det er. Lykke til!

Anonymkode: 1d11b...fbf

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:Raskest mulig? Eller kan jeg vente til neste uke? Jeg har jo hatt dette tidvis i flere måneder, så tenker det kanskje ikke er krise om jeg venter en uke til? 

Leste at proteinbaren jeg har spist inneholder "fargestoff (sot)". Spiste en av disse på tirsdag kveld og en på onsdag kveld. Særlig igår og idag har jeg hatt svart avføring, tidligere i uken var det mer normal farge. 

Sot/kull kan gi svart avføring. Et annet vesentlig spørsmål her er også konsistensen; er den seig/tjære aktig? Leste et sted at små blødninger gir sort avføring mens større gir tjæreaktig/seig avføring. 

Ellers er det mange ikke så alvorlige tilstander som gir sort avføring.. men klart det er mange alvorlige og. Jeg har hatt det pga gallestein faktisk..

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legevakta du, så får de ta avgjørelsen. Ingen her på KG kan vite hva det er. Lykke til!

Legevakten? Seriøst? Skummelt at folk automatisk tenker sånn for en som ikke føler seg syk og ikke har noen andre symptomer enn tidvis svart avføring.

TS, du skal bestille en time hos legen din og få det undersøkt, men det er ikke en hastesak. Inntil da skal du ikke tenke på det. Folk her inne krisemaksimerer.

Anonymkode: 01ab2...203

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Raskest mulig? Eller kan jeg vente til neste uke? Jeg har jo hatt dette tidvis i flere måneder, så tenker det kanskje ikke er krise om jeg venter en uke til? 

Rett over nyttår

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart det er lange køer på legevakten, når folk bruker denne istedet for å gå til sin vanlige lege. Legevakten er KUN for akutte ting

• Liker 3
Skrevet

allmenntilstanden må alltid vurderes, er den dårlig, og du feks får feber eller lign så ringer du legevakt, men dette er strentatt ikke noe som haster, og som du sier har du hatt det før.

det er mange grunner til at avføringen kan være annerledes fra tid til annen. mat, drikk og miljø spiller inn. prøv en periode og skriv ned alt du spiser og drikker og se om det er noe sammenheng med det du spiser og når avføringer opptrer "unormalt"

det er flere tilstander som kan gi slik avføring som du beskriver, ulcerøs kolitt og chrons bla, ja og kreft, men dette kan vi nok utelukke, da ville du hatt andre symptomer.

pass på å drikke mye vann når du har diare. gjerne farris så du får i deg litt salter og mineraler det er lett å miste når man har diare og oppkast.
ring legen din over helgen og ta med en avføringsprøve. opplever du at det er mye slimi avføringen? slik jeg ser det kan du ta det helt med ro, dette er ikke noe kritisk. men får du mage smerter eller feber, begynner å nattesvette så tar du kontakt med legevakten.

Lykke til.

Anonymkode: 302c4...b59

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

allmenntilstanden må alltid vurderes, er den dårlig, og du feks får feber eller lign så ringer du legevakt, men dette er strentatt ikke noe som haster, og som du sier har du hatt det før.

det er mange grunner til at avføringen kan være annerledes fra tid til annen. mat, drikk og miljø spiller inn. prøv en periode og skriv ned alt du spiser og drikker og se om det er noe sammenheng med det du spiser og når avføringer opptrer "unormalt"

det er flere tilstander som kan gi slik avføring som du beskriver, ulcerøs kolitt og chrons bla, ja og kreft, men dette kan vi nok utelukke, da ville du hatt andre symptomer.

pass på å drikke mye vann når du har diare. gjerne farris så du får i deg litt salter og mineraler det er lett å miste når man har diare og oppkast.
ring legen din over helgen og ta med en avføringsprøve. opplever du at det er mye slimi avføringen? slik jeg ser det kan du ta det helt med ro, dette er ikke noe kritisk. men får du mage smerter eller feber, begynner å nattesvette så tar du kontakt med legevakten.

Lykke til.

Anonymkode: 302c4...b59

Har ikke slim i avføringen. Har som sagt ingen feber, oppkast, nedsatt allmenntilstand e.l. Heller ikke diaré, men avføringen er likevel litt løs. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sot/kull kan gi svart avføring. Et annet vesentlig spørsmål her er også konsistensen; er den seig/tjære aktig? Leste et sted at små blødninger gir sort avføring mens større gir tjæreaktig/seig avføring. 

Ellers er det mange ikke så alvorlige tilstander som gir sort avføring.. men klart det er mange alvorlige og. Jeg har hatt det pga gallestein faktisk..

Hm, jeg vil ikke si den er direkte seig eller tjære-aktig. Den er ganske løs, og litt som små, tynne pølser (beklager detaljene!). Det jeg synes er rart er liksom at det er sånn bare i perioder. 

Skrevet

Jeg har hatt indre blødninger som resulterte i svart avføring over lengre tid, og jeg lover deg, hadde det vært det så hadde du kjent det fysisk nå som det har vart så lenge. Jeg gikk i evigheter med det, har aldri vært så dårlig og redd i hele mitt liv. Jeg var så slapp og utenfor at jeg ikke klarte å fungere.

Jeg tror det er proteinbarene. Jeg blir innmari dårlig av sånne barer, så kan jo være du reagerer på dem. Og om det er kull i dem i tillegg, og du spiser en del av dem.

Anonymkode: 55202...7dd

Skrevet

Prøv å kutte barene og se om det hjelper. Hvis ikke kontakter du lege👍😊

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...